Elina trainen met nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:23

Elina is erg gevoelig aan het been.. Dus voor het minste dat ik wat druk uitoefen om haar activiteit te stimuleren en los te laten vanvoor, zet Elina ineens 3 versnellingen meer bij.

Lara_Silver

Re: Elina trainen met nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:25

Heb je wel eens geprobeerd enkel op zit te rijden? Ik weet zeker dat zij hier makkelijk op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:26

Als ze gevoelig is aan het been is ze zeker ook gevoelig op je zit?
Toch zul je zulke paarden heel rustig toch aan het been moeten laten wennen, anders gaat ze alleen maar hard in plaats van ook echt actief te worden en dan is je basis gewoon niet ok.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:29

Joolien schreef:
Maar daar leren ze niks van. Je kunt beter proberen die snelheid om te zetten in activiteit. Dit kan door op te vangen door zit met een ophouding met de hand. Eigenlijk is een ophouding sowieso een combi van hand en zit en eigenlijk ook wat been. Been is belangrijk om haar neiet sterk te laten worden in de hand.

Ben ik niet helemaal met je eens. Een paard die veel spanning heeft en die niet kan loslaten doordat deze ook wordt vastgehouden door de ruiter kan hier zeker van leren om spanning af te laten vloeien. Wat jij zegt zou ik pas als een volgende stap zien, nadat een paard normaal met een lang teugeltje op eigen benen kan stappen, draven en galopperen.

Een paard wat als een idioot 45min. door de bak gaat rennen door het simpele feit dat er een ruiter op de rug zit, daar lijkt me toch meer mee aan de hand dan een simpel rijtechnisch probleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:39

_Nelleke_ schreef:
En dan? Dan gaat ze maar even een paar rondjes 'snel' door de bak.

En dan? Dan neem je haar weer terug, en wat creëert dat dan? Nog meer spanning. Zoals ik al zei 'dan gaat hij ze maar een paar rondjes snel' bestaat niet bij dit soort paarden, die zijn gerust in staat dan een hele lange tijd snel door de bak te gaan. Ik zei niet dat ze door angst voor de ruiter 45 minuten door de bak zou rennen overigens, mocht het slecht te lezen zijn. Dit is een probleem dat je gecontroleerd moet oplossen, het is geen energieprobleem, wat het zijn erg fijn te rijden paarden. Dit is lichamelijke spanning die opgewekt word door een foute opleiding, voormalige angst en dus onwil het bit aan te nemen. Daar gaat een beetje spanning afvloeien niet bij helpen het is immers een puur rijtechnisch probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:41

_Michelleee schreef:
Elina is erg gevoelig aan het been.. Dus voor het minste dat ik wat druk uitoefen om haar activiteit te stimuleren en los te laten vanvoor, zet Elina ineens 3 versnellingen meer bij.

Laat haar dan verruimen.
Duw met je billen in het ritme van de passen, zodra ze verruimt, houd je op. En zo rijd je haar naar de hand toe. Beloon haar ook met je stem, als je haar op het bit voelt: ja, dáár wil ik jou hebben. En consequent zijn daarin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:44

_Nelleke_ schreef:
Een paard wat als een idioot 45min. door de bak gaat rennen door het simpele feit dat er een ruiter op de rug zit, daar lijkt me toch meer mee aan de hand dan een simpel rijtechnisch probleem.

Nee, er zijn gewoon paarden die dat doen. Het zijn misschien een beetje de ADHD'ers onder de paarden, maar ze zijn er. En hoe langer je ze laat lopen, hoe heftiger ze worden. Als je die eenmaal zo ver hebt dat je ze kan doseren, zijn het wel heerlijke paarden om te trainen trouwens, maar de start is altijd een beetje moeilijk.. Dat type paard moet echt leren doseren. Die doen dat aan de longe, zonder ruiter, trouwens ook. Ze laten "uit razen" heeft dan vaak ook geen zin:
1. ze raken nooit uit geraast
2. ze bouwen alleen maar meer conditie op waardoor het probleem verergert.

Die paarden moeten gehoorzaamheid leren.

