Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

'Aan de teugel lopen' mogelijk zonder contact met de mond?

Poll eindigt op

Ja
62 (52%)
Nee
57 (47%)

Totaal aantal stemmen: 119

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:29

sanne83 schreef:
LoveBodin schreef:
Maar de hals houding heeft in princiepe niks te maken met de teugels.
Want wat noem jij dan aan de teugel? En hoezoo "juiste reactie op de teugel?" Dat lijkt mij toch het stoppen & sturen en dat gaat ook zonder teugels

Denk dat er een beetje een begrippen probleem is, want vooor mij is aan de teugel het begrip voor een correct gaand paard.

En NoekAa, dat klopt niet helemaal. Als je een paard goed rijdt op je zit en met je benen, zala hij vanzelf in oprichting lopen. Het is erg lastig maar het kan wel!

Als je gewoon uit logica kijkt en "aan de teugel" vergelijkt met "aan het been", dan weet je wat de betekenis is van aan de teugel.

Stoppen & sturen doe ik niet met het bit, dat doe ik (als het goed is) met m'n zit.
ook een paard hoger of lager instellen gaat prima op houding en zit.

Hoezo heeft de halshouding niets te maken met de teugels?
Je kan het paard met de teugels uitnodigen om te kauwen en daarmee de kaak te ontspannen. Je kan heel subtiel de nek bewegen (stelling) en daarmee de nek losmaken. Je kan het paard uitnodigen je hand te volgen en zo een kader laten ontstaan waarbinnen je paard beweegt.
Als het paard snapt hoe hij licht en soepel moet reageren op alle manieren van communicatie met de teugel, dan is het paard aan de teugel. Grote kans dat hij dan ook een specifieke houding heeft aangenomen ;)

Natuurlijk kan je ook een paard op een andere manier die houding en manier van beweging aanleren, maar dan heet het alleen niet aan de teugel, want er is geen teugel ;)

Mag ik dan vragen wat jij met de teugels doet?
Want je hebt ze niet nodig voor stoppen, sturen, nageeflijk rijden, verzamelen, oprichten.. Het kan allemaal zonder teugels :)

Dus hoe heb je je paard dan aan de teugel?

Voor mij is aan de teugel tot nu toe nog steeds nageeflijkheid, dus achterbeen ondertredend en verzameld en over de rug.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:06

LoveBodin schreef:
sanne83 schreef:
Als je gewoon uit logica kijkt en "aan de teugel" vergelijkt met "aan het been", dan weet je wat de betekenis is van aan de teugel.

Stoppen & sturen doe ik niet met het bit, dat doe ik (als het goed is) met m'n zit.
ook een paard hoger of lager instellen gaat prima op houding en zit.

Hoezo heeft de halshouding niets te maken met de teugels?
Je kan het paard met de teugels uitnodigen om te kauwen en daarmee de kaak te ontspannen. Je kan heel subtiel de nek bewegen (stelling) en daarmee de nek losmaken. Je kan het paard uitnodigen je hand te volgen en zo een kader laten ontstaan waarbinnen je paard beweegt.
Als het paard snapt hoe hij licht en soepel moet reageren op alle manieren van communicatie met de teugel, dan is het paard aan de teugel. Grote kans dat hij dan ook een specifieke houding heeft aangenomen ;)

Natuurlijk kan je ook een paard op een andere manier die houding en manier van beweging aanleren, maar dan heet het alleen niet aan de teugel, want er is geen teugel ;)

Want je hebt ze niet nodig voor stoppen, sturen, nageeflijk rijden, verzamelen, oprichten.. Het kan allemaal zonder teugels :)

Voor mij is aan de teugel tot nu toe nog steeds nageeflijkheid, dus achterbeen ondertredend en verzameld en over de rug.

Je somt heel veel verschillen dingen op hier: aan de teugel is hetzelfde als nageeflijkheid, achterbeen ondertreden, verzameld en over de rug? Dat zijn nogal wat dingen...

Wat ik met mijn teugel doe staat in de bovenste quote beschreven.
Dit zijn dingen die ik echt specifiek met de teugel doe.

Natuurlijk is de teugel in eerste instantie de ondersteunde hulp om stoppen en sturen aan te leren (te koppelen aan een zit hulp).

De belangrijkste functie verder van de teugel is een voelende functie. Door je contact met de mond voel je wat er in het paardenlijf gebeurt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:13

sanne83 schreef:
LoveBodin schreef:

Je somt heel veel verschillen dingen op hier: aan de teugel is hetzelfde als nageeflijkheid, achterbeen ondertreden, verzameld en over de rug? Dat zijn nogal wat dingen...

Natuurlijk is de teugel in eerste instantie de ondersteunde hulp om stoppen en sturen aan te leren (te koppelen aan een zit hulp).

De belangrijkste functie verder van de teugel is een voelende functie. Door je contact met de mond voel je wat er in het paardenlijf gebeurt.

