Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:58

Tjee Juulxx, als ik het zo lees heb je een superleuk en lief paardje maar kan je bij haar nog niet op de juiste knoppen drukken... Neem nou gewoon de tips aan van de mensen die er verstand van hebben of neem een aanbod aan van iemand die het Roos wil leren en die dat ook kan. Jij wilt toch ook verder met haar?

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:59

Dat je hulp nodig hebt is een feit Julia. Mijn tip: wees een vent en bel Esther op en geef je fouten toe.
En niet alleen toegeven maar geef ook echt aan dat je er niet meer uit komt en nu echt aan de slag wilt. En ga alsjeblieft niks meer doen met Roos zonder enige begeleiding. Laat haar liever die dagen dat je geen les hebt in de wei of paddock staan want dan kun je er niks aan verpesten.Jij moet nu echt even leren het welzijn van Roos voorop te stellen zonder aan jezelf te denken. Dan heb er je na afloop alleen maar profijt van want op doe je dit niet dan hebben wij hier nog heel lang popcorn en cola momenten om jou lief en vooral leed te lezen.En ik hoop echt voor jou dat Esther het nog een kans wil geven want dat is tot nu toe de enige geweest die jou wat heeft kunnen bijbrengen.

En alsjeblieft, blijf bij ieder scherp(er) bit uit de buurt totdat je de ervaring hebt ermee om te gaan. Een bit is namelijk zo scherp als de hand hem toelaat te zijn en jij hebt geen stille/zachte hand. Een ander bit als een enkel of dubbel gebroken is teveel voor jou en ga ook niet met hefboomsystemen aan de slag want je maakt enkel haar mond harder en het geeft geen enkele vooruitgang. Leer haar eerst op je zit terug te rijden want dat is namelijk de sleutel tot succes.

Juulxx

Re: Paard gaat vol in rengalop en is niet meer te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:03

Liesje: echt bedankt voor je tips! alleen ik weet tot de rijinstructrice die ik nu heb ook heel goed is.. en we hebben al een stijgende lijn. Dit betekend totaal niet tot ik esther niet wil hoor daar niet van. alleen gaat het lessen gaat nu ook al heel goed. (vergeleken met een 3 maanden geleden)

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:06

Sammie schreef:
Zeg meiden we kunnen nu wel allemaal gaan lopen fitten over hoe t fout is gegaan en wat er fout is gegaan. Maar een blik naar de toekomst lijkt mij een stuk prettiger en helderder. Dus als jullie ts écht willen helpen ga dan nu samen kijken naar een oplossing voor dit probleem ipv blijven mopperen over iets dat is gebeurd.

En ts hier gaat tijd in zitten, niet een week niet een maand maar minstens een jaar. Je zal een stap voorwaarts doen en je zelf soms weer een stap terug moeten doen om vervolgens weer voorwaarts te kunnen gaan

Sammie de problemen uit het verleden zijn hierbij wel de sleutel tot oplossing namelijk om ze erbij te houden en niet in verval te raken.Alle problemen uit het verleden hebben geleden tot dit topic en zullen ook bijdragen aan volgende topics. Zij moet juist weten wat ze fout gedaan heeft om in te zien dat dat blijkbaar niet het juiste pad was en ze een ander pad moet gaan nemen die wel tot een oplossing leid.Namelijk het pad van luisteren en leren.

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:07

Maar dan vraag ik me af waarom ( omdat je altijd problemen hebt) je gestopt bent met lessen en het pas twee maanden geleden weer hebt opgepakt. Iemand met jouw ervaring moet JUIST blijven lessen om vooruit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:08

Juulxx schreef:
Liesje: echt bedankt voor je tips! alleen ik weet tot de rijinstructrice die ik nu heb ook heel goed is.. en we hebben al een stijgende lijn. Dit betekend totaal niet tot ik esther niet wil hoor daar niet van. alleen gaat het lessen gaat nu ook al heel goed. (vergeleken met een 3 maanden geleden)

Goed dat je hulp hebt, maar geeft zij alleen paardrijles en begeleid ze je verder nog?
Iemand in ht topic heeft haar hulp aangeboden, misschien kun je er wel wat mee!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:09

Het lijkt mij uit de latere posts van TS dat ze wel degelijk in ziet dat ze zelf onderdeel is van het probleem en dat ze nu naar een oplossing zoekt.

