Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:47

anneliesdj schreef:
Wanneer klim jij op je paarden?

Ik ( 92 kg) als ze 5 zijn of het moet een buffel zijn met 4..Maar iemand bij ons van 57 kg in het voorjaar als ze 3 zijn..of een jaar later en dan gaan ze voor 60% van de tijd mee naar buiten.

anneliesdj

Re: Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:50

Dat is toch al heel anders ;)

En ik vraag me af, veel mensen hier geven aan dat ze het geen probleem vinden, geld dat alleen voor dressuurpaarden? Is het ook geen probleem als een springhengst die nog 3 moet worden al onder het zadel loopt en een parcour springt op de HK?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:58

Ik denk dat het gewicht van de ruiter een zeer grote rol speelt cq hinderen aanvoelen.. (Eigenlijk lang doorzitten is "not done", maar dat is altijd)
Daarom moet men leeftijd maar eens koppelen aan gewicht van de ruiter.
Op een 2 jarige volbloed zit ook geen 80 kg.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:20

anneliesdj schreef:
En ik vraag me af, veel mensen hier geven aan dat ze het geen probleem vinden, geld dat alleen voor dressuurpaarden? ?

Dat jong aanrijden is voor mij niet zo'n probleem.
Maar waar ik zeer veel moeite met heb om getalenteerde paarden sneller dan hun leeftijd het toelaat, d.m.v. door trucs te vroeg op een hoog nivo te krijgen.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:30

En wat is dan een te hoog niveau?
Want een springpaard aanrijden voor de keuring heeft weinig zin als je er niet ook een paar lijntjes mee kunt springen. En het publiek zit natuurlijk niet te wachten op een paar kruisjes van 80cm.
Waar ligt dan de grens?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:33

anneliesdj schreef:
Waar ligt dan de grens?

TUSSEN DE OREN VAN DE EIGENAREN en vooral de "BEGELEIDERS".

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:38

Maar zou het niet handiger zijn om daar ook bepaalde regels voor te maken, juist om dergelijke truucjes te voorkomen?
Want er wordt maar gezegd dat het wel meevalt en dat profs weten wat ze doen en toch zie je met regelmaat berichten zoals over Ampere. Dat zou toch niet nodig hoeven zijn.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:39

ceasario schreef:
Ik denk dat het gewicht van de ruiter een zeer grote rol speelt cq hinderen aanvoelen.. (Eigenlijk lang doorzitten is "not done", maar dat is altijd)
Daarom moet men leeftijd maar eens koppelen aan gewicht van de ruiter.
Op een 2 jarige volbloed zit ook geen 80 kg.

Ik denk dat de kwaliteiten van de ruiter nog belangrijker zijn, wat zeggen jullie: 60 kilo flink aan het bonken en niet mee gaan met het paard, of 75 kilo wat perfect mee gaat in de beweging?

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:40

ceasario schreef:
anneliesdj schreef:
En ik vraag me af, veel mensen hier geven aan dat ze het geen probleem vinden, geld dat alleen voor dressuurpaarden? ?

Dat jong aanrijden is voor mij niet zo'n probleem.
Maar waar ik zeer veel moeite met heb om getalenteerde paarden sneller dan hun leeftijd het toelaat, d.m.v. door trucs te vroeg op een hoog nivo te krijgen.

[ Afbeelding ]

Mag ik vragen wie die mensen zijn?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:44

anneliesdj schreef:
Maar zou het niet handiger zijn om daar ook bepaalde regels voor te maken, juist om dergelijke truucjes te voorkomen?
.

Regels ???
Voor wiet telen gelden ook regels.
Dit land gaat stuk aan regels...

Neem maar van mij aan..wanneer de kritiek door blijft gaan op de paardensport, dat het zichzelf degradeert tot het nivo van Kickboxen.
En daar zijn ook veel mensen die zich in die kringen niet willen laten zien.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 04-02-13 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:45

ceasario schreef:
anneliesdj schreef:
.

Regels ???
Voor wiet telen gelden ook regels.
Dit land gaat stuk aan regels...

Neem maar van mij aan..wanneer de kritiek door blijft gaan op de paardensport, dat het zichzelf degradeert op het nivo van Kickboxen.
En daar zijn ook veel mensen die zich in die kringen niet willen laten zien.

Wat bedoel je met dit bericht te zeggen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:47

Regels helpen niet.
Zie je wel in de wielrensport.

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:48

ceasario schreef:
Regels helpen niet.
Zie je wel in de wielrensport.

Achter de schermen zullen die regels waarschijnlijk niet werken, maar in de ring toch wel?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:50

Arual87 schreef:
[Achter de schermen zullen die regels waarschijnlijk niet werken, maar in de ring toch wel?

