hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiszle

Re: hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:46

helaas nog geen update, ik ben namelijk ziek (geweest) ernstige buik klachten, dus rijden op een stuiterende pony leek mij niet handig.

Woensdag heb ik voor het laatst 'echt' gereden en dat ging redelijk. ik heb uit eindelijk op beide handen een rustig rondje kunnen draven! ik merk dat wanneer ik haar wat meer ga omstellen, laten buigen voor het been of wijken dat ze rustiger in haar lopen word.

shanice1206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:48

Wat ook kan helpen is volte steeds kleiner maken, word ie daarna weer hyper draai je meteen de volte in, net zo lang door gaan tot ze rustig worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:54

simsalakim schreef:
maajjkee schreef:
Annickkii, ik heb het bloed niet laten testen , had het ook ergens gehoord en toen maar geprobeerd en het helpt mij enorm.

Ik begreep ook dat magnesium bijvoeren geen kwaad kan...dus je kan het altijd proberen en als je geen verschil merkt gewoon stoppen.... Geef het wel even een min. een weekje de tijd!

Oké bedankt, weer wat informatie rijker :)

Ts, ik heb ook nog een goeie tip voor je, ik heb hem zelf pas gekregen en wauw dit is het eerste wat goed helpt!
Ga ipv standaard in de bak rijden, wat aan behendigheid doen, 2 pionnen zo een 5 meter uit elkaar zetten en achtjes maken, daarna over balkjes heen etc etc... Je pony moet in ene heel anders nadenken en word daar heel geconcentreerd en rustig van.
En het is leuk weer eens wat anders doen, elke keer als ik opstap en ze is druk probeer ik dat soort oefeningen te doen en binnen no time heb ik een soepel en rustig paard!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:48

Nou vandaag was het toch wel een klein succesje!

aan de hand laten warm stappen, er op en eventjes op beide handen gedraafd, daarna een gallopje die heerlijk ontspannen was. Daarna ging draven op de linkerhand ook erg fijn, ontspant mooi en is erg fijn in de hand. soms ligt het tempo wel wat te hoog, maar is beter te controleren.
Rechts om gaat nog niet heel fijn, daar vind ze het moeilijk om te ontspannen en valt heel snel naar binnen.

Hoe kan ik dat corrigeren? ze loopt door mijn hand/been heen dus een volte is al snel een mini volte en ze blijft niet fijn op de hoefslag.

al bij al gaat het steeds een beetje beter! ze is ook liever een aanhankelijker laatste tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:52

Fijn dat het beter gaat, paarden zijn van nature ook rechts of linkshandig, dat merk je snel aan dat bij jou dus rechts moeilijker gaat, heeft mijnes ook.
Maar de tip die ik boven jou tekst heb neergezet, ga daar eens mee aan de gang, worden ze heel soepel van en behendig.
Verwacht niet dat het meteen over is maar ik heb dit nu twee keer gedaan en zichtbaar resultaat!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 21:10

ik heb er vanmiddag over zitten twijfelen om de pionnen mee te nemen, maar uit eindelijk niet gedaan.

hoe doe jij dit? zet je ze op speciale manier neer, verander je halverwege? wat voorn oefeningen doe je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:40

Het is wel een stuk handiger als iemand je even kan helpen met pionnen verplaatsen soms, ik begin met de pionnen zo een 10m uit elkaar te zetten en ga dan in stap achtjes rijden om de pionnen, als dit redelijk soepel gaat zet ik de pionnen dichter bij elkaar en herhaal weer, opgevenment ook in draf, let er dan wel op dat je iets meer afstand houd met de pionnen dan.
Als je pony opgevenment wat soepeler is kan je proberen als je om het pionnetje gaat heel strak te rijden, dus de voornemen zo weinig mogelijk beweging maar de achterhand juist meer, een soort van wending om de voorhand, doe dit wel in stap.
Je kan dit afwisselen door een achtje te rijden, en aan de andere kant vd bak wat balkjes neerleggen bijvoorbeeld, of maak er een kleine schriktrsining van, zeiltje op de grond enzo.

Ik heb van te voren en achteraf een kleine buigproef gedaan om het verschil te kunnen zien, verbaasde mij echt hoeveel verschil erin zat.
En probeer vooral veel lol te houden, ik vind het zelf een leuke afwisseling en merk dat mijn paard dit ook leuk vind en zich niet zo snel laat afleiden en druk word omdat zij zich ook moet concentreren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:14

Super om te zien dat er verbetering in zit :)
Wat betreft het naar binnen vallen, dat heeft te maken met links en rechtshandig inderdaad.
Waarschijnlijk is ze aan de ene kant sterker dan de andere, mijn paard had dat ook. Veel oefenen, veel galop de moeilijke kant op, om daar sterker te maken. Dan gaat draf straks ook beter. Probeer zelf rechtop te blijven zitten, dat is erg belangrijk bij het naar binnen vallen.

