Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat de rollkür nog toegepast mag worden in de ruitersport?

Ja
47 (29%)
Nee
110 (70%)

Totaal aantal stemmen: 157

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:04

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Als ik ja zou zeggen dan zou dat inderdaad met een grote MAAR zijn (zoals damian23) ook al zegt: ALLEEN door professionele topruiters.
Aan de andere kant; waarom het risico nemen? Die enkele ruiters die er wel goed mee overweg kunnen wegen niet op tegen al die andere ruiters die hun paard alleen kunnen beschadigen. Dus ik neig (voorlopig) toch meer naar nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:07

Air schreef:
Wat is er zo moeilijk aan om het zelf uit te leggen Cassidy? Helemaal omdat ORS toch echt wat anders is dan flexen of rollkur.

Bizzybijtje: Je vindt dus zelf dat je agressief rijdt? :+

Blijkbaar? Waar heb ik dat gezegd?

adaya_

Re: Rollkür mag niet toegepast worden in de ruitersport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:14

Bedankt voor de reacties, wat me opvalt is dat er veel meer mensen 'nee' hebben gestemt op mijn poll. Maar dat ik in de meeste reacties lees dat mensen voor zijn. Graag ook uitleggen waarom je ertegen bent als je 'nee' stemt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:16

Zoals je uit mijn post al had op kunnen maken, ben ik tegen. Ik vind het een extreme methode die het paard te weinig in zijn waarde laat. Dan bedoel ik wel: gedurende langere tijd het paard in de betreffende extreme houding rondrijden. Dat heeft bovendien geen enkel nut, het paard wordt daar echt niet door gestretcht. Varieren in houding vanuit een lichte aanleuning werkt veel beter. Een paard bijv. even heel kort wat ronder instellen en vervolgens ruimte geven om de hals uit te schuiven vind ik mits rijtechnisch eerlijk en correct uitgevoerd geen probleem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:34

Het F.E.I. (Federation Equestre International, de overkoepelende organisatie voor alle paarden wedstrijdsporten) heeft een basis artikel (401), daarin staat het doel van de dressuur omschreven, o.m.:

"De harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard."

De eerste vraag is of het gebeuren "Rollkur" hier in past.
De tweede vraag die we ons kunnen stellen is of het toepassen van de Rollkur ethisch aanvaardbaar is, in Duitsland is het inmiddels verboden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:19

Rollkur is allang verboden door de FEI, dus lijkt me weinig discussie meer over…
Onlangs is het blijkbaar ook verboden (dus strafbaar) in Zwitserland, goede zaak.

Ik vind het bijzonder hoe weinig mensen van sport weten in het algemeen. Welke persoon gaat zelf nog stretchen voor het lopen, laat staan tijdens het lopen? Wie gaat er statische stretches uitvoeren tijdens het lopen, laat staan statische stretches van de nek? Iemand?

We weten allemaal waarom dit soort technieken gebruikt worden, namelijk om meer controle over het paard te krijgen. Als je in een gewone halshouding veel druk gebruikt, gooit het paard gelijk z'n hoofd omhoog. Stel hem dieper in en geef veel druk, paard zal weinig anders kunnen dan z'n benen hoger optillen.
Om goed te kunnen rijden, met oog voor de grenzen van het paard (mentaal en fysiek) zal je feedback van het paard moeten kunnen accepteren. Dat feedback systeem valt weg bij diep rijden.

Als je je verdiept in de spierwerking van de hals, snap je waarom er niets gestretched of geflexed wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:57

:o Ik wist niet eens dat het al verboden was bij het FEI, ik hou mer niet meer zo mee bezig....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:00

LDR vind ik oke, Rollkur niet.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:39

Denkt iemand wel is na over de gevolgen voor de luchtpijp en de keel?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:07

Ik heb gestemd dat het toegepast mag worden (mits kundig, maar dat geldt eigenlijk voor alles). Voorzover ik kan zien is het een oefening die simpelweg gebruikt wordt om spieren te stretchen. Daarbij, kijk naar hoe een Anky het gebruikt. Als je paard op z'n 19e nog topfit een Grand-Prix proef eruit kan poepen lijkt me er niks mis gegaan zijn in de training (daarbij, hoe oud werd Bonfire ook alweer?). Als die manier van trainen echt zo slecht zouden deze paarden op die leeftijd echt niet meer zo'n proef kunnen nemen. Of een Isabell Werth, die een tijd geleden te zien was in een leuk filmpje waarin ze haar ex-gp paard Satchmo rondstuurt op een halstertje. Zag er ook niet bepaald lichamelijk kapot uit. Parzival is overigens ook al 15.

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:29

Deze discussie is geloof ik al heel vaak gevoerd op bokt haha.
Maar ik vind dat het niet toegepast mag worden, mits het op verstandige manier word gedaan. Maar wat is die verstandige manier dan? vraag ik mij af. Zoals tmr001 zegt kan het wel zo zijn dat het op die manier Anky is gelukt, maar misschien was het er zonder haar ook wel gelukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:21

tmr001 schreef:
Ik heb gestemd dat het toegepast mag worden (mits kundig, maar dat geldt eigenlijk voor alles). Voorzover ik kan zien is het een oefening die simpelweg gebruikt wordt om spieren te stretchen. Daarbij, kijk naar hoe een Anky het gebruikt. Als je paard op z'n 19e nog topfit een Grand-Prix proef eruit kan poepen lijkt me er niks mis gegaan zijn in de training (daarbij, hoe oud werd Bonfire ook alweer?). Als die manier van trainen echt zo slecht zouden deze paarden op die leeftijd echt niet meer zo'n proef kunnen nemen. Of een Isabell Werth, die een tijd geleden te zien was in een leuk filmpje waarin ze haar ex-gp paard Satchmo rondstuurt op een halstertje. Zag er ook niet bepaald lichamelijk kapot uit. Parzival is overigens ook al 15.

Tja, als een trainingsmethode de vroegtijdige dood zou betekenen, dan zijn we wel heel ver van huis. Net hetzelfde als kettingrokers opsommen die toch de 80 gehaald hebben en beweren dat roken dus goed is. Gelukkig ligt er nog een massa grijs gebied tussen 'goed' en 'dodelijk'.