Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:31

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar bij mij werkt het heel goed om iets naar achter te gaan zitten.
Ik kon het ook niet op mijn paard, maar ik heb een pony van een vriendin met wat meer pony draf gereden, waarop dit een stuk makkelijker was en ik heb de hele tijd doorgezeten.
Omdat ik op deze pony gevoeld had hoe of wat, kan ik het nu ook in 1x op mijn eigen paard.

nicky_nicky

Re: Ten einde raad.. ik kan gewoon NIET doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:24

Dat is een goede tip sasjuh om eens op een ander paard te voelen en te ervaren!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:14

Het belangrijkste is dat jij ontspant, maar ook dat je paard ontspant. Zodra 1 van de 2 aanspant krijg je gestuiter. Als je paard niet helemaal ontspannen is in de rug, zal het minder soepel zitten. Hierdoor ga jij weer meer aanspannen en versterk je elkaar dus.

Belangrijk is dus vooral dat jij zo ontspannen mogelijk blijft, diep uitademen, heupen los gooien en ontspannen, ontspannen, ontspannen.
Je moet er niet over gaan nadenken, maar voelen wat je paard doet en alles helemaal los hebben.

En de paarden die hoog opgooien zijn wat lastiger om goed door te zitten, maar als het eenmaal lukt zitten ze als een wolkje^^

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:20

De hamvraag is natuurlijk.... kun jij uberhaubt niet doorzitten, of kun je op dít paard niet doorzitten?

Als je daar antwoord op hebt, weet je ook precies waar je aan moet werken. :)*

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:31

Zitlessen / voltige !

Het basisprincipe van voltige is namelijk dat je met je paard werkt en niet er tegenin. Hierdoor is zitten een van de belangrijkste (en meteen ook de moeilijkste) oefening die een voltigeur onder de knie moet zien te krijgen.

De juiste balans tussen ontspanning en aanspanning van je been/bekken/bil- en buikspieren is heel belangrijk bij goed doorzitten. Voltige- en zitlessen gebeuren aan een longeerlijn waardoor je als ruiter/voltigeur dus je even helemaal op t zitten kan concentreren. Wat je in draf eigenlijk met je bekken doet is je bekken naar achteren kantelen en weer terug of anders gezegd: je zitbeenknobbels naar voren duwen en weer terug.

op deze site kun je in t animatieplaatje goed ziet dat ze haar billen naar voren duwt elke drafpas:
klik

Je geeft aan dat je paard niet lekker kan ontspannen in zn rug waardoor het extra moeilijk wordt voor jou als ruiter om door te zitten. Begin daarom niet op arbeidsdraf-tempo maar een heeeeeeel traag, relaxed sukkeldrafje. Als dat goed gaat kun je proberen om t tempo ietsjes op te voeren, steeds een klein beetje harder tot normaal tempo. Het kost wel tijd om zoiets te leren, helemaal als je t eigenlijk verkeerd hebt aangeleerd dus neem je tijd en geef niet te snel op.

Groetjes van een voltigeintructrice, oud-voltigeur en ruiter ;-)

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:58

bokriempje aan je zadel, jezelf in je zadel trekken, riempje weer los, ga je teveel stuiteren, trek je je weer terug het zadel in en 'lange knieen"

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:25

les nemen en je paard correct over de rug leren rijden en de achterhand er onder rijden. Een paard wat niet over de rug loopt is een stuiterbal, en als je hierop gaat doorzitten zal die ontspanning echt niet komen.
Ik heb soms wel eens dat ze net de achterhand niet fijn onder de massa zet en dat merk je gelijk al in het doorzitten. Over het algemeen kan ik nu heel fijn doorzitten, dan voel je elke pas van het paard correct gaan. het wordt als het ware een soort lekkere schommelstoel, ga met de bewegingen van je paard mee.
ga eerst veel overgangen en schijnovergangen rijden en veel schakelen in tempo, zo krijg je de achterhand er meer onder door te trainen en zul je zien dat je daarna ook fijner kunt doorzitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:32

Doorzitten is alleen fijn als je paard de rug ontspant en de rug sterk en swingend is. Als je nu gaat doorzitten doe je niet alleen jezelf maar ook je paard waarschijnlijk pijn. Dus mijn advies is, ga eens een goede instructrice zoeken die jou gaat leren hoe je een paard loswerkt. Tevens hoe je een paard middels halve ophouding (zit, been en hand) correct rijdt. Je huidige instructrice heeft daar waarschijnlijk niet voldoende kaas van gegeten anders had je dit probleem niet.
Als voorbeeld mijn eigen paard: vier jaar geleden kon ik onmogelijk op haar doorzitten. Van instructrice veranderd en bij een Klassieke instructrice terecht gekomen. Van haar geleerd hoe ik mijn (verreden) paard (en ja ook ik mocht L starten en deed het goed in de wedstrijd sport) kon corrigeren en hoe ik correct kon gaan rijden. Nu zijn we vier jaar verder en is mijn paard zo fijn losgelaten. Ik kan uren op haar rug doorzitten want die is zacht en swingend. Met een knabbelend mondje onderhoud ik het contact via een subtiel fijn telefoonlijntje. Als je zo op je eigen paard kunt rijden en de verandering ervaart gun je dit iedereen waaronder jij die met de zelfde problemen kampt. Succes TS.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:45

Benen los achterover zitten en zitten als een zoutzak. Je bovenlichaam proberen niet omhoog en omlaag laten komen maar de beweging in je heupen opvangen. Beste zonder zadel of bbp met een los teugeltje. Vooral relaxt sloffend draven en uitbouwen naar meer activiteit van je paard. Zo heb ik echt leren zitten. Niet te snel opgeven. Veel succes

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:48

Als geen enkel trucje werkt, zou ik eens Je rug laten nakijken! Ik merk het aan het doorzitten, dat mijn rug geblokkeert is alvorens ik er effectief last van krijg. Nadien kan ik zonder problemen doorzitten ('k doe het zelfs erg graag!).

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:20

Hmmm, ik heb niet echt tips ben niet zo van het paardrijden, :o veel oefenen en ontspannen in het zadel zitten? Suc6! :)

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:48

Ik denk niet dat dit iets is wat je zo 1 2 3 kan oplossen via wat tips op bokt. Er speelt veel meer mee dan alleen hoe jij zit. Ik geef zelf les en heb ook een les klant die erg veel problemen had met doorzitten. Maar nu na veel trainen etc. Waarbij we niet alleen op haar maar ook op haar. Paard letten gaat het steeds beter.
Ik weet niet waar je woont, maar mss als je toevallig niet te ver weg woont dat ik je een keer kan helpen. Ik rijd nu overigens zelf westeren, heb vorig jaar de overstap gemaakt, maar ook dit is van invloed geweest op mijn dressuurlessen. Westeren heeft me veel bewuster leren paardrijden en dit neem ik ook mee in mijn lessen. ( en bij westeren moet je alleen maar doorzitten ;-) )