De beste tip die ik je kan geven is: zorg dat je los in je lijf bent. Met name (in het filmpje dan) in je schouders zit je vast. Hierdoor strek je je arm dus meer (ipv meegeven vanuit de schouders) en krijg je een harde hand. Wat ook best de reden kan zijn waarom het paard bij jou in draf de nek er weer op zet: jij geeft niet mee.
Begin dus met je ellebogen naast je lijf, en probeer het hoofd van het paard eens te volgen in draf. Best lastig als je dat niet gewend bent, zeker als je ook nog moet lichtrijden.
Ook lijk je aan het eind van het filmpje in stap heel ontspannen te beginnen in je armen. Ellebogen naast je lichaam, mooie teugellengte. Maar na de galop heb je ineens gespannen armen en kortere teugels. Wat voor mij een teken is dat je dus mee bent gegaan in de spanning van het paard en veel met redelijk hoge teugeldruk hebt proberen te begrenzen.
Ook een vraag die je jezelf kan stellen: hoe zou je rijden zonder teugels? Teugels zijn namelijk maar een klein onderdeel van rijden, het begint allemaal vanuit je zit. Dus tempo, richting, verzameling alles begint met je zit.
Dankjewel voor de tips! Ik weet van mezelf dat ik vaak de gewoonte heb om te denken, kortere teugels is meer controle. Sinds dat ik haar die dag van het filmpje gereden heb zijn we ook in de bak aant oefenen op sturen met gewicht en zit. Dit gaat al best goed en daardoor hoop ik, over een tijdje, met hulp van de eigenaresse, die spanning in mijn lichaam kwijt te zijn.
Snollygoster
Geplaatst: 28-08-13 15:35
Dus als ik goed begrijp heb jij dat paard in verzorging gekregen, maar heeft die eigenaar jou nooit echt zien rijden op een paard? Vreemd mens is me dat. Ach meid, het enige wat ik kan zeggen is dat je beter af bent met een eigen paard, in plaats van een verzorgingspaard. De meeste eigenaars zijn toch nooit tevreden, er is altijd wel iets waar ze over moeten klagen.
Alleen is de bak wel wat klein; liefst heb je een bak waarbij je ook rechte lijnen kunt rijden. Ik vraag me trouwens af of dit dier van te voren zo goed bereden is als beweerd wordt, want ze heeft een onderhals en weinig balans nog in de galop
Als tip, In ieder geval lichtrijden ipv doorzitten zodat het paard makkelijker de rug kan ontspannen. Veel figuren rijden zodat ze lekker soepel in haar lijf wordt; slangenvoltes, voltes ed. Ook leuk is om bij de slangenvoltes overgangen terug te rijden op de middenlijn. En verder veel overgangen rijden (stap, draf, maar ook middendraf en terug ed) Hoe losser ze worden in de lenden-partij hoe makkelijk ze nageeflijk kunnen lopen
Ik open over een paar minuten een nieuw topic met onze laatste vooruitgang. Er word dus zeker hard aan gewerkt! Ik kom namelijk net terug van onze eerste training, waarvan ik een opname in dat topic zal plaatsen.