Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Re: Als B ruiter nooit een Z paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 10:10

Onze instructrice schrok even van het ras (ga ik niet over uitwijden hier) maar was erg te spreken over de beschrijving die erna kwam.
Zij zei ook, lekker gaan kijken en als je denkt dit is hem, dan kom ik ook nog eens meekijken.

Onze huidige pony zou L lopen maar is een behoorlijk heefthoofd. Helaas bleek dat pas later bij het rijden.
Door eerdere ervaringen is onze dochter wat onzeker als een pony onverwachte dingen gaat doen en dat is waar hij nu juist gebruik/misbruik van maakt.
Een zekere en niet angstige ruiter rijdt er zo mee weg (zijn bijrijder bijvoorbeeld).
Laatst nog naar een pony gaan kijken die ook L/M liep (ook op wedstrijd) maar dat was ook niet de gemakkelijkste.
We zijn er inmiddels dus wel achter dat een "lager" niveau niks zegt over het karakter.
Karakter staat voor ons voorop, daarna kijken we wel naar het niveau.
Mijn dochter heeft 3x per week les en ik zelf 1x per week dus qua begeleiding zit het goed. We hebben ook altijd iemand die kan bilijven bijrijden om het niveau op peil te houden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:15

Eigenlijk zou iedereen de kans moeten krijgen op op een goed opgeleide, eerlijke leermeester met een karakter dat bij het karakter van het kind past te leren paardrijden als ze van de manege komen met goeie begeleiding erbij.
Helaas hangt daar een flinke prijs aan meestal en is het vinden van goede begeleiding ook te vergelijken met het zoeken naar een speld in de hooiberg.

Wedstrijden zijn eerst namelijk helemaal niet belangrijk; eerst maar eens leren wat dressuur is, ruitergevoel ontwikkelen en een combinatie worden. En vooral graag ook wat verdieping in de theorie.

Had ik maar de kans gekregen om het zo te leren. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:36

Ik ken 2 mensen (na manegetijd eigen paard kopen) die een Z paard hebben gekocht waarbij het misgegaan is.

Het ene meisje kocht een Jazz merrie die goed opgeleid was.
De merrie raakte in de loop van de tijd meer en meer in de stress omdat ze niet begreep wat er verwacht werd.
Uiteindelijk was het een steigerend en paniekerig paard wat toen ook weer verkocht is.

En een ander stel kocht een Z ruin maar die was blijkbaar ontzettend hard in de mond gereden altijd.
Dat was zo'n blok beton aan de voorkant dat hun er geen stuur of rem op hadden.
Het is ze ook niet gelukt om het paard naar hun hand te zetten en is ook verkocht later.

Maar goed, ook wel mensen gezien met een goed opgeleid paard waarbij het wel goed ging.
Je moet net geluk hebben dat je de juiste combinatie met het paard bent.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:34

Je had in je gevraagd advertentie een prijsindicatie staan, vandaar :)
Als deze pony normaal geprijsd is voor zijn kunnen is het absoluut de moeite waard. Zeker omdat jouw dochter wat onzeker geworden is moet het volgende paardje absoluut een goede zijn anders verliest ze misschien helemaal het vertrouwen.
Fijn dat de instructrice mee wil gaan kijken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:50

mika11 schreef:
Ik ken 2 mensen (na manegetijd eigen paard kopen) die een Z paard hebben gekocht waarbij het misgegaan is.

De merrie raakte in de loop van de tijd meer en meer in de stress omdat ze niet begreep wat er verwacht werd.
Uiteindelijk was het een steigerend en paniekerig paard wat toen ook weer verkocht is.

En een ander stel kocht een Z ruin maar die was blijkbaar ontzettend hard in de mond gereden altijd.
Het is ze ook niet gelukt om het paard naar hun hand te zetten en is ook verkocht later.

Maar goed, ook wel mensen gezien met een goed opgeleid paard waarbij het wel goed ging.

