Palomino King @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Palomino King @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:50

We gaan dingen wel na bij hem nu. We hadden voor het weekend geconstateerd dat die toch iets kreupel uit stal kwam. Waarschijnlijk toch te snel iets teveel gedaan aangezien die voor ik hem reed nauwelijks iets gedaan had. We gaan nu dinsdag weer kijken hoe die loopt en dan ga ik er weer op en kijken we samen met iemand hoe we hem vinden lopen. We zijn er dus echt wel mee bezig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:14

Fijn dat je actie onderneemt maar zorg dat de eigenaren hem ook echt goed laten onderzoeken als hij zo wisselend blijft. Het is een mooi dier waar je nog lang plezier van kunt hebben, succes.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 12:15

De osteopaat komt sowieso weer eind mei om hem weer te behandelen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:27

Ik rijd al 16 jaar paardjes bij van anderen, dus weet als geen ander hoe lastig het kan zijn om een eigenaar zo ver te krijgen dat er verder gekeken wordt, wanneer het paard 'kuren' heeft. Veel mensen zien het gewoon als eigenwijs of dwars, en soms is het dat ook, maar mijn ervaring is dat het veel vaker een uiting is van ongemak of onbegrip. Dus fijn dat hij binnenkort wordt nagekeken!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:36

_Linn_ schreef:
De osteopaat komt sowieso weer eind mei om hem weer te behandelen.

Dat is goed maar om iets te behandelen moet je wel weten wat er aan de hand is, het kan zo maar zijn dat de eigenaren nog steeds uitgaan van de oude blessure maar misschien is er wel iets anders aan de hand. Moeilijk maar toch zou ik als ruiter duidelijkheid willen hebben en niet een dier rijden dat mogelijk een probleem heeft(waardoor het correcte rijden ook moeilijk is)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 13:50

Wat ik begrepen heb is dat de osteopaat hem helemaal nakijkt en behandeld waar nodig. Hij heeft schijnbaar elke keer wel 2 of 3 plekjes die behandeld moeten worden.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:35

Ik heb niet veel toe te voegen aan de tips van anderen. Vind het een gaaf dier om te zien! Zelf zie ik net als Kyno ook de bewegingsbeperkingen en de onregelmatigheden. Maar je gaat daar mee bezig, dus dat is al super. Weet wel dat een osteopaat maar een beperkt deel van het lichaam onder handen neemt en het probleem dus best ergens anders kan zitten. Maar dat is het lastige van het rijden van een paard van iemand anders.

Wat betreft het niet reageren op je been. Probeer juist dan je been lang te houden. Dus wees je bewust van de hulpen die jij geeft. Op het moment dat hij het juiste tempo heeft moet jij ook niks meer vragen van hem, dus geen spierspanning ergens in je been hebben. Zodra hij vertraagt dan span je je kuit aan en geef je de voorwaartse hulp. Zodra je reactie krijgt gelijk weer je been lang maken en ontspannen. Dat hij dat verschil ook duidelijk gaat voelen. Wat je nog zou kunnen proberen is hem wat meer prikkelen in plaats van duwen met je kuit. Dus in plaats van je hulp vast te houden, wat sneller 'prikken' met je been. Dan krijgt hij namelijk steeds een nieuwe stimulus om voorwaarts te gaan en zal hij er minder snel aan wennen.

Succes met dit fijne dier. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:47

te="lisannee93"]Ik heb niet veel toe te voegen aan de tips van anderen. Vind het een gaaf dier om te zien! Zelf zie ik net als Kyno ook de bewegingsbeperkingen en de onregelmatigheden. Maar je gaat daar mee bezig, dus dat is al super. Weet wel dat een osteopaat maar een beperkt deel van het lichaam onder handen neemt en het probleem dus best ergens anders kan zitten. Maar dat is het lastige van het rijden van een paard van iemand anders.

Wat betreft het niet reageren op je been. Probeer juist dan je been lang te houden. Dus wees je bewust van de hulpen die jij geeft. Op het moment dat hij het juiste tempo heeft moet jij ook niks meer vragen van hem, dus geen spierspanning ergens in je been hebben. Zodra hij vertraagt dan span je je kuit aan en geef je de voorwaartse hulp. Zodra je reactie krijgt gelijk weer je been lang maken en ontspannen. Dat hij dat verschil ook duidelijk gaat voelen. Wat je nog zou kunnen proberen is hem wat meer prikkelen in plaats van duwen met je kuit. Dus in plaats van je hulp vast te houden, wat sneller 'prikken' met je been. Dan krijgt hij namelijk steeds een nieuwe stimulus om voorwaarts te gaan en zal hij er minder snel aan wennen.

