Te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Re: Te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:34

Vinia, precies! Waarom verkoop je je paard wel aan iemand die 80 kilo weegt met de juiste lengte en niet aan iemand die 80 kilo weegt en kleiner is?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:36

Iemand van 1.80 gaat niet snel kijken naar een paard van 1.60 ;)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:36

Snooki schreef:

Dat ter zijde, maar dan alsnog.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:39

Als er een koper van 1.80, 80 kg, komt en die dus te groot is dan wordt paard niet verkocht en als iemand te dik 1.60 en 80 kg is wordt die ook niet verkocht.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:40

Dan kun je nog wel eens lang met je paard moeten zeulen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:41

Ja maar iemand van 1.70 ofzo die kan gerust op een paard van 1.60. Volgens mij past iemand van 1.80 ook wel op een paardje van 1.60m.

Maar het gaar hier volgens mij dat de toekomstige koper overgewicht heeft. En de Ts heeft daar twijfels over. Dan zou bij mij het belletje gaan rinkelen en zou ik zeggen, paard blijft bij mij.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:48

Ik denk dat het ook helemaal afhangt van de bouw van het paard. TS geeft aan dat het paard smal gebouwd is, maar dan nog zou ik diegene wel laten komen om te kijken. Mensen verschillen heel erg in bouw, met of zonder overgewicht. Als de cominatie niet klopt zou ik het zelf ook niet doen. Ik heb zelf ook wel eens een bijrijdster afgezegd omdat ik de combinatie absoluut niet vond kloppen op mijn toenmalige paard.Deze was 1.68, bijrijdster was ook te zwaar, maar het grootste probleem was dat ze verschrikkelijk zat te hobbelen. Het paard wat ik nu heb is wat steviger gebouwd en ik krijg alleen maar te horen dat wij een hele mooie combinatie vormen, zelfs van juryleden, en dat terwijl ik toch echt te zwaar ben voor mijn lengte. Maar om nu gelijk maar te zeggen dat iemand met overgewicht geen paard mag rijden vind ik wel erg ver gaan. De gemiddelde man weegt ook meer dan 80 kg, moeten die dan ook allemaal maar stoppen? Net als iemand van 1.80 verplichten om een groot paard te kopen terwijl diegene zich daar misschien helemaal niet prettig bij voelt. Hoeveel volwassenen rijden er niet op fjorden, haflingers en ijslanders? Die voldoen ook heus niet allemaal aan de perfecte bmi scores. Het gaat hier om paardrijden (hobby) niet om een modellenwedstrijd voor het perfecte plaatje.
Laatst bijgewerkt door Vinia18 op 11-05-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:51

Snooki schreef:
Als er een koper van 1.80, 80 kg, komt en die dus te groot is dan wordt paard niet verkocht en als iemand te dik 1.60 en 80 kg is wordt die ook niet verkocht.

Sorry maar dit vind ik echt onzin, een vriendin van mij is 1.83 en heeft een paard van 1.56, echt een vrouwenpaardje, (dat paard is nu 7 dus zal nog max 1.60 worden) dat is gewoon een mooie combinatie. ;)
memberlist.php?mode=viewprofile&u=170326 oordeel zelf

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:52

Je maakt er meer van dan het is Vinia18. Wij/ik vinden dat dit paard niet verkocht hoort te worden aan iemand van 80 kg en 1.60m. We zeggen niet dat zo'n iemand geen paard mag rijden ;)
Ik vind het niet staan maargoed. Het ging toch om TS en niet om jullie paarden :D
Of wil je nu perse gelijk hebben? Van mij krijg je het niet haha

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:55

Nee, ik hoef helemaal niet geen gelijk te hebben, en ja, ik voel me wel enigzins aangesproken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:06

Er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die het geen probleem vinden, maar ik zou daar wel moeite mee hebben. En aangezien het nog steeds jouw paard is TS en jij ongetwijfeld op zoek bent naar in jouw ogen het beste nieuwe baasje voor jou paard zou ik me absoluut niet bezwaard voelen om niet akkoord te gaan met deze koper.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:15

