Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Paard stopt bokt en steigert, medisch al nagekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:53

Hoe is de hoefstand/ hoeven van je paard hwn?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:53

Hoeven zijn ok (vooraan groeien ze iets te snel en gaan ze wel wat platter, maar is achteraan dat ie niet goed loopt), loopt wel heel wijdbeens achteraan (al van toen ie jaarling was). Er is ooit wel via thermografie ontsteking gevonden in SI-gewricht, maar behandeling heeft niets uitgehaald blijkbaar (al ligt het ook in betere en slechtere momenten).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:23

hwn schreef:
Hoeven zijn ok (vooraan groeien ze iets te snel en gaan ze wel wat platter, maar is achteraan dat ie niet goed loopt), loopt wel heel wijdbeens achteraan (al van toen ie jaarling was). Er is ooit wel via thermografie ontsteking gevonden in SI-gewricht, maar behandeling heeft niets uitgehaald blijkbaar (al ligt het ook in betere en slechtere momenten).

Heel belangrijk is ook dat de hoefstand past (en goed gecheckt wordt) door een goede smid.
Dat heeft alles met de bouw te maken...de stand, de hoeken...niet eenvoudig, zelfs voor de meeste smeden een moeilijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:41

Ik ben wel benieuwd naar filmpje en fotos zonder dit kun je absoluut niets zeggen...paard zegt wel wat maar niemand luistert......

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:52

Er staat hier in de titel dat het paard medisch is nagekeken, heb het topic doorgelezen en lees niet dat TS er een DA bij heeft gehad. Of kijk ik daar over heen?

TS, ik vind het heel vervelend voor jou en je paard. Niet banketstaaf bedoeld, maar een paard is niet medisch nagekeken als er geen DA bij is geweest en zou dit toch aaanraden om te doen. Of naar de kliniek, kunnen er evt meteen foto's gemaakt worden.

Ik begrijp sowieso niet waarom er tegenwoordig vaak eerst een osteopaat bij word gehaald ipv een DA maar dat terzijde.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:58

Ga dan eens longeren met een bitloos hoofdstel ? Misschien is het inderdaad een verborgen gebit probleem en dat weet je zeker als je druk in de mond wegneemt. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:59

alsof een dierenarts alles weet . Sorry, vind dit vaak zonde van het geld.
Een da roep je erbij als een paard ziek is.
Als er bewegings problemen zijn, zoek je ergens anders...of je moet röntgen fotos maken? En dan nog, kunnen dierenartsen het vaak niet vinden.

Goede training, begeleiding bij training , lost al een boel problemen op.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:41

Urielle schreef:
Dank je wel Zooist nog voor de tip!
Vandaag met knikkende knieen opgestapt. Hij is vanmorgen in volle draf door de stalgang naar buiten gekletterd en kwam zeiknat van het zweet terug binnen vanavond dus hij stond megaheet, dus ik vond het wel spannend.
Hij ging gelijk in de staak, dus geprobeerd in galop te zetten. Het lukte niet 1,2,3 natuurlijk maar omdat ik zelf veel cooler kon blijven lukte het toch relatief snel (het werkt echt veel prettiger en nuchterder om je paard in galop te moeten zetten, dan sjit die bok moet naar voren anders komt hij steil omhoog. O het zit echt allemaal tussen je oren!). Eigenlijk de derde keer was hij er al weg mee en sprong gelijk netjes aan in galop op verzoek.
Ik heb er weer vertrouwen in, dankzij jou.
Ik hoop dat TS ook zo snel weer op de rit is.

Lees dit nu pas, sorry! Fijn dat je er echt wat aan hebt!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:08

Het probleem bij mijn merrie is nu ook helemaal weg. Oorzaak. stress te drukke stal teveel paarden en camping gasten. huur nu zelf een stuk waar mijn 2 paarden staan en 3 andere. Mijn merrie heeft veel meer rust ziet er beter uit en loopt gelukkig weer de sterre van de hemel. Wie weet helpt ook wel bij jou paard? mocht het probleem zich nog voordoen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:12

Ik zou foto's laten maken van de rug . Mijn paard deed hetzelfde . Ook tandarts , fysio en nieuw zadel en de klachten bleven. Toen foto's laten maken en daar kwam kissing spinces uit . Ik zeg niet dat je paard wat mankeert maar sluit het uit.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:41

TS, fijn om te horen dat het goed gaat! Succes!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:26

@Dorino, waar lees jij dat het intussen goed gaat met het paard van TS? Heb ik iets gemist?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:05

Sorry, zag het berichtje van xGwwenn_94 in de gauwigheid voor een van TS aan!
Is dus bedoeld voor XGwenn_94...

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:35

Dank je, woensdag onze eerste les, ben dus benieuwd!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:05