Ben het wel eens met Joolien wb je izit; als ze zo gevoelig is op het been, blijf er dan even van af met je been en zet haar in draf met je zit, gewoon even "vooruit duwen" is dan vaak genoeg. :)
Eenmaal je meer gehoorzaamheid en vertrouwen op je hand op gebouwd hebt, gaat dat loperige vanzelf minderen.
Want dat is wat dit paard "is". Hij is niet actief, hij is loperig. Da's een groot verschil.
Een paard kan door de baan racen en nog niet "actief" zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:13

Op zit terug rijden daar ben ik bij dezelfde kerrie als ik eerder beschreef ook mee begonnen. Dacht dat de snelheid wel meeviel. Heb toen les genomen en moest veel meer terug op zit rijden vervolgens wat ik al eerder beschreef. Als je pony alsnog onder je vandaan loopt kleine ophouding maken en weer los en weer op zit. Waar woon je Tsss mag ook via pb. Overigens moet je dit eruit rijden longeren zal weinig verschil maken

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:17

Provincie Antwerpen.
Ga eens wat meer op zit proberen te rijden...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:14

Ik ben het helemaal eens met ayasha. Zo probeerde ik het ook uit te leggen.
Daarnaast met Jolien ook over het langzaam aan het been wennen.
Ik heb precies zo'n pony als de TS. Zij had in principe dezelfde knelpunten en nu soms nog, als zij erg gespannen is. Mijn pony zou als je de teugels helemaal los zou gooien, vroeger nog steeds in dat opgekropte houdinkje zijn blijven lopen. Ik verwacht dit bij de pony van de ts ook.
Mijn pony heeft echt geleerd om het been te accepteren en het bit op te pakken door steeds wel naar het bit toe te blijven rijden en juist niet die teugels los te gooien, maar met stabiele verbinding aan te bieden. Als zij het bit oppakte, liet ik los. Dat is de beloning.
Dat moet je echt uitbouwen en langzaam aan het been laten wennen.
Dus inderdaad op je zit rijden en dan langzaam wat meer dat been erbij.
Dat in stil stand naar beneden vragen ben ik geen fan van, maar ik snap je bedoeling er wel mee. Ik zou dus die aanleuning heel erg gaan oefenen aan de longe. Omdat je dan niet zelf zo druk hoeft te zijn met je eigen lichaam, benen, zit enz enz. en de pony hoeft zich niet bezig te houden met het jou meedragen en alle onbalans die daaruit voortkomt.
Dan bedoel ik dus niet aan een enkele lijn rondjes laten scheuren, maar aan een dubbele lijn dressuurmatig aan het werk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:32

StalNollie schreef:
uh slvna dus als paard niet rustig word zet jij het paard in stal. zo zal het paard het toch nooit leren. oefenen oefenen oefenen. rare tip vind ik dat, wat ik ook zeker niet als advies mee zou willen geven.
en de rest van de puntjes gaat ts al gedeelte mee aan de slag als je voorgaande berichten hebt gelezen.

Mijn paard gaat met sprongen vooruit.
Waarom moet je bij een constant gespannen paard blijven forceren? De spanning die het paard iedere pas heeft is al vermoeiend genoeg.
Als mijn paard na meerdere oefeningen niet onspant sluit ik de training af ja, ik ga het paard niet blijven irriteren, paard is gespannen door de ruiter, dan zal ik wel iets fout doen wat ik niet in zie op dat moment.
Zal TS 100% zeker weten ook doen, een paard doet iets niet 'zomaar', en sws waarom zou je gaan galoperen als de draf nieteens lukt?

Nogmaals, zoek een nieuwe instructie, je zit niet netjes en het paard loopt niet fijn, als mijn instructie mijn paard gespannen laat omdat ze andere dingen belangrijker vind in de les zeg ik dr gelijk dat ze mag vertrekken en zoek ik mij een nieuwe.

Mijn paard is trouwens ook heel snel actief, ik hoef maar mijn tenen samen te 'trekken' als we stil staan (100% ontspannen) en ze stapt al weg, dat ik echt iets heb 'Wat deed ik? Waarom loopt ze?'

