Dominantie versus participatie zonder dwang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Dominantie versus participatie zonder dwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:15

dat zei ik toch ook niet? Maak het eens concreet voor een (1) situatie. Of ga eens in op een voorbeeld van iemand anders. Dan kunnen we wellicht tot een zinnige discussie komen, ipv navelstaarderij.

Ik vind je tweede alinea erg tendentieus en de laatste zin een open deur.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:47

Maar Simpelman, hoe leer jij een paard dan wijken als ik vragen mag? Zonder druk dus? Ik kan me weinig anders voorstellen dan iemand aan de zijkant laten staan met een wortel oid eerlijk gezegt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:44

Lielle schreef:
dat zei ik toch ook niet? Maak het eens concreet voor een (1) situatie. Of ga eens in op een voorbeeld van iemand anders. Dan kunnen we wellicht tot een zinnige discussie komen, ipv navelstaarderij.

OK, voor het begrip een simpel voorbeeld van alledag:
Een manegepaard, een grote gezonde sterke tuigpaard ruin met veel bravoure, werkt 3 uur per dag, 6 dagen per week, 18 ruiters per week.
Hij wil niet meer één bepaalde hoek van de manege door, hij is bang. Behoorlijk storend voor een manege dit gedrag daar hij dus per dag een 100 keer of meer de "lessen" verstoord in alle gangen, door 12 m voor de hoek af te wenden naar de andere zijde.
In behoorlijk wat maanden van geëtter, slaan, schreeuwen, wordt de druk opgevoerd tot geweld. Veel verschillende experts hebben zich er aan gewaagd met als resultaat nul, nooit van zijn leven gaat hij de hoek in met niemand. De overblijvende oplossing is de slager...
Het probleem werd opgelost door één ruiter in 3 sessies van 15/20 minuten.
1/ een écht contact leggen door rustig voelend te poetsen en te masseren, échte aandacht, rustig de dominantie installeren 15 min
2/ vervolgens in het zadel zonder enige dwang zo ver in de richting van het gevaar gaan als dat het paard tolereert, het paard hiervoor zeer uitbundig te prijzen, wég gaan van het gevaar rustig een ander grapje doen, het gevaar opnieuw benaderen, niet verder dan kan zonder dwang, prijzen, einde van de les, slapen gaan.
3/volgende sessie, volgende dag(belangrijk), idem als 1 en 2
paard gaat door de hoek.

Het tendentieuze gevoel dat mijn alinea oproept begrijp ik, ik leef niet in NL, ik kom er af en toe op bezoek en dit is dan toch de algemene indruk die bij mij achterblijft.

De open deur is zichtbaar niet zo een open deur...., misschien voor een enkeling. Ruiters lijken niet zo vaak na te denken.

Ik doe niet aan navelstaren, ik heb in de praktijk "alles gezien".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:46

mang schreef:
Maar Simpelman, hoe leer jij een paard dan wijken als ik vragen mag? Zonder druk dus? Ik kan me weinig anders voorstellen dan iemand aan de zijkant laten staan met een wortel oid eerlijk gezegt.

Je kunt je paard alles leren zonder worteltje en zonder noemenswaardige druk, probeer maar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:56

Wat betreft de eerste stelling:en wat denk je van:
dat is afhankelijk van het type paard en de situatie?

Bij een brutaal boefje (die van nature hoog ik de rangorde zou staan) zul je vaker 'bek houden' moeten doen dan bij een paard wat van nature volgzamer is.
Dan kan de situatie nog veel uitmaken. Sommige situaties vragen om een hoger bek dicht' gehalte dan andere (gevaarlijk, een grens bereiken)

Geen eenduidig antwoord op te geven dus. Persoonlijk gaat het van vragen, naar desnoods eisen weer terug naar vragen en dan positief afsluiten. Alels door elkaar dus.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:00

Simpelman schreef:
mang schreef:

Je kunt je paard alles leren zonder worteltje en zonder noemenswaardige druk, probeer maar.

