Slofteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:58

Als mijn paard aan de kletter gaat drukt ze haar hoofd de lucht in waardoor ik niks meer te zeggen heb met mijn teugels en als een dier aan de kletter gaat vind ik het knap als je het door de angst of adrenaline heen terug kan rijden op je zit.

Dus in zekere zin is een slofteugel wel degelijk een extra begrenzer of (een opstapje naar) een rem.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:04

Ik ben het met iedereen een beetje eens, ook met simpelman. Mijn pony is makkelijk te rijden buiten, als hij schrikt sprint hij niet weg, nooit gedaan ook trouwens, vol aan kletter gaat hij niet tenzij dat hij "mag" en dat is een ja ga maar, terughalen doe ik door een simpele prrrt en mocht hij gespannen raken is dit ook het geluidje waar ik hem rustig mee kan krijgen. Vertrouwen? Geluk? Koel in het hoofd of goed opgevoed? Ik weet het niet misschien vanalles wat.

Wat ik wel vind is als je geen paard hebt wat rustig blijft, of wel aan de kletter gaat en nog weinig buiten is geweest dat je dat toch een keer moet gaan oefenen. Als ts daar een slof wil voor gebruiken is dat toch prima? Zij zit zelfverzekerder waardoor het paard ook zekerder wordt.

En mocht ze hem wel een keer moeten gebruiken is dat nog niet het einde van de wereld hoor. Ieder zijn ding en er zijn vele wegen naar de oplossing.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:06

AlexVB schreef:
En hier schieten we het doel van de slofteugel dus voorbij. Een slofteugel is niet bedoelt als extra rem of begrenzer.

Citaat:
Een slofteugel is, net als een martingaal, een lange riem die aan de singel wordt vastgemaakt. De riem wordt opgesplitst in twee smallere riemen, die door de bitringen naar de hand van de ruiter lopen. Ze worden niet ergens aan vastgemaakt, en de ruiter heeft dus twee paar teugels in zijn handen. Het doel van de slofteugel is om een opwaartse beweging te begrenzen; het paard kan zijn hoofd niet te ver omhoog brengen. Wanneer de slofteugel strak getrokken wordt, wordt het hoofd van het paard richting de singel getrokken. Doordat de riemen van de slofteugel door de bitringen gaan, werkt de slofteugel in via het bit.

Een slofteugel wordt gebruikt om een paard of pony te leren om na te geven en zo zijn of haar rug te ontspannen. Dit kan je je paard of pony ook leren door grondwerk zonder dwang en vooral zonder druk op het bit.

Je spreekt jezelf tegen.. Een opwaartse beweging krijg je zeker als je paard het bit vastpakt en aan de kletter gaat. Dat is ook de reden waarom je paard onstuurbaar wordt of niet terug kan nemen. Daar is de slofteugel perfect wordt.

En met het gebruik van een slof om hem nagevelijk te laten lopen? Dat is een andere discussie maar daar zou ik nou nooit een slof voor gebruiken.

Caatje87

Re: Slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:09

Tiffany: helemaal mee eens!!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:37

Het doel van de slofteugel is een juiste hoofd-hals houding van het paard door de opwaartse beweging te beperken. Wanneer het paard het hoofd te hoog houdt zal de slofteugel inwerken en druk geven op het bit. Wanneer het paard nageeft zal de druk afnemen. Hierbij vindt dus ook operante conditionering plaats in de vorm van negatieve bekrachtiging. In onkundige handen heeft de slof een scherpe inwerking. Het hoofd kan dan onder dwang naar beneden worden getrokken waardoor er spanning in het lijf ontstaat. Deze spanning zorgt er voor dat het paard niet los door het lijf kan lopen met spierpijn, nek- en rugproblemen en stress tot gevolg. Extra voorwaarden voor het gebruik zijn: een vriendelijke hand en een goede timing door op het juiste moment de druk weg te halen.

Misschien dat dit mijn verhaal een beetje meer kracht bijzet? ;)

Er wordt door jullie slofteugelaanhangers (leuk scrabble woord ;) ) alleen maar aan de ruiter gedacht en niet aan het paard en de gevolgen van onkundig gebruik van de slofteugel voor het paard. Uit de vraagstelling van TS neem ik aan dat zij onervaren is mbt slofteugel en zij dan meer kapot maakt bij het paard dan haar lief is. De tijd van 'het paard moet en zal doen wat ik wil' is voorbij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:41

Wat probeer je nou duidelijk te maken? ;)
Een standaard wikipedia verhaaltje slaat nergens op in deze context.

