Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help, pony staakt. Is niet meer te rijden zo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:59

Ik vraag mezelf af hoe je en paard dan naar de ontspanning toe rijd..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:22

Ik ben hier ruim 1,5 jaar aan het tobben geweest met mijn paard we hebben van alles geprobeerd en dingen uit proberen te sluiten, ze heeft haar halster kapot getrokken hoe of wat weet ik niet daar was ik niet bij en steeds als ze weer opgepakt werd met rijden begon het weer, 5 verschillende DA er bij gehad, osteopaat en verschillende die via alternatieve geneeswijze werkte niets heeft uitgehaald.
Tot ik haar zelf ben gaan rijden met goede les er bij en nu kan ik haar weer normaal met regen/wind/storm/sneeuw etc rijden dan was het hier nl het ergste.
Het is nog niet 100% over, want ze is nog erg scheef en het rechtrichten kost haar veel moeite, maar we gaan enorm vooruit en het schudden word steeds minder.
Bij haar was het dus puur lichamelijk ongenoegen een uiting van pijn, wss doordat zij haar nek wou ontzien is ze in een verkeerde houding gaan lopen een houding die voor haar makkelijk was en zo is ze steeds schever geworden en dat scheef lopen met een ruiter er op deed ook weer zeer in andere delen van haar lichaam en zo ging ze steeds meer schudden.
Aan neerval had ze al een hekel dus was dat een extra trigger.

Je moet eerst eens goed gaan kijken of er een patroon in zit.
Probeer dingen uit en schrijf ze op.
Neem goede rijles van iemand die vnl op zit en houding let denk aan een centered riding instructrice of iemand die via een freestyle methode les geeft zij kunnen jou goed vertellen of het aan jou houding kan liggen of niet, niet iedereen voelt zelf aan of een paard scheef is of dat je zelf niet goed zit daar kun je niets aan doen dat is nu eenmaal zo, maar neem hulp aan van een ander die dat wel kan zien/voelen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:47

maar ze doet het bijna nooit, alleen in de zomer. In dat geval zou ze het in de winter toch ook moeten doen terwijl ze dan super super super braaf is? ik ga binnenkort op wedstrijd dus ben benieuwd of ze het dan ook doet op een ander terrein. (als iemand anders op haar zit dan doet ze het veel minder :j)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:16

Ik ben benieuwd wat het kan zijn... Ik denk eerlijk gezegd ook dat je paard ergens last van heeft, maar het kan zoveel zijn. Hoe reageert ze als je de teugels loslaat? Hoe gedraagt ze zich zonder zadel? Is rechtsom anders dan linksom? Hoe reageert ze als je met het zadel aankomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:00

Ik vraag me daarom ook af, hoe je je paard ontspannen rijd.
En hoeveel keer je in de week les hebt, en wat je instructrice zegt...

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:47

antje_vip schreef:
Ik ben benieuwd wat het kan zijn... Ik denk eerlijk gezegd ook dat je paard ergens last van heeft, maar het kan zoveel zijn. Hoe reageert ze als je de teugels loslaat? Hoe gedraagt ze zich zonder zadel? Is rechtsom anders dan linksom? Hoe reageert ze als je met het zadel aankomt?

* Met losse teugel: dan strekt ze wel, maar nog heel onrustig. Nog schudden en met haar hoofd af en toe omhoog (of ze het er echt niet mee eens is) (ik zeg niet dat dat zo is ;) )
* Zonder zadel, goeie vraag. Zeker iets om uit te proberen :D
* Rechtsom, linksom, maakt geen verschil
* Als ik met spullen aankom loopt ze regelmatig weg, maar dit is altijd zo geweest. Ook als we haar 's avonds binnen zetten.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:48

fresley schreef:
Ik vraag me daarom ook af, hoe je je paard ontspannen rijd.
En hoeveel keer je in de week les hebt, en wat je instructrice zegt...