Dan noem je ook wel een afstamming (Jazz) die vaak niet voor de B/manegeruiter geschikt is imo. De gene die ik ben tegen gekomen zijn heet en rilbillen die door een handige doorgewinterde ruiter redelijk gereden kunnen worden.

Als een paard hard in de mond is gereden is het imo geen goed opgeleid paard. Maar dat is ook een valkuil van de mensen die een paard gaan kopen. Die stappen zonder voorbereiding naar een handelaar of particulier en hebben geen idee waar ze naar moeten kijken of wat ze moeten voelen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:57

Dat is gewoon dom.
Heb je zelf niet de kunde dan neem je iemand mee.
En dan ben je er snel achter of de Jazz een riller is en of die andere een blok beton is.

Ik heb ooit een paard gereden dat te koop stond wat ook braaf was. Stond ook zo in de advertentie.
Toen iemand interesse had heeft de instructeur, met toestemming, een keer heel rot gereden. Een tik gegeven op een fout moment, enorm scheef gezeten, achter de beweging, met het spoortje gepord, gewoon om te kijken wat doet hij daarop. De reacties waren eens een paar passen harder lopen of afdraaien op het scheef zitten, maar niets gemeens.
Meisje waar hij voor was reed veel netter als wat de instructie expres deed, maar die wilde weten of braaf ook braaf was en ook bleef.
Daarnaast is het meisje nog een keer of 5 komen rijden.
En het laatste nieuws wat ik toen heb vernomen was een jaar na verkoop dat ze er zo blij mee was.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:09

Je moet eigenlijk weten, hoeveel winstpunten hij in het Z heeft behaald. Want een beetje geklasseerde ruiter, kan een paard één keer uitbrengen in het bv zzl-licht (zonder winst te behalen) en het paard is Z2 geklasseerd. Hij hoeft zelfs maar één keer daarvoor op concours te zijn geweest. Of één keer Z2 met 1 winstpunt. Hoeft hij ook maar één keer op concours te zijn geweest. Dan is dus niets bevestigd. En zit je als B ruiter, behoorlijk met je handen in het haar.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:15

Percy schreef:
Je had in je gevraagd advertentie een prijsindicatie staan, vandaar :)
Als deze pony normaal geprijsd is voor zijn kunnen is het absoluut de moeite waard. Zeker omdat jouw dochter wat onzeker geworden is moet het volgende paardje absoluut een goede zijn anders verliest ze misschien helemaal het vertrouwen.
Fijn dat de instructrice mee wil gaan kijken.

Klopt, maar daar ben ik toch maar vanaf gestapt (zal dadelijk ook aanpassen in mijn advertentie, thanks).
Oke er blijft natuurlijk een limiet maar als wij en onze instructrice denken dat het wat is, kan ik me echt wel over die prijs heen zetten. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:32

brighteyes85 schreef:
mika11 schreef:

Dan noem je ook wel een afstamming (Jazz) die vaak niet voor de B/manegeruiter geschikt is imo. De gene die ik ben tegen gekomen zijn heet en rilbillen die door een handige doorgewinterde ruiter redelijk gereden kunnen worden.

Als een paard hard in de mond is gereden is het imo geen goed opgeleid paard. Maar dat is ook een valkuil van de mensen die een paard gaan kopen. Die stappen zonder voorbereiding naar een handelaar of particulier en hebben geen idee waar ze naar moeten kijken of wat ze moeten voelen.