Succes met dit fijne dier. :)[/quote]

Bedankt voor je reactie! We kijken het gewoon goed aan en denk dat de osteopaat ook al een stuk gaat helpen!

Dat wat betreft me been,dankje! Ik heb het altijd al moeilijk gevonden om de hulp echt met me kuit te geven en me been lang te maken. Dat heb ik ook met het andere paard dat ik rij, Cute, terwijl hij echt stukken beter reageert op mijn been. Ik had vrijdag les met Cute en toen werd ik er ook op gewezen. Ik trek echt me kuit op omdat ik het moeilijk vind echt met me kuit een hulp te geven, voor mijn gevoel komt een hulp dan niet door ofzo denk ik. Ik ga ermee aan de slag!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:36

Eigenlijk is dat ook een hele normale reactie, alleen niet de juiste. Omdat je geen (in ieder geval niet genoeg) reactie krijgt wil je de hulp strenger laten doorkomen en dan kun je met je been alleen meer kracht zetten als je je been optrekt en dus met je hak gaat duwen. Maar hierdoor krijg je alleen het tegenovergestelde effect. Maar is een lastige gewoonte die er niet zo ineens uit is. Als je geen les hebt kun je bijvoorbeeld elke keer als je langs de letter A komt even checken hoe je je hulpen geeft en of je je beenlang hebt. Zo dwing je jezelf om erop te letten. Succes!

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:51

Leuke uitdaging en knap paardje hoor! Je ziet op het eerste filmpje dat hij bij het rijden van de volte onregelmatig gaat lopen, oftewel door je binnen been heen valt, weg loopt over de buitenschouder en daar niet in gecorrigeerd wordt. Daarnaast heeft hij een erg onrustige hoofdhouding. Hij wordt van links na rechts ''gezaagd''. Wanneer er geen ontspanning is en geen voorwaartse reactie op je been kun je wellicht beter eerst hieraan werken. Dit kan ook al in stap, en daag hem dan uit in de draf. En doe dan eens de galop.

Je zult zien dat je in een korte tijd je paard zo ziet veranderen dat hij wellicht wel weer ''plezier'' krijgt in het bereden worden. Dan hoeft hij geen trucendoos te gebruiken, niet dominant te zijn. Paarden worden zo niet geboren, ze worden zo gemaakt. En de geen die er mee omgaat houdt dit in stand of laat het veranderen.

Ook aan de longe kun je veel bereiken met een paard, gewoon van de grond af op elkaar vertrouwen en een band opbouwen.

Succes met deze knapperd.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 06:57

Linn, een goede osteopaat test het hele lichaam en niet alleen het gebied waar het probleem lijkt te zitten.
Een onregelmatigheid in de voorhand kan bv. komen door een probleem in de rug.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:27

Ja als het goed is controleert deze osteopaat ook alles.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:52

_Linn_ schreef:
Calanddra schreef:
Aaah knappe King :D heb even met mn tinkie bij hem op stal gestaan :)

Ik ken hem niet zo goed, maar heb idd wel meerdere verhalen gehoord dat hij niet altijd de makkelijkste is.

Ik zou wel echt proberen je handen stil te houden, je ziet op t eerste filmpje nu continu zn hoofd van links naar rechts gaan en heel eerlijk gezegd word ik daar erg naar van en heb ik hem dus ook uit gezet. Hij kan pas nageeflijk lopen als hij ontspannen loopt en zijn lichaam goed gebruikt, op deze manier wordt hij in de krul getrokken wat tot schade kan leiden in bijv de hals (helaas afgelopen jaar een paard bij ons op stal gehad die hiervan helaas een groot voorbeeld is...)

Hoe reageert hij op voorwaarts neerwaarts? Dus wat meer ruimte van voren en goed voorwaarts rijden, veel overgangen, hem goed aan het been krijgen :)

Voorwaarts neerwaarts, halsstrekken dus in principe, snapt die nog niet zo erg. Hij volgt me hand nog niet naar beneden en kukelt dan ook meteen op de voorhand. Handen stiller ben ik me nu ook zeker bewust van, ga ik op letten!

