Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Simpelman schreef:Een bit in de mond is niet harder of zachter dan optomingen die op het neusbeen inwerken.
De neus van een paard is teer.
Bij alle neusbeen optomingen moeten de hulpen veel "openener", overdrevener geven worden, zij vragen om grove hulpen.
miek2012 schreef:Wat is er onaangenaam aan een neusriem? (met 2 vingers ertussen, niet die sjor neusriemen). Ik ben het met je eens dat neusriemen niet nodig zijn, behalve op het slagveld (of slachtveld) daar waren ze onmisbaar. Teugels in een boogje betekent geen contact, als dat DE manier zou zijn, waarom dan niet zonder hoofdstel gaan rijden?
donna123 schreef:Simpelman schreef:Een bit in de mond is niet harder of zachter dan optomingen die op het neusbeen inwerken.
De neus van een paard is teer.
Bij alle neusbeen optomingen moeten de hulpen veel "openener", overdrevener geven worden, zij vragen om grove hulpen.
Ten eerste ALS je niet trekt aan de teugels bij een bitloze optoming voelt het paard ook helemaal niks (behalve dan dat er iets op zijn neus zit). Bij een bit daar in tegen voelt een paard een ijzeren bit in zijn mond, dat voelt toch zeker veel minder fijn.
Ten tweede waarom denk je dat je met een bitloze optoming hardhandiger moet zijn? Misschien omdat een bit veel gevoeliger ligt?
ikke schreef:Hhmm,als ik alleen maar afwacht, gebeurt er niet veel; hij wordt in ieder geval niet vanzelf nageefelijk.......
DezeNaam schreef:ikke schreef:Hhmm,als ik alleen maar afwacht, gebeurt er niet veel; hij wordt in ieder geval niet vanzelf nageefelijk.......
Dat moet niet per se door het bit komen, hij kan iets aan zijn rug hebben, hij gebruikt zijn rug misschien niet goed, achterhand er niet onder (ja mijn paard komt onderin als ik een tik vanachter geef als zijn achterhand niet actief genoeg is), hij zou ook haken kunnen hebben... Of je paard is al zo ver dat hij zijn spieren op de verkeerde plaats heeft en niet meer onderin kan lopen.