Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mika11 schreef:Ik ken 2 mensen (na manegetijd eigen paard kopen) die een Z paard hebben gekocht waarbij het misgegaan is.
Het ene meisje kocht een Jazz merrie die goed opgeleid was.
De merrie raakte in de loop van de tijd meer en meer in de stress omdat ze niet begreep wat er verwacht werd.
Uiteindelijk was het een steigerend en paniekerig paard wat toen ook weer verkocht is.
En een ander stel kocht een Z ruin maar die was blijkbaar ontzettend hard in de mond gereden altijd.
Dat was zo'n blok beton aan de voorkant dat hun er geen stuur of rem op hadden.
Het is ze ook niet gelukt om het paard naar hun hand te zetten en is ook verkocht later.
Maar goed, ook wel mensen gezien met een goed opgeleid paard waarbij het wel goed ging.
Je moet net geluk hebben dat je de juiste combinatie met het paard bent.

Percy schreef:Je had in je gevraagd advertentie een prijsindicatie staan, vandaar![]()
Als deze pony normaal geprijsd is voor zijn kunnen is het absoluut de moeite waard. Zeker omdat jouw dochter wat onzeker geworden is moet het volgende paardje absoluut een goede zijn anders verliest ze misschien helemaal het vertrouwen.
Fijn dat de instructrice mee wil gaan kijken.
brighteyes85 schreef:mika11 schreef:Ik ken 2 mensen (na manegetijd eigen paard kopen) die een Z paard hebben gekocht waarbij het misgegaan is.
De merrie raakte in de loop van de tijd meer en meer in de stress omdat ze niet begreep wat er verwacht werd.
Uiteindelijk was het een steigerend en paniekerig paard wat toen ook weer verkocht is.
En een ander stel kocht een Z ruin maar die was blijkbaar ontzettend hard in de mond gereden altijd.
Het is ze ook niet gelukt om het paard naar hun hand te zetten en is ook verkocht later.
Maar goed, ook wel mensen gezien met een goed opgeleid paard waarbij het wel goed ging.
Dan noem je ook wel een afstamming (Jazz) die vaak niet voor de B/manegeruiter geschikt is imo. De gene die ik ben tegen gekomen zijn heet en rilbillen die door een handige doorgewinterde ruiter redelijk gereden kunnen worden.
Als een paard hard in de mond is gereden is het imo geen goed opgeleid paard. Maar dat is ook een valkuil van de mensen die een paard gaan kopen. Die stappen zonder voorbereiding naar een handelaar of particulier en hebben geen idee waar ze naar moeten kijken of wat ze moeten voelen.
mika11 schreef:Ik ken 2 mensen (na manegetijd eigen paard kopen) die een Z paard hebben gekocht waarbij het misgegaan is.
Bmamavan2 schreef:Klopt, maar daar ben ik toch maar vanaf gestapt (zal dadelijk ook aanpassen in mijn advertentie, thanks).
Oke er blijft natuurlijk een limiet maar als wij en onze instructrice denken dat het wat is, kan ik me echt wel over die prijs heen zetten.
Gaat mij natuurlijk niets aan wat je uiteindelijk bereid bent te betalen maar jouw prijsindicatie en een brave Z-pony kwamen even niet overeen

marije1109 schreef:Ik denk dat het een illusie is (een uitzondering daargelaten) dat je als beginner op een Z paard gaat zitten en dit eruit kan rijden. Bovendien betaal je veel geld voor iets "wat je niet nodig" hebt.
Succes
Geryon schreef:Precies 0000. Meestal zijn paarden die opgeleid zijn door groene ruiters ook helemaal niet fijn na te rijden. Alles is niet lekker geleert, maar dat kan ook niet want de ruiter zelf weet niet hoe het moet voelen. En dan kan je instructrice nog zoveel zeggen.. Je moet het echt zelf gevoeld hebben. En de meeste ruiters die hun paard zelf hebben opgeleid vinden dat onzin, want naar hun mening gaat het hartstikke geweldig.
Janine1990 schreef:Geryon schreef:Precies 0000. Meestal zijn paarden die opgeleid zijn door groene ruiters ook helemaal niet fijn na te rijden. Alles is niet lekker geleert, maar dat kan ook niet want de ruiter zelf weet niet hoe het moet voelen. En dan kan je instructrice nog zoveel zeggen.. Je moet het echt zelf gevoeld hebben. En de meeste ruiters die hun paard zelf hebben opgeleid vinden dat onzin, want naar hun mening gaat het hartstikke geweldig.
Een paard hoeft niet door een groene ruiter te zijn opgeleid om niet fijn na te rijden te zijn...
Sommige ruiters hebben gewoon een heel eigen manier van rijden.