Ik zou het niet doen. Op de foto's lijkt je paardje vrij iel en om er dan iemand van 80kilo op te laten rijden...Absoluut niet goed voor z'n rug, of ze nu goed kan rijden of niet. Lengte maakt ook niet uit, 80 kilo is 80 kilo, of je nu 1.60 of 1.80 bent. Een paardenrug is lang zo sterk niet als sommige mensen denken.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 16:51

Ho jemig, wat een hoop antwoorden ineens, was helemaal niet de bedoeling om een "reltopic" te starten :+
Had haar verkeerd begrepen, ze is 1.70, niet 1.60. Maar het gaat me ook niet over het wel of niet hebben van overgewicht of welke lengte ze zou heeft (alhoewel ik wel instem met het argument dat men over het algemeen (niet altijd natuurlijk) wel makkelijker kan bewegen als je wat slanker bent). Het gaat me er meer om of 80 kg niet te zwaar is voor een (nog geen) 5-jarige. Ze is (nog) vrij iel. Ik vind best dat iemand van 80 kg op een iets forser paard van 160 past, maar Maddi is nou eenmaal iets smaller, jong, en amper 1.60 (ze is nooit exact gemeten)..

Even voor de duidelijkheid is het in dit geval voor bruikleen, niet voor verkoop. Als dat al veschil uit maakt. Ik vertrek 15 juni dus het beste is dat ik dan een plekje voor haar heb gevonden, vandaar dat ik open sta voor bruikleen. Is hier in Zweden wel heel gebruikelijk. Maar omdat de tijd toch begint te spannen wou ik toch wat meer meningen hebben over of 80 kg te zwaar is.
Laatst bijgewerkt door midori op 11-05-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:57

Snooki schreef:

Zou ik niet te hard roepen.... :+ (Ben 1.84.. en heb pony's)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:20

Als het voor bruikleen is zou ik het al helemaal niet doen.
Er is een vrij grote kans, naar mijn mening, dat iemand van 80kg op een iel jong paardje van nog geen 1.60, schade toe kan brengen aan de rug. Niet alleen is dit vervelend voor je paardje, jij draait ook nog eens op voor eventuele kosten aan de fysio of zelfs dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:22

Bruikleen is alweer wat anders dan verkoop zoals in de OP stond. In dat geval moet je het natuurlijk zelf weten maar je kan d'r allicht langs laten komen. Wie weet valt het reuze mee..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:23

Als het dier breed is zou het moeten kunnen, ik met mijn 1.85 en ook rond de 80 kg heb donderdag een quartervan 1.53 gekocht. Kan prima maar das wel een brede.. Een elegante arabier van die hoogte zou ik niet zo snel opstappen ..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:33

Waarom laat je haar niet gewoon komen kijken en proefrijden? Dan merk je snel genoeg hoe je paard erop reageert en hoe je er zelf tegenover staat. Ik ben zelf 1.80 en weeg 83 kg en mijn paard is 1.61 en mijn paard geeft absoluut niet aan last te hebben van mijn gewicht. Murosch @ [RT-HAW] na 2 jaar weer @ work!

Ik zou het niet afkappen voordat ik het geprobeerd had en alleen afgaan op cijfers.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:59

Ts, waarom haar niet gewoon eens aan het werk zien op jouw paard? Dan kun je het allerbeste een oordeel geven immers :)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:10

vuurneon schreef:
Ts, waarom haar niet gewoon eens aan het werk zien op jouw paard? Dan kun je het allerbeste een oordeel geven immers :)

Ja mijn idee
Heb ook het idee dat de mensen die roepen te zwaar wel eens bij normaal gevormde mensen hun gewicht weten.
Want alle meiden die ik hier voorbij zie komen op foto's van rond de 80 kilo zien er in mijn ogen als normaal gezonde mensen uit. Denk dat er meer van zulke mensen zijn dan van die dunne lange smalle meiden.
En als je die ziet hier in fototopics dan roept niemand je bent veel te zwaar.
Maar zodra het getalletje erbij komt.....

