Eigenwijze fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieniet

Re: Eigenwijze fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:24

Ik snap niet dat je koppig blijft doen en zegt dat je het zelf wil doen want daar schiet je geen reet mee op! Echt niet. En idd Anky heeft ook nog steeds les. Iedereen in de GP heeft les misschien haalt dat je over maar je doet het paard alleen maar te kort als je zo door gaat. Je leert zelf niks als je zo door rijdt en je zult het dus ook niet oplossen

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:14

Als TS alles alleen wil doen omdat ze denkt dat ze goed kan rijden om een paard door te leren.
Ze moet het maar weten en had ze geen topic moeten opendoen voor tips want die wil ze toch niet horen of er iets meedoen.
veel plezier ermee 13jarig meisje

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:21

roxy_ZharaX schreef:
Als TS alles alleen wil doen omdat ze denkt dat ze goed kan rijden om een paard door te leren.
Ze moet het maar weten en had ze geen topic moeten opendoen voor tips want die wil ze toch niet horen of er iets meedoen.
veel plezier ermee 13jarig meisje

Dat heb ik nooit gezegd. Alleen iets van de afkrakende reacties zoals deze. Bedankt voor de vriendelijkheid. Ik wil met niemand ruzie ofzo, maar ik vind deze reactie nergens op slaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:29

Beestje is jong ingereden zeg je? Hoe jong precies?

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:30

Ninx schreef:
Beestje is jong ingereden zeg je? Hoe jong precies?

Euh.. volgens mij hadden ze het over 2 1/2. Doe nu ook n beetje vd met haar voor kracht en soepelheid.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:41

Oke, ik heb niet heel het topic gelezen en sorry als het er al staat.

Maar op pagina 1 staat dat je ook ervaring hebt met manege paarden. Een fjord van 3 1/2 is wel wat anders dan een manege paard.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:42

Amigo_stan schreef:

Maar op pagina 1 staat dat je ook ervaring hebt met manege paarden. Een fjord van 3 1/2 is wel wat anders dan een manege paard.

Inderdaad. :j

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:43

Amigo_stan schreef:

Ja dat klopt, maar ik bedoel ermee te zeggen dat ik ervaring heb (geen prof natuurlijk haha;) ) en dat het paard al een jaar rijdt. ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:47

Manegepaarden zijn zó anders dan een groene fjord.
Als je nu geen les neemt, dan leer je straks alles verkeerd aan. Zou het hele beestje verpesten.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:48

Ts ben je eigenlijk ook van plan iets te doen met de tips? (niet slecht bedoeld) ;)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:48

janahxginger schreef:
Amigo_stan schreef:

Inderdaad. :j

Daar bedoel ik mee, dat als jj manege paarden gewent bent, zoon jonge fjord misschien wel niet genoeg kunt (op)leiden en misschien dat ook wel niet moet doen. Kijk even goed naar jezelf: leer het eerst buiten manege lessen en paarden om. Op een paard waar jij van kunt leren. En bedenk dan als je daar iets verder mee bent, of jij een jonge eigenwijze fjord kunt rijden.

Mijn eerste verzorgpaard was 22. 6 jaar later kocht ik pas een fjord van 3.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:49

janahxginger schreef:
Ts ben je eigenlijk ook van plan iets te doen met de tips? (niet slecht bedoeld) ;)

Ja, met de (aardige;) ) tips kan ik zeker iets ja!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:50

ga je dan les nemen met je fjord?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:51

Slina schreef:
Als je nu geen les neemt, dan leer je straks alles verkeerd aan. Zou het hele beestje verpesten.

Precies. Een paard heropvoeden is ook niet altijd even leuk dus stop gewoon met die onzin en pak het gelijk goed aan.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 11:51

janahxginger schreef:

Het is niet mijn fjord en hun willen gwn zelf doorrijden. Drm zocht ik tips

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:52

Nies_ schreef:
Slina schreef:

Precies. Een paard heropvoeden is ook niet altijd even leuk dus stop gewoon met die onzin en pak het gelijk goed aan.

Precies leer het gewoon op een oude fiets, zullen we maar zeggen

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:53

love_UOGN schreef:
janahxginger schreef:

nouja,...dan zal het toch niet zijn zoals het moet.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:13

Paarden inrijden is moeilijker dan gedacht. Alles wat JIJ weet weet de pony NIET. Het is de kunst om alles wat jij weet de pony te leren. En dit op een correcte manier te doen. Dit lukt niet zonder begeleiding en ja ik spreek uit ervaring.

Zelfs met les vond ik het lastig een 3 jarige haflinger in te rijden. En zeker ook fjorden hebben een enorme eigen wil en zullen het ook meerdere malen vertikken om iets te doen. Je moet stevig in je schoenen staan en neem alsjeblieft les

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:50

misschien beetje laat.
Maar ik denk gwn les nemen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:26

love_UOGN schreef:
janahxginger schreef:

Waarom zouden zij als eigenaar niet willen dat je gaat lessen met het dier? Ik zou dat alleen maar toejuichen. Beseffen de eigenaren wel dat zij verantwoordelijk zijn als er wat met jou gebeurt tijdens het rijden? Zonder Kundige begeleiding is de kans toch groter dat het eens fout gaat.

