Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:27

Lui_ schreef:
Hoi Fleur,

Weet je wat ik nou echt heel leuk vind om te lezen? Dat je niet op wil geven en erg veel om je paard geeft, en dat vind ik geen penny gedrag! Wat ik ook leuk vind om te lezen is dat je juist ook plezier hebt om met je paard om te gaan en nu nog wilt leren rijden, geweldig toch (en ook lieve vriend dat ie je een paard geeft hihi ;))

Een jaar rij ervaring is natuurlijk erg weinig, en je kan niet van jezelf verwachten dat het allemaal goed gaat en je het allemaal kan! Door veel te oefenen en te lessen, die je zo te lezen hebt, kom je er ook wel. Het duurt misschien wat langer, maar dat mag de pret niet drukken?

Ga gewoon ook veel lezen op bokt en internet, kijk desnoods filmpjes en foto's van andere. Ook daar kun je het een en ander van leren. En ga gewoon lekker les rijden met je paardje, en dan komt het allemaal wel goed. Geef je zelf de tijd om het te leren!

En ook ik ben wel benieuwd naar een foto van je knappe paard!
Succes!

Zal ik zeker doen!

euch Foto. tja, ik probeer al een tijdje de foto te uploaden, maar hij blijkt te groot te zijn.
'Maar ik werk eraan en ik beloof snel een foto van mijn ontzettende knappe knul te posten :-)

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:29

Yris schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat anderen je het gevoel geven dat je niet kunt rijden?
Want net wat iedereen al zegt, een jaar ervaring is niks.

Ik had ook 2 jaar les van een instructrice. Ik ben wel als jong kind begonnen met rijden, maar nooit echt dressuurmatig. Puur recreatie.
Ik heb het altijd al leuker gevonden om buitenritten te maken, knuffelen, poetsen etc etc....
Maar echt goed rijden kan ik gewoon niet! Ik weet wel hoe het moet, maar ik ben gewoon niet handig genoeg ofzo... Ik probeer het allemaal, maar mijn paard wil gewoon in het gareel lopen in de rijbak! :D

Toen ik les kreeg kwam ik dus gewoon niet verder, omdat het gewoon niet lukt... en ik werd er moedeloos van!
Nu ik een jaar gestopt ben met les heb ik eindelijk de lol weer terug gevonden!!

Niet dat jij moet stoppen met les natuurlijk... maar vraag je zelf eens af wat je ECHT wil leren! Wil je gewoon maatjes worden en
lekker door de bak heen crossen en buitenritjes maken, of wil je dressuur-matig aan de gang....
Want voor dat eerste hoef je echt niet goed te kunnen rijden! :D

Optie 1! Ik wil kunnen genieten van de buitenritten, maar ik wil ook dat Paw ervan geniet, net zoveel als ik...:-)

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:30

doebidon schreef:
Ik vind het echt zo stoer dat je lekker door gaat en om hulp vraagt en niet zomaar de handdoek in de ring gooit!! Nog leuker vind ik het om te lezen dat je al weer helemaal zin hebt in je volgende les!!
ik ga zeker je vorderingen volgen en gezellig meekletsen.

Succes en vooral veel plezier!! :D

Dat klinkt gezellig!!! :-)

fleur40

Re: Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:30

Vanavond, en zaterdag en zondag volgende les....kijk er enorm naar uit :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:55

Hoi Fleur,

Ik ben ook weer begonnen met rijden en ik ben ook 39 :D
Momenteel heb ik ook privelessen en ik moet zeggen dat het lang niet zo gemakkelijk op pakt als vroeger.
Vroeger had ik ook nergens angst voor en ben me nu wat bewuster van wat er fout kan gaan, dat werkt soms tegen.
Ik heb mijn paard al weer 8 jaar en samen ging het ook niet. Hij te onervaren en ik te roestig. Nu zijn zowel hij als ik in training. Hij bij zijn juf en ik bij de mijne. Binnenkort gaan we dat samenvoegen :D
Veel succes!

