Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:27

Ja de optie dat mijn instructrice mee gaat is er, maar ze is zelf geen buitenrij mens dusja. Lissie (zie deze bladzijde) Wil me gaan helpen met de baas worden. Dat wacht ik maar even af.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: Paard dat er vandoor gaat op buitenrit, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:13

Waarom heb Ik nog nergens in dit topic gelezen over de ' one rein stop'? Dat is een noodrem die je je paard aanleert. Hij is heel effectief en helemaal niet gemeen, want omdat je je paard hier heel goed op voorbereidt, is het iets heel anders dan omtrekken.

Kijk maar eens op paardnatuurlijk en op youtube naar 'one rein stop'. Je vindt m makkelijk en het is precies wat je nodig hebt in dit soort noodsituaties!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:19

Als paardlief er van door gaat boeit hem die 'One rein stop' ook niet meer...

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:20

Ik ga kijken, maar als hij rent rent hij. Dat is het probleem. Dan luistert hij naar niks.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:27

Ook niet naar een ketting die hem onder zijn kin drukt, paard is net niet van steen... Heb zelf af en toe zo een debiel, neus naar voren (kun je trekken wat je wilt, krijgt niks in beweging, ook niet met rukjes ed) tot je bijna terug bent bij stal :') Kettingbitten (of hefboom) helpen, voor het paard is het alleen maar 'zielig' als HIJ gaat rennen...

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:32

Ik zou ook zeggen: Bezig houden. Maar Als hij dan uiteindelijk rustig is, ook niet de hele tijd in zijn mond zitten. Is beetje moeilijk. Ares deed dit vroeger ook wel eens. Ik moest hem toen ook omtrekken (zijn dan bijna iedere keer tegen de grond of in de gracht gegaan omdat meneer zich gewoonweg niet laat omtrekken).
Ben dan enkele keren gaan wandelen met instructrice erbij (te voet of met haar eigen paard) zij gaf mij toen oefeningen om hem te kalmeren. Dit in combinatie met een hefboombit heeft het zo goed als opgelost.
Dus zelfs al is je instructrice geen buitenrij mens, je kan mss gewoon vragen of ze een klein stukje wil meewandelen en wat tips geven?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:44

Ja, Lissie_Zigor gaat me ermee helpen. Ik ben blij eht het vandaag goed ging!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:10

haha dat van die waterbalon kende ik nog niet heb wel eens gehoord van een ei maar die is nog lastig heel te houden heel de weg tot die stijgerd dus die waterbalon is wel een goede:P
leuk om te horen dat het beter gaat:)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:13

die van mij ging er ook vaak vandoor toen ik hem net had (uitproberen) en die was gewoon niet om te trekken of te stoppen. hij had toen nog een vrij slechte conditie. toen hij er een keer vandoor ging heb ik hem hem een hele tijd laten rennen, hij wou stoppen maar moest door van mij. hij was doodmoe en vond er niks meer aan om er vandoor te gaan, hij deed het omdat het niet mocht van mij, toen het moest wou hij niet meer. hij is er daarna nooit meer vandoor gegaan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:23

Zo'n pony heb ik ook gehad! En ook een Haflinger haha :)

Toen zij haar hoofd tussen haar benen stak, was het eerste wat ik deed: mijn handen helemaal omhoog en haar een snok omhoog geven en dan een gigantische schop om die bokken eruit te krijgen. En je moet het vooral aan leren voelen, proberen dat je hem net een stapje voor bent. Daarna gewoon lekker doorrijden en flink aan het werk zetten, dat ze moe worden van zichzelf haha :) En heb haar ook wel eens een tik met mijn zweep op haar hoofd gegeven toen, daarna heeft ze het nooit meer gedaan... :+

En ik zou ook echt vragen aan je instructrice of ze eens mee gaat! Desnoods kun je er ook een scherper bitje inleggen, ben absoluut geen voorstander van zulke oplossingen, maar zo wordt het echt gevaarlijk..
Laatst bijgewerkt door xMercury op 11-01-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind dat een paard altijd respect moet hebben voor je hulpen; of het nu de rem is of dat hij sneller moet. (mits je het hem natuurlijk duidelijk uitlegt en consequent bent).

Als hij dus "opeens" niet meer reageert op jouw hulp, moet je naar mijn idee gewoon heel duidelijk zijn. Dat kan betekenen dat je aan de noodrem trekt. Beter één keer duidelijk, dan maar een beetje aan hem blijven hangen. Dat gedrag mag gewoon niet getolereerd worden, want het is, zoals je zelf ook weet, levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:05

Ook niet het hele topic gelezen, maar is het een optie om haar eerst even te longeren in het weiland, ook galop, dan is de ergste energie weg, en kun jij rustig op pad!

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:10

June: Dat doe ik ook. Even laten rennen. Toch helpt dat niet...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:16

Het is vaak dat als ze buiten zijn, ze al druk zijn in hun hoofdje of ineens iets ''eng'' vinden of ineens ''druk zijn'' ze vaak de hele rit gaan lopen klieren en zogenaamd alles eng is.
Tenminste mijn ervaring :')

stalmb123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:30

hallo,
mijn pony heeft ook gebokt en ging er daarna vandoor.
ik heb het opgelost met hem tegen iets aan sturen stopt hij vanzelf.
bijvoorbeeld tegen een boom.