Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk (Update pag. 7)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Re: Dressuurfjord Vera (M2) aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:39

Sorry maar Travers en Appuyeren is echt echt echt niet hetzelfde. Appuyement rijd je vanuit een schouderbinnenwaarts en de voorhand moet voorblijven. Travers moet de achterhand voor. Overigens moet je in het Z ook: a afwenden en bijv. van D tot X travers. Als je dan appuyeert ga je geen goede punten halen kan ik je verzekeren en als je travers gaat rijden waar je moet appuyeren wordt het ook niet wat.

Ik vind jullie een mooie combinatie en wens jullie veel succes!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 09:57

Renske1987 schreef:
Sorry maar Travers en Appuyeren is echt echt echt niet hetzelfde. Appuyement rijd je vanuit een schouderbinnenwaarts en de voorhand moet voorblijven. Travers moet de achterhand voor. Overigens moet je in het Z ook: a afwenden en bijv. van D tot X travers. Als je dan appuyeert ga je geen goede punten halen kan ik je verzekeren en als je travers gaat rijden waar je moet appuyeren wordt het ook niet wat.

Ik vind jullie een mooie combinatie en wens jullie veel succes!

Als je nou even goed die uitleg leest die ik al eerder heb gegeven (of gewoon even op google "appuyeren travers" intypt) dan zul je begrijpen dat het echt echt echt wel hetzelfde is.. Jij denkt alleen in de lijnen van de hoefslag, maar niet vanuit het paard, want die doet echt pre-cies hetzelfde!

Appuyeren doe je idd vaak uit schouderbinnenwaarts omdat dat in de proeven wordt gevraagd, en het is handig aangezien het paard dan al de goede buiging en stelling heeft. Maar je kunt natuurlijk ook doen alsof je een volte inzet en zodra het paard wil gaan draaien, inkomen met je buitenbeen. Rara waarom rijdt men travers dan vanuit de hoek of vanuit de volte 10 meter??

Echt hoor, ga nou maar ff googlen, dan weet je voortaan dat je blijkbaar toch echt hetzelfde aan het doen bent tijdens en appuyement en een travers!

Thx voor het compliment! :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:35

En toch is het niet hetzelfde!
Het lijkt erop, dat klopt.
Maar travers zet je in vanuit de achterkanten appuyeren vanuit de voorkant.
Appuyeren gaat in een voorwaarts/zijwaartse beweging en travers in een zijwaartse beweging.
Als jij echt je travershulpen gaat geven terwijl je wilt appuyeren zal je de schouder niet meekrijgen en gaat de kont voor.

Ik vind Veer niet zo erg met geluid.
Ze is wel snel afgeleid maar als ze echt aan het werk is dan verdwijnt dat :j
Geluiddempende oornetjes vind ik voor een fjord toch lichtelijk overdreven (sorry).

Veel schakelen om haar sterk te maken en zelf heel goed los blijven in je hand.
En rechtrichten! Dat is bij haar extreem belangrijk.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:54

Kelly_Taco schreef:
En toch is het niet hetzelfde!
Het lijkt erop, dat klopt.
Maar travers zet je in vanuit de achterkanten appuyeren vanuit de voorkant.
Appuyeren gaat in een voorwaarts/zijwaartse beweging en travers in een zijwaartse beweging.
Als jij echt je travershulpen gaat geven terwijl je wilt appuyeren zal je de schouder niet meekrijgen en gaat de kont voor.

Geluiddempende oornetjes vind ik voor een fjord toch lichtelijk overdreven (sorry).

Mee eens! Alle zijgangen heb wat van elkaar weg, maar er zit toch echt wel verschil tussen. Nogmaals dat heeft niets met de hoefslag te maken.
Als jij A moet afwenden en D tot X travers moet dan blijf je op de A-C lijn. Bij Appuyeren ga je inderdaad altijd voorwaarts/zijwaarts en richtin de hoefslag.
Ook treedt de achterhand voor de voorhand en dit mag met een appuyement absoluut niet. Ik hoef daar geen website voor te bekijken om dit te weten :)
Er zit daardoor ook echt wel verschil in de buiging van het paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:08

