Zertab @work, dringend tips nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Zertab @work, dringend tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:39

@Joolien: dat wel. Ik zal het er eens over hebben.

xninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:41

Benthe ik vind niet dat je dat van m kan verwachten. Jo geeft al zo veel en doet al veel moeite dit is echt iets wat je zelf moet regelen. Als het buitenshuis is wilt hij ook echt wel rijden kijk maar naar Guus. maar wil je les moet je het zelf betalen. sowieso gezien de andere mensen die er rijden is het oneerlijk als die wel zelf moeten betalen en jij niet. Ik bedoel dit gezien vanuit de andere mensen. Ik heb Lotte die mij instructie geeft en dat kost me tot nu toe ook niks. maar je snapt wel wat ik bedoel

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 18:42

NienkeeXxx schreef:
Benthe ik vind niet dat je dat van m kan verwachten. Jo geeft al zo veel en doet al veel moeite dit is echt iets wat je zelf moet regelen. Als het buitenshuis is wilt hij ook echt wel rijden kijk maar naar Guus. maar wil je les moet je het zelf betalen. sowieso gezien de andere mensen die er rijden is het oneerlijk als die wel zelf moeten betalen en jij niet. Ik bedoel dit gezien vanuit de andere mensen. Ik heb Lotte die mij instructie geeft en dat kost me tot nu toe ook niks. maar je snapt wel wat ik bedoel

Nee, ik vind ook niet dat ik dat kan maken...
Ik weet niet of de andere meiden het zelf moeten betalen, en of die jongen het betaald...maar goed, daar ga ik niet tussen zitten.

xninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:43

Zertab schreef:
NienkeeXxx schreef:

Nee, ik vind ook niet dat ik dat kan maken...
Ik weet niet of de andere meiden het zelf moeten betalen, en of die jongen het betaald...maar goed, daar ga ik niet tussen zitten.

Die betalen het zelf 100% sure, en die laatste denk ik dat dat in zijn eigen pakket zit bij die vereniging. Die betaald daar al voor zijn eigen paard. De eigenaar rijd hem er wel heen maar dat is niet meer dan logisch.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:45

Om hier nog wat van te maken heb je echt begeleiding nodig. Hulp bij het correct trainen van je paard en hulp bij jouw houding en inwerking.
Het paard moet veel meer van achteren naar voren naar de hand toe gereden worden. Je rijdt hem niet in verbinding. Je gooit veel te vaak de teugels los. Je moet streven naar een constante elastische verbinding. Jijzelf zal je beugels iets korter moeten doen en vooral je schouders terughouden. Bovenlichaam meer terug en jezelf langer maken. Paard moet gehoorzamer aan je been, anders kan je hem nooit in verbinding rijden. Daar zou ik beginnen. En zoek er goede instructie bij, want vanzelf gaat dit niet goed komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:23

Zertab schreef:
Joolien schreef:
Wil de eigenaar je lessen niet betalen?

Is het niet stom om dat te vragen? Mijn ouders vinden dat ik dat niet kan maken.

Woeps, niet gelezen dat er al reacties op waren.

Maar over lessen beginnen. 1x per maand kan wel toch?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:27

Iedereen heeft het hier over les nemen, maar ik vraag me af of lessen gaan werken.
Als je ziet wat ts voor (belachelijke) reacties geeft op tips die haar niet bevallen...
Een instructeur zegt ook niet altijd wat je wil horen

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:29

Dorine92 schreef:
Iedereen heeft het hier over les nemen, maar ik vraag me af of lessen gaan werken.
Als je ziet wat ts voor (belachelijke) reacties geeft op tips die haar niet bevallen...

Ik heb les gehad en dat ging prima. Omdat zij het wel fatsoenlijk kon brengen, bokt blijkbaar niet. Sommige bokkers kunnen het wel netjes brengen. Dus niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:30

Kan je niet terug naar je oude instructrice?

xninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:30

Zertab schreef:
Dorine92 schreef:

Ik heb les gehad en dat ging prima. Omdat zij het wel fatsoenlijk kon brengen, bokt blijkbaar niet. Sommige bokkers kunnen het wel netjes brengen. Dus niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen.

ik wil me toch effe bemoeien.