De belangrijkste functie verder van de teugel is een voelende functie. Door je contact met de mond voel je wat er in het paardenlijf gebeurt.[/quote]

Klopt, ik som inderdaad veel op. Maar dat is voor mij 'aan de teugel', een correct gereden paard (om het maar even zo te noemen). Zo heb ik het geleerd.

En nogmaals: het kan ook allemaal zonder teugels. Aan het been zijn gaat niet zonder benen. En goed rijden zonder benen wordt ook lastig, net zoals zonder zit. Nageeflijk zijn, dus een correct paard (wat ik aan de teugel zou noemen), gaat ook gewoon zonder teugels. Dus waarom heb je dan teugels nodig?
Hoofd en halshouding veranderen gaat ook zonder teugels.

En hoe rijd je je paard dan 'aan de teugel'?
Want aan het been maken kent iedereen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:43

Zorgen dat je paard correct op de teugel reageert, net zoals dat je zorgt dat je paard correct op je been of op je zit reageert.

Even als vergelijking: er zijn gehandicapte ruiter die geen gebruik maken van hun benen. Het paard kan dan nog steeds correct lopen met impuls, omdat je de beenhulp vervangt door een andere hulp, maar kan je het dan nog "aan het been" noemen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:44

Kortom, het ligt gewoon aan de interpretatie van de woordgroep en van alle begrippen die erbij horen. Iedereen hier heeft zo te zien gelijk met zijn eigen interpretatie. :D dat was niet sarcastisch

Als je 'aan de teugel' hetzelfde vind als 'nageeflijk', dan verschilt het weer wat je als 'nageeflijk' bestempeld.

Nageeflijk is voor mij gewoon dat het paard loopt met ontspanning in het nek- en kaakgewricht, over de rug loopt, en daardoor enigzins een houding aanneemt.
Contact niet nodig, maar je kan het paard dan niet een kader aangeven waardoor het met een goede actieve zakkende achterhand kan ondertreden.
Echter zie je heel veel mensen die hun paard ''nageeflijk'' rijden zonder contact. Waarbij het paard enkel een houding aanneemt zonder hierin te ontspannen. Het paard is dan ook dus niet nageeflijk, maar doet een trucje. Nageeflijk rijden zonder contact is dus heel moeilijk :D

Als je 'aan de teugel' letterlijk vertaald, dan kan het uiteraard niet zonder teugel :D Dus contact nodig. Net zoals aan het been niet kan zonder been. Zoals sanne83 al zegt. Paard kan wel 'aan het been' zijn zonder dat de ruiter benen kan gebruiken, maar het is dan feitelijk gezien niet meer 'aan het been'.

Als je 'aan de teugel' hetzelfde vind als 'nageven' dan verschilt het weer wat je onder nageven verstaat.

Ik vind nageven niet hetzelfde als nageeflijk. Bij nageven komt er nog iets bij, namelijk dat het paard moet nageven op iets. Dus contact nodig. Anderen vinden nageven hetzelfde als nageeflijk lopen. En afhankelijk wat je onder nageeflijk verstaat, is dan contact niet nodig.

Volgensmij heb ik zo wel een beetje alle interpretaties (plus die van mezelf) erin staan..

kim_hester

Re: Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:28

interessante discussie, ook om te zien wat voor verschillen er zijn qua mening.
Ik denk niet dat er 1 specifiek antwoord is, maar dus meerdere (zie takken van sport, dressuur/western)

Wanneer ik een paard rijd (of mn wedstrijdpaard, óf een ander paard), vind ik pas dat een paard ''aan de teugel'' (naam zegt het al) , is als ik met (licht) contact van voren, voorwaarts op mijn benen, recht en in balans, en zichzelf los kan laten, nagevelijk kan rijden, pas áán de teugel is.

Een klein voorbeeldje, ookal gaat het om 2 heel verschillende paarden qua karakters ;
De merrie waar ik wedstrijden (M2) mee rijdt, wordt bij mij altijd met contact van voren gereden, voorwaarts op mijn benen, en ook de zijgangen, en mijn zit natuurlijk (waar ik heel hard mee bezig ben door flexchair!)
Paard is binnen no time veranderd, mooie gespierde bovenlijn (rug+hals), en een goed ondertredend achterbeen. Paard is zo soepel als een veertje, laat los in kaak, rug en lendenen.