Nou vertel dan eens hoe? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:07

Simpelman schreef:
Lielle schreef:

OK, voor het begrip een simpel voorbeeld van alledag:
Een manegepaard, een grote gezonde sterke tuigpaard ruin met veel bravoure, werkt 3 uur per dag, 6 dagen per week, 18 ruiters per week.
Hij wil niet meer één bepaalde hoek van de manege door, hij is bang. Behoorlijk storend voor een manege dit gedrag daar hij dus per dag een 100 keer of meer de "lessen" verstoord in alle gangen, door 12 m voor de hoek af te wenden naar de andere zijde.
In behoorlijk wat maanden van geëtter, slaan, schreeuwen, wordt de druk opgevoerd tot geweld. Veel verschillende experts hebben zich er aan gewaagd met als resultaat nul, nooit van zijn leven gaat hij de hoek in met niemand. De overblijvende oplossing is de slager...
Het probleem werd opgelost door één ruiter in 3 sessies van 15/20 minuten.
1/ een écht contact leggen door rustig voelend te poetsen en te masseren, échte aandacht, rustig de dominantie installeren 15 min
2/ vervolgens in het zadel zonder enige dwang zo ver in de richting van het gevaar gaan als dat het paard tolereert, het paard hiervoor zeer uitbundig te prijzen, wég gaan van het gevaar rustig een ander grapje doen, het gevaar opnieuw benaderen, niet verder dan kan zonder dwang, prijzen, einde van de les, slapen gaan.
3/volgende sessie, volgende dag(belangrijk), idem als 1 en 2
paard gaat door de hoek.

Het tendentieuze gevoel dat mijn alinea oproept begrijp ik, ik leef niet in NL, ik kom er af en toe op bezoek en dit is dan toch de algemene indruk die bij mij achterblijft.

De open deur is zichtbaar niet zo een open deur...., misschien voor een enkeling. Ruiters lijken niet zo vaak na te denken.

Ik doe niet aan navelstaren, ik heb in de praktijk "alles gezien".

Sorry maar voorbeeld manegepaard is het denkbaar slechte voorbeeld als je het over samenwerken wilt hebben. Wat zou voor een paard de reden moeten zijn dat hij er ook maar met een haar over denkt om naar die -tig verschillende ruiters te moeten luisteren?

En over dat achter de loodlijn kruipen als ultiem bewijs voor dominantie van de ruiter...al aan gedacht dat deze hoofdhouding soms gewenst is? :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:08

Simpelman schreef:
mang schreef:

zonder NOEMENSWAARDIGE druk, maar dus nog altijd met druk ...
Je manegepaard voorbeeld is héél mooi, maar er is toch nog altijd druk gezet (want zonder druk krijg je paard niet richting de hoek, zonder druk kun je een paard niet laten aanstappen, aandraven of wenden. Je hebt ALTIJD druk. MAar die druk kan wel gedoseerd en verschillend zijn ...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:02

Cassidy schreef:
En als je het goed aanpakt, dan krijg je dit resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

Paarden die op je af komen galopperen als je het land oploopt, en alles onder dwang uitvoeren. Jaja....

Maar als dit teveel geitenwollensokkengeneuzel is (drie keer woordwaarde!!) en je het meer down to earth hebben wilt:

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Wat heeft het laatste filmpje hier voor toegevoegde waarde? Dit is immers ook gewoon dwang, niets anders dan met hoofdstel.

En dat gezegde van Parelli, geldt dat voor alle paarden? Een paard dat echt dominant is gaat in de eerste instantie ook in tegen een goed gestelde vraag, enkel een uitnodiging. Een uitnodiging is een hele lichte druk omdat je het paard iets vraagt te doen en sommigen zijn daar niet van gediend, zacht gezegd.

Ik probeer altijd met zo min mogelijk dwang te werken met paarden en kan me goed vinden in was TS aangeeft (alleen breng ik het nog niet 100% uit in praktijk). Echter met zo een dominant paard als ik beschrijf is meer dwang nodig, in mijn ogen.

Hoe werk jij daar dan mee Simpelman? Hoe vraag je een echt dominant paard dat weigert voor de lichtste "druk" (uitnodiging) om deel te nemen aan het proces waar je in wilt gaan? En wat als deze daarin gevaarlijk wordt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:42

Geryon schreef:
Een uitnodiging is een hele lichte druk omdat je het paard iets vraagt te doen en sommigen zijn daar niet van gediend, zacht gezegd.

