pas ik op deze pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:41

thirzanaomi schreef:
Ja dat weet ik maat ze rijd ook wel eens op een paard maar ze is licht en wordt soms heel hoog opgegooid.
Dat is niet zo fijn dus.
Een ponybox is best ruim, volgens de eigenaar hebben er ook wel paarden in ge staan.
Maar een paard van 1.60 stop ik er zelf liever niet in.

Vergis je niet in de gangen van verschillende ponies en paarden, er zijn ook genoeg paarden die heel vlak rijden en genoeg ponies die hoger opgooien.
Ik ben ook licht, maar rijd ook af en toe op paarden, en daar heb ik met mijn gewicht ook echt geen overwicht op hoor met m'n 48 kilo's.

Als het een forse pony is zal het misschien wel passen, maar als het echt een slanke sportpony is, dan loop je gewoon een risico dat je straks alleen nog maar je zusje kan laten rijden, da's toch ook niet leuk? Want wat je ook doet, of het nou een buitenritje is of in de bak, groot is groot. :)

Thirza_99

Re: pas ik op deze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 09:52

Ja dat snap ik.
Met de schouder-schoft regel kom ik uit op een pony van 1.39
Heb mezelf nog een keer goed gemeten. Ben denk ik toch 1.65.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:54

sorry hoor maar ik pas met mijn 1.63 echt neit meer op een pony van 1.39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:17

Ik ben 1.64 en ik heb een pony van 1.46 en dat is al krapaan. Die schouder/schoft regel zegt niks als er tig andere factoren zijn om rekening mee te houden (postuur van ruiter en pony..)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:24

Oké ik kan dus beter gwn maar kijken en past het niet, dan verder zoeken.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:25

k weet zeker dat het niet past, heb je een linkje van de advertentie van dat paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:28

Yupp, lijkt mij de beste optie. En goed kijken naar de afmetingen van de stal, wat zijn deze precies?
Wat de een een ponystal noemt, kan voor de ander een paardenstal zijn en andersom natuurlijk, dus goed rekening houden dan ook met de afmetingen. Zo is er hier een stal in de buurt waar de ponybox geloof ik 2 bij 3 meter is ofzo. In ieder geval echt een hele smalle stal en daar zou ik mijn pony (die echt pony is met d'r 1.46) niet in kunnen zetten want dan zou ze klem komen te zitten. Dus als het dier echt in een ponybox moet, hou dan wel rekening met de afmetingen van de stal.

En als het dier wel in de stal past, maar jij niet op de pony, ook lekker verder kijken. Je hebt geen haast toch, er hoeft toch niet perse morgen een pony te zijn? :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:31

Nee hoor heb geen haast idd.
Ik vraag me soms alleen af als mensen het hebben over consequente ruiter of ik daar op kan rijden.
Heb 5 jaar rijervaring en wel op een aantal moeilijke ponys gereden maar vind dit altijd lastig in te schatten..
En als het een uur rijden is bijv wil ik wel dat er een kans is dat dit em wordt.
Ps: deze pony is maar een half uur rijden dus niet erg als het niets wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:33

Ik heb toen ik mijn pony kocht eerst nog bij een ander paard gekeken, het was toeval dat die pony daar enigzins in de buurt was, maar ik heb toen ook 3 uur gereden, voor in eerste instantie een paard wat ik niet heb gekocht. Het was dus handig dat de pony in de buurt stond en dat ik die wel heb gekocht, maar dat is dus een rit van 3 uur geweest. Twee keer, want k moest d'r 3 weken later wel ophalen natuurlijk.

