strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:18

amarial schreef:
WhySoWhite schreef:
Onzin ik rijdt western en daar heb je niet eens een neusriem.. Ze zijn er wel maar die zitten vrij los. Ik weet dat toen ik nog dressuur reed ik mijn neusriem altijd 2 vingers onder het jukbeen had zitten en wel vrij aangesloten.

In de western rij je niet zoveel op de teugels als in de dressuur.. Daar zit verschil in hé.

Dat is echt onzin. Ook met western heb je gewoon contact met het bit.
Jammer dat mensen het allemaal zien zoals ik de films. Ook een western paard word op teugels met contact gereden en recht gericht. Dressuur mag ook best wat meer met been en zit gedaan worden. Echt niet elk kunstje is nodig met het bit.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:24

Dat is echt onzin. Ook met western heb je gewoon contact met het bit.
Jammer dat mensen het allemaal zien zoals ik de films. Ook een western paard word op teugels met contact gereden en recht gericht. Dressuur mag ook best wat meer met been en zit gedaan worden. Echt niet elk kunstje is nodig met het bit.[/quote]

natuurlijk worden ook westernpaarden rechtgericht en met de teugel gereden. verschil is alleen dat dit als doel heeft om het paard helemaal zichzelf te leren dragen en uiteindelijk zonder veel (teugel)druk te kunnen rijden (dus echt loslaten). dressuur gaat zover niet en maakt in mijn optiek het paard afhankelijker van de ruiter. maar dat is mijn bescheiden mening...

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:29

star_hutch schreef:
misschien het halthouden laten voor wat het is en eerst met het nageeflijk blijven in de overgangen aan de slag gaan?
dus stap-draf/draf-stap, draf-galop/galop-draf, stap-galop/galop-stap.
als je paard hierin sterk wordt (dus netjes over de rug beneden blijft), kun je stilstand-stap/stilstand-draf/stilstand-galop meenemen en is het halthouden maar een peuleschilletje en wordt het halthouden een onderdeel van het rijden en niet zoals jij zegt: stoppen met rijden.
en omdat je paard nog groen is, ziet hij waarschijnlijk niet het verschil tussen halthouden-omdat-we-klaar-zijn-met-rijden (dus hoofd omhoog) en halthouden-omdat-dit-een-onderdeel-van-het-rijden-is.
misschien heb je hier wat aan!

Thanks :) Aanleuning blijft redelijk constant en makkelijk in de overgangen stap draf en terug. Met galop erbij gaat steeds beter, maar ze gaat dan ook steeds makkelijker galopperen. Moet de overgang stap-halt gewoon vaker mee gaan pakken. Vanuit halt wegrijden als ze uiteindelijk toch nageeft is een makkie. zowel stap als draf. Ik denk dat ze inderdaad zoiets heeft van "we staan stil, ik ben klaar" :+

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:31

NoekAa_ schreef:
star_hutch schreef:
misschien het halthouden laten voor wat het is en eerst met het nageeflijk blijven in de overgangen aan de slag gaan?
dus stap-draf/draf-stap, draf-galop/galop-draf, stap-galop/galop-stap.
als je paard hierin sterk wordt (dus netjes over de rug beneden blijft), kun je stilstand-stap/stilstand-draf/stilstand-galop meenemen en is het halthouden maar een peuleschilletje en wordt het halthouden een onderdeel van het rijden en niet zoals jij zegt: stoppen met rijden.
en omdat je paard nog groen is, ziet hij waarschijnlijk niet het verschil tussen halthouden-omdat-we-klaar-zijn-met-rijden (dus hoofd omhoog) en halthouden-omdat-dit-een-onderdeel-van-het-rijden-is.
misschien heb je hier wat aan!

Thanks :) Aanleuning blijft redelijk constant en makkelijk in de overgangen stap draf en terug. Met galop erbij gaat steeds beter, maar ze gaat dan ook steeds makkelijker galopperen. Moet de overgang stap-halt gewoon vaker mee gaan pakken. Vanuit halt wegrijden als ze uiteindelijk toch nageeft is een makkie. zowel stap als draf. Ik denk dat ze inderdaad zoiets heeft van "we staan stil, ik ben klaar" :+

ja best kans...ze moet leren dat halthouden ook werken is. (zelfs heel hard werken :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:45

NoekAa_ schreef:
zo kwam dat wel over maar goed nevermind.
Hand sluiten, dus millimeterwerk. en dan zorgen dat ze haar aandacht weer naar mij wil verplaatsen door of iets been aan te sluiten of met stem.