Het heeft dus geen zin om haar nu nog haar keuzes uit het verleden na te dragen.

Wat Sammie zegt: nu vooruit kijken naar een oplossing voor het probleem en niet blijven hangen in het verleden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:11

Xxliesjexx Als je nu werkelijk denkt dat iemand gaat luisteren terwijl er opmerkingen naar haar hoofd geslingerd worden als je bent beter af zonder paard, popcorn en cola momenten, je doet alles fout, je verpest je paard dan heb jij denk ik nog hele hoop te leren. Zo werkt het nl. niet..

Verder ga ik hier geen welles-nietus spelletje van maken. Bij iemand hameren op alle negatieve punten en roepen hoe fout je wel niet bezig bent geweest heeft geen zin. Als je werkelijk ts (en het paard) wil helpen concentreer je dan op de toekomst en als je dat niet wil of kunt is het misschien verstandiger om je terug te trekken uit dit topic.

En omdat ik er dus geen wellus-nietus wil maken laat ik het verder hierbij.

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:21

Nou Sammie, lezen is natuurlijk wel een kunst die je moet beheersen zeker als je bedenkt dat je nu twee schrijfsters door elkaar haalt. Daarnaast leer ik dagelijks genoeg want ik weet de mensen met ervaring wel op waarde in te schatten en draag deze dan ook op handen. Ik heb genoeg tips gegeven en ik ga dan ook niet meer reageren. Mensen als jij die haar weer een pleister opplakken in plaats van een spiegel voor te houden maken stinkende wonden en dragen zeker niet bij in een oplossing. En wat je ook vind van mijn bovenstaande stuk, feit blijft wel dat er maar eentje is die haar de perfecte spiegel zonder enige vervorming voorhoud en dat is Roos.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:25

Heeft iemand op het profiel van TS gekeken en de foto gezien dat ze galoppeert op het strand?
TS, als je zo op je paard zit is het een wonder dat je nog niet verschrikkelijk verongelukt bent.
Sorry dat ik zo duidelijk ben, maar dit kan niet!
Arm, arm paard..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:32

Nicky1963 schreef:
Heeft iemand op het profiel van TS gekeken en de foto gezien dat ze galoppeert op het strand?
TS, als je zo op je paard zit is het een wonder dat je nog niet verschrikkelijk verongelukt bent.
Sorry dat ik zo duidelijk ben, maar dit kan niet!
Arm, arm paard..

Mag ik wel even zeggen tot dit ongeveer anderhalf jaar geleden was?
en ik weet het ik zat verschikkelijk :x

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:40

Ts , ik heb niet echte tips voor je ( geen ervaring mee ) maar wil je net als de andere aanraden om eerst lekker in de bak aan de slag te gaan, en dan gewoomet stappen en halthouden. Kijk hoe snel ze reageert en wat jij voor hulpen geeft. Zijn de hulpen groot of juist klein. Probeer opzoek te gaann naar de knopjes waardoor ze voor jou stil wil gaan staan, heeft ze trouwens wel beweging overdag ?
Heel veel succes !

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:43

Esmeehh schreef:
Ts , ik heb niet echte tips voor je ( geen ervaring mee ) maar wil je net als de andere aanraden om eerst lekker in de bak aan de slag te gaan, en dan gewoomet stappen en halthouden. Kijk hoe snel ze reageert en wat jij voor hulpen geeft. Zijn de hulpen groot of juist klein. Probeer opzoek te gaann naar de knopjes waardoor ze voor jou stil wil gaan staan, heeft ze trouwens wel beweging overdag ?
Heel veel succes !