En ik ben geen standaard aanhanger van een slofteugel maar als zo'n teugeltje bij iemand vertrouwen kan geven de eerste paar keer buiten zonder dat hij daadwerkelijk effect heeft lijkt me dat een goed idee.

Dan kan dit geneuzel wel in een topic gezet worden, maar dan kan je beter bij een ander topic aankloppen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:51

AlexVB schreef:
Het doel van de slofteugel is een juiste hoofd-hals houding van het paard door de opwaartse beweging te beperken. Wanneer het paard het hoofd te hoog houdt zal de slofteugel inwerken en druk geven op het bit. Wanneer het paard nageeft zal de druk afnemen. Hierbij vindt dus ook operante conditionering plaats in de vorm van negatieve bekrachtiging. In onkundige handen heeft de slof een scherpe inwerking. Het hoofd kan dan onder dwang naar beneden worden getrokken waardoor er spanning in het lijf ontstaat. Deze spanning zorgt er voor dat het paard niet los door het lijf kan lopen met spierpijn, nek- en rugproblemen en stress tot gevolg. Extra voorwaarden voor het gebruik zijn: een vriendelijke hand en een goede timing door op het juiste moment de druk weg te halen.

Er wordt door jullie slofteugelaanhangers (leuk scrabble woord ;) ) alleen maar aan de ruiter gedacht en niet aan het paard en de gevolgen van onkundig gebruik van de slofteugel voor het paard. Uit de vraagstelling van TS neem ik aan dat zij onervaren is mbt slofteugel en zij dan meer kapot maakt bij het paard dan haar lief is. De tijd van 'het paard moet en zal doen wat ik wil' is voorbij.

Ik had al aangegeven dat deze discussie beter in een ander topic kan plaatsvinden, wel wil ik hier nog even op reageren.

Je probeerd je verhaal extra kracht bij te zetten maar ik wist met de wikipedia tekst al wat je bedoelde. Juiste hoofd en halshouding kun je met wat meer geduld en rijtechnish ook wel krijgen. Maar als jij het prettig vind om dit met een slof voor elkaar te krijgen is dat prima en moet je dat doen. Ieder zijn meug.

Ik denk dat het is hoe je de tekst leest want er staat niets over dat het is om een paard nagevelijk te krijgen. Enkelt dat het een opwaartse beweging begrenst. Dat is precies wat ts wilt voorkomen en dan ook nog is in het belang van haar veiligheid en de veiligheid van het paard. ;)

Sorry voor eventuele typfouten (telefoon)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:04

AlexVB schreef:

Ik zou mezelf geen slofaanhanger willen noemen. Als puber een verreden paard gereden wiens eigenaresse tevens mijn instructrice was en haar heil had gezocht in de slof teugel om een sterrenkijker naar beneden te krijgen. Ik kon er niet mee omgaan en realiseerde al snel; zij ook niet.
Sindsdien geen slof meer aangeraakt. Toch schreeuw ik geen moord en brand als ik iemand met een thiedeman, slof, martingaal oid tegenkom. Ik vind de slofteugel als hulpmiddel op dresuurmatig gebied vele malen gevaarlijker dan als het gaat om het aanleren van de regels van het buitenrijden. In een bak heb je de tijd om op je zit terug te krijgen, buiten in sommige gevallen niet en heb je een verantwoordelijkheid naar andere verkeersdeelnemers.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:50

Waar het kunnen van de ruiter ophoud, begint de hulpteugel.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:07

Capri5 schreef:
Waar het kunnen van de ruiter ophoud, begint de hulpteugel.

Deze reactie voegt echt heel veel toe aan het topic _/-\o_

Hoe gaat het inmiddels ts?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:22

Slof als rem geloof ik niet in. Heb er trouwens al eerder meer ongelukken mee zien gebeuren dan iets anders. Paarden die het op lopen zetten (meestal geschrokken of door frisheid, zenuwen van het ongekende)en door de slof in de krul getrokken worden (les ingedoken moeten lopen) vormen een stuur- en zichtloos projectiel (dus nog meer stress en paniek). Als een paard echt aan de kletter gaat, moet je eerder los laten en dan een noodstop uitvoeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 06:52

Een juiste hals hoofdhouding komt voort uit de LOSGELATENHEID van het paard en de voorwaarts drijvende hulpen.
Dit wil om zeggen dat het paard eerst volledig vertrouwen in de ruiter moet hebben.
Het inwerken met dwangmiddelen doorkruisen dit vertrouwen.
Ontspanning kun je niet afdwingen, overgave wel maar zonder vertrouwen is het resultaat hiervan slechts tijdelijk.