Precies, hand sluiten en iets been. (niet alleen je hand want dan gaat de hals erop) Als dat dus niet voldoende werkt rij je actief weg, maakt haar nageeflijk en gaat opnieuw halthouden. Het gaat erom dat je goed actief blijft rijden zodat je paard het idee heeft dat er nog wat gaat komen. Als ze bij het halthouden haar hoofd omhoog doet heeft het geen zin te blijven staan en wachten tot ze zakt, dat moet vanuit het voorwaarts rijden komen.
Wat je wel ook kunt doen is op zo'n moment even loslaten en dan opnieuw oppakken en vragen of ze wil inbuigen links en rechts. Dan moet ze ook even nadenken wat je ook weer wilt.

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:01

:j LET OP:VOOR IEDEREEN MET EEN AANSN OER NEUS RIEM! DE BOVENSTE NEUS RIEM MOET WAT LOS ZITTEN IVM MET DE KIEZEN !!!!DAAR DEZE NIET IN DE WANGEN GEDRUKT WORDEN EN JE EEN AVERECHTS EFFECT BEREIKT!!DAARBIJ DE SPEr RIEM MAG WAT STRAKKER NIET TE ZODAT JE PAARD DE TONG NIET OVER HET BIT KAN GOOIEN OF ER NAAST EN ZODAT JE BIT NIET DOOR DE HELE MOND SCHUIFT EN JE BIT MOOI STIL OP EEN PLEK ID MOND BLIJFT LIGGEN!MIJN SPEr RIEM ZIT STRAK(VAST IS VAST EN JE VOELT ZELF WAARSCHIJNLIJK WEL AAN ALS JE DEZE TE STRAK DOET WAARBIJ JE TE HARD TREKT ...overal waar TE voorstaat ;) ) ENFIN MIJN ERVARING MET DE SPER RIEM (ONDERSTE BANDJE)IS DAT DEZE NA T RIJDEN VAAK LOSSER IS GAAN ZITTEN NET OF MIJN PAARS NEUS BEETJE IS 'GEKROMPEN '

Informatie verkregen van een zeer goede paarden tandarts en mijn eigen 21 jaar ervaring.

With love for youre horse
Vriendelijke groet

anneliesdj

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:02

Alleen heeft het geen zin je neusriem losjes te laten als je de sperriem wel strak trekt, daarmee trek je ook de neusriem weer strakker.

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:14

Ps basis basis basis,overgangen rijden is te grote stap!,,(van draf stap etc)beter is zowel in stap draf en galop ,BEETJE NAAR VOREN RIJDEN(verruimen niet strekken ) (NIET OVER EIGEN TEMPO VAN HET PAARD GAAN)WEER IN EIGEN TEMPO VAN HET PAARD TERUG EN DAT IN ALLE GANGEN ZO TRAIN JE ZONDER TE GROTE OVERGANGEN WAT VEEL MOEILIJKER IS TROUWENS GELIJKELIJK DE ACHTERHAND EN MAKKELIJKER VOOR JE PAARD HOUD T MEER ALLERT. En alles vanuit ontspanning met name de ruiter zelf en dat overbrengen naar je paard.

Vriendelijke groet
ORUN GEDIPLOMEERT INSTRUCTEUR NIVEAU 2

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:15

KAN EEN ORUN GEDIPLOMEERD INSTRUCTEUR NIET ZONDER CAPS LOCK??

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:16

roos85 schreef:
Ps basis basis basis,overgangen rijden is te grote stap!,,(van draf stap etc)beter is zowel in stap draf en galop ,BEETJE NAAR VOREN RIJDEN(verruimen niet strekken ) (NIET OVER EIGEN TEMPO VAN HET PAARD GAAN)WEER IN EIGEN TEMPO VAN HET PAARD TERUG EN DAT IN ALLE GANGEN ZO TRAIN JE ZONDER TE GROTE OVERGANGEN WAT VEEL MOEILIJKER IS TROUWENS GELIJKELIJK DE ACHTERHAND EN MAKKELIJKER VOOR JE PAARD HOUD T MEER ALLERT. En alles vanuit ontspanning met name de ruiter zelf en dat overbrengen naar je paard.

Vriendelijke groet
ORUN GEDIPLOMEERT INSTRUCTEUR NIVEAU 2

uhm... ik geloof dat je capslock vastzit ofzo =:)

beetje vervelend lezen zo

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:17

Bij mij zit de sper riem los van de bovenste neusrien en druk van voor is juist goed daar de neus naar beneden moet en het gaat met name om de kiezen ad zijkant voor zit alleen neus bot

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:18

oh, wat voor neusriem heb jij dan? Geen gecombineerde?

