basculeren - springtechniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:35

Ben wel benieuwd naar Otto. Hij is 6 jaar, springt niet vreselijk veel, heeft (zoals veel mensen zeiden) niet echt een goede techniek, maar hij vind het wel erg leuk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:50

Tancreda4:

dit paardje gebruikt de rug helemaal niet, hij drukt juist de rug weg,hierdoor kan het parad niet basculeren, brengt ook neit het hoofd naar benee, de benen worden ook ongelijk gevouwen en vouwen niet mooi dubbel

maarja dat zegt nog nix hoor, als je maar plezier hebt

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:05

Heej,
Hoe vinden jullie dat Easy Boy springt? Hij kwam altijd wel goed over alles heen, hij gooide bijna nooit een balk af. Het hoogste parcourtje wat ik met hem geprongen heb, was 1,20 m. , de hoogste hindernis was 1,30 m. Ik zou graag willen weten of hij ook een beetje "volgens de regels" sprong (of misschien totaal niet Bloos! ), daar heb ik zelf niet zooo veel verstand van Bloos .
Ik heb helaas geen duidelijkere springfoto`s dan deze...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En.. Hyper! ??

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:07

oke nu vraag ik me echt af wat jullie van sya vinden

ik spring nu 1x inde week en het is nu volgensmij best vooruit gegaan ik zal eens kijken of ik wat still's kan neer zetten van nu

de onderste foto is nog ouder

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:20

Pipo schreef:
Dank je Marjolein, dat probeer ik dus ook duidelijk te maken.

de theorie zit er bij mijd an ook nog erg vers in.
wat ik zie aan sya is dat ze ongelijk afzet hierdoor wordt 1 been meer belast dan de andere. Als je paard op de hindernis afgaloppeerd moet ze bij de afzet haar benen snel naast elkaar zetten en met kracht afzetten. dit kan je vooral goed horen. Verder lijkt het erop de laatste foto op alsof ze haar rug draait om beter over de hindernis te komen. Dit is een enorme belasting voor haar rug. om dat dit gedraai plaatsvindt in de lendenen en hierdoor eerder slijtage kan ontstaan.
Op foto's kan je dingen zien maar basculeren moet je eigenlijk in het echt zien net als alle andere dingen. ga eens een dagje in ermelo kijken met de hengstenkeuring (vooral springhengsten) neem een lijstje mee en ga elk paard eens zelf beoordelen. (liefst met iemand die er verstand van heeft ernaast) Van zien en doen leer je het meest plaatjes kijken kan iedereen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:34

kimberly : springt op zich netjes, alleen mag idd wat meer naar voren springen!
tinker die springt zonder rug en vouwt de benen teveel onder het lichaam.
de laatste foto lijkt mee een noodsprong??
easy boy is volgensmij wel erg voorzichtig, maar springt redelijk vlak en vouwt zijn benen niet voldoende op, maar ook hier zie je maar weer dat techniek echt niet belangrijk is om succes te boeken Knipoog
chantal : de eerste foto springt ie echt heel ruig, benen hadden iets meer gelijk opgevouwen mogen worden, maar tijdens een cross word de techniek altijd wat minder , misschien een slechte ondergrond bijd e afzet, zulk soort dingen kunnen dan mee gaan spelen
de laatste foto van jou springt ie niet op zijn best, daar springt ie weer te vlak.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:45

crossmonster schreef:
tinker die springt zonder rug en vouwt de benen teveel onder het lichaam.
de laatste foto lijkt mee een noodsprong??

dat het een nood sprong was klopt ja ik heb nog een foto maar daar lijkt ze echt alles te laten hangen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:00

reddytobias schreef:
Tancreda4:

dit paardje gebruikt de rug helemaal niet, hij drukt juist de rug weg,hierdoor kan het parad niet basculeren, brengt ook neit het hoofd naar benee, de benen worden ook ongelijk gevouwen en vouwen niet mooi dubbel

maarja dat zegt nog nix hoor, als je maar plezier hebt

Otto springt idd knudde, maar zelf hebben we ook geen ervaringen hoe en wat. Gewoon voor de lol zo nu en dan. Hij haalt trouwens wel makkeijk de meter denk ik (we hebben 90 gesprongen). Hij is ook vaak een vreselijke uitslover, begin je met 30, springt hij er een halve meter hoger overheen Haha!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:52

Nou ben ik benieuwd wat jullie van Tas vinden Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:28

Tas: als ik het goed begrepen heb...

Volgens mij vouwt hij zijn benen ongelijk en brengt hij zijn hoofd niet genoeg naar beneden waardoor hij zijn rug niet gebruikt bij de sprong.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:28

Please correct me if I'm wrong?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:40

ik vroeg me af wat jullie van dundee's techniek vinden. Wat ik zelf denk, ze mag haar hoofd meer naar voren brengen, en naar beneden, maar ik denk dat dit vooral komt doordat ik haar tegen houd. zowel dundee als ik springen vrijwel nooit, en ik vergeet mijn handen altijd mee naar voren te doen (erg slecht ik weet het) ook denk ik dat ze haar benen niet heel erg goed optrekt. Ondanks dat vind ik het best netjes... maar van die benen he, is het niet logisch dat bij een laag sprongetje een paard niet zo snel de moeite zal nemen om de benen heel hoog op te trekken. En dit naar mate de sprong hoger word beter zal worden?