Op het moment heb ik geen les, maar vorig jaar toen ze het ook deed kreeg ik wel les. Maar dat was altijd binnen dus toen was ze super braaf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:25

Oke. Dan zou ik eens een instructrice thuis laten komen (als dat mogelijk is) en vanuit daar het probleem bekijken.
Achter een schermpje valt weinig te zeggen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:34

morgen krijg ik les thuis, maar als het wat het weer wat minder is denk ik dat ze gewoon braaf is. maar we zien nog wel ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:43

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:08

joeluna schreef:
Esther schreef:
Is hij ook aan het schudden als je met langere teugel rijdt, met heel licht contact met het bit?
Misschien ben je voor deze pony te streng met je hand?
Omdat je schrijft dat hij geneigd is naar achteren te lopen en wat te hupsen op de plaats, meestal komt dat doordat de ruiter dan met teveel hand rijdt.
(ik zeg niet dat het zo is, maar lijkt me wel iets om uit te proberen)

Ja, de pony schud dan ook met zijn hoofd. Heel onrustig en gaat harder - zachter lopen etc. Ik heb gemerkt dat als ik lichtjes contact houd dan gaat ze met haar hoofd gooien, net of ze het er niet mee eens is dat ik dat doe.

dan bedoelt ze niet dat ze het er niet mee eens is maar ik denk dat ze tijd nodig heeft en een vriend waar ik de pony ook wel eens voor reed deed dat ook alleen ging die er vandoor... als ik geen druk had op de teugels ging ze nog erger met haar hoofd doen maar dat komt omdat ze het niet gewend is en ht lkkrdr vind zo... ik bleef heel zacht mt de hand en na 3 dagen was ze al veel beter... (ik heb er ook wel heel veel energie ingestoken en het lukte alleen met heeel veel geduld)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:39

joeluna schreef:
Esther schreef:
Is hij ook aan het schudden als je met langere teugel rijdt, met heel licht contact met het bit?
Misschien ben je voor deze pony te streng met je hand?
Omdat je schrijft dat hij geneigd is naar achteren te lopen en wat te hupsen op de plaats, meestal komt dat doordat de ruiter dan met teveel hand rijdt.
(ik zeg niet dat het zo is, maar lijkt me wel iets om uit te proberen)

Ja, de pony schud dan ook met zijn hoofd. Heel onrustig en gaat harder - zachter lopen etc. Ik heb gemerkt dat als ik lichtjes contact houd dan gaat ze met haar hoofd gooien, net of ze het er niet mee eens is dat ik dat doe.

dan bedoelt ze niet dat ze het er niet mee eens is maar ik denk dat ze tijd nodig heeft en een vriend waar ik de pony ook wel eens voor reed deed dat ook alleen ging die er vandoor... als ik geen druk had op de teugels ging ze nog erger met haar hoofd doen maar dat komt omdat ze het niet gewend is en ht lkkrdr vind zo... ik bleef heel zacht mt de hand en na 3 dagen was ze al veel beter... (ik heb er ook wel heel veel energie ingestoken en het lukte alleen met heeel veel geduld)[/quote]

Normaal vind ze het wel fijn om te strekken en zou dan eerder in stap gaan dan nog harder draven ;)

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:19

joeluna schreef:
joeluna schreef:

dan bedoelt ze niet dat ze het er niet mee eens is maar ik denk dat ze tijd nodig heeft en een vriend waar ik de pony ook wel eens voor reed deed dat ook alleen ging die er vandoor... als ik geen druk had op de teugels ging ze nog erger met haar hoofd doen maar dat komt omdat ze het niet gewend is en ht lkkrdr vind zo... ik bleef heel zacht mt de hand en na 3 dagen was ze al veel beter... (ik heb er ook wel heel veel energie ingestoken en het lukte alleen met heeel veel geduld)

Normaal vind ze het wel fijn om te strekken en zou dan eerder in stap gaan dan nog harder draven ;)

euhmm... de pony die ik nu rijd voor een manege stopt gewoon met lopen... en doet dat ook een beetje... dan geef ik hem een hele losse teugel en zonder slaan of tikken met de zweep alleen met been probeer ikhem naar voren te rijden...
éigenlijk is het slaan met de zweep een soort straf alsie iets slechts doet ofzo..
en probeer je pony voor te zijn als je merkt datie langzamer gaat meteen aansporen en geduld houden (?)