Ik probeer altijd met zo min mogelijk dwang te werken met paarden en kan me goed vinden in was TS aangeeft (alleen breng ik het nog niet 100% uit in praktijk). Echter met zo een dominant paard als ik beschrijf is meer dwang nodig, in mijn ogen.

Hoe werk jij daar dan mee Simpelman? Hoe vraag je een echt dominant paard dat weigert voor de lichtste "druk" (uitnodiging) om deel te nemen aan het proces waar je in wilt gaan? En wat als deze daarin gevaarlijk wordt?

Het probleem dat je schetst is een rangorde kwestie. Paarden functioneren in een wereld waarin de sociale rangorde van levensbelang is.
Als je veilig met een paard wilt werken moet dit eerst duidelijk vastgesteld worden.
Het is iets individueels, het gaat tussen jou zelf en het paard, niemand anders kan dat voor je oplossen.
Er zijn mensen die dit in 2 minuten voor elkaar hebben, ze kunnen door houding en gelaatsuitdrukking van het paard zien aankomen wat er gaat gebeuren en nét daarvoor adequaat reageren. Heb je deze ervaring of sensibiliteit (nog niet ontwikkeld) niet dan kun je het beste gebruik maken van het veilige systeem dat een aantal mensen hiervoor ontwikkeld en geperfectioneerd hebben.
Zonder voorkeur en er zijn er zeker meer Hempfling, Roberts.

Is de rangorde juist vastgesteld dan kun je verder gaan met:
"Een uitnodiging is een hele lichte druk omdat je het paard iets vraagt te doen
Ik probeer altijd met zo min mogelijk dwang te werken met paarden en kan me goed vinden in was TS aangeeft
de lichtste "druk" (uitnodiging) om deel te nemen aan het proces waar je in wilt gaan"

Je paard zal je nu in principe willen volgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:50

Ben het net je eens dat het een questie van rangorde is. Echter zal een dominant paard nooit makkelijk meewerken, ookal is de rangorde al vastgesteld en duidelijk. En dan heb ik het nog niet eens over het opzoeken van de grenzen wat betreft het leiderschap. Is mijn ervaring.

En hoe verloopt volgens jou het vaststellen van de rangorde? Ook 'zonder' dwang? Of staat dit al ergens in het topic?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:53

Beetje laf dat je iedereen de les loopt te lezen maar ondertussen geen fatsoenlijk antwoord kan geven op mijn vraag...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:17

Geryon schreef:
Ben het net je eens dat het een questie van rangorde is. Echter zal een dominant paard nooit makkelijk meewerken, ookal is de rangorde al vastgesteld en duidelijk. En dan heb ik het nog niet eens over het opzoeken van de grenzen wat betreft het leiderschap. Is mijn ervaring.

En hoe verloopt volgens jou het vaststellen van de rangorde? Ook 'zonder' dwang? Of staat dit al ergens in het topic?

@Mang Wat mij betreft is dit topic geen cursus omgang of techniek.
Het gaat hier om een eerder intellectuele kwestie waarin ik mensen uitnodig om na te denken over het simpele feit dat als je de dominante druk opvoert, let op binnen de relatie van het koppel waarin de ruiter de vastgestelde dominant is, het resultaat niet kan zijn:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

En het wordt misschien vervelend dat ik deze volkomen veronachtzaamde tekst hier nog een keer plaats maar de tekst omvat alles, het is de grondwet, hij is perfect geschreven er is geen woord teveel en geen woord te weinig, ieder woord heeft zijn diepgaande belang.

Het resultaat van druk is wijken, vluchten of overgave, voer je de druk dus op dan krijg je daar méér van.
Het paard gaat van je weg.
Overgave lijkt een gewenst resultaat op te leveren, het is de beloning van de ruiter, het resultaat is op zijn best een paard dat "meedenkt" om te ontkomen aan verder geëtter.