Ga stappen met een 'losse' teugel, laat het paard verlengen en ontspannen, doe niks, let alleen op je adem, harmonie in je lichaam, geen spanning op de teugels, geen been geven, gewoon been op de juiste plek maar niet aan het paard.
Ontspan ontspan en ontspan, denk nergens anders aan.
Ga van stap naar halt met je gedachte, kleine ophoudingen (enkel denken aan ademen, kleine druk op teugels voor een tel, los, even laten opnieuw, denken aan halt maar niet verkrampen od.)
Succes, heb je gelijk een leuke opdracht voor de komende x rijuren. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 17:43

Waarom ik dat doe? Omdat ik er van uit ga, dat je door te proberen en veel geduld en oefening er ook wel geraakt.
En omdat Ze wel goed VOELDE in draf..

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:10

Joolien schreef:
Als ze gevoelig is aan het been is ze zeker ook gevoelig op je zit?
Toch zul je zulke paarden heel rustig toch aan het been moeten laten wennen, anders gaat ze alleen maar hard in plaats van ook echt actief te worden en dan is je basis gewoon niet ok.

Ik sluit mij er bij aan. Ik had in het begin ook de neiging om op mijn nogal gevoelige merrie mijn been niet te gebruiken omdat ze al zo hard ging. Ik moest dan van mijn instructrice wel mijn been eraan houden (hard lopen is tenslotte ook iets anders dan aan het been zijn) en dan heel rustig proberen licht te rijden. Reageerde ze super goed op. Tegenwoordig gaat het beter, maar als ze nu nog weleens gespannen is laat ik haar ook even 'gaan' en komt ze vanzelf weer makkelijk terug op mijn zit. Dat gevoelige is vaak ook wel erg prettig ben ik inmiddels achter :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:17

Bij het kijken van het filmpje valt mij op dat regelmatig je teugel wat los valt. Als je contact steeds weg valt, heeft je pony ook niks om op te zoeken. Probeer je teugel wat korter te houden, dat hoeft echt niet strak te zijn, als je verbinding maar constant blijft. :) Verder vond ik hem vorig topic ook beter lopen en loopt ze nu in een valse knik, maar vind het goed dat je ermee bezig bent. Succes verder +:)+

Edit; iets verder gelezen. Vervelend he, als je je been niet kan gebruiken omdat ze bij het minst geringste druk weg rennen voor je been. Ik moest mijn trainingspaard iedere keer stil zetten, weg rijden gewoon met been. Zodra ze er voor vluchtte weer terug rijden en overgang weer opnieuw en mijn been er juist niet af houden maar gewoon licht aangesloten. Met resultaat, want na 2 weken kon ik gewoon mijn been gebruiken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:01

_Michelleee schreef:
Waarom ik dat doe? Omdat ik er van uit ga, dat je door te proberen en veel geduld en oefening er ook wel geraakt.
En omdat Ze wel goed VOELDE in draf..

Dat dacht ik ook altijd, 'het voelt oke' tot ik voelde hoe mijn paard liep in de les waarbij hij correct liep (op de achterhand, over de rug, redelijk lang en laag) .
Daarom zeg ik ook, zoek een instructie die je wél goed helpt, mijne zou dit echt niet toelaten (beenhouding, complete houding van het paard). Ik krijg vaak 3 kwartier les in stap omdat paardlief en ik dát niet goed onder de knie hebben (heb maar 1 à 2 keer les per maand ivm tijd etc), als ik rij zonder les is het zo een spanningsbom (zowel het paard als ik), dat is ook de reden dat ik het wél dagelijks probeer, lekker ontspannen opstappen, denken aan ontspanning, herhalen wat ik in de les krijg etc maar soms zie ik dingen over het hoofd (span ik mijn schouders aan, mijn bovenbenen, adem ik alleen in mijn 'romp', blijf ik gefocust od) waardoor mijn paard gewoon niet KAN ontspannen, ja dan stap ik af en ga ik iets anders doen, met rijden verpest ik dan alleen de training van afgelopen les.

Trouwens, met dat over beengeven, ik rijd mijne in de lessen met een kleine lichte kuitdruk voor het achterbeen (linker kuit bij linkerachterbeen in de lucht, rechts zelfde), paard rende de eerste lessen ook half onder mij weg, ging tolten omdat ze wilde draven maar ik met mijn zit zei in volledige ontspanning 'stap'. Paard loopt nu alleen de eerste ronde vlot onder mij als ik met mijn kuit druk, erna vind ze het niet meer eng en loopt ze lekker :)

Weet je wat mij ook enorm geholpen heeft? Grondwerken! Alles vanaf de grond. Vooral longeren, paard was zelfs gespannen onder het longeren (rennen rennen rennen rennen, kop omhoog, rug wegdrukken) en toen begon ik te leren stappen op commando, draven op commando, versnellen en vertragen op commando, paard rustig met mijn houding vragen naar ontspanning. Even later (na veel oefenen en geduld) liep het paard zonder tuig zijn rondjes om mij heen, lekker sloffen, neus omlaag en rug redelijk omhoog, als ik ging klakken en actiever in mijn houding was ging het paard sneller lopen (wel nog beheerst) tot ik ermee stopte.

