Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:49

Toen ik jong was kon ik prima zonder zadel rijden maar tegenwoordig pffffffff

8nnemiek

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:29

Ilse_123, laat je niet bang maken joh :) De info van DezeNaam is behoorlijk verdraaid en onvolledig. Je zit nooit met je gewicht op de ruggengraat, je zit er altijd naast. En rugspieren zijn veel breder, en zijn er juist voor om het gewicht op te vangen. Daarom is het juist zo belangrijk dat een paard de rugspieren goed gebruikt.
Als je je bekken op de goede manier kantelt (je hoort op je broekzakken te zitten, en niet met een holle rug te rijden! waardoor die zitbeentjes naar voren kantelen en dus veel minder voelbaar zijn.. ) en je gewicht verdeelt over je kont en bovenbenen, dan is het helemaal geen probleem om zonder zadel te rijden.
Dan krijg je een drukvlak als dit: (slechte tekening, maar het gaat om het idee)
Afbeelding
En ga je dan lichtrijden, dan komt zelfs het hele gewicht op je bovenbenen en knieën :)

Zonder zadel uitstappen is juist goed :) Goed voor de band met je paard, goed om het paard te laten afkoelen.. en vooral goed voor je zit, en het is gewoon leuk om te doen :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:34

Er staat dan ook nergens dat je op de ruggengraat zit, maar op de rugSPIEREN.

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen denken dat je een band met je paard krijgt als je zonder zadel rijdt. :')

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:42

De eerste keer dat ik op mijn verzorgpony reed was zonder zadel en gewoon met halster. :p
We konden niet serieus rijden omdat de bak nogal slecht is in de winter, maar dat ging ook gewoon super. Die paarden wisten dan ook dat het voor de fun was en sjokten gewoon ontspannen door de bak heen. En dat is dezelfde pony die er nu van houd om (kleine) streken uit te halen onder het zadel. :p

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:04

Druk op de paardenrug

Eén belangrijk effect van een boom is dat het het gewicht van de ruiter over een breed oppervlak op de paardenrug verspreidt. Dit vermindert de kans op drukpunten: punten waar de druk op de paardenrug zo groot wordt dat het pijn of letsels veroorzaakt. Belock en collega’s (2012) onderzochten de druk op de rug van paarden die in draf (doorzittend) bereden werden door een ervaren ruiter van 57 kg. De druk werd gemeten door middel van een matje met druksensoren op de paardenrug. Acht Arabische volbloeden werden met een conventioneel dressuurzadel (met boom) en een boomloos dressuurzadel met een identiek gewicht bereden. Hetzelfde conventionele zadel werd gebruikt voor ieder paard, en had telkens een acceptabele pasvorm. Hetzelfde experiment werd later door Clayton en collega’s (2013) met zeven paarden herhaald om de druk zonder zadel (en zonder barebackpad) te vergelijken met de druk bij een (conventioneel) zadel.

Bij een slecht passend conventioneel zadel zien we vaak dat er drukpunten ontstaan. Het meest voorkomende probleem is dat de voorste en achterste delen overbelast worden, terwijl het middelste deel van het zadel onderbelast blijft. Belock vond het tegenovergestelde fenomeen bij boomloze zadels: het middelste deel werd bij zwaarder belast dan de voor- en achterkant van het zadel. Het gewicht van de ruiter wordt dus niet goed verdeeld over de paardenrug. De druk concentreert zich onder het zwaartepunt van de ruiter (onder de zitbeenknobbels), wat zorgt voor een grotere belasting van de rugspieren van het paard. Dit was het geval bij elk van de acht geteste paarden. Bij het conventionele zadel daarentegen was de druk wel gelijkmatig verspreid over de paardenrug. Bovendien hadden de twee paarden met een verhoogde druk aan de schoft bij een conventioneel zadel, hetzelfde probleem met het boomloze zadel.

Tabel 1 toont een samenvatting van de belangrijkste metingen uit het experiment. Het conventionele zadel heeft een groter contactoppervlak op de paardenrug dan het boomloze zadel. De gemiddelde druk op de paardenrug (over alle sensoren heen) is groter voor het boomloze zadel dan bij het conventionele zadel, net als de maximale druk. Opmerkelijk is het verschil in oppervlakte waar de druk meer dan 11 kPa bedraagt. Deze is meer dan tien maal groter bij het boomloze zadel dan bij het conventionele zadel. Men neemt aan dat een druk vanaf 11 kPa een verhoogd risico op rugpijn geeft. In dezelfde tabel staan ook de resultaten van het experiment van Clayton (2013). Bij het rijden zonder zadel is het contactoppervlak nog veel kleiner, en de maximale druk nog groter. De druk is dan ook erg geconcentreerd onder de zitbeenknobbels. De oppervlakte waar de druk meer dan 11 kPa bedraagt is kleiner dan bij het boomloze zadel, maar groter dan bij het conventionele zadel.