Mijn paard en ik kunnen tegenwoordig stappen in de bak ( wel een vlugge stap, maar stap is stap ) drafjes gaan met een goed tempo en af en toe zakt het hoofd soms al wat. Galopjes zijn het makkelijkst, mooi ontspannen en met een goed tempo...

Ik zeg, we komen er wel !!! :D

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 10:42

fijn om te horen! er is dus toch hoop haha. dus the key word is vooral sterker maken? Dan gaan we dat proberen. galloperen vind ze gelukkig niet zo erg om te doen (A)

dan ga ik vandaag eens aan de gang met de pionnetjes, ik ben benieuwd hoe ze dat vind. echter zal in stap de oefeningen doen erg lastig worden hihi. die knop kent ze niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:41

Haha succes dan maar, als ze niet in stap wil begin lekker in de draf of zet de pionnen dichter op elkaar.
Mijn paard heb ik nog nooit zo rustig en geconcentreerd om pionnen zien lopen, moest zelfs aansporen _O-

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:42

hahah kijk, dat zijn goede signalen :D ik ga het gewoon lekker proberen. een zeiltje heb ik ook wel liggen, balkje er bij en we zijn een heel end!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:50

Je kan het zo creatief maken als je wilt, veel plezier zou ik zeggen, ben benieuwd hoe het bij jou gaat, laat je het nog even weten?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:53

Yep, in de achterhand sterker maken, zodat ze gaan dragen in plaats van stuwen.... En dan krijg je meer tempo-controle en kunnen ze ook makkelijker stappen :)

Succes met de pionnen... Wij hebben alleen balken en hindernissen op stal, geen pionnen. Vind ik jammer, zou inderdaad een goede oefening zijn..

Tot later !!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:11

En de achterhand krijg ik sterker door te galloperen dus? wat raad je dan aan qua duur? voltes in gallop of gewoon hoefslag?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:18

Veel (schijn)overgangen helpen ook om achterhand sterker te maken. Dus ook in draf en stap.. dat hoeft niet persee in galop. Juist tempowisselingen in elke gang. Maar wel zorgen dat je ook daarin rust in bewaart... neem de tijd voor de overgang.. en zoek weer je balans voor je de volgende overgang doet.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:25

Achterhand krijg je vooral sterker door veel overgangen te rijden en te schakelen in tempo. De meeste paarden stuwen bijna alleen in de galop, gewoon rondjes galopperen heeft geen zin. Daar gaan ze niet ineens van dragen, ze worden hoogstens nog beter in het stuwen.

Probeer in alle gangen terug en voorwaarts te rijden. Steeds zo ver terug als lukt en dan met een kleine hulp weer naar voren. Dit hoeft niet alleen op de hoefslag, maar kan ook tijdens figuren. Probeer je hulpen klein te houden, zodat je paard goed op jou moet letten. Vaak gaat dit in een langzamere gang het best. Voor de galop heeft een paard balans nodig en veel paarden vinden het terugrijden in galop daarom erg moeilijk. Je zult merken dat wanneer je balans in draf verbetert, deze ook in galop beter wordt.

Wordt het paard door het snelle schakelen te scherp en hyper, stop dan even en laat de spanning afvloeien. Pas weer verder gaan als jij voldoende controle hebt. Vergeet niet te belonen met stem, we vergeten dit vaak maar paarden zijn er heel erg gevoelig voor. Succes!

easterjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:26

Mijn engelsvolbloed x connemara is precies het zelfde ze zeggen wel eens de moeilijkste zijn de beste mijn pony is inmiddels 2x Z2 met winst geweest.
altijd zelf rustig blijven en niet de teugels heel strak mijn pony word het rustigst in galop en met tempo wisselen wat de meeste zegen veel laten doen zoals voltes, s van hand veranderen, slangen voltes en vooral soepel maken en lang en laag rijden vanuit daar naar de oprichting maar dan moet hij eerst ontspannen lopen.

easterjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:28

nadjajump schreef:
Wij hebben het uiteindelijk maar geaccepteerd dat haar tempo nu eenmaal zo hoog ligt, en dat ze nooit een superdressuurpony zal worden. Was ook nooit de bedoeling met haar dus dat komt goed uit. Pony rijdt nu met mijn broertje 1 keer per week in de dressuurles en de rest buiten of wat springen, en dat gaat hardstikke goed zo! Ook in de les is ze nu al veel minder druk als eerst, maar dat snelle gaat er denk ik nooit helemaal uit.