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:22

Nee hoor zit niet vast express gedaan aangezien het best belangrijk is althans voor mij en nog wat anderen in belang van het paard zijn gebit en dat graag wou delen en het zo kennelijk lekker opvalt niet mijn bedoeling iemand te irriterenkijk wel uit en advies mag je aannemen naast je neer leggen en er zijn zoveel meningen en feiten etc etc ieder zijn eigen waarheid.
Respect :o _/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:22

roos85 schreef:
Bij mij zit de sper riem los van de bovenste neusrien en druk van voor is juist goed daar de neus naar beneden moet en het gaat met name om de kiezen ad zijkant voor zit alleen neus bot

Jij denkt dat als je je neusriem strakker trekt je paard sneller nageeflijk is?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:24

Ik trek de riempjes altijd aan tot ik kracht zou moeten zetten, het sluit dus aan, maar strak zit het zeker niet. Maargoed of strakker beter werkt? Geen idee... Ik rijd niet echt paard, dat doet mijn zus :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:25

roos85 schreef:
Nee hoor zit niet vast express gedaan aangezien het best belangrijk is althans voor mij en nog wat anderen in belang van het paard zijn gebit en dat graag wou delen en het zo kennelijk lekker opvalt niet mijn bedoeling iemand te irriterenkijk wel uit en advies mag je aannemen naast je neer leggen en er zijn zoveel meningen en feiten etc etc ieder zijn eigen waarheid.
Respect :o _/-\o_

huh nee wacht even ik snap je niet :P Je hebt het er toch over dat je twee neusriemen hebt? In je eerste bericht zet je dat je de aansnoer niet moet aansnoeren (da's je "hoge" neusriem) en je sperriem, dat die wel goed vast moet.

Maar sperriem is toch per definitie dat ding dat aan een hoge neusriem vastzit en wat het een gecombineerde neusriem maakt?

of heb jij het hier over iets anders en praten we langs elkaar heen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:28

Niet mee eens. De nageeflijkheid die je wilt behouden in een overgang naar het halthouden hoort niet vanuit het tuig te komen maar vanuit het rijden. Het is jou rijden dat maakt dat je paard niet nageeflijk blijft, en daar moet je aan werken. Ik had het vooral bij de draf - stap overgang, bij mij was het omdat ik net te veel buitenteugel toestond en het contact te weinig werd. Nu zijn we verder en hangt het niet meer van dat kleine element af, maar kortom de oorzaak in het rijden zoeken en niet het harnachement. Tussen mijn neusriem kunnen twee vingers op elkaar (dus niet plat op de neus zoals velen doen) En mijn sperriem heb ik er op een dag af gesneden en merk geen enkel verschil in het rijden met of zonder. Een strakke neusriem heeft rennen en hoofdschudden tot gevolg, en groot gelijk heeft hij. Ik vind het overigens wel mooi een hoge neusriem, anders zou ik die helemaal weg laten.

@roos85: Voor een gediplomeerd instructrice schrijf je behoorlijk slecht. Met normale zinsbouw, leestekens en letters in een normale grootte denk ik dat je argumenten veel beter leesbaar zullen zijn. De tekst nalezen kan ook nooit kwaad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:28

Vanuit een andere invalshoek gezien. Wil een paard correct kunnen nageven dan zal het zijn kaakspieren los moeten laten om optimale ontspanning onder de ruiter te kunnen geven, met los laten hier bedoel ik dat het paard zijn kaken los laat ten opzichte van elkaar. Er ontstaat dus ruimte tussen de boven en onderkaak (geen ruimte = gespannen kaakspieren). Wil een paard zijn kaakspieren los laten dan moet het er wel de ruimte voor hebben, ofwel een neusriem die de ruimte biedt of geen neusriem.

Dit heeft tevens ook te maken met schuimen tijdens de arbeid. Een paard moet tijdens de arbeid zijn slijm kunnen wegslikken én kunnen ademhalen. Dit moet dus goed afgewisseld worden. Om te kunnen slikken moet het paard dus én een ontspannen hoofdhouding hebben waarbij dit mogelijk is én kaakruimte om het überhaupt te kunnen. Als onder andere de neusriem geen kaakruimte biedt, dan kan het paard ook niet slikken. Dit zijn vaak de typische dikke witte kwijlslierten die je ziet, plus dat het paard er benauwd van kan raken.

Meer informatie hierover vindt je op http://paardenbitten.nl/Schuimen_tijdens_arbeid.html.

Ofwel in mijn ogen is een neusriem niet echt functioneel meer, wil je er toch mee rijden zorg er dan voor dat het paard zijn kaken nog steeds goed kan gebruiken.

Overigens, is een gecombineerde neusriem niets meer en minder dan een combinatie van een hoge en lage neusriem. Van oudsher hadden ze het doel om te voorkomen dat het paard kaakletsel op liep op het slagveld en tegenwoordig om de mond dicht te houden.