Renske1987 schreef:
Mee eens! Alle zijgangen heb wat van elkaar weg, maar er zit toch echt wel verschil tussen. Nogmaals dat heeft niets met de hoefslag te maken.
Als jij A moet afwenden en D tot X travers moet dan blijf je op de A-C lijn. Bij Appuyeren ga je inderdaad altijd voorwaarts/zijwaarts en richtin de hoefslag.
Ook treedt de achterhand voor de voorhand en dit mag met een appuyement absoluut niet. Ik hoef daar geen website voor te bekijken om dit te weten :)

Hihi lekker makkelijk gewoon niet googlen dan zie je ook niet dat ik gelijk heb :P

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:15

dorine92 niet rot bedoeld maar misschien moet jeje erzelf bij neerleggen dat je toch echt niet goed zit en zelf beter zal moeten googlen :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:16

Dorine92 schreef:
Renske1987 schreef:

Hihi lekker makkelijk gewoon niet googlen dan zie je ook niet dat ik gelijk heb :P

Je hebt ook geen gelijk..
heb je de oefeningen ooit daadwerkelijk goed gereden?
Dan merk je toch al dat je hulpen heel anders zijn!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:16

Kelly_Taco schreef:

Mwah binnen gaat het super maar buiten schrikt ze echt van alles (nou moet ik eerlijk bekennen dat ik een paar keer pech heb gehad: één keer gingen ze prijsuitreiking op het terras houden onder mijn proef!!! Klappen enz.. Nja lekker stom als wedstrijdorganisatie. Andere keer gingen ze met zo'n grote herrie-makende stroblazer het gangpad staan vegen (stallen lagen naast de ring), dat soort dingen. Het werkt super, dat netje. Ze blijft veeeeeel geconcentreerder en heb het idee dat ze het wel lekker rustig vindt. Ik ben er blij mee en vind het niet overdreven, als het werkt dan werkt het, waarom zou ik het dan niet doen?

Rechtrichten is het eerste waar ik me mee bezig ging houden toen ik haar ging rijden, ze was echt idd zo krom als een banaan (liep de hele tijd in travers rechtsom). Nu zegt mijn instructrice dat ze haar nog nooit zo recht heeft gezien dus dat is een mooi compliment voor het werken daaraan.
En idd heeeel los blijven in de hand. Ze wil natuurlijk graag links vasthouden dus in het begin heb ik wel eens dagen achtereen de hele training bijna alleen maar met mijn rechterteugel gereden.. Dan kan ze ook niks vastpakken.. Schakelen zijn we nu mee bezig, vind ze nog een beetje moeilijk want ze komt nog wat kracht tekort

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:17

Maar alles wat op het internet staat is niet automatisch waar ;)
Kijk jij anders eens in het proevenboekje. Daar staan de oefeningen ook uitgelegd.

Het gaat mij trouwens niet om gelijk te krijgen, want wat mij betreft rij travers waar je moet appuyeren en andersom daar heb ik geen last van haha.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:17

Priscilla_90 schreef:
dorine92 niet rot bedoeld maar misschien moet jeje erzelf bij neerleggen dat je toch echt niet goed zit en zelf beter zal moeten googlen :)

nog eentje die niet gegoogled heeft :P

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:18

Dorine92 schreef:
Kelly_Taco schreef:

Mwah binnen gaat het super maar buiten schrikt ze echt van alles (nou moet ik eerlijk bekennen dat ik een paar keer pech heb gehad: één keer gingen ze prijsuitreiking op het terras houden onder mijn proef!!! Klappen enz.. Nja lekker stom als wedstrijdorganisatie. Andere keer gingen ze met zo'n grote herrie-makende stroblazer het gangpad staan vegen (stallen lagen naast de ring), dat soort dingen. Het werkt super, dat netje. Ze blijft veeeeeel geconcentreerder en heb het idee dat ze het wel lekker rustig vindt. Ik ben er blij mee en vind het niet overdreven, als het werkt dan werkt het, waarom zou ik het dan niet doen?