Wat heb je er dan aan..
Het probleem zit hem achter de voordeur..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:53

Maar de hengstenkeuringen, jonge paardenproeven ed, werken die het niet juist in de hand?

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:54

ceasario schreef:
Arual87 schreef:
[Achter de schermen zullen die regels waarschijnlijk niet werken, maar in de ring toch wel?

Wat heb je er dan aan..
Het probleem zit hem achter de voordeur..

Wat zou dan wel de juiste oplossing zijn? Meer onderscheid maken binnen de klasses/leeftijden van de paarden? Paarden uitsluiten voor wedstrijden/evenementen waar ze te jong/oud voor zijn?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:55

anneliesdj schreef:
Maar de hengstenkeuringen, jonge paardenproeven ed, werken die het niet juist in de hand?

Vergeet niet dat die georganiseerd worden door afgevaardigde van die zelfde groep (leden).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:56

Uiteraard, maar is bewustwording daar niet nodig?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:58

Arual87 schreef:
[Wat zou dan wel de juiste oplossing zijn? Meer onderscheid maken binnen de klasses/leeftijden van de paarden? Paarden uitsluiten voor wedstrijden/evenementen waar ze te jong/oud voor zijn?

Dit zal moeten in overleg met de bond van Hengstenhouders en die hebben een nog sterkere lobby, dan de wapenindustrie in de USA. :D

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:06

ceasario schreef:
Arual87 schreef:
[Wat zou dan wel de juiste oplossing zijn? Meer onderscheid maken binnen de klasses/leeftijden van de paarden? Paarden uitsluiten voor wedstrijden/evenementen waar ze te jong/oud voor zijn?

Dit zal moeten in overleg met de bond van Hengstenhouders en die hebben een nog sterkere lobby, dan de wapenindustrie in de USA. :D

Je moet weten bij wie je moet zijn, en daar een flinke vinger in de pap hebben. . . waren mijn stages in Ermelo toch nog ergens goed voor ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:05

Gypsy schreef:
Liedje89: neehoor, er is genoeg bekend over o.a. het sluiten van de groeischijven. Ook dierenartsen weten hiervan, maar goed je moet je klanten behouden. Geld geld geld.
En of dit schade oplevert? Jazeker, kijk maar in de praktijk.

Het sluiten van de groeischijven is volgens mij het enige wat echt bekend is en de conclusies die daar door veel mensen aan vast worden geknoopt zijn helemaal niet onderzocht. Er zijn bijvoorbeeld ook onderzoeken geweest waaruit bleek dat lichte beweging bij zeer jonge paarden juist de bot opbouw verbeterde.

Je kan wel kijken naar de praktijk maar daar spelen nog veel meer factoren mee. Is het probleem bijv de leeftijd waarop men begint of trainingsopbouw daarna (wellicht te snel) die problemen veroorzaakt of zijn het hele andere punten in het management dat bij zulke sportpaarden vast ook anders is als van een gemiddeld recreatie paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:20

Ik durf te wedden dat die lichte beweging ook gewoon in de wei bereikt kan worden, en dat dan nog 10 keer beter is.

Er is maar 1 reden om paarden zo vroeg in te rijden, en dat is simpelweg omdat er geen geduld is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:23

Je kan wel vanalles durven te wedden, maar heb je er ook (wetenschappelijk) bewijs voor. Ik heb het idee dat op bokt heel veel dingen op 'gevoel' en 'horen zeggen' gaan. Paarden die te vroeg worden ingereden, slijten sneller, de gemiddelde leeftijd van een sportpaard is maar 7 jaar, enz. enz. Het klinkt allemaal wel logisch en lekker. Maar kan je het ook echt onderbouwen (met onderzoeken?).

Ik ben ze namelijk nog niet tegengekomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:26

Die gemiddelde leeftijd van 7 jaar geloof ik niet. Als dat al echt zo is dan komt dat eerder door vroegtijdig overlijden vanwege ongelukken, koliek ed ipv overmatige slijtage.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:29

Tja ik ben nog nergens een onderzoek tegengekomen dat het goed is om paarden met 2,5 in te rijden.
Dat gaat pas op gevoel, zo van goh hij ziet er al best volwassen uit hup erop!

Er is toch genoeg informatie over het sluiten van de groeischijven lijkt me zo. Het grootste probleem is rugklachten trouwens, dit zie je genoeg.

Ook ik geloof de gemiddelde leeftijd overigens niet hoor, het is niet dat ik het zo zwart wit zie. Ik begrijp alleen niet waarom je in hemelsnaam bovenop zo'n klein kindje kruipt...