Persoonlijk snap ik niet dat mensen jonge ruiters zelf laten aanmodderen met groene paarden. Daarnaast hebben zij er ook baat bij dat de fjord correct beleerd wordt.

Voor jou is het ook leerzaam. Je kunt nu van een ervaren persoon leren hoe je een pony door moet rijden (en dan ben je er nog niet, ieder paard heeft een eigen aanpak nodig). Ik zou dus echt in gesprek gaan met de eigenaar om het belang van goede begeleiding te bespreken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:37

Beste TS, ik ben momenteel ook bezig met een 3 jarige fjordje, mijn eigen paardje.

Je hebt al gezegd dat je het dwars niet zo bedoelde. Hoop het echt, want die jonkies missen inderdaad balans, rechtheid, kracht en vaak snappen ze de hulpen ook nog niet helemaal.
Dus moet je heel consequent zijn in je hulpen op het paard, maar ook op de grond, zo leren ze het snelst.
Niet boos worden, gewoon je geduld bewaren, iets leren kost tijd.

Hoe vaak is je verzorg fjord al onder het zadel geweest?

Wat ik niet snap is dat de eigenaren je er mee laten modderen, iedereen heeft les nodig! Zeker met zo'n jong dier, je kan hem maar 1 x goed beleren.
Alles wat hij nu fout leert, kost veel meer moeite om eruit te krijgen, dan om het meteen goed te doen.

En het is totaal geen schande om hulp te hebben bij het inrijden/doorrijden van een paard, of het nou een fjord is of wat voor paard dan ook.
Vind het doodzonde als zo'n jonge fjord nu al verknald zou worden.

Weet je hoe oud hij precies is? Je zegt 3 1/2, maar dat zou raar zijn, dan zou hij van januari moeten zijn. Dus hij is of 4, of 3.
Met mijn 3 jarige (van april) doe ik 1 x in de week wat, heb er nu 7 x opgezeten en ook wij dweilen soms door de bak heen, gewoon omdat ze nog scheef is, soms iets niet snapt en kracht mist.
En ik ga gewoon lessen met haar (zodra er iets van een stuur op zit, zodat ik niet anderen aanrijdt in een 60 meter bak).

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:43

Sjolvir schreef:
Beste TS, ik ben momenteel ook bezig met een 3 jarige fjordje, mijn eigen paardje.

Je hebt al gezegd dat je het dwars niet zo bedoelde. Hoop het echt, want die jonkies missen inderdaad balans, rechtheid, kracht en vaak snappen ze de hulpen ook nog niet helemaal.
Dus moet je heel consequent zijn in je hulpen op het paard, maar ook op de grond, zo leren ze het snelst.
Niet boos worden, gewoon je geduld bewaren, iets leren kost tijd.

Hoe vaak is je verzorg fjord al onder het zadel geweest?

Wat ik niet snap is dat de eigenaren je er mee laten modderen, iedereen heeft les nodig! Zeker met zo'n jong dier, je kan hem maar 1 x goed beleren.
Alles wat hij nu fout leert, kost veel meer moeite om eruit te krijgen, dan om het meteen goed te doen.

En het is totaal geen schande om hulp te hebben bij het inrijden/doorrijden van een paard, of het nou een fjord is of wat voor paard dan ook.
Vind het doodzonde als zo'n jonge fjord nu al verknald zou worden.

Weet je hoe oud hij precies is? Je zegt 3 1/2, maar dat zou raar zijn, dan zou hij van januari moeten zijn. Dus hij is of 4, of 3.
Met mijn 3 jarige (van april) doe ik 1 x in de week wat, heb er nu 7 x opgezeten en ook wij dweilen soms door de bak heen, gewoon omdat ze nog scheef is, soms iets niet snapt en kracht mist.
En ik ga gewoon lessen met haar (zodra er iets van een stuur op zit, zodat ik niet anderen aanrijdt in een 60 meter bak).

Ohja, srry. Ze was n half jaar geleden 3 1/2 :D . Ze is nu 4.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 23:20

capopjekop schreef:
Waarom zouden zij als eigenaar niet willen dat je gaat lessen met het dier? Ik zou dat alleen maar toejuichen. Beseffen de eigenaren wel dat zij verantwoordelijk zijn als er wat met jou gebeurt tijdens het rijden? Zonder Kundige begeleiding is de kans toch groter dat het eens fout gaat.

Persoonlijk snap ik niet dat mensen jonge ruiters zelf laten aanmodderen met groene paarden. Daarnaast hebben zij er ook baat bij dat de fjord correct beleerd wordt.

Voor jou is het ook leerzaam. Je kunt nu van een ervaren persoon leren hoe je een pony door moet rijden (en dan ben je er nog niet, ieder paard heeft een eigen aanpak nodig). Ik zou dus echt in gesprek gaan met de eigenaar om het belang van goede begeleiding te bespreken.

Ik snap er dus ook niks van. Ik doe actief mee in dit topic en ipv duidelijker wordt t alleen maar onduidelijker. Waarom zou je als eig. Van een jong paard een meisje van 13 met alleen maar manege ervaring alleen laten rijden zonder begeleiding?