Image
Tabel 1. Gemiddelde waarden opgemeten in het experiment van Balock e.a. (2012) (zadel met boom en boomloos zadel) en in het experiment van Clayton e.a.(2013) (zonder zadel) bij respectievelijk acht en zeven paarden, bereden door een ruiter van 57 kg in doorzittende draf. Metingen voor het conventionele zadel lagen dicht bij elkaar in beide experimenten.

We moeten opmerken dat het bovengenoemde experiment slechts één type boomloos zadel test (Carlton, Ansür Saddlery LLC). In de toekomst kan verder onderzoek gevoerd worden naar andere merken en types van boomloze zadels. Toch is het belangrijk om te weten dat de resultaten van eerder onderzoek naar de drukverdeling door een boomloos renzadel in dezelfde lijn liggen. Ook hier vond men bij het boomloos zadel hoge druk onder het zwaartepunt van de ruiter. Toekomstig onderzoek zal nog moeten uitwijzen of een boomloos zadel schadelijker of beter is voor het paard dan een slecht passend conventioneel zadel. Het is eveneens uitkijken naar resultaten van semi-boomloze zadels en zadels met flexibele bomen.

Conclusie

Het conventionele zadel met boom slaagt er beter in dan boomloze zadels om de druk op de paardenrug gelijkmatig te verspreiden. Vanuit het oogpunt van paardenwelzijn is een (passend) zadel met boom dus te verkiezen boven een boomloos zadel. Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.

Bron: http://scientifichorsemanship.wordpress.com/

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:15

DezeNaam schreef:
Conclusie

Het conventionele zadel met boom slaagt er beter in dan boomloze zadels om de druk op de paardenrug gelijkmatig te verspreiden. Vanuit het oogpunt van paardenwelzijn is een (passend) zadel met boom dus te verkiezen boven een boomloos zadel. Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan immers problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.

Bron: http://scientifichorsemanship.wordpress.com/

Maar als je zo door en door gaat redeneren, kom je dan niet tot de conclusie dat je het beste zonder zadel en zonder ruiter kan gaan rijden? Dus gewoon niet rijden?
Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon nieuwsgierig.... Hoe ver wil je gaan?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:17

Zolang de eigenaar van het paard er voor zorgt dat het paard fysiek en mentaal geen pijn lijd maakt het mij niet uit. Een paard heeft een grote will to please dus ze werken graag voor je.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:36

DezeNaam schreef:
Er staat dan ook nergens dat je op de ruggengraat zit, maar op de rugSPIEREN.

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen denken dat je een band met je paard krijgt als je zonder zadel rijdt. :')

Ah, dan ben je er toch eindelijk achter dat je niet op de ruggengraat zit? Dat zei je in het andere topic nl wel ;)
Een paardenrug is bíjna een en al spier, en daar hoor je dus ook op te zitten:
Afbeelding
Zoals je ziet loopt de brede rugspier bijna helemaal onder de ruiter door.

Het rijden zonder zadel geeft je veel meer contact met je paard, je voelt je paard beter aan, je voelt wanneer die gespannen is en andersom.. je kan ze beter helpen ontspannen, en dat helpt dus ook mee aan het opbouwen van een band met je paard.

En wat betreft boomloze zadels, bij deze een plip afdruk van een boomloos zadel:
Afbeelding
Mooie drukverdeling :)
Dat die ruiter uit jouw voorbeeld goed een paard in bedwang kan houden, en daardoor ervaren wordt genoemd, wil niet zeggen dat deze ook op een goede manier kan zitten. Al die mensen die zelf ervaren dat een paard net zo goed of beter loopt zonder zadel, dat zegt veel meer. En er zijn meerdere testen gedaan met boomloze zadels die ook geen slechte puntbelasting meten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:42

Tja, het gene wat ik daarnet gepost heb is een feit, wetenschappelijk bewezen. Ik heb trouwens nooit gezegd dat boomloos slecht is, maar een goed passend zadel is nog steeds het beste. Heb je geen goed passend zadel, dan rij je niet en doe je grondwerk.(:

Ja, paarden kunnen inderdaad 'ontspannen' lopen zonder zadel. Maar waarom zouden ze dat dan doen? Als er constant 2 zitbeenknobbels in je rug gedrukt worden kan je maar beter meewerken om de pijn te verlichten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:46

_O- paard heeft pijn dus gaat maar extra zijn best doen en ontspannen?? :') geloof je dat zelf?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:48

Dat geloof ik ja. Een paard is nog altijd een vluchtdier, weet je nog? :roll:

Er zullen paarden zijn die het niet toelaten en niet mee zullen werken, maar het grootste deel laat niks merken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:54

DezeNaam schreef:
Dat geloof ik ja. Een paard is nog altijd een vluchtdier, weet je nog? :roll:

Er zullen paarden zijn die het niet toelaten en niet mee zullen werken, maar het grootste deel laat niks merken.

Inmiddels gaat je houding een beetje irritant worden..

Het is geen enkel probleem af en toe eens zonder zadel te rijden dat blijkt ook wel uit je wetenschappelijk knipseltje.... Niet ieder paard vind het prettig, sommige paarden hebben er geen enkel probleem mee of last van.

Voor de grap heb ik het ook eens aan de osteo en de dierenarts gevraagd conclusie: het is geen enkel probleem en niet schadelijk om eens zonder zadel te rijden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:57

In mijn 'wetenschappelijk knipseltje' staat wel dat het niet aangeraden is.(;

Dierenartsen en osteo's weten niet alles, dit heeft de wetenschap bewezen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:00

Ga maar eens goed lezen en gedraag je eens normaal.

Alhoewel je nog erg jong bent.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:03

Wat heeft mijn jong zijn hier mee te maken?

Als je dit even leest:
Conclusie

En nog even naar de site (http://scientifichorsemanship.wordpress.com/) gaat voor de tabel zie je dat het slecht is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:06

Je ziet het niet helemaal in perspectief en dat zal waarschijnlijk aan je leeftijd liggen.. Bedankt voor je artikel, heel interessant.

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:07

Wat is langdurige druk uit de conclusie? 30min? 1uur? 20uur?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:10

Langdurig zal gelijkstaan aan constante druk neem ik aan, als je het even vergelijkt met een fles water die in je rugzak zit, de dop van de fles prikt constant in je rug, op een klein oppervlak dus. Na een tijd (neem een 5 minuten) gaat dat ene constante drukpunt in je rug toch pijn doen?

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:13

waar baseer je dat op?
Ik kan me best voorstellen dat er problemen met bloedtoevoer veroorzaakt kunnen worden, maar hoe snel is dat? als ik zonder zadel een rondje maak van 15min stappen lijkt mij dat niet erg....maar wanneer wordt het wel erg?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:13

Waar baseer ik wat op?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:14

Langdurig = lange tijd durend / veel tijd in beslag nemend enz.

Als je het zo wil stellen; Het gaat niet om 1 fles die in je rug prikt, het gaat om twee flessen die je (gelijkmatig) op je spieren voelt drukken, aan beide kanten van je ruggengraat. Niet zo vervelend mi. en lang vol te houden

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:17

Dus jij vindt het niet vervelend dat als je een rugzak draagt met daarin 2 flessen water die constant in je rug prikken? Ik zou toch wel eens willen zien hoe lang jij het uit houdt met die 2 drukpunten op je rug.(:

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:17

Ik rij regelmatig zonder zadel, heerlijk!
In begin wel onwennig maar nu super. Ik rij wel altijd met BBP maar dat is vooral voor mijn 'beetje' grip

Mijn pony loopt super onder BBP

Gewoontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:25

Tabaluga12 schreef:
Langdurig = lange tijd durend / veel tijd in beslag nemend enz.

Als je het zo wil stellen; Het gaat niet om 1 fles die in je rug prikt, het gaat om twee flessen die je (gelijkmatig) op je spieren voelt drukken, aan beide kanten van je ruggengraat. Niet zo vervelend mi. en lang vol te houden

Ja dat snap ik, maar wat is lange tijd? Moet ik me schuldig voelen als ik een buitenrit van een uur of twee maak zonder zadel of met een bbp?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:28

Je moet het zo bekijken; vanaf dat jij op je paard stapt zonder zadel wordt de bloedtoevoer dus afgesloten, daaruit kan je afleiden dat het slecht is als je er nog maar net op zit, ook door de drukpunten in de rug.(: