Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:53

biscaya schreef:
Zolang je paard zijn lange rugspier niet ontspant zal doorzitten lastig zijn. Deze ontspanning kun je echter niet afdwingen met je hand maar door voorwaarts neerwaarts te rijden en zijdelings te stretchen dmv van zijgangen ( wijken, schouderbinnenwaarts, schouderbuiten, traver, renvers zijn onderdelen van het rechtrichten ) zal je paard steeds beter zijn rug kunnen ontspannen en jou hierdoor veel beter laten gaan zitten. Ook is de contra-stelling een goede oefening stelling vragen wachten totdat het paard wil zakken en dan eerst de teugel helemaal meegeven totdat die kan zakken dit 2 kanten op dan krijg je een ongedwongen ontspanning van de rug. Het paard zal eerst moeten leren zijn buikspieren aan te spannen alvorens hij je kan gaan laten zitten. Zonder ontspanning in de rug kun je nooit fijn zelf ontspannen zitten op de rug van je paard. Kleine stukjes oefenen dus met het aandraven eerst een paar passen doorzitten en dat gaan opbouwen naar steeds iets meer passen dit kun je ook doen met de overgang terug, zodra het paard zijn hoofd omhoog brengt en dus spanning in de rug heeft/krijgt weet je dat je een fake-nageefelijkheid hebt en dat deze dus teveel met handen en teugeldruk is ontstaan. Dit hele proces neemt tijd in beslag en heb je niet zomaar voor elkaar mijn inziens moet dit stukje bevestigd worden in de klasse B alvorens naar een andere klasse te willen gaan. De zijgangen aanleren biedt je paard de mogelijkheden zijn lichaam optimaal te gebruiken en te ontwikkelen en de juiste spieren te gebruiken om jou fijn te kunnen laten zitten. De zijgangen zijn in eerste instantie het makkelijkst aan te leren naast je paard dmv grondwerk hiervoor moet je goede instructie zoeken. D.m.v dit werk wordt jij de optimale fitnesstrainer van je paard en geef je het paard de mogelijkheden te doen wat jij van hem vraagt. Uiteindelijk bieden deze oefenen de mogelijkheid aan om het zwaartepunt van je paard te gaan verleggen van de voorhand naar de achterhand en zijn achterbenen te kunnen gaan ondertreden. Een paard loopt van nature op de voorhand en is scheef kijk maar eens naar een (jong) paard aan de longe vaak gaat het dier plat door de bocht ( valt naar binnen of naar buiten ) vaak ook in een enorm tempo dit omdat het paard nog geen balans heeft en de achterhand nog niet kan ondertreden, rechts of linksgebogen is, het tempo onstaat omdat een paard wat scheef is en niet op eigen benen kan lopen het idee heeft dat ie omvalt door tempo te houden houdt hij zichzelf overeind. Dit is een wat technisch verhaal maar als je de logica ervan in gaat zien is er wat mij betreft geen andere weg. Zou je over dit alles meer informatie willen stuur me dan even een pb.
Heel veel suc6!

de stelling en rugspier ontspannen is het probleem totaal niet, het gaat meer om het langer door blijven zitten, maar ik kan al L2 proeven rijden, dus ik denkt dat het wel goed komt ! :)

Othilly

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 05:19

Als jouw paard de juiste stelling heeft en ontspant zijn rug wat is dan het probleem om langer door te blijven zitten? Als dit geen enkel probleem is dan zou je paard moeten zitten als een huis en dan moet het jou geen enkele moeite kosten te blijven doorzitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:23

Ik kwam van de week de website www.happy-horse-training.com tegen.
Een van die bladzijden bevatte een goed verhaal over de psoas spier en het belang voor je zit van die spier.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 14:07

biscaya schreef:
Als jouw paard de juiste stelling heeft en ontspant zijn rug wat is dan het probleem om langer door te blijven zitten? Als dit geen enkel probleem is dan zou je paard moeten zitten als een huis en dan moet het jou geen enkele moeite kosten te blijven doorzitten.

het gaat om mijn conditie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:48

het heeft mssn wel iets met jouw conditie te maken, maar das maar een heel klein percentage, het hoofdprobleem zit heel zeker in hoe het paard loopt en in jouw rijtechnische houding.
Ik dacht gelezen te hebben dat je al M reed, en normaal gesproken vind ik dan zelf dat je hier echt geen enkel probleem zou mogen ondervinden wat dit betreft, je hebt er blijkbaar wel een probleem mee , tjaaaa dan is het behaalde niveau een heel scheve benadering van de werkelijkheid.
Zeker terug meer naar de basis zitoefeningen, en echt zitles gaan nemen.
spelletjes als benen optrekken tijdens het rijden, doen alsof je fietst, armen zwaaien, armen strekken opzij (beetje als een vliegtuig), oren aanraken, staartwortel aanraken, achterstevoren gaan zitten en zo rijden, helemaal ronddraaien terwijl je rijdt, enz --- enz---
Doorzitten mag echt geen opgave zijn , dat moet je als het ware zelfs uren kunnen volhouden, dus een lange zijde of twee-drie das gewoon belachelijk.
Meer oefenen dus.

Sjefano schreef:
biscaya schreef:

het gaat om mijn conditie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:37

Citaat:
Doorzitten mag echt geen opgave zijn , dat moet je als het ware zelfs uren kunnen volhouden, dus een lange zijde of twee-drie das gewoon belachelijk.
Meer oefenen dus.

Rijtechnisch heeft "tact" een specifieke betekenis, verwant aan wat in de muziek 'ritme' heet en de correcte beenzetting.

Maar wellicht dat hier een andere soort tact aan de orde zou zijn...?

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
Meer oefenen dus.

Rijtechnisch heeft "tact" een specifieke betekenis, verwant aan wat in de muziek 'ritme' heet en de correcte beenzetting.

Maar wellicht dat hier een andere soort tact aan de orde zou zijn...?

:) :)
Heel tactvol gezegd!

Aan ts: rijd eens een stukje verlichte zit in draf; voel in je enkels, wat voel je? Als het goed is de links-rechts beweging van je paard. Ga nu doorzitten en neem die links rechts beweging mee in je eigen beweging.

En verder: weet je hoe een stoomtrein beweegt? boots die beweging na met je heupen. Je draait bij elke pas van achter naar beneden naar voren cirkeltjes. Je opent dus elke keer als het ware je heupgewricht (zitten bij je liezen).

En verder ontspannen en zeker niet klemmen!