Dat ga ik zeker doen! ja ze wordt bijna elke dag los gegooid en daarbij wordt ze of een half uur gelongeerd (excl in/uitstappen) of er wordt 45 min gereden met de les*

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:45

Wat bedoel je met los gegooid?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:46

in de voorbak.. tot ze even kan rennen/ rollen en ontspannen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:46

Dat is bitter weinig voor een jong paard. Kan ze overdag niet in de weide met een maatje ?
Mijn merrie wordt een echt mormel als die zo weinig buiten mag. Ben dan ook speciaal daarvoor op zoek gegaan naar een andere stalling voor in de winter en weide in de zomer.
Dus ze staat sommige dagen 24/24 op stal als jij haar niet komt losgooien of longeren ?
HHHmmmmm
Laatst bijgewerkt door betadine op 17-04-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 13:46

nee ze staat 6 uur per dag in een paddock van 11 bij 8

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:06

Staat ze wel samen met anderen zodat ze ook lekker hun energie kwijt kunnen?

Ik merkte bij mij vorige pony dat die daar echt heel veel behoefte aan had (was 3 toen ik m kocht, bijna 8 toen hij werd verkocht).
Bij hem was het eerste jaar ook niet goed gegaan. Ik had geen ervaring met jonge paarden en werd verliefd op zijn uiterlijk en uitstraling. Wel had ik begeleiding, maar niet voldoende als ik later terug keek. Uiteindelijk ging het best goed, maar het eerste jaar was rampzalig. Ik was totaal niet consequent genoeg, buitenrijden was bijna geen optie, helemaal niet in mn eentje. Uiteindelijk ging het samen met n ander paard best goed, maar ook dat ging na 1 akkefietje niet meer en waren we terug bij af. Mijn ervaring is dat paarden niet vergeten... anderen konden vanalles met mijn vorige pony, maar ik niet. Ja op het erf... maar buiten niet. Ondanks dat ik aan het eind zeer consequent was, hij was (voor mijn gevoel) het eerste jaar niet vergeten. Als het erop aan kwam was hij de baas over mij.

Hoe zit jij zelf op je paardje buiten? Hoe reageert ze daarop? En met welk gevoel ga je naar je paardje toe? Heb je nog wel plezier en kun je ontspannen?

Mijn vorige pony was zéér gevoelig. Ook erg nuchter, maar zodra ik er buiten op zat met mijn spanningen kon het een bommetje zijn. Ook hij zette het uiteindelijk op het lopen als hij wilde.

Ik heb er uiteindelijk na 5 jaar voor gekozen om een nieuw huisje voor hem te zoeken. Hij moest sowieso dag en nacht buiten staan (hij was echt ongelukkig als dat niet kon in de winter, zo naar om te zien...), maar vooral omdat ik niet het juiste baasje was voor hem. Hij had een leider nodig, en ik was dat niet. Het was ontzettend moeilijk om dat toe te kunnen geven, maar het was wel de beste beslissing voor hem die ik had kunnen maken.

Nu staat hij bij een geweldig gezin aan huis, dag en nacht buiten met vriendjes. Vanaf moment 1 kon zijn nieuwe baasje al alles met m, zij was de leider die hij nodig had.

En toen kon ik gaan kijken voor een pony die echt bij mij pastte, wat ik nodig had. En dat was Bart :) een betere aankoop had ik nooit kunnen doen, Bart is op alle vlakken perfect voor mij.

Ik zeg niet dat je het meteen op moet geven, al zou je het zo niet moeten zien mocht je ervoor kiezen om voor haar een ander huisje te zoeken.

Maar ik zou wel voor jezelf alles goed op een rijtje zetten en goed na denken over wat jij wil, wat zij nodig heeft maar ook wat jij nodig hebt. Zoals ik zo lees in het topic zijn er in het verleden vaker problemen geweest, en ik weet heel goed hoe zoiets je leeg kan zuigen qua energie.

Ik was gek op mijn vorige pony zijn karakter, maar betreft rijden was de klik er niet, waren we niet goed voor elkaar. En dat kan heel moeilijk zijn om te beseffen, om aan die gedachte toe te geven.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:18

Calanddra schreef:

Ik merkte bij mij vorige pony dat die daar echt heel veel behoefte aan had (was 3 toen ik m kocht, bijna 8 toen hij werd verkocht).
Bij hem was het eerste jaar ook niet goed gegaan. Ik had geen ervaring met jonge paarden en werd verliefd op zijn uiterlijk en uitstraling. Wel had ik begeleiding, maar niet voldoende als ik later terug keek. Uiteindelijk ging het best goed, maar het eerste jaar was rampzalig. Ik was totaal niet consequent genoeg, buitenrijden was bijna geen optie, helemaal niet in mn eentje. Uiteindelijk ging het samen met n ander paard best goed, maar ook dat ging na 1 akkefietje niet meer en waren we terug bij af. Mijn ervaring is dat paarden niet vergeten... anderen konden vanalles met mijn vorige pony, maar ik niet. Ja op het erf... maar buiten niet. Ondanks dat ik aan het eind zeer consequent was, hij was (voor mijn gevoel) het eerste jaar niet vergeten. Als het erop aan kwam was hij de baas over mij.