Overigens heb ik nergens de bedoeling gehad te beweren dat je volledig zonder druk zou moeten werken dat is een eigen interpretatie van een aantal topic volgers.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:30

Maar als je het zo afkeurt om te wijken voor druk, dan moet je op zijn minst met een alternatief komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:41

Geryon schreef:
Ben het net je eens dat het een questie van rangorde is. Echter zal een dominant paard nooit makkelijk meewerken, ookal is de rangorde al vastgesteld en duidelijk.

Ik denk, dat dit 2 verschillende dingen zijn.

Ik ken brave paarden, die toch van tijd tot tijd niet meewerken (ruiter is onduidelijk/ geen leider).

En ik ken uiterst dominante types, die vol overgave doen, wat hun mens graag wil (maar je moet als mens wel volkomen geconcentreerd zijn, zit je half te slapen, dan is het paard vertrokken).

En om met een "van nature dominant" paard te werken (je hebt van de types!!) moet je als leider idd van goeden huize komen.
Maar "niet makkelijk meewerken" is een dominatieprobleem. Dan is het dier niet overtuigd van jouw leiderschap.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:53

Ik lees deze uitwisseling met belangstelling. Het lijkt alsof er kampen ontstaan en er gevraagd wordt: overtuig mij! Dat is druk en werkt dus niet. Eerder is gesproken over de positie die je als mens ten opzichte van het paard kunt innemen. Niet als dominante leider maar waarom niet als koppelgenoot? Dat vind ik een hele mooie en geeft veel meer mogelijkheden. Je hoeft het er niet altijd op aan te laten komen en je macht ten allen tijde te laten gelden. Een simpel iets, je paard komt aangelopen, wil er langs en jij als mens maakt plaats voor hem. Dat kun je gerust doen, is onderlinge beleefdheid en maakt echt niet meteen dat je zakt in rang. Ik gebruik dit maar als voorbeeld. Er ontstaat zo veel meer ruimte voor beiden en dat vind ik een heel plezierige en natuurlijke manier. Deze manier komt ook tegemoed aan de persoonlijkheid van vele paardeneigenaren; wij zijn niet allen die natuurlijke leider! Dus waarom je iets aanmeten wat in het geheel niet bij je past? Dat is juist wat het paard opmerkt en waardoor zoveel rangordekwesties blijven bestaan volgens mij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:51

Janneke2 schreef:
Geryon schreef:
Ben het net je eens dat het een questie van rangorde is. Echter zal een dominant paard nooit makkelijk meewerken, ookal is de rangorde al vastgesteld en duidelijk.

Ik denk, dat dit 2 verschillende dingen zijn.

Ik ken brave paarden, die toch van tijd tot tijd niet meewerken (ruiter is onduidelijk/ geen leider).

En ik ken uiterst dominante types, die vol overgave doen, wat hun mens graag wil (maar je moet als mens wel volkomen geconcentreerd zijn, zit je half te slapen, dan is het paard vertrokken).

En om met een "van nature dominant" paard te werken (je hebt van de types!!) moet je als leider idd van goeden huize komen.
Maar "niet makkelijk meewerken" is een dominatieprobleem. Dan is het dier niet overtuigd van jouw leiderschap.

Een heel groot deel noemt hun paard dominant omdat zij zelf geen duidelijke leider zijn met duidelijke grenzen.

Ik heb het over een paard dat van nature heel dominant is ingesteld. Ben het niet met je eens dat zo een paard niet is overtuigd van het leiderschap van zijn mens, als deze niet makkelijk meewerkt.

Ookal is het leiderschap nog zo goed, paard zal in de eerste instantie niet meteen gaan meewerken en zal altijd de grenzen opzoeken. Aan het mens dan de taak zijn leiderschap te behouden.

Nodig je zo een paard uit om deel te nemen aan een proces, zoals dat hier genoemd wordt, zal het niet meteen meewerken, het is niet voor niets een dominant paard. En daar gaat het mij dan om, in hoeverre je dan met dwang kunt gaan werken.