Leuk dat de jazz hier naar voren gehaald word want het z paard wat ik reed (z+4) was namelijk een jazz. En ja hij was rillerig en kijkerig maar zolang je hem bezig hield dus afwisseling in het rijden hield kon een b ruiter er prima mee overweg.
Ik had meer moeite in de omgang met hem (schrikken bijten trappen) dan met het rijden.
Heb twee wedstrijden met hem kunnen rijden voor hij verkocht werd en heb 196 178 178 187 met hem gereden.
De eerste twee proeven had ik hem net drie weken onder het zadel en ik ben een angstige ruiter.
Dus jazz betekent niet altijd dat ze niet geschikt zijn voor b manege ruiters ( zeg nu niet dat je zegt nooit he) ik kon het qua rijden goed vinden met hem maar in de omgang een stuk minder ik moest altijd op mijn hoede zijn voor hem dan...... maar desondanks heb ik heel veel van hem geleerd vooral de dingen die ik verkeerd deed want hij wees je wel op je fouten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:46

mika11 schreef:

Die hebben gewoon de verkeerde paarden gekocht.

Onze zoektocht naar een goede Z-leerpony duurde erg lang. En er gingen altijd mensen met verstand mee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:53

Bmamavan2 schreef:
Klopt, maar daar ben ik toch maar vanaf gestapt (zal dadelijk ook aanpassen in mijn advertentie, thanks).
Oke er blijft natuurlijk een limiet maar als wij en onze instructrice denken dat het wat is, kan ik me echt wel over die prijs heen zetten. :)

Dan ben ik weer helemaal gerust gesteld :D Gaat mij natuurlijk niets aan wat je uiteindelijk bereid bent te betalen maar jouw prijsindicatie en een brave Z-pony kwamen even niet overeen ;)

Je merkt toch bij het proefrijden wel of een paard rillerig is of een blok beton is in de mond?

Overigens zou ik er niet blij mee zijn als er iemand mee komt die het paard expres oneerlijk behandeld om hem zo uit te testen. Die zou er bij mij zonder pardon weer af mogen stappen. Is ook zinloos, een goede instructeur heeft wel andere manieren om uit te testen of het paard braaf genoeg is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:03

Die persoon vroeg vooraf of het mocht.
Meisje waar hij voor bedoeld was was ook minder valide. Voor hem dus extra reden.
Overigens deed hij dat geen uur lang, maar een paar keer vlug achter elkaar, kijken of het paard daar narrig op werd, vluchterig of wat ook.
Wat niet zo was, wat wij al wisten. :D
paard heeft er ook geen trauma aan over gehouden :+
Liever dat ze dat doen met toestemming dan een verkeerde match en een paard verprutst n de handel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:09

Dan is het een ander verhaal. Toen wij de pony hier verkochten hebben we ook gekeken of het een vriendelijke ruiter was en de combinatie klopte. Ik wil niet alleen een dier kwijt, ik wil ook dat het goed terecht komt en dat mensen er blij mee zijn.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:08

Ken wel eens een vrij jong meisje die zelf B niveau is, maar ze krijgt van haar ouders een ZZ paard.. je kan wel raden dat dit niet goed kan gaan toch. Paard loopt niet bepaald goed en zeker onder zijn niveau en ruiter word alsmaar boos op het paard terwijl zij zelf alles fout doet
Leuk zon Z paard om van te leren maar wel op de goede manier, ikzelf denk dat een M paard beter bij een Z ruitwr zal passen

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:09

Ik zie nu veel spelfouten, sorry geen idee hoe ik het moet aanpassen, mijn excuses.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:15

Zelf net ook deze beslissing gemaakt. Ondanks dat ik al van kinds af aan rijd is het met mijn M2 haflinger helemaal mis gegaan. Ik kon haar gewoon niet de baas. Inmiddels is ze verkocht en ging ik op zoek naar een ander paard.

Mijn instructeur zei toen ook heel duidelijk koop een paard ca. L2 niveau, daar kun je van leren en mee groeien en zo heb je minder snel last van miscommunicatie.

Ik denk dat het een illusie is (een uitzondering daargelaten) dat je als beginner op een Z paard gaat zitten en dit eruit kan rijden. Bovendien betaal je veel geld voor iets "wat je niet nodig" hebt.