Rechtrichten is het eerste waar ik me mee bezig ging houden toen ik haar ging rijden, ze was echt idd zo krom als een banaan (liep de hele tijd in travers rechtsom). Nu zegt mijn instructrice dat ze haar nog nooit zo recht heeft gezien dus dat is een mooi compliment voor het werken daaraan.
En idd heeeel los blijven in de hand. Ze wil natuurlijk graag links vasthouden dus in het begin heb ik wel eens dagen achtereen de hele training bijna alleen maar met mijn rechterteugel gereden.. Dan kan ze ook niks vastpakken.. Schakelen zijn we nu mee bezig, vind ze nog een beetje moeilijk want ze komt nog wat kracht tekort

ps. oornetje is sinds 1 april 2013 niet meer toegestaan. Is terug te vinden op nieuwe regelgeving van de KNHS.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:22

dorine92

ik hoef daarvoor niet te googlen ik rij de oefeningen al een paar jaar
dus ik weet wel waar het verschil etc inzit

hoor jij ook te weten als je op een correcte manier rijd , maar mij maak het niet uit
ooit kom je dan jezelf tegen omdat je dan in de ''knoop''raakt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:23

Renske1987 schreef:
ps. oornetje is sinds 1 april 2013 niet meer toegestaan. Is terug te vinden op nieuwe regelgeving van de KNHS.

In het algemeen wedstrijdreglement versie 2011 met wijzigingen van 2012 en 2013 verwerkt (lijkt mij de goede) op de site van de KNHS staat dat het mag
Er is wel heel veel onduidelijkheid over inderdaad. Zondag hadden ze bij het secretariaat ook al een discussie over een meneer die met oornetje aan het rijden was..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:24

Dorine92 schreef:
Kelly_Taco schreef:

Kracht komt wel weer terug :j
Toen ik haar reed was ze nog een stuk jonger.
Denk dat ik haar de eerste keer reed toen ze 5 was en Sandrien er zelf op wedstrijd niet met haar uitkwam (kwam stijl overeind)
Had een speciaal lijntje met Veer.. heb die problemen nooit gehad.. was echt mijn dinnetje.
Lekker blijven oefenen :)
Ik reed veel renvers met haar, daar knapt ze erg van op ook :j
Helpt je ook om haar naar de rechterteugel te rijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:26

Priscilla_90 schreef:
dorine92

hoor jij ook te weten als je op een correcte manier rijd , maar mij maak het niet uit

Naja wat maakt het ook uit. Als jij denkt dat het verschillende oefeningen zijn, prima.. Vooral niet googlen en wat mij betreft is deze discussie gesloten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:29

Ik vind het wel raar TS; dat je je blijft verdedigen, terwijl je zelfs de verkeerde hulpen voor een simpele schouder binnenwaarts geeft. Ik heb ook het idee dat deze dames net even ietsje beter weten waar ze over praten. Je hebt duidelijk nog moeite met het weten welk deel je moet plaatsen. In schouderbinnenwaarts plaats je bv. de achterhand naar buiten ipv. de schouder naar binnen. En toch houd je vast aan het idee dat travers en appuyeren hetzelfde zijn, terwijl dit duidelijk niet is. Bij travers plaats je de achterhand en blij appuyeren de voorhand, dit is een verschil als dag en nacht en alles behalve hetzelfde. Het ziet er wellicht vanuit een bepaalde hoek hetzelfde uit maar dat is ook het geval bij een correcte schouder binnenwaarts en een kontbuitenwaarts/wijken op de hoefslag. Dit heb je duidelijk nog niet begrepen. Je rijd namen van oefeningen en plaatjes, zonder daadwerkelijk te weten wat de essentie van de oefeningen inhoudt. Dat is duidelijk te zien op de foto's en te lezen in je posts. Als ik jou was zou ik het goedbedoelde en goed onderbouwde commentaar hier ten harte nemen. Zeker omdat de voormalige ruiter het paard blijkbaar minder problemen en poespas maakte rond het paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:30

Kelly_Taco schreef:
Kracht komt wel weer terug :j
Toen ik haar reed was ze nog een stuk jonger.
Denk dat ik haar de eerste keer reed toen ze 5 was en Sandrien er zelf op wedstrijd niet met haar uitkwam (kwam stijl overeind)
Had een speciaal lijntje met Veer.. heb die problemen nooit gehad.. was echt mijn dinnetje.
Lekker blijven oefenen :)
Ik reed veel renvers met haar, daar knapt ze erg van op ook :j
Helpt je ook om haar naar de rechterteugel te rijden.