De ruin die ook op stal staat, rijdt ik af en toe, eigenaresse rijdt hem alléén maar voorwaarts (wat nog steeds niet goed lukt), geen teugelcontact, teugels hangen altijd in boogjes.
Maar wanneer ik hem rijdt, merk ik dat hij helemaaal niet los is van voren, zijn rugbespiering is gewoon véél minder, achterhand bungelt er wat achteraan.
Wanneer ik hem wat lager instel, door van voor wat te vragen (lees; beetje spelen met binnenteugel, buitenhand stil) en hij zo zijn rug bolt, ik hem bij drijf met mijn benen, en zijn achterhand ook gestimuleerd wordt, merk ik dat hij gewoon heeel veel moeite krijgt.
Hij is dan ook binnen een kleine 3 kwartier echt moe.
Puur omdat ik meer van hem verg qua loslaten, rug bollen, en kaak ontspannen.
Het laatste kwartiertje loopt hij dan ook superfijn, laat los, is voorwaarts, en doordat hij zijn rug ook ontspant/bolt kun ik dan ook veel fijner zitten.

Ik heb helemaal geen hoge pet op van mijn eigen rijden hoor, ik ben een perfectionist in hart en nieren, maar ook door deze insteek, ben ik mij ervan bewust dat dmv een ''los teugeltje'' niet de juiste spieren worden aangepakt.

Nogmaals, dit is míjn insteek, ik zeg niet dat het het juiste is, ik ben er van overtuigd dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
En respecteer ieders mening, van elkaar kunnen we leren dacht ik ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:58

Ik snap het helemaal, Kim-hester. Het ligt ook enorm aan het paard. Het type (qua bouw) en hoe het paard het oppakt. Ik heb bij mijn huidige paard ( korte rug, barok type ) een heel andere " bewegingsbeleving" als bij mijn vorige paard. Die was heel anders qua bouw en gangenwerk. Zoveel paarden, zoveel manieren om ze te rijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:03

Volgens mij zijn aanleuning, nageven, aan de teugel niet echt begrippen waar je een mening over kan hebben. Volgens mij liggen de definities gewoon vast. In de jurycursus heb ik ongeveer het volgende geleerd:

Een paard is nageeflijk als hij het contact met de teugel accepteert en daarbij nek- en kaakspieren ontspant. Wanneer je je paard op de juiste manier nageeflijk rijdt, dan loopt een 'ie met zijn hals in een boog, de neus is op of net iets voor de loodlijn. Die houding heet ‘aan de teugel’.

Naar mijn mening kan een paard dus niet nageeflijk zijn zonder teugels. Omdat het juist om het nageven (accepteren) op de teugeldruk gaat.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:05

Jetta schreef:
Ik snap het helemaal, Kim-hester. Het ligt ook enorm aan het paard. Het type (qua bouw) en hoe het paard het oppakt. Ik heb bij mijn huidige paard ( korte rug, barok type ) een heel andere " bewegingsbeleving" als bij mijn vorige paard. Die was heel anders qua bouw en gangenwerk. Zoveel paarden, zoveel manieren om ze te rijden.

Hihi, de paarden waar ik hierboven uitleg over gaf, zijn beide friezen.
Lobcke is echt het barokke (met een luxe twist) paard, korte hals, korte rug, aardig korte dikke beentjes, maar karakter en werkwilligheid van een Arabier haha.

Hielke daarintegen, is juist veeeel langer gebouwd, lange hals, langere rug, maar ook langere slanke beentjes.

En toch rijdt IK ze op dezelfde manier. ;)

Heb ook een andere fries gestart met wedstrijden, deze was wat strak in de lendenen, en door haar lang-laag te gaan rijden, dook ze juist op de voorhand.
Deze moest juist weer wat hoger gereden worden :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:18

Jaa, dat kan wel. Ik rij (sinds kort) western, dus zk min mogelijk druk op de teigels. na een tijdje gaat ze zakken en neusje op de loodlijn, en niet helemaal rechte nek, er zit ook een heel kleom krulletje in. Ik doe dan echt helemaal niks met het bit (behalve soms remmen dan). Dat doet ze als ik gewoon voorwaarts en ontspannen rij. geen kunstjes of wat dan ook dus, gewoon ontspannen en voorwaarts :)
Misschien niet helemaal de engelse term van'aan de teigel' maar misschien wel wat je vriendin bedoelt :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:20

De discussie is absoluut interessant hier.

Maar waar ik ( heel praktisch) wel heel benieuwd naar ben, is of het paard waar TS het over heeft niet gewoon áchter de teugel loopt: kortom zichzelf opkrult.............

Dan voel je ook niets, núl... Maar heb je toch wel een situatie die je niet zou moeten willen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:06

Achter de teugel is echt een heel vervelend gevoel. Dan heb je geen controle meer over je paard en vaak wordt de rug ernstig weggedrukt. Dat is een ander gevoel dan een paard dat wel onder controle is en een correcte houding heeft, maar van het bit afblijft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:22

Dat weet ik, maar ik vraag me gewoon af of dit niet is wat de vriendin van TS bedoeld. Helaas voelen veel mensen het verschil gewoon echt niet.

annelize123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:49

het paard loopt of in zijn eigen krulletje of spoelt zich los van het bit en loopt er dus achter