RoyceMack schreef:Ik vind het echt onzin dat hier meteen een dierenarts, tandarts, ostheopaat, chiropraktor, tandenfee en weet ik wie allemaal moeten komen kijken.
Typisch bokt.
Anyway, een paard kan niet van de een op de andere dag het bit weigeren.
Ik vind het ook moeilijk om te beoordelen hoe het paard beweegt, dus feitelijk wat ze doet als ej het bit voor haar neus houdt.
Je zegt dat 4 personen geprobeert hebben het bit in te krijgen, heel goed, want soms heeft iemand net een trucje oid.
Ik zou inderdaad ook proberen om het bit van het hoofdstel te halen en kijken of je het dan om mag doen.
Kijk eens of je met je vinger in haar mond mag, wat ze dan doet..
Pas wel op voor tanden(doe je vinger in de mondhoek waar normaal het bit zit..) vindt ze dat eng?
Verder kan het ook gewoon stress zijn. Misschien een andere plek proberen om op te zadelen? Probeer het bit gewoon eens los in de mond te leggen(Dus geen hoofdstel, puur je handen)..
tis gewoon een kwestie van proberen.
Als er iets mis is met de tanden merk je dat vrij gauw aan het laten liggen van eten, afvallen, etc.
ik zou dit eerst zelf proberen en als het echt niet werkt en je komt er echt niet meer uit, zou ik vragen aan de tandarts of er iets mis is(wel zou ik de tandarts kiezen ipv dierenarts, omdat dierenarts vaak duurder is dan tandarts.. en dikke kans dat die veel meer weet van mond etc van paarden dan een dierenarts).
Ik ben zelf niet zoon ' ohjee er is iets mis dus laat ik er meteen professionele hulp bij halen' type.
Ik vertrouw op mijn gevoel en kennis en ervaring, en als het echt mis is ben ik de eerste die bij de dierenarts oid op t matje staat, maar als het niet levensbedreigend is, probeer ik dingen zelf op te lossen door gewoon trail-and-error.
Zoals je kon lezen is de paardentandarts al geweest en zat er wel een wolfskiesje in de weg.
Daar kunnen ze gewoon mee eten, maar is/kan zeer pijnlijk zijn bij gebruik van het bit.