Ja ik doe zelf ook veel contrastelling op de rechterhand en haar dan idd overnemen op de rechterteugel. Heb zelf ook niet echt problemen met haar, maar dat oornetje heb ik gedaan omdat ze soms zo extreem kan schrikken van geluid (ook thuis in de bak als er een knal ofzo is) dat het bijna wel lijkt of het haar pijn doet.. Zegt sandrien ook trouwens. We hebben het idee dat ze gewoon een scherp gehoor heeft. Ze reageert ook altijd erg goed op stemhulpen.
Steigeren heeft ze bij mij ook nooit gedaan. Wel in de winter (in het begin, toen ik nog niet wist dat ik beter eerst ff kon longeren) is ze wel eens flink uit dr plaat gegaan, echt bokken enz dat ik dacht: ik val er nog eens een keer af..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:36

Lara_Silver schreef:
Ik vind het wel raar TS; dat je je blijft verdedigen, terwijl je zelfs de verkeerde hulpen voor een simpele schouder binnenwaarts geeft. Ik heb ook het idee dat deze dames net even ietsje beter weten waar ze over praten. Je hebt duidelijk nog moeite met het weten welk deel je moet plaatsen. In schouderbinnenwaarts plaats je bv. de achterhand naar buiten ipv. de schouder naar binnen. En toch houd je vast aan het idee dat travers en appuyeren hetzelfde zijn, terwijl dit duidelijk niet is. Bij travers plaats je de achterhand en blij appuyeren de voorhand, dit is een verschil als dag en nacht en alles behalve hetzelfde. Het ziet er wellicht vanuit een bepaalde hoek hetzelfde uit maar dat is ook het geval bij een correcte schouder binnenwaarts en een kontbuitenwaarts/wijken op de hoefslag. Dit heb je duidelijk nog niet begrepen. Je rijd namen van oefeningen en plaatjes, zonder daadwerkelijk te weten wat de essentie van de oefeningen inhoudt. Dat is duidelijk te zien op de foto's en te lezen in je posts. Als ik jou was zou ik het goedbedoelde en goed onderbouwde commentaar hier ten harte nemen. Zeker omdat de voormalige ruiter het paard blijkbaar minder problemen en poespas maakte rond het paard.

Discussie gesloten over travers / appuyeren, hier is het topic niet voor bedoeld.. Iedereen is hier zelf zo overtuigd van zijn eigen mening dat ze het niet eens even gaan nazoeken. Prima, dan niet, lekker houden zo, heb hier geen zin in. Als het in de praktijk maar goed wordt uitgevoerd blijft iedereen wat mij betreft lekker zijn eigen mening houden.
Verder rij ik het paard nu, en de vorige ruiter niet, dus dat heeft er weinig mee te maken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:39

Dorine92 schreef:
Discussie gesloten over travers / appuyeren, hier is het topic niet voor bedoeld.. Iedereen is hier zelf zo overtuigd van zijn eigen mening dat ze het niet eens even gaan nazoeken. Prima, dan niet, lekker houden zo, heb hier geen zin in. Als het in de praktijk maar goed wordt uitgevoerd blijft iedereen wat mij betreft lekker zijn eigen mening houden.
Verder rij ik het paard nu, en de vorige ruiter niet, dus dat heeft er weinig mee te maken

Waarom heeft dat er niets mee te maken? Het zou juist een wake up call moeten zijn. Worden er verkeerde hulpen gegeven dan worden de oefeningen per definitie niet goed uitgevoerd. Maar zoals hierboven al aan is gegeven, hier ga je later vanzelf mee tegen de lamp lopen. Je opent een topic op HAW, dit wil zeggen dat er onderbouwd commentaar gegeven mag worden. Prefereer je dit niet, dan is het een goed idee de volgende keer een R-ITP topic te openen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:42

Dorine92 schreef:
Priscilla_90 schreef:
dorine92

Naja wat maakt het ook uit. Als jij denkt dat het verschillende oefeningen zijn, prima.. Vooral niet googlen en wat mij betreft is deze discussie gesloten

In een stille opname is het qua beenzetting misschien dezelfde oefening om te zien maar in beweging wordt hij toch echt anders uitgevoerd.

Bij travers plaats je de achterhand naar binnen.
Bij appuyeren zet je de voorkant in en laat je de achterhand daar achteraan komen.

