Probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:24

Oh... maar lieve schat... 2 uur per dag buiten ( max) en dat niet eens elke dag. Ik zou persoonlijk om minder al onberekenbaar worden. En dan hoeft het wat mij betreft echt niet 24/7... maar dit is wel heel weinig, voor een paard dat toch al niet weet waar het met de energie naar toe moet.

Kortom: waar een wil is, is een weg, en ook in Belgie zijn er best meer stallen dan de 2 die je nu noemt. Want als ik je goed begrijp is de huidige situatie eigenlijk ook niet echt houdbaar meer, dus je móet wat.
Zoeken, zoeken, zoeken dus naar een stal die jullie beiden past, gesprek met je moeder aangaan, en gáán!

En misschien dat dat niet alle problemen oplost, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het probleem niet veroorzaakt wordt door gefrustreerde bewegingsdrang en kun je veel zuiverder kijken naar wat er verder eventueel nog aan de hand is ( áls er dan uberhaupt nog een probleem is.)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:24

Ahhh..... Voor wat ik er zo uithaal was ze lastig op de vorige stal, maar bleef het allemaal redelijk binnen de perken. Toen wilde je moeder naar een andere stal terwijl jij daar dusdanig fel op tegen was dat het zelfs tot huilbuien leidde.
Eenmaal op de nieuwe stal ging je merrie gekker doen, wat absoluut een gevolg kan zijn van te weinig buiten komen maar ik denk dat als dát het punt was je dat na 5 jaar wel door zou hebben gehad. Kan en zal absoluut van invloed zijn, maar lijkt me niet the main problem als ik het zo lees.

Wat ik eigenlijk vooral lees is dat het gaat om een heel sensibel dier. Daar heb ik er ook 2 van staan :+ Mijn hengst is vrij extreem, alleen uit dat met agressie (dus niet met schrikkerigheid), met tot gevolg dat er periodes zijn geweest dat ik een ronduit chagrijnig paard had staan dat met zn oren plat in zn nek naar me stond te kijken. Stuiterde bovendien alle kanten op en kon heel extreem ''hengst'' worden (dus ook hormonale reactie......). En dat alles bleek doodeenvoudig een gevolg van de verkeerde stal....
Soms overigens ook een duidelijke spiegel van mij, door heel eerlijk naar mezelf te kijken kon ik in sommige situaties de helft van het probleem al wegnemen.

Je hebt haar al door de hele medische mallemolen gehaald (en dat doe je nog) en dat is altijd een heel goed startpunt. Echter denk ik dat je inmiddels een hoop kunt uitsluiten. Castratie heb ik geen ervaring mee, maar als ik het zo lees kan dat een optie zijn :j
Aan de andere kant denk ik vooral, zéker gezien de situatie met je moeder, dat zij gewoon erg sensitief reageert en dat dat wel eens de kern van het probleem kon zijn...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:16

ik weet niet op welke pensionstalling je nu staat TS, maar er zijn zeker pensionstallingen in de buurt waar de paarden voldoende buitenkomen.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:18

En anders misschien bij een boer tijdelijk, met 1 ander paardje, kan ze weer even 'paard' worden :) Waar een wil is...............

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:28

...is niet altijd een weg.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:26

maikeltje schreef:
...is niet altijd een weg.

'Nood breekt wet' dan maar? :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:53

Ik moest bij dit topic
"Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!"
ook hieraan denken. Die ts heeft echt het roer omgegooid en behaald goede resultaten. Misschien wat inspiratie?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:58

Van waar ben je uit belgie ?
Ik zou op de eerste plek al proberen te overleggen voor externe instructie. Instructie hoeft echt geen 70€ te kosten. Ik betaal voor een zeer goede 20€/half uur. Dit is 1x per week genoeg.
Hoe minder je rijd, hoe slechter die band gaat worden en hoe gevoeliger je paard iedere keer gaat reageren. Je zegt zelf dat je je paard ervoor veel beter voor elkaar had dus is niet of amper rijden zeker geen uitkomst. Als je nu jezelf een paar schoppen onder de kont geeft en een degelijk trainingschema opstelt dat je zo goed mogelijk probeert te volgen ? Denk je zelf niet dat je dan meer kans maakt om haar hierdoor te helpen ? Die overgevoeligheid zal denk ik enkel verbeteren als je veel rijd. Je gaat dan haar tolerantie-grens toch wel verhogen.
Hoe staat ze gestald ?
Qua supplement zou ik echt magnesium eens proberen. Ik heb hier persoonlijk al goede resultaten mee gehad. Verder zou je ook eens kunnen proberen van ze te laten inspuiten tegen die hengstigheid. Ik ben absoluut geen voorstander van allemaal poespas te gaan gebruiken om een paard normaal te kunnen rijden, maar bij sommige merries gaaat dat gewoon niet anders. Als de hormonen het gedrag te veel gaan beïnvloeden kan dat zeker een uitkomst zijn. Het kan in ieder geval al een deel van de problemen uitsluiten.