Immers heeft werken met een echt dominant paard bij elke uitnodiging weer te maken met het questie van leiderschap en overgave.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:57

josien_m_ schreef:
Ik lees deze uitwisseling met belangstelling. Het lijkt alsof er kampen ontstaan en er gevraagd wordt: overtuig mij! Dat is druk en werkt dus niet. Eerder is gesproken over de positie die je als mens ten opzichte van het paard kunt innemen. Niet als dominante leider maar waarom niet als koppelgenoot? Dat vind ik een hele mooie en geeft veel meer mogelijkheden. Je hoeft het er niet altijd op aan te laten komen en je macht ten allen tijde te laten gelden. Een simpel iets, je paard komt aangelopen, wil er langs en jij als mens maakt plaats voor hem. Dat kun je gerust doen, is onderlinge beleefdheid en maakt echt niet meteen dat je zakt in rang. Ik gebruik dit maar als voorbeeld. Er ontstaat zo veel meer ruimte voor beiden en dat vind ik een heel plezierige en natuurlijke manier. Deze manier komt ook tegemoed aan de persoonlijkheid van vele paardeneigenaren; wij zijn niet allen die natuurlijke leider! Dus waarom je iets aanmeten wat in het geheel niet bij je past? Dat is juist wat het paard opmerkt en waardoor zoveel rangordekwesties blijven bestaan volgens mij.

Ben het wel met je eens, maar het is heel moeilijk om te bereiken en zeker niet voor alle mensen geschikt. Ook ligt het aan het type paard (in combinatie met zijn mens).

Zoiets dat jij voorstelt moet iemand alleen proberen te bereiken als diegene gevoel heeft om duidelijk te kunnen zijn en op het juiste moment. Helaas zijn daar niet zo veel mensen van, net zoals dat er heel veel mensen paardrijden, maar een klein deel daarvan echt ruitergevoel heeft.

En daardoor zijn er altijd zoveel problemen in de omgang en met het rijden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:25

Dat FEI artikel omschrijft anders wel het eind doel. Dat wat je moet kunnen laten zien als resultaat van je training.
De weg er naar toen kan prima anders zijn en dus al dan niet met druk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:28

Alles wat mensen met paarden doen is in het beginsel onder dwang. Wat er gebeurt als het paard eenmaal weet wat je van hem wil wordt een ander verhaal.

Ik ben van het duidelijk en consequent zijn naar mijn paarden. Ik wil hierbij ook dat mijn paarden mij als leider zien, maar dit is puur voor veiligheid. Dus ja, ik ben een dominant over mijn paarden.
Mijn ervaring is als je niet duidelijk en consequent bent, dat een paard gaat gokken wat je wil, of dat het een potentieel gevaarlijke situatie kan worden omdat paardlief lekker gaat doen wat hij zelf wil.

Mijn paarden verschillen van dag tot nacht.
Mijn ene paard hoef ik maar op bepaalde momenten "dominant" tegen te zijn. Dit omdat paarden van nature energiebespaarders zijn en dus onder het werk uit proberen te komen. Maar zij is over het algemeen redelijk meegaand.

Mijn andere paard daarentegen, red ik het niet bij met bepaalde momenten. Daar moet ik constant de leiding over hebben omdat hij van nature hogerop wil komen in de "kudde". Dus als ik mijn leiding enigzins laat zakken, gaat hij ervoor. Wat op zijn beurt ook kan zorgen voor zeer gevaarlijke situaties.

Mijn paarden krijgen in alle omgang en rijden 1 vriendelijke duidelijke vraag. Geen reactie betekent dat ik heel duidelijk wordt.
Ik ben absoluut tegen geweld tegen paarden (of andere dieren). Dus ik zal nooit gaan meppen of schoppen en lens slaan met zwepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:30

Geryon schreef:
Een heel groot deel noemt hun paard dominant omdat zij zelf geen duidelijke leider zijn met duidelijke grenzen.

Nou, daar zeg je idd een waar woord.

(En daarna wordt de discussie per internet ingewikkeld, want hoe kun je nu bepalen, of een paard "een x aantal stappen achter het scherm" van nature dominant is - en hoe goed het leiderschap is, van degene die over dat paard schrijft...?)

Voeg daar aan toe, dat wat ik zoal heb begrepen, zowel van gedragsdeskundigen als uit eigen langdurige waarneming: paarden vinden 'leidinggeven' voornamelijk een rotklus. En het zal de leidende merrie een zorg zijn, hoeveel paarden en nou exact achter haar aanlopen. (LOpen alle paarden ene andere kant uit, hm, dan is ze afgezet. En is er gedonder in de kudde, dan grijpt ze in.)
Zelfs 2 hengsten die op merriejacht zijn, zullen elkaar niet snel de schedel inslaan.