Tja of je consequent bent en erop kunt rijden, dat ligt ook maar net aan de pony. Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard, braaf of 'stout' een consequente eigenaar nodig heeft. :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:37

Ja dat vind ik ook, daarom vind altijd dat je het op zoveel manieren kunt lezen dat hetmoeilijk in te schatten is
Vind die in de link die ik gestuurd heb nl wel leuk maar weet niet of dit geschikt is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:39

is idd een leuke pony in jou link
maar ik zou momdat je jke eerte eigen pony word een iets ouder beest (7 jaar ofzo) nemen

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:39

Er staan trouwens ook stevige haflingers in die ponyboxen en dat kan ook prima.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:40

Oké dat is waar, maar hangt vind ik zelf ook van de pony af.
Er zijn brave van 3/4 jaar maar ook hele moeilijke.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:43

dus dan zijn die ponyboxen best groot lijkt mij :)

en das ook waar :)
zeg het alleen maar omdat ik mensen ken die een 4 jarige pony hadden gekocht wel ingereden maar die mensen reden er op de marnier op hoe ze ook op manege pony's reden, die pony die ze gekocht hebben is nu in een trainings centrum stal dinges

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:44

Een oudere zegt ook niks hoor :')
Ik heb op een 14jarige merrie m'n rug gebroken en heb 2 jaar geleden een 4jarige gekocht en daar rijd nu een meisje van 13 op en die is er gister mee naar buiten gegaan een stukje.. Dus leeftijd van een dier zegt niks. Het karakter en de opleiding ervan, en je eigen consequente hand daarentegen wel!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:45

Ik ben 1.67 en mijn pony is nu 1.50. Dit vind ik nog net goed voor het "plaatje". Mijn benen komen er wel licht onder uit maar ze moet nog bespiering krijgen en gaat nog zeker 5 cm groeien. Niet doen dus! Je gaat spijt krijgen als je hem weg moet doen!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:48

Oké ik kan dus beter gwn een e-pony kopen die iets steviger is bijv welsh cob of haflinger kruising Ofzo.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:51

jep of grote slanke e pony kan ook

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:51

Ja als ik jou was zou ik kiezen voor een grotere slanke pony ( min. 1.50.) Of een kleinere stevige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:52

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-22 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:52

Met een steviger gebouwd dier kom je inderdaad in veel gevallen al een stuk verder ja :)
Moet je natuurlijk niet een fjord van 1.30 hebben want dan is je bovenlichaam als nog een heel stuk langer :+

Ga gewoon kijken bij de pony, dat raad ik niet af, maar hou er wel rekening mee dat het ook een pony voor je zusje wordt. Dus als jij dan ineens te groot bent over een jaar, kan je niet besluiten dat de pony maar weg moet, want je zusje kan er dan waarschijnlijk nog wel prima mee wegrijden en zal je waarschijnlijk een tijd niet op de pony kunnen rijden.

Maar een welsh cob kom je denk ik, van wat ik op bokt ook heb gezien aan foto's, prima mee uit de voeten, jullie beiden! :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:55

Ik ga zeker bij meer kijken, als ik één pony zie heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal.
En welsh cob lijkt me idd super, maar er staan naar mijn idee maar weinig op marktplaats en bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:55

Daarom is het goed dat je geen haast hebt. Ik heb geloof ik alles bij elkaar 3 of 4 maanden op marktplaats gekeken naar paarden en ponies voordat k er een kocht.. :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:09

Je bent 13 jaar en het is je eerste eigen pony. Je wilt geen wedstrijden rijden, maar veel buiten rijden. Dat zal dan vaak in je eentje zijn.
Dan kan ik je alleen maar aanraden om een ervaren pony te kopen van 8 jaar of ouder, die goed verkeersmak is. Eentje waar jij veel van kan leren.

Ik zou niet kijken naar een pony van 3 of 4 jaar: die zijn te onervaren en hebben nog te weinig gezien buiten om veilig mee naar buiten te gaan in je eentje.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:10

janouk schreef:
Je bent 13 jaar en het is je eerste eigen pony. Je wilt geen wedstrijden rijden, maar veel buiten rijden. Dat zal dan vaak in je eentje zijn.
Dan kan ik je alleen maar aanraden om een ervaren pony te kopen van 8 jaar of ouder, die goed verkeersmak is. Eentje waar jij veel van kan leren.

Ik zou niet kijken naar een pony van 3 of 4 jaar: die zijn te onervaren en hebben nog te weinig gezien buiten om veilig mee naar buiten te gaan in je eentje.

soiets bedoelde ik dus :)
wist alleen niet hoe ik het moest uitleggen