Hoe zit jij zelf op je paardje buiten? Hoe reageert ze daarop? En met welk gevoel ga je naar je paardje toe? Heb je nog wel plezier en kun je ontspannen?

Mijn vorige pony was zéér gevoelig. Ook erg nuchter, maar zodra ik er buiten op zat met mijn spanningen kon het een bommetje zijn. Ook hij zette het uiteindelijk op het lopen als hij wilde.

Ik heb er uiteindelijk na 5 jaar voor gekozen om een nieuw huisje voor hem te zoeken. Hij moest sowieso dag en nacht buiten staan (hij was echt ongelukkig als dat niet kon in de winter, zo naar om te zien...), maar vooral omdat ik niet het juiste baasje was voor hem. Hij had een leider nodig, en ik was dat niet. Het was ontzettend moeilijk om dat toe te kunnen geven, maar het was wel de beste beslissing voor hem die ik had kunnen maken.

Nu staat hij bij een geweldig gezin aan huis, dag en nacht buiten met vriendjes. Vanaf moment 1 kon zijn nieuwe baasje al alles met m, zij was de leider die hij nodig had.

En toen kon ik gaan kijken voor een pony die echt bij mij pastte, wat ik nodig had. En dat was Bart :) een betere aankoop had ik nooit kunnen doen, Bart is op alle vlakken perfect voor mij.

Ik zeg niet dat je het meteen op moet geven, al zou je het zo niet moeten zien mocht je ervoor kiezen om voor haar een ander huisje te zoeken.

Maar ik zou wel voor jezelf alles goed op een rijtje zetten en goed na denken over wat jij wil, wat zij nodig heeft maar ook wat jij nodig hebt. Zoals ik zo lees in het topic zijn er in het verleden vaker problemen geweest, en ik weet heel goed hoe zoiets je leeg kan zuigen qua energie.

Ik was gek op mijn vorige pony zijn karakter, maar betreft rijden was de klik er niet, waren we niet goed voor elkaar. En dat kan heel moeilijk zijn om te beseffen, om aan die gedachte toe te geven.

heyhey, Roos wordt bijna elke dag los gegooid in de voorbak met haar grote vriendin sunshine ( Stonden op mijn vorige stal ook altijd samen.) en van de zomer gaat ze 1-2 maandjes het land op met andere paardjes. Als ik met roos aan het buitenrijden ben (rondje campings) dan zit ik heel ontspannen en roos ook met een los teugeltje echt helemaal niks aan het handje.. Ik ga er nog steeds elke dag met plezier naar toe..
ik moet wel toegeven.. een vriendin van mij zei tegen mij toen ik mijn eerste paard mocht kopen.. neem geen merrie, geen jong paard en geen onbeleerde..
Ben ik vol tegenin gegaan toen ik roos zag...
Ik weet tot ik beter een leer paard had kunnen nemen van een jaar of 15.. of zelfs ouder.. maar ik ben behoorlijk eigenwijs..:P *niet altijd ten goede*

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:24

Haha ik ken dat ook :P ik wilde zelf eigenlijk n merrie, niet te jong, goed bereden, veel aftekeningen. Waar kwam ik mee thuis....een 3 jarige, nét beleerde ruin met een kolletje :')

Toen ik voor een andere pony ging kijken heb ik ook tegen mezelf gezegd dat ik niet meer naar het uiterlijk mocht kijken, de omschrijving was het belangrijkste :)

Ik was qua karakter echt gek op mn vorige pony (al kon ik m ook regelmatig achter t behang plakken :') ), maar ik het zovaak gedacht waarom kon ik niet gewoon n pony kopen waarbij ik kon opstappen en wegrijden... idd eentje van 10-15 jaar. Ik hield een masker voor, iedereen was ook erg verbaasd toen hij te koop kwam te staan want het ging toch zo goed? Tegen mezelf bleef ik maar herhalen, wacht maar, over n tijdje gaat het beter, we komen er wel. Maar helaas... soms heeft t niet zo mogen zijn.