[edit]

roos85 schreef:
:j LET OP:VOOR IEDEREEN MET EEN AANSN OER NEUS RIEM! DE BOVENSTE NEUS RIEM MOET WAT LOS ZITTEN IVM MET DE KIEZEN !!!!DAAR DEZE NIET IN DE WANGEN GEDRUKT WORDEN EN JE EEN AVERECHTS EFFECT BEREIKT!!DAARBIJ DE SPEr RIEM MAG WAT STRAKKER NIET TE ZODAT JE PAARD DE TONG NIET OVER HET BIT KAN GOOIEN OF ER NAAST EN ZODAT JE BIT NIET DOOR DE HELE MOND SCHUIFT EN JE BIT MOOI STIL OP EEN PLEK ID MOND BLIJFT LIGGEN!MIJN SPEr RIEM ZIT STRAK(VAST IS VAST EN JE VOELT ZELF WAARSCHIJNLIJK WEL AAN ALS JE DEZE TE STRAK DOET WAARBIJ JE TE HARD TREKT ...overal waar TE voorstaat ;) ) ENFIN MIJN ERVARING MET DE SPER RIEM (ONDERSTE BANDJE)IS DAT DEZE NA T RIJDEN VAAK LOSSER IS GAAN ZITTEN NET OF MIJN PAARS NEUS BEETJE IS 'GEKROMPEN '

Informatie verkregen van een zeer goede paarden tandarts en mijn eigen 21 jaar ervaring.

With love for youre horse
Vriendelijke groet

Ten eerste, zonder caps lock is het ook te begrijpen. ;)

- Tong over het bit gooien + sperriem gebruiken = symptoom bestrijden
- Teveel teugeldruk > bit schuift door de mond + sperriem gebruiken = symptoom bestrijden

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:34

Hehehhe dankje wel hierboven dat is nu een goede uitleg over waar ik naartoe stuurde alleen word er fiets hatelijk gereageerd op wat ik schreef :( wat een wereld is dit toch geworden als je iets GOED MET LIEFDE VOOR EEN ANDER BEDOELD kan tegenwoordig ook niets meer zeggen waar mensen al niet over vallen ,jammer.
|(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:38

Je berichten lezen echt een stuk beter zonder caps lock hoor. := Schelden is ook nergens voor nodig. ;)

Als je iets plaatst op een discussie forum dan kun je verwachten dat je een weerwoord krijgt. Wil je dit niet, dan had je het niet op een discussie forum moeten plaatsen.

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:48

Schelden?samsung galaxy tal is nie echt lekker typen hahaha ik ga weer lekker vandoor ja eerste keer op forum met vreemden praten aaaaaaa werkt niet voor mij hou van face to face ouderwets gezellig hahaha beter voor mij vreselijk dit bleeeh komt altijd anders over schrijven of je moet lekker kunnen dichten ofzo :D :wave: :evaw:

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:49

Tablet aaaaargh klote typen hahaha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:50

roos85 schreef:
Schelden?samsung galaxy tal is nie echt lekker typen hahaha ik ga weer lekker vandoor ja eerste keer op forum met vreemden praten aaaaaaa werkt niet voor mij hou van face to face ouderwets gezellig hahaha beter voor mij vreselijk dit bleeeh komt altijd anders over schrijven of je moet lekker kunnen dichten ofzo :D :wave: :evaw:

Lieverd, dit heet een discussie :(:)
Je hoeft niet meteen je weg te laten jagen.
Maar eerlijk, alleen al met een caps lock aan dan kom je aanvallend over.

roos85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:06

Hahaha ja dat wist ik niet :o :o mijn excuus aan n ieder ben niet zo handig met de tablet en computer hoor ben jaartje ouder(65 jong)en dit ding heeft mijn dochter aangeschaft :o :( dank jullie wel! Groetjes van roos

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:12

@roos85, ach, het had iedereen kunnen zijn eigenlijk :). Bokt is nou niet precies het meest vriendelijkse/gastvrije forum van het wondere wereld wijde web.

Zullen we weer terug naar neusriemen? :j

ik ben nog steeds niet overtuigd van de andere kant van het verhaal. Het nut van een strakke neusriem. Of zelfs een neusriem die 'normaal' vastzit.

Ben het denk ik met magda_90 eens, denk niet dat de neusriem eigenlijk echt 'nut' heeft.

Toen ik vanmiddag even checkte hoe 'strak' die van mij precies zat kwam ik tot de conclusie dat hij nog losser zat dan ik dacht :P maar ik weet zeker dat hij netjes op zijn plek blijft zitten doordat hij zowel op het neusbot boven als de kaak onder rust. Sperriem zit volgens hetzelfde principe vast. Zo los mogelijk zonder dat het gaat irriteren.

Iemand die nog een nieuw licht kan werpen op de mysteries van "de neusriem" ?