dit vind ik zn onzin mijn pony is ook zo en dit zijn juist de beste sportpony's mijn pony is 2x Z2 met wist en M springen ;)

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:42

Ha, bedankt weer allemaal voor de reacties!

eerst een updateje, ik heb vandaag een behendigheids traininkje er van gemaakt. afdek zijl in de bak, 5 pionnen in het midden en balkjes achter in de bak. eerst minuut of 10 aan de hand laten kennismaken met alles en gelijk warm lopen. Zijl was spannnnend! maar uit eindelijk braaf er over heen.

toen er op gekropen, gelijk lekker draven en een klein galopje. In galop is ze echt het best te controleren in tempo, dus fijn rustige galopje met het hoofd/hals mooi lang en laag. daarna lekker bezig gegaan met 8 jes rijden, slalommen en rondjes om de pionnen, dit vind ze erg leuk om te doen! tussendoor koos ze er zelf voor om kleine stukjes te stappen (hier in word ze wel wat scheef.. maar we focussen ons maar op één ding tegelijk!) Balkjes vind ze mooi, word ze ook iets te fanatiek mee.. maar ook daar uit eindelijk normaal over heen kunnen draven, er tussen door en zelfs zijwaarts er over heen!

en het zijl, ja ... spannend! maar met heel veel geduld en mondelinge ondersteuning is ze onder het zadel er een x of 5 over heen geweest. en trots dat ze dan is :D

al bij al ruim een uur bezig geweest waar toch een groot deel ontspanning bij zat! stukken kunnen stappen, draf was 'normaal' en zelfs even laten gaan in de galop.

ja, dit is voor herhaling vatbaar!

Nu voor de rest; tempowisselen werkt niet voor mij en Romy. Ze snapt dan helemaal niet meer wat ik van haar wil en gaat juíst lopen rennen. wat ik eerder al zei, ik moet het met haar bij één ding tegelijk houden. dus óf op het voorwaarts focussen óf op rustig lopen focussen. niet eerst rustig dan voorwaarts of andersom.

wel werkt het heel goed om voltes te vergroten en te verkleinen, hier gaat ze automatisch rustiger lopen en meer buigen in haar lichaam en betrap haar zelfs op stukjes arbeids draf.
sowieso veel figuren rijden doet haar goed, zelf moeten nadenken zorgt dat de druk er een beetje af gaat.

en tussen door fijn laten galoperen. dat is voor haar een beloning want daar kan ze ontspannen én iets harder gaan. 2 klappen in een ;)

iniedergeval iedereen weer bedankt! we gaan langzaam steeds iets vooruit en ben erg blij met alle tips!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 15:49

Carmy81 schreef:
Yep, in de achterhand sterker maken, zodat ze gaan dragen in plaats van stuwen.... En dan krijg je meer tempo-controle en kunnen ze ook makkelijker stappen :)

Succes met de pionnen... Wij hebben alleen balken en hindernissen op stal, geen pionnen. Vind ik jammer, zou inderdaad een goede oefening zijn..

Tot later !!

Trouwens, over de pionnen. Bij de action hadden ze een poosje geleden van die mini pionnen voor 2 euro per 4 geloof ik. werkt ideaal!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:22

Mijn paard was ook vrij druk toen ik hem net had. Hij is rustiger geworden doordat ik hem elke dag buiten had en daarnaast zeker een uur reed of longeerde( ook veel stapwerk) weinig krachtvoer (max halfje muesli). ook zijn sommige paarden loperig doordat ze hun achterhand er niet goed onder willen zetten en zich vastzetten in de rug en dat is bij Mijn paard ook zo. Dus ook veel overgangen etc maken. Verder heb ik altijd nu een orenmutsje op en dat helpt ook. Dus je zou dat ook eens kunnen proberen.

Nu kan ik zelfs hem paar dagen op stal laten staan vanwege slecht weer en dan kan ik zo elke dag opstappen en rijden.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:24

Goed bezig TS *\o/* !!!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 17:22

Dat loperig doordat de achterhand er niet goed onder is kan ik me wel in vinden. omdat ze dus niet fijn ontspant treed de achterhand ook niet goed onder en gaat ze dus harder lopen.

hoe meer zij gaat buigen in haar lichaam, hoe beter zij haar benen gebruikt en hoe rustiger ze gaat lopen.

en de achterhand train ik door te galoperen? of zijn daar nog andere manieren voor?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 17:32

Vandaag een klein uurtje buiten gereden. en ondanks dat ze heeel graag had wilt, was ze redelijk controleerbaar en ging ze zelf de aanleuning opzoeken.

ik zie vooruitgang!

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:46

Jezelf zwaar maken en geduld hebben!