Zitles is alleen voor beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is zitles voor beginners?

Ja, als je een bepaald niveau hebt bereikt, kun je goed zitten.
3 (0%)
Ja, zitles is voor mensen die er anders steeds vanaf vallen.
3 (0%)
Nee, ook voor de gevorderde ruiter is een zitles aan te raden.
192 (44%)
Nee, zitles moet op ieder niveau bij de les inbegrepen zijn.
232 (53%)

Totaal aantal stemmen: 430

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:11

Zitles is naar mijn mening voor iedereen aan te raden! Ieder paard is verschillend, maar ook als je altijd hetzelfde paard rijd, kan het zijn dat je van houding moet veranderen. Wanneer je les hebt, vind ik dat je hierbij altijd een deel zitles moet krijgen. Houding en zit is naar mijn idee het belangrijkste van paardrijden, omdat je met een onafhankelijke zit het paard niet in de weg zit. Wanneer je een goede onafhankelijke zit hebt, kan je verder werken met het paard, en hem op een effectieve manier rijden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 14:51

Leuke discussie!
Persoonlijk let ik in mijn lessen altijd wel op houding en zit en let er in mijn eigen rijden ook altijd goed op, ik vind het ZO belangrijk!
Wel leer je tijdens de instructeursopleiding heel duidelijk dat je OF met het verbeteren van het paard aan de gang gaat OF met de houding en zit van de ruiter, het menselijk brein is gewoonweg niet in staat om zich op 2 dingen te focussen die het zich nog niet eigen heeft gemaakt.
Daardoor geef je de ruiters wel een paar opmerkingen mee om aan te werken en op te letten, maar werk je dat niet tot in detail uit en daarom vind ik een zitles juist zo nuttig.
Zo weten ruiter en instructeur van te voren waar ze zich die les mee bezig gaan houden, helaas hebben weinig instructeurs echt verstand van de houding en zit en werken die alleen maar naar een vaststaand plaatje toe, waardoor de ruiters vaak juist meer verkrampt gaan zitten..

Bij beginnende ruiters zie ik het ook meer als een: hoe blijf ik zitten les, ook heel nuttig! ;)
En bij gevorderde ruiters kan je veel verder werken en is centered riding een super manier voor meer lichaamsbewustzijn!
En het leuke is dat de ruiters vaak merken dat als ze beter zitten het paard ineens ook nog beter gaat bewegen, denk je aan de ruiter te werken en dan pak je het gaan van het paard ondertussen toch mee!

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:21

Zit les is niet alleen goed en belangrijk voor beginners maar ook voor gevorderde, of je nou B rijd of Prix St. George of Grand Prix, je zit is nooit perfect en is het altijd handig om een lesje te volgen zodat je goed kan concentreren op je zit zodat je nog hoge scores kunt halen bij een wedstrijd en zodat je nog beter je paard kunt ondersteunen met je zit.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:02

Zitles is zeker niet alleen voor beginners!
Ook een meer gevorderde ruiter zal bijna altijd wat aan zijn of haar houding kunnen verbeteren waardoor de samenwerking tussen paard en ruiter beter wordt.
Want als je als ruiter ontspannen zit, is het makkelijker voor je paard om ook te ontspannen, en bijvoorbeeld na te geven.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:53

Zitles is voor iedereen aanteraden :)

Crazy_boon

Re: Zitles is alleen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:05

Zit les had ik nooit in mijn hele 12jarig rij carrière, tot ik op een gegeven moment niet had gereden voor 2 maand(daarvoor 5paarden per dag), wat was mijn zit toen slecht, ik bleef maar inknikken naar links en schuin naar binnen kijken door de spanning. :oo .

Zei mijn instructeur gelijk, neem je wel even keertje aan de longe. Ik zal nu niet zeggen dat het meteen over was maar het gaf wel meteen een stuk vertrouwen.

