De keuze gemaakt: een jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:35

Dan heb ik er 2 jaar over gedaan om mijn paard dus B-klaar te krijgen van zadelmak maken tot nu. (Dankjewel Ayasha :) )

Helemaal geen schande dus. Het gaat er niet om dat je je persé snel ontwikkeld, het gaat er voornamelijk om dat je paard, jijzelf en jullie als combi zich GOED ontwikkelen. De ene combi heeft meer tijd nodig dan de andere, bij de ene gaat het al wat soepeler en makkelijker en de ander heeft langer tijd nodig om de knopjes te vinden maar hey zeg, belangrijkste is toch dat het uiteindelijk allemaal leuk is om te doen?

veerle1807

Re: De keuze gemaakt: een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:54

Heeeeii, (mijn pony staat niet bij een pensionstal) Ik zag er ook altijd tegenop naar de ponyclub te gaan want iedereen zat me aan te kijken want ik had niet een pony met veel ervaring en die nog welleens een andere pony trapte dat ik haar flink op de donder moest geven wat ik ook wel deed! (zelf ook geen ervaring) Alleen als me pony dan weer een trap had gegeven kon ik het me vader na de les nog niet vertellen of hij wist het al van iemand anders. Dat vond ik zo vervelend wat volgensmij omschreven zij mijn pony echt als 'rot knol' ik heb er nu bij neergelegd dat ik geen brave pony heb en ik had ook absoluut geen ervaring ik kwam ook van een manege af ;) Maar na 4 jaar zijn we wel maatjes! Ik vertrouw haar nog niet door en door door bepaalde dingen maar ik heb wel het gevoel dat we een team gaan vormen en dat we zeker weten beter zijn geworden ook doordat ik alleen oefende voor de les en iedereen gewoon negeerde behalve de lesgever natuurlijk ;) 'als je echt van je pony houd moet je er echt voor gaan! en volgensmij ben je helemaal gek van het beestje dus het gaat zeker weten goed komen en volgensmij zet je er ook voor in dus TOPPERS!'

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 21:33

Met rechte rug naar stal en lekker knuffelen 8)7
Ik betaal geen honderden euro's aan stalling om mij onzeker te voelen... Dan had ik beter wat anders kunnen gaan doen.... Cavia kopen? Hihi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:46

+:)+

en zo is het!
iedereen op z'n eigen manier!

Mijn 4 jarige is vanaf aug vorig jaar zadelmak, maar ik heb er al die tijd maar 1x in de week opgezeten als mijn instructrice erbij was.
Verder lekker andere dingen mee gedaan,alleen maar goed voor zijn ontwikkeling!
Nu gaan we het langzaam uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:08

TS, vergeet niet dat jouw instructie ook wel een hoop meer ervaring en feeling heeft dan jij. Die mensen langs de bakrand zijn waarschijnlijk al lang weer vergeten dat ze het ooit ook zelf hebben moeten leren ;)

Geloof me, zelfs met een M-geschoold paard had je evengoed lang kunnen sukkelen als je de knopjes maar niet kan vinden. Soms loop je ergens tegenaan en duurt het even voor je kan uitvissen hoe en wat. Het is ook je eerste eigen paard, dat voelt sowieso al heel anders dan een manègepaard, ze moet nog veel leren en jij ook. Doodnormaal toch dat het dan langzamer gaat? Jouw instructie voelt gewoon door ervaring veel sneller hoe en wat, jij moet dat nog wat meer uitzoeken en leren om er tijdig en gepast op in te pikken. Oefening baart kunst, je komt er wel, en eens je weet hoe en wat ga je al veel verder staan dan je zelf zal doorhebben :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:10

Samblabla schreef:
Helemaal niks van aantrekken en vooral niet onzeker worden. Jij hebt met behulp met les al een hoop voor elkaar gekregen. En dat als "manege meisje". Ik vindt dat je het goed doet. :)

Ja en er zit toch stijgende lijn in!
Dus je doet het al goed.

Niks van aantrekken en geniet gewoon lekker van je paard.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:17

Trek het je niet aan, mijn paard is 9 en nu beginnen we pas echt te rijden.
Bij ons op stal staan er ook een aantal die iedere week op wedstrijd gaan en punten rijden.
In het begin durfde ik niet eens te rijden als mensen bleven kijken terwijl ik aan het rijden was. Nu maakt het me niks meer uit. Ik rijd voor mijn plezier en dat we er wat langer over doen tja geen probleem. Ik ben allang blij dat ik mijn paard de bak netjes rond kan sturen. Eerst lukte de nageflijkheid ook alleen in stap bij mij. Nu lukt het ook in draf en galop. We hebben nu 1,5 jaar les in totaal en eindelijk valt alles op zijn plek. Het probleem is dat je steeds sneller, steeds beter en steeds meer wil. Je gaat namelijk je grenzen verleggen.

Mijn paard is dus 9 en kent eindelijk de basis, maar ik kan wel zeggen dat ik hem dat uiteindelijk allemaal zelf geleerd heb. De meeste die ik ken die hebben een 7 of 10 jaar oud paard die in het M1 of Z1 loopt, maar ja die hebben wel een paard gekocht die de oefeningen allemaal al beheerstte. Dus wees trots op jezelf wat jullie al geleerd hebben, en neem de tijd om nieuwe dingen te leren want dat gaat niet allemaal tegelijk en soms hebben dingen tijd nodig om op zijn plek te vallen dat alle knopjes het tegelijk doen ipv één voor één :D

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:18

Wat mooi te horen!