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:25

Mindim schreef:
Hoi Fleur,

Ik ben ook weer begonnen met rijden en ik ben ook 39 :D
Momenteel heb ik ook privelessen en ik moet zeggen dat het lang niet zo gemakkelijk op pakt als vroeger.
Vroeger had ik ook nergens angst voor en ben me nu wat bewuster van wat er fout kan gaan, dat werkt soms tegen.
Ik heb mijn paard al weer 8 jaar en samen ging het ook niet. Hij te onervaren en ik te roestig. Nu zijn zowel hij als ik in training. Hij bij zijn juf en ik bij de mijne. Binnenkort gaan we dat samenvoegen :D
Veel succes!

OOhh dat klinkt fantastisch!! Ik hoop dat het goed gaat!
Succes :-)

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:37

Afbeelding

yehaa, eindelijk gelukt!

Dames en heren, zie hier mijn beste vriend!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:39

Knappert hoor :D Lijkt sprekend op het paard bij ons op stal, haha.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 13:46

Mindim schreef:
Knappert hoor :D Lijkt sprekend op het paard bij ons op stal, haha.

Ja, een scheetje he!! :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:09

Gaat zo te zien helemaal goed komen met jullie.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:26

oh wat een knapperd!!! Je kunt zien dat je er stapel op bent, en de rest komt "vanzelf" wel.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:29

Leuk hoor.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:35

Wat goed van je dat je hier hulp vraagt en wat heb je je groepsles leuk beschreven. Zo gaat het er bij ons ook vaak aan toe, een stel overjarige penny's die ook nog maar weinig ervaring hebben. Ik blijf even meelezen om te zien of je snel vorderingen maakt ;-)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:40

Voor die bult zou ik toch even een dieren-arts laten komen als dat nog niet weg is!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:47

Fleur, heel herkenbaar!

Ik heb sinds een jaar een paardje (quarter), hoewel ik wel eerder een verzorgpony (en ben ook 40, dus hoezo Penny *\o/* ) heb gehad, is dit dus toch heel anders.

Gelukkig heb veel steun aan mijn stalhoudster en instructrice, zodat ik bevestiging kan krijgen van dingen die ik zelf denk te zien/voelen.
Ook druk aan het lessen. Wat mij erg heeft geholpen zijn verschillende soorten les, zowel rijden, maar ook grondwerk, rechtrichten, Parelli. Het hoeft niet allemaal precies jouw ding te zijn, maar geeft je heel veel inzicht in anatomie en paardenkarakters, wat je weer enorm kan helpen tijdens het rijden. Van Parelli zijn de beginselen (7 games) ook goed terug te vinden op internet, super leuk om daar mee aan de slag te gaan en ook heel goed als je een wat schrikkerig paard hebt. Je zult merken dat het veel makkelijker is hem te vertrouwen (en dus te ontspannen) als je wat meer inzicht hebt in zijn gedrag en jullie band (nog) sterker is.....

Bovendien zie je vooral bij het grondwerken/Parelli-en heel snel vooruitgang, wat wel motiverend kan werken na de zoveelste 'denk aan je zit en waarom zijn mijn benen/tenen/handen nou niet waar ik dacht dat ze waren' les..........Ik zeg: doorgaan en er vooral lol inhouden! Iedereen die je nu (meer of minder) perfect ziet rondrijden is begonnen zoals wij!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:06

Wat jij nu al laat zien is de beste basis om te beginnen !
Op je gevoel afgaan en dit vast zien te houden !
Zoek je eigen weg in je eigen tempo, dan komen jullie er samen wel uit !
Zo te zien is dit een goede match, waar aan gewerkt kan/mag worden !

