Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.
er is echt een verschil in vanuit een stap in een flinke galop de weg op rennen en écht op hol gaan!
toen ik dat eerste alleen maar meegemaakt had dacht ik ook dat dat nu op hol slaan was.
Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.
Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Toen het gebeurde kon ik ( en dat verbaasde mij echt ) nog rustig nadenken waar ik hem heen moest proberen te sturen.
Maar de reden dat ik zo kon denken was wel angstaanjagend: hij is toch niet te stoppen.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Het was echt heel ''fijn'' een bit te hebben.
dan heeft voorkomen (door keihard aan het bit te trekken) dat hij over een hek wilde spingen dat hij helemaal niet kan springen.
ook toen eens een pony over een plas sprong ( waren tweespan aan het rijden ) en tegen de koets aan
bonkte omdat hij met 1 been over de stang kwam, helemaal in paniek raakte en die andere ook in paniek.
echt vre-se-lijk bijna gingen wij een ravijn naar beneden.
maar die bitten hebben ons toen echt gered.
door héél hard aan de bitten te trekken konden we ze nog net afwenden en gingen we een ''gewone'' steile berg naar beneden. toen ze iets rustiger werden ben ik ervoor gesprongen.
uiteindelijke schade:
- 2 armspieren bij mijzelf gescheurd
- paarden schaafworden aan de benen
- bloed uit de mond van de paarden ( niet veel ) door de ruk aan de bitten
De eigenaar durft niet meer met de paarden te galoperen. En ik verging van de pijn 4 dagen.
de wondjes bij de paarden waren snel genezen.
maar echt, dat had zo slecht af kunnen lopen als ze geen bit in hadden dat het in de krant zou staan

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.
Want je niet wat jij zegt.