Zin en onzin van een rijzweep(je)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:45

Dat ligt geheel aan de ruiter, vrees ik.

Ik heb een hele periode zonder zweep gereden. Het kan prima, maar soms miste ik hem wel, vooral als ze niet genoeg reageerde op mijn been of stem of als haar achterhand achterbleef en ik het niet alleen kon oplossen. Op zo'n moment is een zweep technisch gezien een verlenging van je arm.

Nu rijd ik ontzettend veel buiten en heb ik hem eigenlijk als verkeersmiddel bij me... :j Verder vind ik het wel handig als ze soms niet voldoende reageert wanneer ik haar opzij wil zetten voor een tegenligger oid of als ze vervelend doet en naar huis wilt draaien, dan geef ik haar een correctie met de zweep mocht ze niet naar de rest luisteren.

Maar het kan inderdaad een middel van mishandeling zijn als je het mij vraagt. Ik heb wel eens gezien dat een paard zodanig geslagen was met een zweep dat je een week later de striemen nog zag staan op zijn kont, en daar zie ik het punt niet van in, het is gewoon mishandeling imo en je schiet er niks mee op (behalve dan dat menig paard of helemaal immuun wordt voor een zweep of dat ze er bang van worden).

Een zweep is, net als een spoor, een middel voor correctie, als je het mij vraagt. Mits goed gebruikt.

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:57

Een zweepje gebruik je normaal gesproken als hulp middel en niet op mee te straffen

Anoniem

Re: Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:59

Jeetje, ik weet niet eens meer wanneer ik voor het laatst met een zweep gereden heb :o Lang geleden in ieder geval! Het kan inderdaad handig zijn af en toe maar de meeste problemen zijn wel op te lossen met enkel been/zit hulpen.

kim_steff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:51

Hey, wat een goede vraag..
Zelf kan mijn eigen paard niet tegen een rij zweepje..
Maar ik zeg altijd: je kan een zweepje op 2 manieren gebruiken,
Als een knuppel of als een hand verlenning.

Zelf zie ik wel wel eens mensen die het zweepje als knuppel gebruiken.
Je snapt denk wel dat niet de goede manier is.

Maar voor een eigewijze pony is een hand verlenning af en toe heel handig

Jolien93

Re: Zin en onzin van een rijzweep(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:51

Een zweepje is een prima hulpmiddel, maar veel mensen/ruiters hebben tegenwoordig zoveel haast en druk erop liggen dat ze het gaan 'misbruiken' zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Dus je kan er prima mee rijden, wees je alleen bewust als je je dag niet hebt of kort aangebonden bent dat je het het niet op je paard afreageert (al hebben sommige mensen daar niet eens een zweep voor nodig)