Sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:02

MarjanB schreef:
Hebben jullie in België geen oefenparcoursen?

Wat mij opvalt in het eerste filmpje is dat je paard direct bij de eerste hindernis onder je vandaan springt en je hem daar al kwijt bent. Ben je zelf minder consequent op concours en ga je vasthouden in plaats van 1 keer nee en dan weer toestaan? Denk dat je daar je probleem moet zoeken en niet in een ander bit of neusriem.

In België heb je dit wel. :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:47

Ik vind dat de ts wel wat doet met tips die worden gegeven maar niet met alle tips en dat lijkt me ook logisch.

Over het out of the box denken; dat geldt zeker ook voor de mensen met commentaar/tips en adviezen. Het blijft bij "doe eens een wedstrijd als oefenparcours" in alle varianten, ja dat is nou al heel vaak gezegd :roll:

De ts geeft ook duidelijk aan waar het probleem zit en wat ze hoopt; namelijk iemand met hetzelfde probleem en een mogelijke oplossing.

_mexx_lady_

Re: Sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:56

Heb niet heel het topic doorgelezen maar ik heb dit probleem ook eens voorbij zien komen bij een paard van mijn opa.
Hierop werd getraind vanaf het moment dat ze ging lopen: stilzetten en niet 5 meter laten maar nu. Terug in draf/galop zetten op een kleine volte en terug aanrijden en als ze weer gaat lopen weer bam stil. Eerst in draf aanrijden als ze dan niet meer gaat lopen vanuit galop. Op den duur werd dat paard het zo kotsbeu dat ie geen zin meer had om te rennen.
Is wel niet in 1 keer overgegaan maar een 2 maanden laten kon ze netjes een parcoursje rond :)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:15

de effecten van het bit deel 1
typ bij google in en je klikt het eerste filmpje aan, ik ben sirieus van plan om alleen maar bitloos te rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:39

Balthazar dat is jou mening maar het voegt niks toe aan dit onderwerp ;)

En alles wat in dat filmpje staat moet je ook niet geloven. Bitloos is ook niet altijd vriendelijk ;)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:45

Balthazar3 schreef:
de effecten van het bit deel 1
typ bij google in en je klikt het eerste filmpje aan, ik ben sirieus van plan om alleen maar bitloos te rijden!

Dat filmpje vind ik erg overdreven. Ik denk niet dat mijn paard last heeft van zijn bit. Iedereen denkt altijd dat bitloos het beste is. Maar ik ben van mening dat het ook aan de hand van de ruiter ligt. Dit dit wil niet zeggen dat ik tegen bitloos ben. Want met mijn ouder paardje wil ik ook bitloos rijden.

En zoals eerder gezegd dit voegt hier niks aan toe? Ik snap je punt niet.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:24

Balthazar: Het bit is zo sterk als je het zelf maakt. Ik heb zelfs liever een wat 'sterker' bit waar je bijna niet aan moet komen dan een trens waarmee je heel de tijd in de mond zit.
Als je bitloos verkeerd gebruikt kan je je paard namelijk ook goed pijn doen.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:29

Laurievc schreef:
Balthazar: Het bit is zo sterk als je het zelf maakt. Ik heb zelfs liever een wat 'sterker' bit waar je bijna niet aan moet komen dan een trens waarmee je heel de tijd in de mond zit.
Als je bitloos verkeerd gebruikt kan je je paard namelijk ook goed pijn doen.

Balthazar is wel 13...ik misschien ook. Maar ik heb toch al een ander inzicht van bit en bitloos.

Buiten dat als je bij bitloos je neusriem etc.verkeerd zit er ook veel verkeerd kan gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:47

Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen... :x

Ik zou er dus wél een scherper bit in hangen.. je wilt gewoon dat je paard op je hulpen reageert, want doet ze dat niet, kunnen er ongelukken gaan gebeuren.