Het is vaak erg moeilijk als je gevoel tegenover je verstand staat :P maar het is beter om naar je verstand te luisteren :')

Iig fijn dat ze met een vriendje buiten staat! En fijn dat je nog steeds met plezier naar haar toe gaat :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:26

Ik denk ook idd dat je beter voorlopig (denk aan een paar maanden tot langer) niet naar buiten kunt gaan. Dat eerst alles (alle gangen, rem, etc) goed bevestigd moet zijn in de bak en dat je dan héél rustig aan weer n klein rondje naar buiten kan gaan, bijvoorbeeld met uitstappen. Je had ook grondwerk lessen gehad toch? Hoe is ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:30

Juulxx schreef:
Calanddra schreef:

heyhey, Roos wordt bijna elke dag los gegooid in de voorbak met haar grote vriendin sunshine ( Stonden op mijn vorige stal ook altijd samen.) en van de zomer gaat ze 1-2 maandjes het land op met andere paardjes. Als ik met roos aan het buitenrijden ben (rondje campings) dan zit ik heel ontspannen en roos ook met een los teugeltje echt helemaal niks aan het handje.. Ik ga er nog steeds elke dag met plezier naar toe..
ik moet wel toegeven.. een vriendin van mij zei tegen mij toen ik mijn eerste paard mocht kopen.. neem geen merrie, geen jong paard en geen onbeleerde..
Ben ik vol tegenin gegaan toen ik roos zag...
Ik weet tot ik beter een leer paard had kunnen nemen van een jaar of 15.. of zelfs ouder.. maar ik ben behoorlijk eigenwijs..:P *niet altijd ten goede*

Wel goed dat je zo eerlijk bent en dus ook inziet dat je niet slim bent geweest om een jong paard te kopen. MAar ik hoop dat je nu wel zo slim bent om de juiste hulp te zoeken, en dan bedoel ik dus niet alleen instructie voor bij het rijden, maar echte hulp ook vanaf de grond, iemand die bevoegd is en goed is in het begeleiden van combinaties.
MAar goed ik heb soms het idee dat ik tegen een muur aan praat in dit topic, maar ik hoop dat je mijn tips en die van anderen toch echt wel aanneemt. Niet voor ons, maar voor jezelf. Ik ben echt bang dat je anders een keer met Roos een ongeluk krijgt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:32

Joolien, Ik zie je reacties uiteraard wel hoor! en ik doe er ook zeker wat mee:) Ik zit me nu meer af te vragen wie me vanaf de grond kan helpen.. want ik neem aan tot je bedoelt dat er elke keer iemand soort van bij is die me kan helpen toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:33

Juulxx schreef:
de reden dat ik trouwens alleen ging, dat is omdat mijn paard graag een wedstrijdje ervan maakt met andere paarden.. Met andere woorden dan stormt ze zo lang het andere paard..
Vorig jaar kon ik echt zo met me paard weg rijden.. niks aan de hand..
Daarom snap ik het nu ook niet zo van haar...

het is en blijft me een raadsel..

En dat is zo allemaal plotseling gekomen?? Of je hebt een rijtechnisch probleem of je Tinker heeft een medisch probleem of alle twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:34

Juulxx schreef:
Joolien, Ik zie je reacties uiteraard wel hoor! en ik doe er ook zeker wat mee:) Ik zit me nu meer af te vragen wie me vanaf de grond kan helpen.. want ik neem aan tot je bedoelt dat er elke keer iemand soort van bij is die me kan helpen toch?

Ja dat klopt, ik weet bij jou ook niet zo snel iemand, maar misschien weet iemand in dit topic iemand die bij jou in de buurt komt of kun je hier op de afdeling diensten een oproepje plaatsen of mensen hier iemand weten.