Het is allemaal een kwestie van tijd, geduld, rust, vriendelijkheid, je ego wegzetten en aan het paard denken.
Misschien eens een boekje lezen ipv hap snap Googelen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:24

Er zijn al veel goede zaken gezegd hier, m.n. door Simpelman. Ik hoef daar niets aan toe te voegen.
Diegenen die een slofteugel nodig denken te hebben zijn onzeker en wellicht wat angstig. Is dat erg?
Nee, maar dit heeft wel te maken met het al dan niet hebben van een onafhankelijke zit. Als jij als een huis zit op je paard kun je joligheid, frisheid wel aan, maar ook angst van het paard voor het onbekende waarvoor hij het liefste rechtsomkeert zou willen zou je dan kunnen herkennen en daarop kunnen anticiperen.
Indien een ruiter een goede onafhankelijke zit heeft zal deze dus ook niet bang zijn. Door de angst van de ruiter wordt het gedrag van het paard juist verergerd, vrij logisch nietwaar.

Maar ja, een goede onafhankelijke zit heb je niet zomaar, zeker tegenwoordig zie je niet vaak dat er nog zitlessen gegeven worden en ook niet iedereen is bij machte om regelmatig veel verschillende paarden te rijden en daarbij correct onderricht te krijgen van deskundigen.
Dat betekent dus dat het gebruik van een slofteugel voor de eigen verantwoording is van de ruiter en dus zijn/haar eigen keuze. Het is die ruiter immers die de slof nodig heeft door een gebrek aan eigen kunde.
En aangezien een paard vogelvrij is mag iedereen een slofteugel gebruiken, kennelijk. Bij veel ruitersportzaken hangen ze zelfs als warme broodjes naast de kassa ....!
Tja, een beetje de omgekeerde wereld dus. We bestrijden symptomen met de slof die we niet de baas kunnen door gebrek aan rijkunst en omdat we daar geen tijd aan willen besteden en misschien ook niet de juiste mensen om ons heen hebben die ons daarin kunnen begeleiden.
Ook dat is een keuze ...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:51

Ben het niet met je eens dat een onafhankelijke zit alles oplost. Ik zit als een huis, bij alle capriolen die ze tot nu toe heeft uitgehaald ben ik blijven zitten, behalve die ene keer dat ze zelf ook viel en op haar zij doorrolde.
Maar alles is spannend, zelfs op eigen terrein begint ze al te spannen als ik haar ohz de bak uitrij om om de hoek af te stappen. Terwijl ze iedere dag dat stukje iig aan de hand loopt. Of als ik het pad naar de stallen wandel, waar ze in de winter ook iedere dag langskomt en in de zomer ook redelijk vaak.
Dus dan pak ik liever een keertje de slof erbij om haar iets meer te begrenzen dan dat ze elk excuus aangrijpt om zich om te draaien en weg te rennen.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:58

Simpelman schreef:
Een juiste hals hoofdhouding komt voort uit de LOSGELATENHEID van het paard en de voorwaarts drijvende hulpen.
Dit wil om zeggen dat het paard eerst volledig vertrouwen in de ruiter moet hebben.
Het inwerken met dwangmiddelen doorkruisen dit vertrouwen.
Ontspanning kun je niet afdwingen, overgave wel maar zonder vertrouwen is het resultaat hiervan slechts tijdelijk.

Het is allemaal een kwestie van tijd, geduld, rust, vriendelijkheid, je ego wegzetten en aan het paard denken.
Misschien eens een boekje lezen ipv hap snap Googelen.

_/-\o_ helemaal mee eens

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:59

Ik denk dat het bij de meeste paarden zo werkt dat als ze op onbekend terrein zijn en ze mochten schrikken en de reactie is vluchten, dat het het beste is om in eerste instantie mee te gaan in die reactie. Je houd dus niet meteen in maar laat het paard een paar passen gaan om het dan rustig terug te nemen. Meestal komt het paard vanzelf weer heel snel terug in het normale tempo. Zo niet kun je altijd nog je plan B doen en in je teugels gaan hangen. (bij wijze van spreken dan he)

Met een slofteugel heeft je paard pas echt reden om bang te worden maar goed, dat is mijn mening. Als je als ruiter er zekerheid aan ontleent en je angst uit kan zetten, dan kan het een goed hulpmiddel zijn, vooral als je de slof nooit op spanning houdt.