Afbeelding

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:47

toppie hoor al die springsters en springers ik zal binnenkort er ook aan geloven met junta:D:P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:45

Ik heb dit topic een tijdje gevolgt en ben nu toch wel benieuwd wat jullie van Robin's springtechniek vinden. Mijn oudje. Lovers

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:30

Robin's techniek is volgens mij heel erg goed!
Hij trekt zijn benen mooi op, brengt zijn hoofd wat naar beneden (mag volgens mij wel wat verder omlaag) en maakt zijn rug, zover als dat mogelijk is, bol. Alleen lijkt het wel alsof hij een beetje naar rechts springt, is dat zo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 12:51

het hoogste punt van de parabool ligt alleen achter de sprong ipv erboven en hij vouwt te veel onder zich ipv voor zich.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:37

maar wat vinden jullie nou van dundee Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:40

Dus dat zou betekenen dat hij iets te laat heeft afgezet? (ik heb er helemaal geen verstand van hoor Tong uitsteken)
BTW, hij springt gewoon recht hoor, niet naar rechts. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:41

Nathalie: ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:00

thirza : idd laat ie alles hangen op die laatste foto van jou,koudbloeden zijn vaak wat minder flitsend en minder voorzichtig, wel hebben ze veel kracht, dus hoogte hoeft eigenlijk geen probleem te zijn ,maar omdat ze vaak"onhandig" zijn , word de hoogte wel een probleem,veel trainen, en veel in-uitjes springen maakt een paard handiger met springen Knipoog

eefjuh:
beetje moeilijke foto's maar wat ik kan zien,is dat hij zonder rug springt, en zijn hals teveel opkrult.en benen te ver uit elkaar en ongelijkopvouwt.
dus ellende, je hebt het goed OK dan!

dundee: benen zijn niet voldoende opgewouwen, en hij krult zich teveel op,meer is van deze foto niet af te lezen, ik vind wel dat de ruiter er op dat moment best netjes op zit, alleen zou de ruiter het paard wel meer ruimte moeten geven in de hals (handen naar voren !!!) maar de verlichte zit is gewoon erg netjes, veel mensen liggen al helemaal plat op zo'n klein sprongetje, dat hoeft helemaal niet! zo is het keurig, op de handen na dan

robin :
verkeerde foto(slechte sprong)
paard zet te laat af waardoor hij teveel omhoog springt,waardoor hij niet voldoende ruggebruik heeft, benen zijn tever onder het lichaam gevouwen , hals is goed, mag wel wat meer lengte hebben vanuit de ruiter (handen meer naar voren, maar nogmaals, de sprong was niet ideaal zo te zien,dus allemaal moeilijk te beoordelen )

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:16

Oké ook ik begin het nu wel een beetje te snappen Schijnheilig Ik heb wat foto's van paarden op mijn vorige stage uitgekozen die volgens mij wel heel netjes springen.

Afbeelding
Spoen (Monaco x Joost)

Afbeelding
Tavel O (Kalypso x Animo)

En dan nu nog een vraagje, is dit een te overdreven bascule of is het juist goed?

Afbeelding
Lupine Z (Lord Calando x Sandro Z)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:36

spoen : ziet er idd goed uit,super mooi !!!voorbeen gebruik,het lijkt alleen wel of ie zijn rug iets meer mag gebruiken,zijn er daar meer mensen mee eens?hij bukt wel goed verder, ou igg wel een paard zijn wat ik zou willen hebben Schijnheilig

tavel spreekt mij minder aan, springt teveel omhoog , voorbeen mag meer naar voren , bascule is wel goed

lupine heeft in mijn ogen de mooiste bascule van de drie,voorbeen is matig opgevouwen ,paard zou ook meer naar voren mogen springen

nu wil het natuurlijk nog helemaal niets over de paarden zeggen uiteraard, want het is een moment opname, het kan een verkeerde sprong zijn geweest oid
ook kun je niet zien of er een hindernis voor staat,voor paarden is het veel makkelijker om vanuit draf een kruisje en dan op een of twee galopsprongen een hoge hindernis te springen, dat hoeft niet het geval te zijn bij deze foto's dus het kan zijn dat ze niet de allermooiste afstand hebben op de sprong.

ohw ja en om je vraag te beantwoorden wat dat laatste paard betrefd,ze basculeerd veel ,maar teveel basculeren is niet erg, in die zin, met de juiste training leer je dit paard meer naar voren te springen , dit paard heeft tenminste bascule, een paard wat weinig tot geen bascule heeft van zichzelf,zal dit ook nooit echt krijgen, met veel juiste doelgerichte training kun je het wel iets verbeteren, maar meer ook niet.
sja je kunt niet overal goed in zijn he Schijnheilig ook als paard-zijnde niet Tong uitsteken

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:48

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:52

Afbeelding
Zal iemand dan ook nog mijn pony's springtechniek willen beoordelen en dus ervan zeggen wat die gene er van vindt (crossmonster?? Schijnheilig Tong uitsteken ) ???

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:14

Nu ben ik ook wel benieuwd wat jullie van Darmorah's springtechniek vinden. Wij springen eigenlijk maar heel weinig en volgens haar vorige eigenaars heeft ze het ook voordat wij d'r kregen niet vaak gedaan.
Misschien zijn de foto's niet heel duidelijk, maar ik hoop toch dat jullie er wat in zien.
Btw, mijn houding is ook niet perfect

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is volgens mij zowiezo niet goed Maar wel een leuke foto Tong uitsteken
Afbeelding