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:21

je moet je paard als het ware van achhter naar voren rijden...
en probeer haar te laten ontspannen en gewoon blijven proberen met een losse teugel rijden xx

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:30

UPDATE: Ik heb haar laatst een paar keer gereden, thuis, terwijl de zon scheen en ze was super braaf. Deed niet staken, alleen af en toe raar met haar hoofd knikken. Dat ze niet tegen de zon kan is het dus niet. Mijn instructrice denkt ook niet dat het iets te maken heeft met pollen oid. Tips zijn nog steeds welkom :j

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:10

waarom knikt ze dan raar met haar hoofd? hoe bedoel je dat?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:12

Waarom ze het doet weet ik niet. Maar ze maakt af een toe hele snele (en behoorlijk irritante) knikjes met haar hoofd. Sorry weet niet echt hoe ik het beter kan uitleggen. Maar ik hoop dat ze heel de zomer zo braaf blijft haha :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:14

zou toch pollenallergie in je achterhoofd houden hoor! mijne heeft het ook en in de zomer is zonlicht dus een trigger! mijne knikt of schud dan ook !
hoop voor je dat het het niet is, maar als je meer info wilt, mag je pben :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:19

Ligt het ook nog aan het tijdstip?

Mijn pony kon het ook weleens doen, maar dan had ze last van kleine vliegjes die op haar neus landde. Nog kleiner dan mugjes, echt heel klein. Ze werd er hol en dol van en je moest ook echt uitkijken. Als je bijvoorbeeld voor haar stond en die vliegjes plaagden haar, kon ze ook gerust met haar voorbenen trappen naar die mugjes. Maar dat is vooral wat later in de middag/begin van de avond. Vroeg op de ochtend had ik er geen last van.

Al deed mijn pony het niet in draf en galop. Dan konde de vliegjes ons niet bijhouden :P.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:24

zap schreef:
Ligt het ook nog aan het tijdstip?

Mijn pony kon het ook weleens doen, maar dan had ze last van kleine vliegjes die op haar neus landde. Nog kleiner dan mugjes, echt heel klein. Ze werd er hol en dol van en je moest ook echt uitkijken. Als je bijvoorbeeld voor haar stond en die vliegjes plaagden haar, kon ze ook gerust met haar voorbenen trappen naar die mugjes. Maar dat is vooral wat later in de middag/begin van de avond. Vroeg op de ochtend had ik er geen last van.

Al deed mijn pony het niet in draf en galop. Dan konde de vliegjes ons niet bijhouden :P.

Ik heb ook weleens zitten denken aan vliegjes, maar wat kan ik daaraan doen als het dat zou zijn? :P
Luna doet het alleen heel raar in draf en galop, niet in stap.
Met haar hoofdknikken doet ze tijdens draf, stap, en galop.
Ik reed meestal rond 7 a 8 uur s'avonds geloof ik.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:26

Probeer eens in de ochtend te rijden (met zon natuurlijk) en kijk eens of dat uitmaakt?

Wat je doet tegen die vliegjes? Niks, vliegenspul werkt/helpt niet. Hopen dat ze snel opzouten :D

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:30

zap schreef:
Probeer eens in de ochtend te rijden (met zon natuurlijk) en kijk eens of dat uitmaakt?

Wat je doet tegen die vliegjes? Niks, vliegenspul werkt/helpt niet. Hopen dat ze snel opzouten :D

Haha, ik moet echt heel de tijd lachen om je reacties :D
Hoe je dat zo zegt :+
Maar ik heb laast overdag gereden, [u]met zon[u] en toen deed ze niets. En een hele tijd terug toen het nog niet eens zo heel warm was deed ze het wel. Maar dan zitten er geen vliegjes lijkt me....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:34

Nee, hmm lastig. Staat de wind een bepaalde richting op?

Ik geloof (sorry bokt) ook niet zo in rijtechnische problemen of rug en dergelijke. Ik denk dat het best iets medisch kan zijn, maar dat het dan in combinatie is met het weer (zon, pollen, geur, geluid, licht, wind). Ik het ook weleens een pony gereden die niet te rijden was in de zon, schiet me te binnen. Ging je naar de binnenbak was er niks aan de hand en als je naar buiten ging begon het gedonder weer. Die heeft een neuskapje gekregen en toen was het over.

Wel vreemd dat ze het in het bos niet doet. Het is iets bij jullie op het terrein lijkt me. Iets dat reageert op de zon (welke chemische reacties zitten er in de planten bij jou :P).

Ik denk dat zo'n neuskapje nog wel te proberen is. Is te overzien qua prijs en is makkelijk zelf te proberen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:45

Ze doet het in het bos wel, ik weet niet waar je dat hebt gelezen? :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:51

joeluna schreef:
Maar als m'n pony een pollerallergie zou hebben, waarom doet ze het dan vooral thuis? en niet als ik onderweg ben naar de pc tussen allemaal bomen, planten, bloemen, gras, etc. ? Weet iemand hier een antwoord op? :j

Hierdoor. Lijkt toch op bos? :+