Iedereen is anders, en ze bedoelen het alleen maar goed.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:39

TS, ik ga proberen het gefundeerd en netjes te brengen. :)

Als jouw houding slecht is en je wil daar wat aan verbeteren, moet je dat gaan doen met les. Een fototopic op bokt gaat je niet helpen, want er staat simpelweg geen bokker langs de bakrand op het moment dat je aan het rijden bent.
Je basis zou les moeten zijn. Zodra jij les neemt, leer jij bij en aan de hand daarvan gaat het dier onder jou beter lopen. Je zit hem minder in de weg en je leert bij over hoe je het dier op een correcte wijze kunt trainen.

Er is een reden dat het niet gaat zoals je loopt.
Tuurlijk hoef je geen een keer in de week 15 euro van de 20 te verpatsen aan les.
Echter, wil jij verder komen met paardrijden en je hebt hart voor het dier, dan kun je misschien overwegen om één keer minder te gaan stappen en in de plaats daarvan les te nemen.

Stappen is, naar mijn mening, leuk voor de korte termijn.
Je hebt er maar één keer fun van en als je pech hebt een kater erachteraan.
Als je les neemt, heb je daar mogelijk je hele latere paardrijcarriere baat bij.
En ik weet het, je kan je geld maar één keer uitgeven, ik weet er alles van.
Maar ik zou het wel weten. :) ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:40

Wat heeft iedereen toch met stappen :')

Ik ga niet uit...maar bedankt voor je advies.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:42

Zertab schreef:
Ik weet dat het tips zijn, en ik ga er ook iets mee doen. Maar niet met de les tip. Mijn ouders gaan het niet betalen, ik krijg al autorijles van ze. Ik zelf...man dat red ik niet eens. Mijn instructrice van toen kostte 15 euro per les. Uur lang. 20,- euro zakgeld in de week, dan nog feestjes, en geen werk.

Oftewel: ik ga met de tips aan de gang, en voor de rest kom ik niet meer in dit topic. En nog één keer: dit is niet mijn eigen paard. Eigenaar kan zelf niet rijden, heeft weinig verstand van paarden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:42

Zertab schreef:
Ik weet dat het tips zijn, en ik ga er ook iets mee doen. Maar niet met de les tip. Mijn ouders gaan het niet betalen, ik krijg al autorijles van ze. Ik zelf...man dat red ik niet eens. Mijn instructrice van toen kostte 15 euro per les. Uur lang. 20,- euro zakgeld in de week, dan nog feestjes, en geen werk.

Oftewel: ik ga met de tips aan de gang, en voor de rest kom ik niet meer in dit topic. En nog één keer: dit is niet mijn eigen paard. Eigenaar kan zelf niet rijden, heeft weinig verstand van paarden.

My point being, je zet je hakken in het zand terwijl de oplossing zo simpel zou kunnen zijn.

Waar een wil is is een weg.
Als jij ergens anders geld weet te besparen help je jezelf en je paard vooruit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:43

@Carola: feestjes van vriendinnen, die geef je toch ook een cadeautje.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:49

Ik snap oprecht niet dat je zo ontzettend in de verdediging schiet.
Ik zie dat je pedagogiek wil gaan studeren.

Daar zul je op jezelf moeten reflecteren en open en eerlijk naar jezelf toe durven zijn.

Als ik je een paar vragen mag stellen? :)
Hoe komt het dat je de prioriteiten niet bij het paardrijden legt, maar wel op Bokt dringend om tips vraagt?
Wat is de reden dat je zo in de verdediging schiet als je schijnbaar wel tips wil hebben?

Op wat fotomateriaal valt moeilijk commentaar te geven, zeker als je aangeeft tips te willen hebben zou ik verwachten dat je meer openstaat voor de optie les, omdat je dus schijnbaar zelf wel ziet dat het niet goed gaat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 19:53

@upendo: omdat ik wel iets met de situatie aan wil, maar ik onregelmatig tijd heb. Ik rijd meestal maar een keer in de twee weken. Ik wil proberen hier een keer in de week van te maken, meer zal denk ik niet lukken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:55

Waarom neem je dan niet een keer in de maand les? Zo heb je wel steeds iets om op voort te bouwen, kun je weer even vooruit en aan het eind van de maand bij de nieuwe les kun je samen kijken wat er verbeterd is, waar je tegenaan liep en hoe je dit op kunt lossen.

