betadine schreef:Dat is heel simpel gezegd Simpelman, maar neem aan dat je al met verschillende paarden hebt gereden en voor sommige paarden is dat gewoon een opgave.
Zoals Sizzle zegt, paarden hadden van nature geen makkelijk te rijden mondje.
Ben bevriend met een tamelijk bekende fokker en deze vertelde mij dat al zijn paarden een tamelijk harde mond hadden. Hij had niet altijd de juiste personen voor het africhten, maar bij de meesten was het gewoon aangeboren. Zo ook bij mijn ruin van 1m83. Als die zegt foert, dan is het foert en eindig ik met blaren. Zoals ik hierboven al ergens schreef is dit door veel te trainen wel goed te krijgen, maar echt weg gaat het nooit. Je kunt bvb geen shire met een arabier vergelijken. De ene zal bij een singelgaatje te veel ontploffen en de andere die zal doorgaan tot hij er bij neervalt... Sommige paarden zijn gewoon sensibel en anderen niet. De kunst is om ze sensibel te maken, maar daar zijn grenzen in. Je kunt een paard leren springen, maar daarom kunnen ze nog niet allemaal een parcoers van 1m30 lopen. Als het er niet in zit zit het er niet in...
Tja en toch denk ik dat niet helemaal klopt dat dit aan de paarden ligt. Kijk eens naar je eigen handvoering.
Toen ik onze merens kreeg werd hij afgeleverd met "een zacht mondje" . Vond ik helemaal niet. Wel werd hij zacht, zachter en zachtst. Misschien dat wij ook aan hem moesten wennen.
Zo meer paarden gereden die ik vrij hard en stug vond in de mond en waar eigenlijk niets mee te beginnen was. Ook hier na een tijdje zachte mondjes. Altijd. Soms door er een ander bitje in te hangen.
Zelfs ooit twee en een half uur buitenrit gemaakt met de kinderen, dus hoppa allemaal op een manege paard. Wouw wat een harde mond had die van mij. Was niets mee te beginnen, dus ik dacht god zegen de greep, ik hoop dat hij braaf is maar van die mond blijf ik helemaal af, ik vond het zo zielig.
Gewoon gedaan of paard porceleinen mondje had en na twee uur zocht paard opeens mijn hand op, kreeg klein schuimmondje tot grote verbazing van de manege houder en van mij want daar was ik helemaal niet op uit. Dit paard stond bekend als extra hard in de mond.
Er zijn paarden die moeilijker gebouwd zijn om correct te gaan. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ook een trekpaard kan gewoon een zacht mondje hebben. Dat zijn verschillende zaken.