Je kan beter met een scherper bit rijden, en dat je hulp doorkomt en je weer mooi kan ontspannen.. dan een vriendelijker bit hebben en er de hele rit aan moeten hangen.
Wat is dan vriendelijker?

En ja.. tuurlijk heeft het ook te maken met dressuurmatig rijden.. maar in een parcours kunnen sommige paarden nou eenmaal vele malen heftiger zijn.. dát kan je thuis niet trainen.. dat is nou eenmaal de mentaliteit van het dier.

Dus scherper bit erin, en dressuurmatig blijven rijden in de ring.. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:17

Ik ga helemaal mee met het laatste antwoord van "ilja" en ook met wat "joolien" al heeft aangebracht.
Je zoekt de fout in alles en nog wat en niet bij jezelf, erger nog je gaat er van uit dat je als het ware bijna onfeilbaar bent, dat je het allemaal ondertussen al wel weet, ....
Dit is spijtig, zo zal je echt nooit tot een oplossing komen, want de fout zit heel zeker voor een deel bij jou.
Open je geest, verbreed je kijk , durf alternatieven op te zoeken, ....
Verander jezelf en je hebt ineens een ander paard.
maar of het die hoogte ook gaat halen tjaaa dat kan ik van achter de pc niet zomaar beoordelen, ik heb zelfs een beetje het gevoel dat het jou niet uitmaakt of het paard het wel aan kan, als hij maar springt ...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 06:22

Casarell schreef:
Nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen... :x

Ik zou er dus wél een scherper bit in hangen.. je wilt gewoon dat je paard op je hulpen reageert, want doet ze dat niet, kunnen er ongelukken gaan gebeuren.

Je kan beter met een scherper bit rijden, en dat je hulp doorkomt en je weer mooi kan ontspannen.. dan een vriendelijker bit hebben en er de hele rit aan moeten hangen.
Wat is dan vriendelijker?

En ja.. tuurlijk heeft het ook te maken met dressuurmatig rijden.. maar in een parcours kunnen sommige paarden nou eenmaal vele malen heftiger zijn.. dát kan je thuis niet trainen.. dat is nou eenmaal de mentaliteit van het dier.

Dus scherper bit erin, en dressuurmatig blijven rijden in de ring.. ;)

Jij kan daar waarschijnlijk mee omgaan maar als ts zelf te laat is met ophoudingen geven en paard doordenderd zal het niks helpen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:20

justkid schreef:
Ik vind dat de ts wel wat doet met tips die worden gegeven maar niet met alle tips en dat lijkt me ook logisch.

Over het out of the box denken; dat geldt zeker ook voor de mensen met commentaar/tips en adviezen. Het blijft bij "doe eens een wedstrijd als oefenparcours" in alle varianten, ja dat is nou al heel vaak gezegd :roll:

De ts geeft ook duidelijk aan waar het probleem zit en wat ze hoopt; namelijk iemand met hetzelfde probleem en een mogelijke oplossing.

Joolien heeft hetzelfde meegemaakt en het wel op die manier opgelost, want het probleem zit vooral in het ontspannen een parcours springen in een wedstrijdsetting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:22

Kahawa schreef:
justkid schreef:

Joolien heeft hetzelfde meegemaakt en het wel op die manier opgelost, want het probleem zit vooral in het ontspannen een parcours springen in een wedstrijdsetting.

Maar dan nog is dat maar de vraag of dat voor TS ook zo werkt. Zij wilt blijkbaar een kant en klare oplossing, maar paard en ruiter zijn anders dus je weet niet of het bij haar hetzelfde gaat werken als voor mij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:49

Goed. Ik heb lang getwijfeld of ik zou reageren, maar ik doe het toch maar.

Ik heb het filmpje een paar dagen geleden gezien en wat mij het meeste opviel waren een paar dingetjes.