Deze week gaat het echt super met ons!
Ze loopt in elke gang ontspannen..... Hebben lol gehad, en rijden gast deze week ook erg fijn: iets te maken met mijn ontspanning????

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:40

Wat een leuk positief bericht TS. Zie je wel, gewoon lekker jezelf zijn en genieten van het leukste paard ter wereld, ook al is dat volgens sommigen misschien een jonge eigenwijze draak die een maatje te groot voor je is. Je hebt voor haar gekozen, dat betekent dat juist zij jou wat belangrijks kan leren.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 15:51

Ja...! Mijn instructrice heeft mij deze week nog eens haar fijntjes benadrukt dat als zij mij in maand 1-2 had belast met termen "recht richten" en "nageeflijk"... Ze zei: je was dan spontaan gaan huilen... Dat zegt niet dat ik geen plan heb...

Ik moest hard lachen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:01

Ik ken jullie niet, maar ik mag jullie, jou en je instructice, wel :D. Jullie hebben duidelijk hetzelfde goede gevoel voor humor (en zij weet wat ze doet).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:19

Hihihi geweldig SG, goed bezig! Lekker lol hebben, dan komt het vertrouwen vanzelf en gaat het langzaam aan weer goed! Je kunt het :D

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:49

Ik heb toch weer even een soort van off weekje... mijn instructrice is 8 dagen naar de zon, en ik heb een aantal opdrachten gehad:
- voltes voltes voltes
- binnenhoefslag
- tempowisseling
en verder plezier hebben...

dus ik heb de afgelopen week gereden.... er zaten echt een heeeeele goede dag bij, maar ook wat mindere... vandaag was een mindere te noemen.....

heel frustrerend, als daarna iemand met een verwijtende blik naar je toe komt: hoe oud is jouw paard eigenlijk?
Grrrrrrrrrrrrrrr ik wilde roepen: ja ja ja ja, natuurlijk, een jong verpest paard :p

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:50

Hop, niks aantrekken van dat soort mensen, bij ieder normaal functionerend mens bestaan er goede dagen en slechte dagen. Dus gefeliciteerd, voor zover ik kan inschatten ben je een normaal functionerend mens. :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:57

Een normaal functionerend mens met een normaal functionerend paard vermoed ik zelfs :D.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:58

:j

Loopt ie in z'n vooruit, TS? En de achteruit zit er ook op? Het hinnikt? Het eet? Dan heb je inderdaad een normaal functionerend paard ook. :))

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:05

Haha, ja en in tegenstelling tot december / januari ga ik niet als een kanonskogel door de bak ;)
Dus vriendin zei ook gelijk: ach mensen vinden het moeilijk complimenten te maken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:13

En je bent zeker dat je niet meer achter de vragen zoekt dan er bedoelt wordt? :)
Soms bedoelen mensen niks met de vraag hoe oud ie is.. :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:15

haha nee absoluut, misschien ben ik te vatbaar op dit moment voor alles en iedereen :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:17

Kan zo maar, zeker als ie dan ook nog eens niet fijn liep... Dan wil je er na wel eens een beetje negatiever kijken naar alles wat gebeurt. :D
Morgen weer een dag! ;)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:22

anders kun je altijd nog vragen dat ZIJ het maar even voor willen doen op JOUW paard.
en sowieso het gaat toch om de vooruitgang die jij hebt gemaakt met je paardje , waarom zou jij je dan iets van al die mensen gaan aantrekken?
zou het ook geen optie zijn om te kijken naar een andere pension...?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:25

Ik heb wel ervaring met jonge paarden en een jong paard gekocht. Zeker niet de makkelijkste maar super voor mij.

Ik sta op een stal met veel bemoeials.. Ik rij klassiek dressuur, heel anders dan de rest en heb een hekel aan bijzet instrumenten. Ik krijg dagelijks te horen dat ik een slof om moet doen, dat ik als ze niet direct stilstaat misschien harder moet zijn in haar mond, dat ik veel strenger moet zijn en meer dan 2x per week moet rijden...

Goed bedoelde adviezen, maar ze kunnen heel vervelend overkomen.
Wat ik vooral wil zeggen: overal hoor je dat, of je nou heel lang rijdt of niet, iedereen wil zich dolgraag laten horen.

Wordt niet onzeker maar volg je gevoel. Dan doe je het (bijna) altijd goed!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:29

Jullie hebben elkaar gevonden en hebben daar alleen wat tijd voor nodig. Helemaal niets mis mee.
Is het een idee om af en toe het longeren erbij te pakken? Zodat hij beter in zijn bespiering komt te zitten?
Verder lekker doen wat je hebt afgesproken met je instructrice. Desnoods met oortjes in.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 21:15

Misschien even leuk te laten weten dat het super goed gaat!
Nog even en we kunnen een prima B -proef neerzetten!

De aanhouder wint, en dat allemaal met het vertrouwen in mijzelf, paard en instructrice.

Ik overhaast niet, ik wil pas juni / juli 2015 starten :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:47

Natuurlijk willen we weten dat het super goed gaat.

Zo zie je maar wat er mogelijk is als een normaal functionerend mens met een normaal functionerend paard gaat samenwerken onder begeleiding van een goede instructrice.