Simpel rekensommetje maakt dat je dan ongeveer 4 euro per week weg moet sparen om les te kunnen nemen. Valt goed te doen toch? :)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 19:59

Je schrijft dat je worstelt met je zit. Je kunt investeren in een paar goede chaps of fijne leren rijlaarzen daardoor zal je stabieler zitten (stille beenligging is belangrijk) en kan je bewust voorwaarts drijven. Er zit nog een hoop werk in de combinatie maar ik zie jouw foto's liever dan een in de krul getrokken paard. Paard moet wel meer in verbinding dmv het been naar een vriendelijke hand gereden worden. Experimenteer eens met de beugels een gaatje korter of een ander zadel van een goed merk. Hoe gaat het nu met rijden?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:02

Cil_ schreef:
Je schrijft dat je worstelt met je zit. Je kunt investeren in een paar goede chaps of fijne leren rijlaarzen daardoor zal je stabieler zitten (stille beenligging is belangrijk) en kan je bewust voorwaarts drijven. Er zit nog een hoop werk in de combinatie maar ik zie jouw foto's liever dan een in de krul getrokken paard. Paard moet wel meer in verbinding dmv het been naar een vriendelijke hand gereden worden. Hoe gaat het nu?

Ik heb sindsdien niet meer gereden. Twijfel sterk of ik morgen wel ga rijden, aangezien het weer zo gaat als toen...

Ik wil met de tips aan de slag, maar ik ben bang dat het uiteindelijk niet lukt, ik nog gefrustreerder raak. Hebben we beide niets aan.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:06

Ook ik wil me er even mee bemoeien...
Ik vind het nogal oneerlijk naar het paard toe om bij hem geen prioriteit te leggen. Het mag dan wel niet je eigen paard zijn en ik snap best dat je het druk hebt, maar ik denk dat je het werken voor hem een stuk leuker maakt als je jezelf verbeterd en jullie als combinatie groeien. Hij heeft geen prioriteit, je rijdt een keer in de twee weken, maar als hij dan niet ontspannen loopt wordt je boos en gefrustreerd. Sorry maar als wij 1x in de twee weken gaan sporten zullen we ook nooit vooruitgang boeken.

Wat betreft les zijn er denk ik al genoeg tips gegeven en ik hoop dat je hier iets mee gaat doen.
Laat dit een eye opener zijn dat dit niet helemaal eerlijk is tegenover je paard, althans, dat is natuurlijk mijn mening.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:07

Ik ben het volledig met je eens hoor Libbylove, dus je bent niet de enige. :)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:09

Goed paardrijden kost tijd, het leerproces van jou en je paard kost tijd en enige regelmaat. Wees reëel als je opstapt een paard wat lang niets gedaan heeft gaat niet als een trein. Geniet en wees tevereden met de (korte) stukjes die goed zijn en stop op tijd zodat je niet eindeloos rondjes rijdt en met een negatief gevoel stopt. Er moet toch wel iemand te vinden zijn die een keertje met je mee wil kijken (misschien een bokker uit de buurt). En uh, die chaps kun je waarschijnlijk voor weinig op marktplaats vinden. Meet je kuit op het breedste deel en de hoogte vanaf de grond of 5cm hoger tot in je knieholte. Succes en veel plezier met dit paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:14

upendo schreef:
Ik ben het volledig met je eens hoor Libbylove, dus je bent niet de enige. :)

Ik ook.
Bijna alle rijproblemen zijn ruiterfouten.
Je geeft zelf aan dat je boos op t paard wordt als het niet goed gaat, maar je bent ook niet bereid les te nemen om aan jezelf te werken (want het is een hobby?)
Niet eerlijk om van het paard 100% inzet te eisen, hem te straffen voor wat hij fout doet, als je zelf niet eens wat wil investeren in het werken aan wat JIJ fout doet

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:20

Ik zou er inderdaad niet opstappen als je er nu al geen zin ik hebt.

TS, prioriteiten of niet, het is je prioriteit om goed voor je paard te zorgen. Dat je weinig tijd of geld hebt kan, kun jij ook niks aan doen. Maar je zit is gewoon niet oké, en met alleen wat tips van Bokt ga je dat niet oplossen. Niemand kan je pushen les te nemen, als je dat niet wilt prima maar wees dan eerlijk tegenover je paard. Zoals je nu rijdt is ook niet bevorderlijk voor het paard. Als je al chagrijnig en zonder vertrouwen op dat beestje stapt schiet je ook niks op.