Heb nu een paard met gemiddeld niveau maar super super braaf gekocht en ben me de hemel te rijk, want ik kan er alles mee!!!

Succes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:39

marije1109 schreef:
Ik denk dat het een illusie is (een uitzondering daargelaten) dat je als beginner op een Z paard gaat zitten en dit eruit kan rijden. Bovendien betaal je veel geld voor iets "wat je niet nodig" hebt.
Succes

Dat is nou ook precies niet waar het om gaat. Zal een simpel voorbeeld geven van mijzelf. Toen ik een jaar of 11 was reed ik een jonge pony en na een tijdje mochten wij M1 gaan starten. Toen zat in die klasse nog schouderbinnenwaarts, travers en wendingen om de achterhand. Al die oefeningen moest ik de pony leren, maar ik had als jong guppie natuurlijk geen idee hoe dat moest. Nou had ik gelukkig een hartstikke fijne instructrice die hartstikke veel uitleg gaf en samen hebben wij enkele maanden hard getraind om de pony klaar te krijgen voor de nieuwe klasse. De schouderbinnenwaarts pakte zowel ik als pony redelijk op, maar de travers en de wendingen om de achterhand lukten maar niet. Ik moest namelijk trainen naar een voor mij nog onbekend gevoel. Ik wist niet hoe het zou moeten voelen en daardoor ging het vaak net niet goed en voelde ik wel heel vaak hoe het niet moest, wat na verloop van tijd dan een soort gewoonte wordt. Immers wat je vaak herhaalt blijft hangen. Ik mocht toen een keertje rijden op een superbrave, ervaren pony van een clubgenootje die al meerdere ruitertjes naar de Z had geholpen. Echt zo'n pony die als je ongeveer de juiste hulp gaf, zo lief was om de goede oefening maar te doen. En tada....Het kwartje viel ineens bij mij! Ik voelde ineens hoe deze bewegingen zouden moeten gaan. Niet lang daarna ben ik zelf overgestapt en kon ik best leuk meedoen in de nieuwe klasse. Daarna heb ik nog verschillende jonge paarden gereden en hoewel ik deze oefeningen nog altijd niet de gemakkelijkste vind, heb ik nooit meer problemen gehad met het herkennen van goed/fout of met het aanleren ervan. Voor mijn eerste pony was het echter veel fijner en duidelijker geweest als ik eerder eventjes had mogen voelen, dat had een paar maanden opnieuw en opnieuw proberen gescheeld!

Kortom, het gaat er niet om dat je het er makkelijker uit kunt rijden of dat het vanzelf gaat want dat is niet zo. Maar een goed! leerpaard helpt je als ruiter om te leren voelen. Het ontwikkelen van dat gevoel voor een goedgaand paard en voor goed uitgevoerde oefeningen, daar heb je echt een leven lang plezier van.

Wie heeft zich niet eens afgevraagd in een HAW of ITP topic waarbij de TS ontzettend enthousiast is maar de foto's of filmpjes serieus te wensen overlaten hoe dit kan? Nou, zo dus. Omdat als men nooit op een goed ervaren paard heeft mogen rijden, je in een fout referentiekader denkt, voelt en rijdt. Natuurlijk hoeft dat niet altijd een Z paard te zijn (hoewel dit voor het leren voelen van bepaalde oefeningen natuurlijk wel het handigst is) maar een zeer correct gereden, losgelaten paard is toch zeker wel aan te raden.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:47

Jij geeft aan dat je M ging rijden, het topic gaat over een b ruiter. Denk dat dat nu net het verschil is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:50

Ik geef ook aan dat ik erg jong was. Zoveel ervaring had ik echt nog niet. Een B ruiter is ook geen echte beginner als het goed is, die hoort ook gewoon een beetje stil te kunnen zitten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:03