Jij kan leuk rijden, je zit mooi mee... maar je hangt je paard ook constant in de mond. Als jij niet durft los te laten heeft een scherper bit geen zin. Als jij loslaat laat je paard los en kun je hem beter bewerken.
Verder zag ik dat je paard verscheidene keren te dicht onder de sprong kwam en dat hij zich daardoor in de sprong zelf moest corrigeren.
Dit heeft zodanig effect op jou dat jij bij de landing verscheidene keren je balans verliest.
Met als gevolg dat je paard zijn balans moet terug vinden in de landing en dat hij daardoor harder gaat lopen (omdat hij balans zoekt) maar ook dat jij enkele seconden verspilt om hem terug te krijgen omdat je zelf uit balans was.

Het is eigenlijk de kip of het ei.
Je paard gaat te hard en jij begint te trekken. Hierdoor gaat je paard nog harder en komt hij te dicht op de sprong. Hierdoor verlies jij je balans waardoor je paard zijn balans verliest en dat weer oplost door harder te gaan.

Een scherper bit kan een uitkomst zijn. Absoluut. Maar als jij dan op dezelfde manier blijft rijden als nu. Dus door te trekken. Heeft het totaal geen zin.
Durf los te laten, durf je paard lucht te geven. Dat zou al een stuk helpen.

Verder vraag je om mensen met ervaring die met een kant en klare oplossing komen.
Ik heb verscheidene van dit soort paarden gereden. Bij de een werkte oefenparcoursen, HC starten en daar op geduld trainen door middel van voltes wel, bij de ander weer niet.

Bij mijn huidige paard heb ik gekozen voor een passoa bit. Thuis en in training rij ik hem op 2 teugels. 1 teugel heeft de gewone trens werking en de andere heeft de hefboomwerking. Hierdoor train ik mijn paard op geduld. Maar ook mijn kleine draak heeft door dat er op wedstrijd een pelhamriempje aan zit waardoor ik hem minder direct kan terug nemen.
Wat mijn huidige veel doet is zijn nek in zetten. Met zijn gespierde nek zet hij veel kracht op het bit waardoor mijn handen harder worden en hij daar weer opreageert door harder te lopen. Momenteel zet ik echter mijn hand verder naar voren, halverwege zijn hals zeg maar, en til ik mijn hand wat meer op. Hierdoor moet het paard zijn hoofd wel omhoog houden en zet ik hen meer op het achterbeen. Daardoor kan ik zachter blijven met mijn hand en komen mijn hulpen sneller maar toch vriendelijk door.
Het paard wordt er een stukje rustiger door.
Hij wilt nog graag, maar nu is het tempo van mij.

Of dit voor jou werkt weet ik niet...
Maar er is ook geen kant en klare oplossing voor te vinden omdat elk paard anders is.

Misschien helpt het, misschien niet, maar dat moet jij uitproberen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:49

aeolusnr1 schreef:
Ik ga helemaal mee met het laatste antwoord van "ilja" en ook met wat "joolien" al heeft aangebracht.
Je zoekt de fout in alles en nog wat en niet bij jezelf, erger nog je gaat er van uit dat je als het ware bijna onfeilbaar bent, dat je het allemaal ondertussen al wel weet, ....
Dit is spijtig, zo zal je echt nooit tot een oplossing komen, want de fout zit heel zeker voor een deel bij jou.
Open je geest, verbreed je kijk , durf alternatieven op te zoeken, ....
Verander jezelf en je hebt ineens een ander paard.
maar of het die hoogte ook gaat halen tjaaa dat kan ik van achter de pc niet zomaar beoordelen, ik heb zelfs een beetje het gevoel dat het jou niet uitmaakt of het paard het wel aan kan, als hij maar springt ...

Speciaal voor jou heb ik even wat quote's van de TS geplakt.
Kan jij mij precies uitleggen hoe jij hier uithaalt dat ze zichzelf onfeilbaar vind? En dat ze geen oplossingen zoekt? Volgens mij geeft ze eigenlijk aan dat ze alles wat jullie aandragen in ieder geval heeft geprobeerd of als het mogelijk is, gaat proberen. En geeft ze meerdere malen aan dat ze begrijpt dat de fout bij haar ligt....