Zo te lezen is de bult een "legger", een kneuzing ,dus inderdaad vocht ophoping .
Kan veroorzaakt worden doordat de achterhoef ,bij het liggen gaan (uitglijden of tekortkoming in de spierkracht achterbeen of a.benen !)tegen het voorbeen aankomt en dus de kneuzing veroorzaakt !
Heeft dit paard een piephak of een deuk/deukjes (beschadiging in de spier...) in de achterbeenbespiering ?

Als het gloeit moet je het paard rust geven en beslist even niet belasten, voelt het normaal dan kun je het paard normaal belasten ( dus géén extreme uitspattingen natuurlijk !)
Wel in de gaten houden en als het erger wordt toch even de da vragen , want het kan ook iets anders zijn ,wat niet zo onschuldig is...maar dan zie je het niet afnemen !
Bij twijfel tempen en da bellen....volg je gevoel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:57

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:18

Graag wil ik je de tip geven om regelmatig te kijken bij de subforum 'horses at work' van bokt. Daar zie je rijfoto's en commentaar van bokkers op het rijden. Daar leer je veel van! Ook kan je filmpjes op youtube kijken (zoek bijvoorbeeld op 'dressuurproef') en/of één van de vele boeken over dit onderwerp lezen. Een goed boek vind ik zelf 'Akasha Rijkunst. Wat beweegt de ruiter' van Anne Muller. Dat is een praktisch instructieboek met oefeningen, gericht op hoe correct paardrijden moet voelen.

Zelf heb ik één keer per week les en lees ik regelmatig bij via internet of in een boek. Met alleen les heb ik niet voldoende, ik moet het geleerde nakijken op foto's of beelden. Paardrijden kan je trouwens zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt ook lekker naar het bos gaan en met een los teugeltje rijden.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:34

ik ben het met turtlelito eens,
Ga eens wat met parellli doen! is heerlijk om naast het rijden te doen.
krijg je ook weer andere energie helpt vaak een hoop dingen verduidelijken.
En daarnaast is het ook echt leuk om op een andere manier met je paardje bezig te zijn.
Naast het recht zitten etc.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:46

Idd Parelli is erg leuk om te doen. Ik doe dit ook naast het rijden en mijn paardje vindt op die manier spelen ook erg leuk.
Heb het wel met een instructrice gedaan om mij wat handvaten te geven. Ze is toevallig een bokker en ik hoop dat ze straks weer komt, nu is ze lekker aan het genieten van haar kindje.
Dit helpt ook echt om vertrouwen te krijgen en elkaar beter te leren kennen.
Wat ik super van Parelli vind is dat je alles op een vriendelijke manier doet met je paard.
Niets met zwepen of schreeuwen wat absoluut ook niet mijn manier is om met het paard om te gaan.
Ik ben iemand die mijn paard liever netjes vraagt haha maar ja dat werkt natuurlijk ook niet want dan gaat hij letterlijk over mij heen lopen.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 10:44

Hej Allen,
wauw ik heb net een paar video's bekeken op internet over parelli.
Ik had hier niet eerder over gehoord.

Het ziet er zo mooi uit. Paard en ruiter zo dicht bij elkaar met zoveel respect...

Waar kan ik een video (dvd of online) cursus bestellen.
Het liefst nederlands of engels gesproken...

Thanks voor deze gouden tip :-)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:43

Hallo,
Ik doe ook parelli met m'n paarden en kan het je alleen maar aanraden !!!
Je kunt eens kijken op parelliconnect.com
Hier kun je 1 maand gratis lid worden van de "parelli connect club".
Als ik het goed heb staan daar heel veel video's op en ook
het level 1 pakket met filmpjes, hier kun je het beste eens mee beginnen,
dan krijg je een indruk van wat het inhoud.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:20

En vooral ook les nemen zodat een ervaren iemand je wat kan leren over timing en lichaamshouding.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:32

Ervarng en het ruitergevoel komt vanzelf, zoals hierboven al is gezegt.. lekker blijven lessen