5 kwartier dressuurtraining te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:34

Punt is dat het bij dressuur niet gaat om conditie alleen, maar veel meer over gymnastiseren, lenig maken, spieren ontwikkelen. Er spelen bij het trainen dus verschillende aspecten: conditie, lenigheid, kracht.

Dus het feit dat het conditioneel kán wil nog niet zeggen dat het in de ontwikkeling van lenigheid, losheid en kracht ook góed is. En dan nog: het feit dat iets (conditioneel )kán wil niet zeggen dat het ook zínvol is. ..

Dus:
Kán het? Ja!
Is het zínvol...........Nou, nee.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:01

@kohtje:

Wauw dan zal ik morgenochtend ook maar niet gaan trainen maar een beetje lekker gaan rijden! Wat een onzin zeg en geheel respectloos naar het gros van de bokkers wat hun uiterste best doet hun paard zo goed mogelijk te trainen.
Ik vind dat TS goed aan het trainen is al is het wat aan de lange kant maar ze pikt alle tips goed op en dat hoort ook bij een juiste training en niet bij lekker rijden.

kohtje

Re: 5 kwartier dressuurtraining te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:30

Respectloos? Stel je niet aan. Ja ik vind het gewoon rijden,trainen is echt iets van nu. Vind PERSOONLIJK Laag nivo gewoon rijden en verbeteren. Een paard wat nooit wat doet alleen in het land lopen kan gewoon een half uur gereden worden. De basis conditie kan dat aan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:46

Op die manier is toch heel de dressuur gewoon rijden :+

Om maar duidelijk te maken:
Citaat:
Trainen wordt in de van Dale gedefinieerd met twee betekenissen: `stelselmatig oefenen in een tak van sport` en `oefenen in een bepaalde vaardigheid`.

Daarin is dus niks persoonlijks of een mening. Het oefenen van een bepaalde vaardigheid IS trainen.
Overigens vond ook ik je post neerbuigend en respectloos.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:09

Jij je zin. Noem jij het trainen en ik rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:51

Ja dat is dus een foutieve benaming. Dan zou alle dressuur rijden zijn.
Overigens is z ook nogsteeds basis dus waar stopt het dan?

Je kan wel verschrikkelijk eigenwijs doen, maar de definitie is er gewoon niet naar om te zeggen dat je wat anders denkt.

SuperDolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:29

Ik rijd meestal 45 min. tot maximaal een uur.
Ik begin met instappen (5 min.), maar als hij erg fris is laat ik hem eerst even draven, en begin ik daarna opnieuw vanuit stap zeg maar ;)
Na het instappen ongeveer 10 minuten overgangen stap-draf-stap-draf, kort op elkaar, om hem goed voor het been te krijgen.
Daarna ongeveer 10-15 minuten tempowisselingen, voornamelijk in draf.
Dan galop links en rechts, max. 10 minuten (vindt ie best moeilijk).
Afhankelijk van zijn bui en concentratie daarna nog wat slangenvoltes, kleine voltes, enz. (10 min.)
Uitstappen (10 min of langer, als ik loop te ouwehoeren :P)

Maar als ik het na een half uurtje genoeg vind, stop ik net zo makkelijk, zeker als hij goed gewerkt heeft! Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit ;)

Mijn paard is 5.5 jaar en is een reus, dus moet altijd even op gang komen ;)
Zijn concentratie wordt wel steeds beter!

Mandydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:18

Vind ik niet zo heel lang.