Wat ik ook roerend met je eens ben:
Geryon schreef:
Ookal is het leiderschap nog zo goed, paard zal in de eerste instantie niet meteen gaan meewerken en zal altijd de grenzen opzoeken. Aan het mens dan de taak zijn leiderschap te behouden.
- wat mij betreft speelt dit heel vaak (misschien zelfs vrijwel altijd) - en zit in piepkleine dingetjes. Paard doet heel even, een seconde wachten met doen wat je zachtjes vraagt - laat je het er bij zitten, dan denkt je dier: "Oh, vandaag vakantie...".
Maar wij mensen doen het net zo goed: vraag maar aan dressuurruiters, vlak voor de proef nog efkes een overgang rijden, "voelen hoe scherp hij vandaag is".

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:01

Nou is dat wel zo? de meeste paardeneigenaren kunnen juist niet die (dominante) leider zijn, daarom ligt het koppelgenoot zijn meer voor de hand.
Een paard is geen leider omdat het de sterkste is maar de meest geschikte. (zonder verspilling van energie of het creeren van onrust in de groep)
Dus dat aldoor maar herhalen van dat jij de leider moet zijn, dat het een dominantieprobleem is, dat je daaraan moet werken via grondwerk.... Wordt jij daardoor een andere persoonlijheid? Ja misschien wel. (hihi, dan heeft het paard jou mooi getraind)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:13

PowerReiner schreef:
Alles wat mensen met paarden doen is in het beginsel onder dwang. Wat er gebeurt als het paard eenmaal weet wat je van hem wil wordt een ander verhaal.

Zo is dat. Je werkt altijd met dwang. Wie zegt dat niet te doen houdt zichzelf voor de gek.

Je kunt het ook vragen of uitnodigen noemen. Maar we verwachten wel dat het paard JA zegt op onze vraag of uitnodiging. NEE zeggen is niet zonder consequenties. Als jij je paard vraagt voorwaarts te gaan op een hele lichte kuithulp. En hij blijft staan... Dan zeg je toch niet: oke, dan niet... morgen weer een dag?

De bedoeling is dat je je paard zodanig traint dat het altijd weerstandsloos, zonder verzet ja zegt op jouw vraag en dat je die vraag heel klein, bijna onzichtbaar, kunt stellen. Dat heet durchlassigheid. Maar dat is het ideaal, het eindstadium, de heilige graal van een hele goede dressuurtraining. Het staat zelf in de reglementen: het moet er uitzien ALSOF het paard het allemaal uit vrije wil doet. Maar een paard gaat niet volledig uit zichzelf een proefje lopen met ons. Dat doet hij omdat wij dat willen. In het meest ideale geval werkt hij weerstandsloos mee omdat hij het werk aankan, snapt en daardoor ook leuk vindt. Maar je zal ALTIJD door een fase heenmoeten waarin hij het nog niet meteen snapt. Maar als je volledig toegeeft aan de wil van het paard en nooit een vraag herhaalt en er een reactie op eist, dan kun je hem beter in de wei laten staan.

josien_m_ schreef:
Nou is dat wel zo? de meeste paardeneigenaren kunnen juist niet die (dominante) leider zijn, daarom ligt het koppelgenoot zijn meer voor de hand.

Ik vind die vergelijkingen zo ver gezocht. Jij bent gewoon baas, jij bepaald. En als je als mens daarvan overtuigd bent dat dat jouw rol is, straal je dat ook uit. (calm and assertive energie is nog de beste beschrijving) Jij bent nu eenmaal geen paard en communiceert als een mens. En gelukkig hebben paarden zich daar redelijk goed op aan kunnen passen. Mensen die van nature mentaal niet in balans zijn kunnen koppelgenoten of weet ik veel wat voor paardachtige imiteren tot ze een ons wegen. Die zullen nooit veel gedaan krijgen van een paard. En als dat wel zo is dan zegt dat vaak meer over het goede en vergevingsgezinde karakter van een paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:24