Misschien moet je dit artikel eens lezen.
http://www.delaarhoeve.be/content/pers/ ... _Deel4.pdf

Over Veertje is er idd verder geen discussie.
Ik rij haar al een aantal jaar niet meer.
Kon altijd zo opstappen en heb nooit last met haar gehad.
Het is een werkwillige merrie die fijn ijverig is maar die je wel met gevoel moet rijden.
Maar goed, dat kan veranderd zijn in de loop der jaren.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:48

Lara_Silver schreef:
Bij travers plaats je de achterhand en blij appuyeren de voorhand, dit is een verschil als dag en nacht en alles behalve hetzelfde.

Precies! Als je je appyement rijdt als een travers dan komt de achterhand voor en dit wordt als een grote fout gezien ;)
Het artikel van Kelly is ook interessant!
Verder betekend dribbelen niet dat een paard zich verveelt, maar dan loopt ze onder je hulpen vandaan :)

Maar ik vind dat je er netjes op zit, je vormt een leuke combinatie met haar!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:05

Ik denk dat ts dit artikel bedoeld: http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/appuyement/

Ik citeer:
Citaat:
Het appuyeren is hetzelfde als het rijden van de travers, met het verschil dat de oefening niet langs de wand wordt uitgevoerd, maar op de diagonaal van de rijbaan.

Dus het paard moet echt op eigen benen lopen en heeft geen steun aan de wand meer.

Stelt je je eens voor dat de wand met de hoefslag over de diagonaal loopt en rijdt langs die denkbeeldige wand travers, dan ontstaat vanzelf het appuyement.

Het komt op mij toch wel erg logisch over, het plaatje erbij vooral ook.

Edit:
Deze link ook: http://www.klassiekpaardrijden.nl/58/appuyeren.html
Citaat:
Nu alle vier de achterbenen getraind zijn, is de tijd rijp voor een appuyement.
Bij het appuyeren loopt het paard echt op eigen benen zonder aanleuning van de wand.
Een appuyement is eigenlijk een travers (langs een denkbeeldige lijn) over de diagonaal.

Het staat zelfs in de bokt encyclopedie!: http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang
Citaat:
Het paard loopt voorwaarts-zijwaarts, gebogen over 2 hoefslagen. Het is gebogen in een hoek van 30 graden in de richting waar het paard zich heen beweegt. Een appuyement is in feite niets meer dan travers op de diagonaal.

Ik denk nu toch dat ts echt gelijk heeft!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:14

Ik vind net redelijk storend dat je blijft denken dat je het goed hebt, terwijl mensen die er echt wel verstandvan hebben zeggen van niet.
Wel een leuke fjord!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:16

liekec schreef:
Ik vind net redelijk storend dat je blijft denken dat je het goed hebt, terwijl mensen die er echt wel verstandvan hebben zeggen van niet.
Wel een leuke fjord!

Heb je mijn reactie bekeken?
Ik heb nog niet eerder gereageerd hierover..
Heb je zelf alle 3 de artikelen bekeken? Weet jij het beter dan die 3 artikelen?

Ik ben het gewoon eens gaan nazoeken op internet.
Ik kan alleen maar bewijs vinden voor wat ts zegt, wat de rest zegt kan ik nergens vinden... Misschien moeten die ''mensen die er verstand van hebben'' ook eens met wat linkjes komen dan?
Ik begin me iig af te vragen hoeveel verstand ze er nou echt van hebben :P.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:21

44Myrthe44 schreef:
liekec schreef:
Wel een leuke fjord!

Heb je mijn reactie bekeken?
Ik heb nog niet eerder gereageerd hierover..
Heb je zelf alle 3 de artikelen bekeken? Weet jij het beter dan die 3 artikelen?

Ik ben het gewoon eens gaan nazoeken op internet.
Ik kan alleen maar bewijs vinden voor wat ts zegt, wat de rest zegt kan ik nergens vinden... Misschien moeten die ''mensen die er verstand van hebben'' ook eens met wat linkjes komen dan?
Ik begin me iig af te vragen hoeveel verstand ze er nou echt van hebben :P.

Ik niet, maar ik ga er van uit dat iemand die Z rijdt wel het verschil weet enhet beter weet dan ts. Anders rijden die mensen het toch ook verkeerd in de proef en kom je toch nooit Z in of door?