Ondertussen is door mijn eigen fouten die training weer weg, paard is enorm gevoelig en ik te gestresst thuis om de training aan te houden, ik begin er daarom ook niet meer aan tot ik rust in mezelf heb. Paard loopt zolang met goede instructies in de les, af en toe als ik een goede dag heb train ik haar zelf of rij ik haar in de les (begeleiding die me er op wijst te ontspannen, ze ziet nog als ik een spiertje verkeerd aanspan).

Ik wil je zeker niet aanvallen :)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:36

Knap hoe je met het commentaar omgaat, leuk dat je er ook echt iets mee doet!(:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:56

ts zou zeggen ga lekker aan de slag en zoek een fijne instructrice die je hierbij kan helpen. vind dat er nu regelmatig tegenstrijdige adviezen worden gegeven hier waardoor het voor jou ook niet makkelijker word

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:53

Elina kruipt uit zichzelf bij het loslopen makkelijk in die houding met haar hoofd hoog opgericht...

Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:56

Ook een foto met veel spanning, bij longeren hoor je dit niet te hebben zoals ik het uitlegde, nogmaals je moet het paard ontspannen krijgen, niet kijken wat die normaal doet.

Als ik kijk wat de mijne 'normaal' doet... Das bijna om te huilen. Die houding is trouwens heel anders dan wanneer het paard onder het zadel zo loopt. Paard onder het zadel drukt de rug weg, als die vrij loopt doet die dat niet :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:57

Op deze foto wordt ze niet gelongeerd hoor :D is gewoon in vrijheid...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:00

xSlvna schreef:
Ook een foto met veel spanning, bij longeren hoor je dit niet te hebben zoals ik het uitlegde, nogmaals je moet het paard ontspannen krijgen, niet kijken wat die normaal doet.

Als ik kijk wat de mijne 'normaal' doet... Das bijna om te huilen. Die houding is trouwens heel anders dan wanneer het paard onder het zadel zo loopt. Paard onder het zadel drukt de rug weg, als die vrij loopt doet die dat niet :)

Die wordt op die foto niet gelongeerd hoor :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:01

Dat zeg ik toch ook niet? }:0 Jij zegt dat het paard zo loopt in vrijheid, juist ja, dat klopt, maar met longeren/grondwerken moet je dit eruit werken, focussen op onspanning ipv training.
Dat je paard in vrijheid bovenstaande houding aanneemt is niet zo erg, er zit tenslotte niemand op.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:09

Afbeelding
Afbeelding

TS, je ziet toch wel het verschil? :)

Je rijfoto kropt hij achter de loodlijn.
Je losse foto is hij daar ruim voor met zijn neus.

Op je rij foto sjokt hij en heeft zelfs met bijna 4 benen contact aan de grond, ipv een fijn zweef moment te hebben.
Dit omdat hij van jou niet voorwaarts mag zijn en je hem tegen houd.
Op die losse foto draaft hij heel actief en mooi.

Op je rijfoto zie je dat zijn hoogste punt van zijn nek niet achter zijn oren zit, maar 25 cm meer naar achter.
En er is geen mooie vloeiende beweging naar zijn rug.
Hij loopt als een giraffe.

Op de losse foto zie je dat het paard ook gespannen is, toch is er een vloeiende beweging naar zijn rug.

Je hebt een geweldige pony, jij een hele mooie zit.
Leer je pony loslaten en het gaat werkelijk spetteren op de volgende foto's.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 23:25

Uiteraard zie ik het verschil :) ik wil maar aantonen dat ik los van haar eigenlijk ook geen enkele foto heb waarbij ze in een ontspannen houding loopt, ze zit voortdurend wat onder spanning.

Vanaf volgende week ga ik de tips inderdaad proberen :D heb nu een week examens! -O-

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:28