Ik heb niet alle berichten gelezen maar globaal een beeld gevormd.
Het paard heeft na een half uur geen motivatie meer om nog mee te werken, op buitenrit, bij longeren en bij rijden.
In dat half uurtje doet hij prima mee maar daarna gaat ie in alles protesteren als ik het goed begrijp.
Je geeft aan dat hij dan staakt door te stoppen en alleen nog maar achterwaarts te stappen.
Ga je toch pushen wordt het staken erger en heb je met een boos paard te maken, klopt dit?
Alles wat bij mij overkomt als een paard met een sterk karakter dat best wel wat wil doen maar zich snel verveeld. Daarbij is hij slim want hij weet dat hij door te stoppen en achterwaarts te gaan zijn zin krijgt.
Een uur rijden is lichamelijk niet zwaar te zijn maar kan metaal wel saai zijn.
Bij dit type paard heeft afrossen met een zweep geen enkel effect als alleen dat hij nog meer bevestigd wordt dat werken niet leuk is.
Ik herken het gedrag namelijk wel

.
Dit paard heeft afwisseling nodig tijdens het rijden en de tip is toch wel om het werken in de rijbak niet langer dan een half uur aan te bieden.
De kunst is om aan te voelen wanneer hij verveeld raakt
Dat hij op buitenrit dit gedrag ook heeft ook met andere paarden is wel een beetje vreemd aangezien een paard toch wel een kudde dier is.
Duidelijk is wel dat het hier gaat om een introvert paard en die worden vaak ten onrechte aangeduid als lui.