@Zooist, wat een leerzame en herkenbare blog! Dank je wel!
Ik heb zelf ook aardig wat met mijn merrie te stellen gehad. Na altijd op jonge paarden voor andere gereden te hebben mijn eerste eigen paard, helemaal groen en oh wat was ik trots. Madam had geen geduld, stappen of halthouden was een goede reden om op de achterbenen te gaan staan. Ook vele malen in volle galop de bak uit gedenderd om vervolgens als ik haar probeerde om te keren keer op keer loodrecht omhoog. Ze wist ook precies waar ik er totaal niet meer aan durfde te rijden, altijd fratsen vlak naast de sloot, of de kleine ruimte dat ik geen kant op kon. Medisch was het niet, het was gewoon als zij wat anders wou als ik. Buitenrit door het hoge gras, succes verzekerd, gewoon zo hoog en omslaan en als ik er dan naast lag, niets geen stress maar kop aan de grond en vreten. Ik probeerde iedere keer tot een compromis te komen, dus lekker trainen in draf en galop en de stap beperken tot in en uitstappen aan de lange teugel...halthouden, nou dat liet ik helemaal voor gezien en een volte rijden zodat haar neus ook maar richting de uitgang ging...echt niet. Daarmee was het hanteerbaar, maar eigenlijk verdoezelde ik het probleem. Afgelopen winter mijn rug gebroken (ja door een val van mijn paard maar gelukkig niet door een staak moment maar gewoon een ongelukje met springen). Veel tijd gehad om na te denken. Na 3 maanden er weer op, en de eerste keren aan lang teugeltje stappen op een eerst moegemaakt paard, weer proberen wat serieuzer te gaan rijden...en ja hoor, loodrecht omhoog en blijven komen. Tja, dit werkte dus niet, dus onder zeer goede een veelvuldige begeleiding van mijn instructrice het anders gaan aanpakken. Daar waar ik eerder altijd zodra ik voelde dat ze omhoog wou gaan komen in het stappen of halthouden, hand naar voren en naar voren schoppen deed, had zij eigenlijk gewonnen, want ze had geen geduld of zin in stappen en halthouden. Dus nu zolang het veilig blijft, niet naar voren, hand eraan houden, op mijn plek blijven zitten en wel een enorme schop. Daardoor ging ze wel met 4 benen de lucht in, maar niet meer op 2. Ik dacht dat ik altijd redelijk consequent was in mijn rijden, maar ben nog 100.000 keer consequenter geworden. Al moet ik 100 keer halthouden, het is pas goed tot ik tevreden ben en ze halt houdt zoals ik weet dat ze kan. Dit geldt voor elke overgang...nergens mag ze meer ook maar iets voor mijn hulp uitgaan, nergens mag ze ook maar iets mijn hulp negeren. Daar waar ik de confrontatie uit de weg ging, zoek ik hem nu op, dus wel die volte halve baan richting uitgang...en desnoods halthouden met haar neus voor de uitgang. Gehoorzaamheid eisen ipv hopen op medewerking. Het is voor mij een enorme schakel in mijn hoofd omzetten geweest en heb best wat momentjes voor mijzelf moeten overwinnen, want lichamelijk voelde ik mijzelf kwetsbaarder dan ooit met mijn revaliderende en deels vastgezette rug. Maar sinds ik deze aanpak aanhoudt, heb ik een fijner paard dan ooit. Ja we zijn nog regelmatig met 4 benen de lucht in geweest, maar dat wordt steeds minder. Voor haar wordt het werk steeds duidelijker omdat ik echt zero tollerance beleid heb voor eigen initiatief. Ik merk dat de mindset waarmee ik op mijn paard stap alle verschil maak....geen compromissen meer, maar er is maar 1 manier en dat is mijn manier. Alles begint makkelijker te worden. Als ze het eigen initiatief neemt, zet ik haar meteen in een soort van reining stop. Geen pas verder! Omkeren en opnieuw, maar zonder dat ik ga proberen dat initiatief op voorhand te voorkomen, maar zodra ze het pakt. stop, omkeren, opnieuw. Dat was best rigoureus en leek in het begin best hard, maar uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat ik nu veel vriendelijker en duidelijker rij. Ze is veel stiller in de aanleuning, zoekt veel meer mijn hand op en het totale beeld is van hectisch naar rustig aan het veranderen. Ik denk dat het inderdaad gewoon een patroon doorbreken is. Duidelijkheid voor jezelf en voor je paard...dit is hoe we het gaan doen en daar tot in het extreme aan vasthouden is denk ik het belangrijkste.

Sophie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:16

pillow schreef:
ik heb ook zo één. moet gewoon zo nu en dan klappen hebben , dan is het weer over. Dominant uitprobeer gedrag. Als ik weer eens niet heel stevig ben begint ze weer.

Zo eentje hebben wij ook op stal. Die heeft inderdaad af en toe wat flinke tikken nodig en dan is het weer over. Ga je lopen tutte met zo soort paard dan gaat het alleen maar erger worden. Zoiets kan maanden duren. Duurt dan ook weer even voordat het eruit is. Ben het er dus mee eens dat het niet altijd iets medisch hoef te zijn...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:11

Sassefrasje schreef:
pillow schreef:
ik heb ook zo één. moet gewoon zo nu en dan klappen hebben , dan is het weer over. Dominant uitprobeer gedrag. Als ik weer eens niet heel stevig ben begint ze weer.

Zo eentje hebben wij ook op stal. Die heeft inderdaad af en toe wat flinke tikken nodig en dan is het weer over. Ga je lopen tutte met zo soort paard dan gaat het alleen maar erger worden. Zoiets kan maanden duren. Duurt dan ook weer even voordat het eruit is. Ben het er dus mee eens dat het niet altijd iets medisch hoef te zijn...

sssst, dat mag je hier niet zeggen

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:35

Even update voor de mensen die het leuk vinden mijn verhaal ook een beetje te volgen.

Viana liep super in de les. Ze moest echt een half uur zwaar aan de bak. En je raad het niet! Zo mak als een lammetje. Mijn instructrice had zelfden een paard zo netjes van nature zien lopen. (A) helemaal happy.

Vandaan was het wel 3 keer een stuiterbal maar niet gemeen omhoog komen. Mijn eerste reactie tik met zweepje naar achter zitten en door rijden. En Vala over geen protest meer gehad. Ik kan nu dus eindelijk zeggen dat we weer een team aan het worden zijn zonder het verlate puber gedrag!