Precies 0000. Meestal zijn paarden die opgeleid zijn door groene ruiters ook helemaal niet fijn na te rijden. Alles is niet lekker geleert, maar dat kan ook niet want de ruiter zelf weet niet hoe het moet voelen. En dan kan je instructrice nog zoveel zeggen.. Je moet het echt zelf gevoeld hebben. En de meeste ruiters die hun paard zelf hebben opgeleid vinden dat onzin, want naar hun mening gaat het hartstikke geweldig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:15

Geryon schreef:
Precies 0000. Meestal zijn paarden die opgeleid zijn door groene ruiters ook helemaal niet fijn na te rijden. Alles is niet lekker geleert, maar dat kan ook niet want de ruiter zelf weet niet hoe het moet voelen. En dan kan je instructrice nog zoveel zeggen.. Je moet het echt zelf gevoeld hebben. En de meeste ruiters die hun paard zelf hebben opgeleid vinden dat onzin, want naar hun mening gaat het hartstikke geweldig.

Een paard hoeft niet door een groene ruiter te zijn opgeleid om niet fijn na te rijden te zijn...
Sommige ruiters hebben gewoon een heel eigen manier van rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:16

Janine1990 schreef:
Geryon schreef:

Een paard hoeft niet door een groene ruiter te zijn opgeleid om niet fijn na te rijden te zijn...
Sommige ruiters hebben gewoon een heel eigen manier van rijden.

Daar heb je zeker gelijk in.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:33

Iedereen zijn eigen ervaring, ik weet alleen wat ik zie en zelf heb ervaren. We hebben momenteel zeker 7 ruiters (paarden en ponies) in onze kleine vereniging die Z niveau zijn en waarvan de ruiters (of de ouders) dachten het er wel even op te doen/te leren en het gaat gewoon niet goed. Ik zeg niet dat je geen paard met ervaring moet kopen, maar ben echt van mening dat als je B niveau hebt (en vaak bedoelen mensen dan dat ze zelf niet veel kunnen) je beter een L2/M paard kunt kiezen.

Vaak als je echt verder wilt komen in de sport blijf je ook niet aan één paard hangen, dus als je dan het maximale uit je paard hebt gehaald en echt aan de Z toe bent is het een ander verhaal denk ik.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:06

Ik zat als gup van 12 op een paard dat ZZ-Licht of zwaar had gelopen. Ik was nog geen b.
Dat paard was voor mij te machtig, lief maar te machtig, plus het was maar eenmalig. (helaas)
Maar toch heb ik bij dat dier dingen gevoeld en geleerd van die ene keer waar ik nu als 40+ er nog aan terug denk betreft gevoel.
Dat paard deed een uitgestrekte draf (ik wilde gewoon draven meer kneep gewoon te veel) maar hoe dat voelde was zo machtig gaaf. Echt het gevoel van verruimen ipv het versnellen wat ik alleen nog maar kende. Dat gevoel ben ik nooit meer vergeten en daarna wil je dat een beetje terug voelen bij een ander paard als er om middendraf gevraagd wordt.
Ik galoppeerde op dat paard, maar hij sprong om omdat ik scheef zat. Binnen 2 minuten zat ik al niet meer scheef en ook op andere paarden is met dat altijd bij gebleven.

Dus ja zou je zo'n paard kunnen rijden met goede begeleiding dan leer je zoveel voelen.
Altijd doen als je de mogelijkheid hebt.
Laatst bijgewerkt door little_king op 14-02-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:34

Ik ben als beginnend westernruiter op een paard gezet dat alles al kon en op hoog niveau mee heeft gelopen. En als ik iets niet helemaal goed doe, dan vult hij toch maar in wat ik bedoel. Al aarzelt hij dan wel een beetje. Maar dan wijst mijn instructrice daar op en doe ik het de keer erna wel goed. Bijvoorbeeld dat ik teveel naar binnen gedraaid zat en mijn paard steeds naar binnen viel.

Ik heb ook veel geleerd van de jonge paarden die ik gereden heb, maar ik zou je eerder een meer ervaren paard aanraden.