Ik vind dat iedereen er wel baat van kan hebben. Maarja je hebt altijd de betweters en de mensen dat Je bekijken, van 'serieus, rij je nu aan de longe' achja, beste voor men peerd :=

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:15

Toen we hier nog les gaven werden de eerste lessen (denk stuk of vijf, van ruiter tot ruiter afhankelijk) zitles, nog voor we goed aan draf begonnen. Daarna ookal werd er gedraafd, gegegalopeerd werd er minstens 1x in de twee maand een zitles gedaan, en werd elke les begonnen met een 5 minuten aan de longe met evenwichtsoefeningen en zit les...

Ik "rijd" nu sinds mijn geboort, niet overdreven, maar was 3 maand zat op het paard, drie jaar en ik ging op buitenrit (wel iemand langs mij, maar ik "stuurde" het paard). En toen ik reed deed ik toch wekelijks een zitles/houding les met mijn moeder. Mijn instructeur vind een goede houding belangrijk, maar mijn moeder die hamert erop. Heb vaak zonder beugels en teugels mogen rijden, een vol uur lang. Dat als ik mijn beugels terug kreeg ik perfect zat.

Ben ondertussen 20 jaar, heb jaar niet gereden, en bedoeling is volgend jaar terug te rijden. Maar ik begin ook weer met een zit/houdingles. Zonder een goede zit lig je er toch zowiezo af als je een bokker hebt, of zoals ik die jonge paarden rijd is het ook niet gezond voor de paarden...

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:27

zitles is zeker niet voor beginners. zelfs bij de hoogste dressuuroefeningen is je zit van belang en kunnen de kleinste wijzigingen in je zit veranderingen aan brengen in je oefeningen. zitles is niet alleen voor mensen die in elkaar gezakt zitten op het paard. ook mensen die zo op het eerste oog recht zitten kunnen nog verkeerde invloed met hun zit uitoefenen. je kunt bepaalde spieren onbewust blijven aanspannen om "recht te blijven zitten" of bv. je gewicht op de verkeerde zitknobbel zetten tijdens een oefening.

heb zelf een m2 en 2 z-ruiters thuis en het is verbazingwekkend als je die een keer zitles ziet nemen en ziet wat een dingen er toch nog aan het licht komen wat betreft je houding en zit en waar ze zeker weer profijt mee doen in hun oefeningen.

en een goede instructrice of instructeur op gebied van zitles, kan je dus op elk niveau en dus ook met je oefening (zoals schoudervoor, wijken,enz) helpen

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:35

Heel veel profs zitten herhaaldelijk op de flexchair.. dat is in principe ook zitles... Dus ja ik vind dat zitles voor iedereen is...
Als je open staat voor verbetering (in jezelf) dan vind ik het zeker aan te raden om je ook te richten op je eigen houding/balans/zit op het paard...

Laura5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:39

Zitles lijkt mij ook voor iedereen, als je heel lang niet op je houding let, ga je misschien ongemerkt scheef zitten. Dit kan iedereen gebeuren, juist eerder bij gevorderde ruiters, omdat die vaak niet meer zo erg bezig zijn met hun houding.

jonijonijoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

ik vind dat je uit een zitles veel leert, zou het nog eens moeten doen :+

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:25

Ik vind niet dat zitles alleen voor beginners is, je leert er veel van en kan altijd handig zijn! :D

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:28

Dyanne_z schreef:
Zitles is zeker nuttig! Na verloop van tijd merk ik bij mijzelf dat er kleine foutjes insluipen. Alles draait om balans.

Precies!

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:34

Er sluipen altijd wel fouten in waar je je niet bewust van bent tot je een zitles neemt. Het is toch de basis van het paardrijden, dus je zit moet goed zijn en daar moet je altijd aandacht aan besteden!

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:05

Nee hoor, zitles is altijd wel goed om te krijgen, mijn paardje gooide me vroeger heel hoog op, ik heb ook tijden zitles gehad..!