Voorwaarts neerwaarts is geen halsstrekken.. Voorwaarts neerwaarts is je paard voorwaarts laten lopen zonder hem in de mond te zitten. Je moet wel gewoon contact hebben en dan zelf laten zoeken naar de ontspanning. Kan een tijdje overheen gaan voordat hij dit doorheeft en je mag hem af en toe wel eens helpen. Maar halsstrekken is heel wat anders.
Gewoon contact houden, voorwaarts rijden, zonder te veel in de mond te zitten 'zagen'.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:49

Wow, wat een braaf paard, ken er genoeg die dit niet pikken, hij is inderdaad aan 't proberen eronder uit te komen, je zou voor minder. Jij zit een beetje te wringen, en hij is er niet blij mee, probeer eens ontspannener te rijden, naar voren, lossere teugel, langere beugels en heb plezier! je rijdt op een prachtig paard, respecteer hem. je kunt dingen vragen, en hem het goede antwoord laten zoeken, komt ie daarbij uit, ontspan en laat los. Het zagen, tja, dat heb je zelf al door. Ergens zie ik best potentie in de combi, maar jij moet wel de 'problemen' bij jou zoeken, niet bij hem.een paard is re-actief, geen planner, instinct staat op 1 dan komt aangeleerd gedrag, een paard is niet een planner van stoute dingen, het zijn geen mensen, hun brein werkt compleet anders.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:02

freeride schreef:
Wow, wat een braaf paard, ken er genoeg die dit niet pikken, hij is inderdaad aan 't proberen eronder uit te komen, je zou voor minder. Jij zit een beetje te wringen, en hij is er niet blij mee, probeer eens ontspannener te rijden, naar voren, lossere teugel, langere beugels en heb plezier! je rijdt op een prachtig paard, respecteer hem. je kunt dingen vragen, en hem het goede antwoord laten zoeken, komt ie daarbij uit, ontspan en laat los. Het zagen, tja, dat heb je zelf al door. Ergens zie ik best potentie in de combi, maar jij moet wel de 'problemen' bij jou zoeken, niet bij hem.een paard is re-actief, geen planner, instinct staat op 1 dan komt aangeleerd gedrag, een paard is niet een planner van stoute dingen, het zijn geen mensen, hun brein werkt compleet anders.

Ik zie inderdaad geen paard wat uit probeert of niet wil, maar een paard wat zich ergert aan jouw hulpen, vooral bij het aanspringen in galop. Voor de rest ben ik het eens met voorgaande post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:15

Ik ga geen commentaar leveren, maar ik wil wel zeggen dat het behoorlijk leerzaam is om deze filmpjes te bekijken. Ik keek er naar, las toen alle commentaren, keek toen nog een keer en ik heb er zeker wat aan gehad! Dussss thnx TS!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 15:19

Anoniem schreef:
Ik ga geen commentaar leveren, maar ik wil wel zeggen dat het behoorlijk leerzaam is om deze filmpjes te bekijken. Ik keek er naar, las toen alle commentaren, keek toen nog een keer en ik heb er zeker wat aan gehad! Dussss thnx TS!

Haha nou graag gedaan hoor :)
Is voor mij uiteraard ook leerzaam :)

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:04

(ik heb niet alle andere reacties gelezen dus sorry als ik wat herhaal) ik rij ook op een pony die door sommigen als dominant wordt beschreven en die is met rijden echt een monster, zonder les had ik er nu niet meer op gereden, het enigste wat hij deed was bokken en stijgeren als hij geen zin had om te werken,die van jou ziet er heel braaf uit. inmiddels gaat het heel goed en kan ik alles met hem zolang ik hem bezig houd, als hij gaat vervelen en zelf gaat nadenken gaat het mis. misschien is het handig om les te nemen. hoe meer je van hem vraagt hoe meer hij gaat tegenwerken. aan de teugel vragen doe ik niet, als hij goed aan het werk is doet hij dat zelf en dan hou ik em alleen maar vast. misschien ook een idee voor jou?
ik praat veel over mn eigen maar misschien dat jij die van jou er in herkent....

succ6, jullie komen er wel :j