Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AlexVB schreef:En hier schieten we het doel van de slofteugel dus voorbij. Een slofteugel is niet bedoelt als extra rem of begrenzer.Citaat:Een slofteugel is, net als een martingaal, een lange riem die aan de singel wordt vastgemaakt. De riem wordt opgesplitst in twee smallere riemen, die door de bitringen naar de hand van de ruiter lopen. Ze worden niet ergens aan vastgemaakt, en de ruiter heeft dus twee paar teugels in zijn handen. Het doel van de slofteugel is om een opwaartse beweging te begrenzen; het paard kan zijn hoofd niet te ver omhoog brengen. Wanneer de slofteugel strak getrokken wordt, wordt het hoofd van het paard richting de singel getrokken. Doordat de riemen van de slofteugel door de bitringen gaan, werkt de slofteugel in via het bit.
Een slofteugel wordt gebruikt om een paard of pony te leren om na te geven en zo zijn of haar rug te ontspannen. Dit kan je je paard of pony ook leren door grondwerk zonder dwang en vooral zonder druk op het bit.

) alleen maar aan de ruiter gedacht en niet aan het paard en de gevolgen van onkundig gebruik van de slofteugel voor het paard. Uit de vraagstelling van TS neem ik aan dat zij onervaren is mbt slofteugel en zij dan meer kapot maakt bij het paard dan haar lief is. De tijd van 'het paard moet en zal doen wat ik wil' is voorbij. 
AlexVB schreef:Het doel van de slofteugel is een juiste hoofd-hals houding van het paard door de opwaartse beweging te beperken. Wanneer het paard het hoofd te hoog houdt zal de slofteugel inwerken en druk geven op het bit. Wanneer het paard nageeft zal de druk afnemen. Hierbij vindt dus ook operante conditionering plaats in de vorm van negatieve bekrachtiging. In onkundige handen heeft de slof een scherpe inwerking. Het hoofd kan dan onder dwang naar beneden worden getrokken waardoor er spanning in het lijf ontstaat. Deze spanning zorgt er voor dat het paard niet los door het lijf kan lopen met spierpijn, nek- en rugproblemen en stress tot gevolg. Extra voorwaarden voor het gebruik zijn: een vriendelijke hand en een goede timing door op het juiste moment de druk weg te halen.
Misschien dat dit mijn verhaal een beetje meer kracht bijzet?
Er wordt door jullie slofteugelaanhangers (leuk scrabble woord) alleen maar aan de ruiter gedacht en niet aan het paard en de gevolgen van onkundig gebruik van de slofteugel voor het paard. Uit de vraagstelling van TS neem ik aan dat zij onervaren is mbt slofteugel en zij dan meer kapot maakt bij het paard dan haar lief is. De tijd van 'het paard moet en zal doen wat ik wil' is voorbij.
AlexVB schreef:Het doel van de slofteugel is een juiste hoofd-hals houding van het paard door de opwaartse beweging te beperken. Wanneer het paard het hoofd te hoog houdt zal de slofteugel inwerken en druk geven op het bit. Wanneer het paard nageeft zal de druk afnemen. Hierbij vindt dus ook operante conditionering plaats in de vorm van negatieve bekrachtiging. In onkundige handen heeft de slof een scherpe inwerking. Het hoofd kan dan onder dwang naar beneden worden getrokken waardoor er spanning in het lijf ontstaat. Deze spanning zorgt er voor dat het paard niet los door het lijf kan lopen met spierpijn, nek- en rugproblemen en stress tot gevolg. Extra voorwaarden voor het gebruik zijn: een vriendelijke hand en een goede timing door op het juiste moment de druk weg te halen.
Misschien dat dit mijn verhaal een beetje meer kracht bijzet?
Er wordt door jullie slofteugelaanhangers (leuk scrabble woord) alleen maar aan de ruiter gedacht en niet aan het paard en de gevolgen van onkundig gebruik van de slofteugel voor het paard. Uit de vraagstelling van TS neem ik aan dat zij onervaren is mbt slofteugel en zij dan meer kapot maakt bij het paard dan haar lief is. De tijd van 'het paard moet en zal doen wat ik wil' is voorbij.
Simpelman schreef:Een juiste hals hoofdhouding komt voort uit de LOSGELATENHEID van het paard en de voorwaarts drijvende hulpen.
Dit wil om zeggen dat het paard eerst volledig vertrouwen in de ruiter moet hebben.
Het inwerken met dwangmiddelen doorkruisen dit vertrouwen.
Ontspanning kun je niet afdwingen, overgave wel maar zonder vertrouwen is het resultaat hiervan slechts tijdelijk.
Het is allemaal een kwestie van tijd, geduld, rust, vriendelijkheid, je ego wegzetten en aan het paard denken.
Misschien eens een boekje lezen ipv hap snap Googelen.
helemaal mee eens