Ik ben een mens, ik comminiceer met het paard en het paard met mij. Ik ben niet gewoon de baas. Ik imiteer geen paard! Het paard weet heus wel dat ik een mens ben. We doen beiden ons best elkaar te verstaan en snappen we elkaar eens niet, dan proberen we het opnieuw. Met koppelgenoot bedoel ik vriend zoals in het koppel trouwens, niet doen alsof ik een paardenvriendje ben maar als mens zijn vriend zijn. Ik krijg ook niet veel gedaan van mijn paarden, ze doen veel voor me vanuit hun keuze want het gaat niet (alleen) om wat IK wil en dat is wat anders. Mijn wereld is blijkbaar een andere dan die van jou. Dat kan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:31

jasmijn78 schreef:
PowerReiner schreef:

Zo is dat. Je werkt altijd met dwang. Wie zegt dat niet te doen houdt zichzelf voor de gek.

Je kunt het ook vragen of uitnodigen noemen. Maar we verwachten wel dat het paard JA zegt op onze vraag of uitnodiging. NEE zeggen is niet zonder consequenties. Als jij je paard vraagt voorwaarts te gaan op een hele lichte kuithulp. En hij blijft staan... Dan zeg je toch niet: oke, dan niet... morgen weer een dag?

De bedoeling is dat je je paard zodanig traint dat het altijd weerstandsloos, zonder verzet ja zegt op jouw vraag en dat je die vraag heel klein, bijna onzichtbaar, kunt stellen. Dat heet durchlassigheid. Maar dat is het ideaal, het eindstadium, de heilige graal van een hele goede dressuurtraining. Het staat zelf in de reglementen: het moet er uitzien ALSOF het paard het allemaal uit vrije wil doet. Maar een paard gaat niet volledig uit zichzelf een proefje lopen met ons. Dat doet hij omdat wij dat willen. In het meest ideale geval werkt hij weerstandsloos mee omdat hij het werk aankan, snapt en daardoor ook leuk vindt. Maar je zal ALTIJD door een fase heenmoeten waarin hij het nog niet meteen snapt. Maar als je volledig toegeeft aan de wil van het paard en nooit een vraag herhaalt en er een reactie op eist, dan kun je hem beter in de wei laten staan.

josien_m_ schreef:

Ik vind die vergelijkingen zo ver gezocht. Jij bent gewoon baas, jij bepaald. En als je als mens daarvan overtuigd bent dat dat jouw rol is, straal je dat ook uit. (calm and assertive energie is nog de beste beschrijving) Jij bent nu eenmaal geen paard en communiceert als een mens. En gelukkig hebben paarden zich daar redelijk goed op aan kunnen passen. Mensen die van nature mentaal niet in balans zijn kunnen koppelgenoten of weet ik veel wat voor paardachtige imiteren tot ze een ons wegen. Die zullen nooit veel gedaan krijgen van een paard. En als dat wel zo is dan zegt dat vaak meer over het goede en vergevingsgezinde karakter van een paard.

Als het antwoord nee is dan wordt de reden daarachter gezocht en wordt het paard afhankelijk van die reden, opnieuw gevraagd om mee te werken, maar dan op een andere manier/met een andere manier van aanpak. Het is zeker geen 'dan niet'. Daar hebben zowel ruiter als paard niets aan.

Natuurlijk moet je door een fase heen waarin het paard niet snap wat er verlangt is. De vraag is hoe je tot het punt van snappen komt. Een paard heeft geen wil om iets niet te doen. Hij zal niet expres niet willen meewerken. Hij neemt gewoon de vrijheid die je hem geeft. Dan ook weer de vraag hoe je die vrijheid beperkt/wegneemt. Dat kan door het paard dwingen (reactie eisen) maar ook door hem uit te nodigen. En als je dat uitnodigen goed overbrengt, beperk je dat stukje vrijheid als het ware ook, waardoor het paard zelf mee gaat doen. Uitgezonderd dominante paarden.

Ik vind een leiderschap waarin je op ongeveer even hoogte bent als het paard, wel een hele mooie om naartoe te werken. Maar zoals ik al zei is dat niet voor iedereen weggelegd, en ook niet voor elk type paard.