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:46

80 kg is maar een getal, kan in real life heel anders zijn.
Ik zou het gewoon een keertje proberen.
Is het niks, jammer. Is het wel wat, heb jij iemand die je paardje kan rijden.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:54

Mijn bijrijder is ook 80 kg en rijdt op mijn E-pony van 1.55. Hij is erg lang en het ziet er niet uit... Maar hij rijdt er op op mijn verzoek, omdat hij met zijn vriendelijke doch consequente rijstijl mijn ponypaard beter maakt :j Een stuk beter voor pony en diens rug dan hoe ik er met een paar kilo minder op zit.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:02

Ieder paard heeft het zelfde aantal ruggenwervels. Een paard met een lange rug heeft vaak meer moeite met het dragen van een wat zwaardere ruiter. Maar hoe je het ook went of keert of je nou een shire of een Welsh pony hebt. Iedere paardenrug is anders, daarom moet je ook naar de rug van je paard kijken! Heeft hij al veel spieren?Is hij goed gebouwd (geen karperrug of dergelijke)? Dan kan hij makkelijk wat gewicht dragen mits hij correct gereden word met goed rug gebruik. Heeft hij nog weinig spieren omdat hij nog jong is en niet zolang onder het zadel is dan zou ik inderdaad uitkijken met welk gewicht en welk talent je op zijn/haar rug laat. Maar lengte van de ruiter vind ik niet uitmaken al weegt diegene 70 kg en is maar 1.40, dan nog gaat het er inderdaad om hoe diegene je paard kan rijden.
Dus gewoon een keer laten komen, kijken of het klikt en of het in jouw plaatje past.

(Dit is absoluut niet naar de topicstarter bedoelt, maar wat een onzin als je 80 kg weegt en 1.60 bent dat je dan "dik" bent. Stevig oké, maar het woordje dik is gelijk zo'n enorme stempel! Helaas kan niet iedereen 55-60 kg wegen. Meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken, maar vind de opmerking dik niet op zijn plaats.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:39

Sorry, maar als je 1.60 bent, en 80 kg weegt, heb je obesitas, de overtreffende trap van overgewicht. Je kan proberen tere zieltjes te sparen, maar zullen we de dingen wel gewoon bij de naam blijven noemen, dat communiceert wel zo prettig.
Stevig is breed gebouwd maar met een gezond BMI, dus tussen de 18 en 25. Fors is breed gebouwd en lang, maar nog altijd met een gezond BMI. Dik is gewoon dik.
En met 1.40 en 70 kg vraag ik me echt af hoe je op een paard wilt komen, want sorry, zeer lomp gezegd, maar dan ben je echt gevaarlijk dik, ga je je voet niet meer in die beugel krijgen, en met vet op je bovenbenen (en aan de binnenkant vaak) en op je billen, ga je echt niet stabiel kunnen zitten......

Sorry nogmaals voor deze directe post. Hij is niet persoonlijk naar iemand toe, ik wil er niemand persoonlijk mee aanvallen, maar ik word doodmoe van al die eufemismes, understatement, en onzinnige politieke correctheid, terwijl iedereen prima weet dat we het gewoon over dikke mensen hebben. Grow some balls, en zeg gewoon wat je te zeggen hebt, stop met het inpakken in fluweel, want het helpt niet.

Ik weet ook wel dat de visie over wat normaal is, inmiddels verschoven is.
10 jaar geleden had ik een Duitse Herder reu, die was 68 cm schofthoogte en hij woog 45 kg. Toen was dat een gezond gewicht. Kijk maar.

Afbeelding

Nu heb ik er één van 70 cm op de schoft en 45 kg. Volgens velen is de hond broodmager. Écht veel te mager, en dat is geen geintje, dat menen ze serieus.

Afbeelding

Ik zie het verschil niet.
Afgezien van het feit dat Raphi een mooiere vacht heeft en meer spieren.

Maar als ik de foto's onder elkaar zet, zie ik geen verschil......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:45

160 cm en 80 kg zwaar obesitas en overgewicht in de overtreffende trap?? Ik had destijds kledingmaat 42 met die lengte en dat gewicht, dat is wel overgewicht natuurlijk, maar jij overdrijft wel een beetje vind ik yamcha!