Overigens als je alleen met een onervaren paard naar buiten gaat dan zien ze vaak spoken en is het niet zozeer dat ze maar zo aan de kletter gaan maar meer dat ze niet langs dingen op durven. Het is dan meer zaak dat je je paard goed voorwaarts kan houden. Ik zou dan eerder mijn paard overtuigen door een zweepje te gebruiken of sporen dan dat ik iets met een rem zou doen. Al het voorwaartse zou ik juist aanmoedigen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:16

@piezze: Ik weet niet hoe je dat voor je ziet hoor, de laatste keer dat ons paard wilde vluchten had ik de fietsers tussen zijn ijzers uit moeten pulken als ik hem niet direct had gecorrigeerd??? Vluchten is imo duidelijk niet een pure reactie, als een paard schrikt doet hij misschien 1 sprong opzij (meestal verstijven ze eerder) wat hij daarna doet is compleet afhankelijk van wat hij geleerd heeft en hoe de ruiter reageert. Als een paard heeft geleerd dat hij mag/moet vluchten kan een strenge maar duidelijke en kalme correctie wel degelijk helpen, daar word een paard echt niet banger van.

@murphy: Ik ben het er mee eens dat een bange ruiter een bang paard maakt. Maar angst is niet per definitie reëel natuurlijk je kan best een goed zit hebben en een braaf paard en toch bang zijn. Als je je dan veiliger voelt met een slof of met je geluksonderbroek terwijl het in praktijk niet zoveel doet, waarom niet. beter een keer duidelijk en kalm corrigeren met slof dan 10x angstig en onduidelijk zonder.

Ik vind het trouwens apart dat gebrek aan kunde steeds word aangehaald alsof het iets verschrikkelijks is, niemand heeft oneindige ruiterkunde. Niet iedereen heeft de natuurlijke aanleg of de drive om een heel kundig te worden. Het is geen schande om een hulpmiddel te gebruiken alleen om het te misbruiken . Ik ken echt verschillende paarden die van enkele keren met slof als begrenzer beter zijn geworden en dan kon die slof er weer af....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:03

LIedje, elk paard is een individu en geen paard zal standaard reageren. Ik denk dat wij mensen het probleem vaak groter maken dan het is. Schrikt het paard een keer of gaat het een keer er vandoor dan is er meestal geen man overboord. Natuurlijk laat je je paard niet over fietsers heendenderen en moet je dan corrigeren. Dat is toch logisch?
Ik denk dat je veel moet oefenen alvorens je naar buiten gaat met vreemde en voor het paard gekke situaties. Ik zoek thuis de moeilijkheden expres op om te kijken hoe de mijne reageert. Daarna kan je een goede inschatting maken of het uberhaupt verantwoord is met het paard de weg op te gaan. Je weet dan wat je kan verwachten en hoe je je paard het beste kan begeleiden.

Rayza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:54

Het zou kunnen, maar ik denk dat er betere oplossingen voor zijn dan een slofteugel.
Ik heb niets tegen het (goede) gebruik van een slofteugel trouwens hoor, maar zelf ben ik van mening dat die niet voor een rem bedoelt is.
Zodra je aan de slof trekt, trek je het hoofd naar beneden zodat die aan of achter de teugel loopt.
Daardoor wordt het paard niet ineens geremd. De Fries die ik rijd, rem je daar zeker niet mee. Die
gaat alleen maar (te) laag lopen op 't moment dat je trekt. Sowieso loopt een paard altijd dieper/te diep op 't moment dat je een slof gebruikt.
Of je 'm nou strak hebt of niet. Hoe lager het hoofd, hoe groter de kans op een bok.

Hoe zie je het voor je als je paard op de kletter gaat en je eerste reflex is veel druk op de teugels?
Zie je het hoofd al naar beneden gaan tot op de borst? Dan heb je al helemaal niks meer te zeggen en loopt hij "onder" je weg.

Ik zou eerder kiezen voor een oplossing die echt meer op de rem gericht is, wat jij wilt.
Misschien een ander bit voor buitenuit? Wat voor bit heb je er nu in?
We hebben ook paarden die nou eenmaal veel sterker in de mond zijn dan sommige anderen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 09:17

Bedankt voor alle reacties (sorry voor late reactie ik was op vakantie)

Nog steeds zie ik alleen veel mensen reageren alsof ik de slof continu straks wil houden en dan denk ik dus dat ik die mensen verkeerd begrijp of zij begrijpen mij niet.
Ik heb inmiddels nu 1 keer de slof erbij gehad, hij heeft er de hele tijd (half uurtje maar toch) losjes bijgehangen, het gaf me absoluut een zeker gevoel.

Rayza ik heb nu een ongebroken watertrens erin. Dit op aanraden van en hele vroegere instructie omdat hij vroeger bij het inrijden al door gebroken heen ging.