Werking van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nena_

Re: Werking van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:50

Ik rijd met een dubbel gebroken bit, Is over het algemeen vriendelijker in de mond. Maar het ligt voornamelijk aan de hand van de ruiter/amazone.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:56

Apart dan ook dat jij uit een zinnetje mijn volledige (gebrek aan) paardenkennis denkt te kunnen distileren.

Laat ik het dan ook even anders verwoorden: Het wel of niet onaangenaam zijn van die mop ijzer in de paardenmond is 100% het gevolg van het handelen van de ruiter.

Daarnaast is alles wat een paard doet voor ons een geconditioneerde reactie. Wil je dat negatief benaderen, dan is dat een vorm van dwang. Het paard kiest er niet vrijwillig voor om samen te werken, laat staan bereden te worden. Het is de oppertunistische insteling van het paard dat dit mede mogelijk maakt.[/quote]

En weer interpreteer je het op de verkeerde manier... Het leek me duidelijk dat ik het had over de kennis van MIJN paard en niet paarden in het algemeen. Ik weet niets van jou en dat is prima zo. Ik begrijp niet waarom mensen zo fel en cynisch moeten reageren, vooral als het om bit en bitloos rijden gaat. Ik gun ieder paard bitloos en een ruiter met een zachte hand. Dat is mijn mening en ieder heeft de zijne.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:02

Simpelman schreef:
Een bit in de mond is niet harder of zachter dan optomingen die op het neusbeen inwerken.
De neus van een paard is teer.
Bij alle neusbeen optomingen moeten de hulpen veel "openener", overdrevener geven worden, zij vragen om grove hulpen.

Ten eerste ALS je niet trekt aan de teugels bij een bitloze optoming voelt het paard ook helemaal niks (behalve dan dat er iets op zijn neus zit). Bij een bit daar in tegen voelt een paard een ijzeren bit in zijn mond, dat voelt toch zeker veel minder fijn.

Ten tweede waarom denk je dat je met een bitloze optoming hardhandiger moet zijn? Misschien omdat een bit veel gevoeliger ligt?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:05

miek2012 schreef:
Wat is er onaangenaam aan een neusriem? (met 2 vingers ertussen, niet die sjor neusriemen). Ik ben het met je eens dat neusriemen niet nodig zijn, behalve op het slagveld (of slachtveld) daar waren ze onmisbaar. Teugels in een boogje betekent geen contact, als dat DE manier zou zijn, waarom dan niet zonder hoofdstel gaan rijden?

Waarom gebruik je een neusriem?

Je rijdt niet zonder hoofdstel omdat je als het nodig is misschien toch wel een rukje aan de teugels geeft of om je paard aan de teugel te laten lopen?

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:30

Donna123. Ik ben niet voor of tegen bit/bitloos, vrij neutraal eigenlijk. Ik vind van beide dat je ze kan gebruiken en misbruiken. Ik heb vroeger op een bijrijdpaard bitloos gereden (hackamore) en ik kon ermee overweg, maar ook die kon je behoorlijk misbruiken net als een bit.
Doel van een neusriem is te zorgen dat de kaken niet opengesperd kunnen worden. Ik rijd op een manege en rijdt met de optoming zoals voorhanden. Als dit zonder neusriem is vind ik dat ook best, ik heb hem altijd los genoeg, ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk. Nu even flauw: wat heeft een paard liever: een bit in zijn mond of een mens op een rug?
Maar waarom rijd jij niet zonder hoofdstel als je een neusriem (bij bitloos belangrijk?) en een bit vervelend vindt voor je paard?
Ik rijd met hoofdstel omdat ik met mijn paard wil communiceren, niet te hard en niet te zacht. Als ik de teugels losgooi, kan hij mij ook veel minder vertellen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:41

donna123 schreef:
Simpelman schreef:
Een bit in de mond is niet harder of zachter dan optomingen die op het neusbeen inwerken.
De neus van een paard is teer.
Bij alle neusbeen optomingen moeten de hulpen veel "openener", overdrevener geven worden, zij vragen om grove hulpen.

Ten eerste ALS je niet trekt aan de teugels bij een bitloze optoming voelt het paard ook helemaal niks (behalve dan dat er iets op zijn neus zit). Bij een bit daar in tegen voelt een paard een ijzeren bit in zijn mond, dat voelt toch zeker veel minder fijn.

Ten tweede waarom denk je dat je met een bitloze optoming hardhandiger moet zijn? Misschien omdat een bit veel gevoeliger ligt?

Een paardenmond is geen mensenmond.
Een paard verstouwd per dag 12Kg gedroogd ruwvoer tot hout, probeer maar eens een hapje, en is daarmee aanzienlijk minder kleinzerig.
Het paard heeft een groot deel van de dag zijn mond vol met een prop eten.

