Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:58

Klopt maar de ene is gewoon verder in zijn lijf dan een ander, sommige zijn nog echt een slungel en die moeten naar mijn mening nog wat meer tijd krijgen

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:08

Maartje1990 schreef:
meggiemeg schreef:
Mijn mening is dat dit per paard verschilt.
De ene is met 3 al zover terwijl de ander met 4 nog echt een puppy is.
Waar ik naar kijk is hoever ze zijn in het lijf en in het koppie, klopt dat samen dan is dat voor mij het juiste moment om met ze aan de slag te gaan.

Alle paarden zijn toch pas rond het 6e levensjaar uitgegroeid hoor...

mijn paard was qua bot-groei al op zijn 3e uitgegroeid, die was op 3 jaar 1.76 en dat is die nu met zijn 6jaar nog ;)

spieren is een ander verhaal, maar dat is ook kwestie van trainen.
als je weet hoe je een paard goed moet trainen, is dit op 3 jarige leeftijd geen probleem in mijn ogen.

maar dat is mijn eigen ervaring met mijn 3 paardjes

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:11

trouwens..

paarden zijn pas op hun 8e uitgegroeid, niet op hun 6e ;)

maar dit heeft niks met botten te maken, maar met spieren.

botten is per paard verschillend
spieren ligt aan de training.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:13

Ook de groeischijven etc. zijn nog niet volgroeid. Ergens tussen de leeftijd van 5 en 8 jaar is een paard uitgegroeid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:25

Er is in dit topic al veel zinnigs gezegd (en ook veel ONzinnigs trouwens), een feit is dat geen paard of pony onder de zes jaar qua skelet uitgegroeid KAN zijn.
De volledige uitbotting beloopt zelfs 8 jaar.

Dat wil niet zeggen dat je per se moet wachten met ruiter-er-op tot ze die leeftijd bereikt hebben, maar dat er met beleid mee omgegaan moet worden.

Een paard beleren OHZ met een jaar of 3-4 kan best, maar zet die daarna dan weer even in de wei, vergeten doen ze het echt niet. Dan kun je later weer eens voorzichtigjes aan de boel oppakken, eerst dmv longeren en grondwerk.

Tevens dien je echt wel naar het individuele paard te kijken: ook het mentale (geestelijke) aspect spreekt een stevig woordje mee.

Helaas is door de haast om resultaten te halen vaak niet de mogelijkheid om het paard de individuele tijd te gunnen, iets wat ik zeer betreur, omdat je juist dan vaak een geestelijke afdwingerij krijgt, waardoor zo'n paard nooit in ontspanning kan lopen, met alle fysieke gevolgen naderhand van dien.

Geestelijk bezien willen de "leeftijden" nog wel eens uit elkaar lopen bij paarden en ponies, hetgeen mede afhankelijk is van de leefomstandigheden van het dier op zich. Bovendien zijn sommigen sneller van begrip en leerkundige stof- opname dan anderen. Dit is individueler dan de fysieke feiten omtrent op en uitgroei.

"Kalmpjes aan dan breekt het lijntje niet" is een waardevolle uitspraak waar het paardentraining en -oplering betreft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:13

Ben het wel met je eens Terpentijn.

Dat de groeischijven nog niet volgroeid zijn wil niet zeggen dat het paard geen arbeid aan kan. Geen paard is er oorspronkelijk voor geboren om een ruiter te dragen daarom is een goede training zo verschrikkelijk belangrijk.

De vergelijking mens/paard gaat niet echt op maar mensen kunnen een flinke belasting aan voor een groeischijven zijn volgroeid net zoals paarden.

OVERbelasting is nu juist zo funest. Een goede trainingsopbouw is heel belangrijk.

De laatste tijd zie ik steeds vaker voorbij komen dat mensen hun paarden later willen inrijden. Dat moeten ze helemaal zelf weten maar vaak is het dan ook zo dat het paard volle bak aan de gang moet terwijl ze totaal nog geen bespiering hebben.

Die Tinker van mij is met 3 jaar ingereden, die is daarna nog 11 cm. gegroeid en dat heeft geen problemen gegeven maar ik heb het inrijden veel buiten gedaan, lange rechte stukken om op te bouwen is ideaal.