Het is een beetje andersom in dit topic. Iedereen draagt oplossingen aan, de TS geeft aan dat ze al die oplossingen al geprobeerd heeft en dat ze denkt dat dat niet werkt bij dit paard. En dan moet de TS out of the box denken en toch maar die oplossingen van jullie proberen? Wie staat er dan niet open voor iets anders en wil perse haar eigen methode aan iemand opdringen?

Wat is dat toch met de starre visie dat een sterker bit per definitie slechter is? Dat is pas tunnelvisie, iedereen weet dat niet elk paard op hetzelfde bit te rijden is.... Je moet altijd het dier aankijken en daar je methode op aanpassen, dus gewoon zeggen: ' Een sterker bit is nooit de oplossing' kan gewoon niet.

Ohja, de quote's, voor iedereen die blijkbaar de posts van de TS niet wil lezen en vind dat ze er niks mee doet:

Laurievc schreef:
Die weigering is inderdaad mijn fout

Laurievc schreef:
Thuis neem ik vaak kleine hindernisjes met draf of galopbalken ervoor zodat ik zeker niet fout kan komen qua afstand. Ze wordt niet heet, niet sterk en blijft mooi bij mij als ik dat vraag.
Ik ben op wedstrijd ook al opnieuw begonnen op lagere hoogtes, ook dit hielp eigenlijk niets.

Laurievc schreef:
Thuis krijg ik wel dressuurles om mijn basis verder te blijven verbreden.

saskiakefie: Bedankt voor je reactie! Het klopt inderdaad dat ik vaak enkel werk op haar bij mij te houden omdat ik niet weet wat ik anders moet doen. Ik heb haar eens 1x een parcours zelf laten lopen en toen had ik er ook geen goed gevoel over. Ik ben al enkele keren op verplaatsing gaan trainen en daar haar inderdaad eens stilgezet voor de sprong, maar dit had eigenlijk weinig effect op haar. Zoals al enkele keren gezegd: thuis kan ik haar rijden hoe en waar ik wil. Geen heet, sterk paard maar gewoon een paard dat netjes bij mij blijft en perfect reageert op al mijn hulpen. Ja, soms hebben we wel eens een miscommunicatie maar ik weet dat ik degene ben die fouten maakt en daar wil ik ook gewoon graag uit leren.

Laurievc schreef:
Ik snap je :) Hier zou het niet al te grote gevolgen hebben als ik de juiste wedstrijd uitkies.. Maar enkele weken geleden had ik me ook voorgenomen echt een trainingsrondje te rijden, en toen was ik haar ook quasi meteen kwijt. Zij heeft ook gewoon door dat ik niets te zeggen heb op die momenten volgens mij.

Laurievc schreef:
Instructeur gaat haar deze week thuis al eens rijden, en waarschijnlijk een van de weken (als ik op vakantie) ben ook eens starten om te zien wat zij ervan zegt.
Zij is ook wel van mening dat ze door mijn hulpen heendramt.

Iig dankje voor het meedenken! Ben hier veel meer mee dan gewoon commentaar dat ik haar dwars zit etc. Ieder mens maakt fouten, ook ik. :)

Laurievc schreef:
Bedankt voor de antwoorden! Ik zoek om te beginnen ook niet de fout bij haar. Ik weet dat ik de fouten maak, bij haar vorige eigenaars sprong ze vlot parcours van 120.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:59

Mee eens ruitje :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:06

Ik had zo'n zelfde soort post als ruitje getypt en toen kwam M_D_H met haar mooie tips en aanwijzingen tussendoor dus toen heb ik hem geskipt. Maar nu hij er toch staat... ruitje ik ben het volledig met je eens