Je hoort nooit aan de teugels te trekken.

Ik heb niet geschreven dat een bitloze optoming hardhandiger is ik schreef dat de hulpen overdrevener gegeven dienen te worden.
Aangezien er bij bitloos geen stabiel direct contact is moeten de hulpen steeds een lege ruimte oversteken om opnieuw in contact te komen, ze worden daardoor minder subtiel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:54

ikke schreef:
Hhmm,als ik alleen maar afwacht, gebeurt er niet veel; hij wordt in ieder geval niet vanzelf nageefelijk.......

Dat moet niet per se door het bit komen, hij kan iets aan zijn rug hebben, hij gebruikt zijn rug misschien niet goed, achterhand er niet onder (ja mijn paard komt onderin als ik een tik vanachter geef als zijn achterhand niet actief genoeg is), hij zou ook haken kunnen hebben... Of je paard is al zo ver dat hij zijn spieren op de verkeerde plaats heeft en niet meer onderin kan lopen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:59

Ja, dit filmpje is oud nieuws en nogal overdreven en dramatisch, MAAR.... ik denk dat het voor een hele hoop (beginnende) ruiters wel een goede is om zich even te beseffen wat er gebeurt in die mond en dat ze heeeel voorzichtig moeten zijn met een paardenmond! Echt hoor, het is schokkend hoeveel ruiters niet weten dat ze niet horen te trekken aan de teugels! En inderdaad, met het weghalen van een bit ben je niet ineens heel paardvriendelijk bezig, dat ligt aan andere dingen, namelijk HOE je rijdt, niet per se waarmee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:16

DezeNaam schreef:
ikke schreef:
Hhmm,als ik alleen maar afwacht, gebeurt er niet veel; hij wordt in ieder geval niet vanzelf nageefelijk.......

Dat moet niet per se door het bit komen, hij kan iets aan zijn rug hebben, hij gebruikt zijn rug misschien niet goed, achterhand er niet onder (ja mijn paard komt onderin als ik een tik vanachter geef als zijn achterhand niet actief genoeg is), hij zou ook haken kunnen hebben... Of je paard is al zo ver dat hij zijn spieren op de verkeerde plaats heeft en niet meer onderin kan lopen.

:o?
Wat heeft het veronderstelde ongemak van mijn paard te maken met afwachten voor nageefelijkheid?
Als ik niks doe en alleen maar afwacht tot mijn paard nageefelijk zou worden, dan gebeurt er helemaal niets. Dan gaat ie op een gegeven moment in de verte staan staren of grasjes eten langs de kant.......

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:26

Ik heb alles gelezen en vind het heel interessant.. Zelf ben ik niet voor of tegen bit..

Ik heb zelf mijn paard gereden met een bit met losse ringen (watertrens is dat toch?) Mijn paard werd echter heel onrustig met zijn hoofd naar mate er meer aanleuning gevraagd werd.. ben toen overgestapt naar een kneveltrens (enkelgebroken) en hij werd direct een stuk rustiger met zijn hoofd en de aanleuning werd stukken beter..
Ik was het ook niet helemaal eens met de symptoombestrijding-werking van de neusriem.. dus ik heb die er op denk duur ook gewoon afgehaald.. zo kon ik de feedback van mijn paard goed zien.. en aangezien mijn bit uit zichzelf heel stabiel is ging dat prima.. bij sommige andere bitten zou ik toch een kinketting adviseren als je zonder neusriem wilt rijden..
Verder.. ik ben van alle markten thuis.. heb ik een hackamore voor het buitenrijden.. Mijn paard is dan veel beter te rijden, teugels hangen los en als het nodig is pak ik ze even op en daar reageert hij meteen op, natuurlijk door de hefboomwerking.. en daarnaast is hij dan makkelijker terug te rijden wanneer we in een flink tempo (lees harddraven of rengalop) rijden.. Daarnaast is het ideaal tijdens een pauze, hij kan ongestoord gras ed eten..

Inmiddels heb ik een nieuw hoofdstel, een halsterhoofdstel met side-pull functie.. ik heb mijn paard ook dressuur proberen te rijden met bitloos hoofdstel.. maar ik mis dan gewoon de communicatie met mijn paard, die is met bit stukken beter..
Beginners zet ik echter altijd met de side pull op hem en niet met bit.. hij is namelijk ook braaf met side pull en zij rijden hem toch nog niet correct.. en om de situatie in het filmpje te voorkomen..

Uit mijn eigen ervaring kan ik me dan ook goed vinden in de uitleg die magda geeft over de werking van het bit/bitten en bitloos