je geduld verliezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:48

superpony schreef:
minajtje schreef:
ik heb het ook wel eens. maar als het paard loopt te klieren om niks dan kan het geen kwaad hem aan te pakken en dan hoef je je dus ook niet schuldig te voelen. ik heb wel een keer gehad dat ik m'n geduld verloor omdat m'n paard gewoon niet in draf wou, en daar heb ik me heel schuldig over gevoeld. en terecht. het was namelijk de eerste keer dat hij moest draven aan de longe, dus hij snapte het gewoon niet. gelukkig is het een paardje dat niet zo snel ondersteboven is van iets (ben dat paardje aan het inrijden.) heb er een nacht wakker van gelegen. maar gelukkig leek het alsof hij alles was vergeten de dag erna, gewoon weer vrolijk aan het werk gegaan :)

Ten eerste loopt een paard niet te klieren om niks, daar ga je al de mist in.
Ten tweede heeft hem aanpakken geen nut als hij in jouw ogen loopt te klieren
Een paard gaat niet voor niks niet in draf, dus geduld verliezen helpt je niet.
Een paard is niet snel onderste boven misschien in jouw ogen, amar dat kan meerdere redenen hebben. Hij kan ook al zo afgestompt zijn, dat hij ''gewend'' is aan de straffen.

Je zegt dat je aan het inrijden bent en dan gebeurt dit al? Foute boel! Je hebt maar 1 kans om het goed te doen en zo gaat het niet goed.

Een paard lijkt het te zijn vergeten misschien en hopelijk was dat zo, maar als je ook maar een stapje verkeerd doet of overslaat kom je die nog wel tegen. En tegen die tijd verwacht je nog meer en krijg je nog meer frustraties.

Het enige dat helpt is duidelijk zijn en heel consequent.

daar ben ik het niet mee eens. een paard kan echt wel klieren, neem bijvoorbeeld mijn pony. met iemand anders erop die harstikke goed rijdt gaat hij gewoon stil staan en doet niks meer, ga ik erop gallopeerd hij gelijk vrolijk weg. en als een paard echt gewoon verschrikkelijk aan het klieren is kan het echt geen kwaad een schop te geven oid. als ik mijn pony nooit zou aanpakken dan zou hij gewoon denken dat hij de baas is en zou je er simpelweg niet op kunnen rijden. (veel mensen kunnen er niet op rijden, erg lastige pony)
en het paardje dat ik nu aan het inrijden bent die is zeker niet afgestompt, is 4 jaar en heeft geen zweep of iets gezien, en is vier jaar niks mee gedaan. (behalve borstelen)
en ja, ik heb achteraf zeker spijt van gehad dat ik m'n geduld verloor en echt boos op hem ben geworden, maar nu denk ik wel het was wel nodig. bij een ander paard het het helemaal verkeerd kunnen gaan en zou hij geen vertrouwen meer hebben. maar dit paard had het gewoon echt even nodig. hij was gewoon een beetje rond aan het kijken, gras proberen te eten en dan mag hij toch wel even duidelijk weten dat hij op moet letten.
hij let nu veel beter op, gaat harstikke goed met hem en gister voor het eerst naar buiten geweest. :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:02

freeride schreef:
Vickz schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat een goeie mep toch soms ook wel werkt, soms doet paardlief eens lastig en dan na 1mep is dat plotseling over :p dan opeens gaat het wel zonder morren :p

tja, nu al spijt van mijn vorige reactie, how low can you go? boos worden op een vluchtdier onder het zadel, niet echt handig he.
Krijg de indruk dat je zelf rijtechnisch niet helemaal goed bezig bent, en erg onbetrouwbaar bent voor je paard,en een mep om iets op te lossen onder het zadel is echt geen optie in mijn ogen, als je je emoties niet onder controle hebt, hoe kun je dan een goeie betrouwbare ruiter zijn voor je paard, jij bent al een roofdier, je zit op haar meest kwetsbare plek, de rug, en ook nog op een leren zadel(dood dier dus).
Hou eens rekening met je paard en niet met jezelf..valt niet altijd mee, maar probeer dat eens een maand, verbiedt jezelf om boos te worden, boos worden is onmacht, doe je niet bij dieren en niet bij kinderen.

ja zo kan je het ook bekijken :roll:
ik neem dus aan dat jij je paard helemaal paard laat zijn en er niet op gaat zitten, want dat gaat allemaal tegen de natuur in :')
en vooral ook niet voeren hoor! in het wild eten paarden ook geen hooi en brokjes, kon ie weleens een trauma van oplopen :')[/quote]

Jeez, wat een rare reactie, lekker volwassen, mijn paarden zijn paarden en mogen dat altijd zijn, ik ben een mens en moet dat altijd zijn,en idd, ze krijgen geen brokken en geen koekjes :), maar wel hooi, eten ze in t wild overigens ook, of hoe noem jij de gedroogde dorre grassprieten die ze in 't wild eten? even serieus nu, een goede en eerlijke ruiter wordt gewoon niet boos, wat voor nut heeft 't om boos te worden op een vluchtdier? maar ik denk dat het geen zin heeft om hier iets kritisch te schrijven, zag net dat het paard van TS braaf was geweest en daarmee los in de bak had verdiend????? dat paard beseft dat totaal niet, omkoperij proberen op je paard, hoe bijzonder...triest. een paard moet vrij kunnen bewegen, en veel, en ik zeg het nog 1 x als je boos wordt op je paard omdat je zelf rijtechnisch iets niet opgelost krijgt, hoor je niet op een paard thuis,of kun je ook boos worden op een peuter van 3 en die een rotschop verkopen? als je boos wordt, of denkt te worden stap dan af, wandel doro de bak, koel af en begin aan iets dat je wel kunt, maar je kunt niet verwachten dat je paard ermee kan omgaan dat je als ruiter je emoties niet in bedwang hebt, het is een VLUCHTdier voor iets. lees eens een boek of kijk een dvd.
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-11-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gefixt en foutieve naam eruit gehaald.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:16

Als je quote wil je het dan alsjeblieft goed doen? Nu lijkt het net of ik iets heb gezegd waar ik totaal niet achter sta.

Kinke

Re: je geduld verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:11

Ik vind dat wanneer je jezelf niet in de hand hebt, je niet op een paard hoort te gaan zitten.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:54

Wat ook wel eens wil helpen, mocht je inderdaad echt je geduld verliezen is iets er naast gaan doen aan sport, zonder dieren/mensen, waar je je energie in kwijt kan. Dat je daar eventueel je op kan 'afreageren' en niet dit opspaart.. :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 10:51

@freeride: ja ik liet men paard los in de bak omdat die goed gewerkt had, ik had nog makkelijk een kwartier langer kunnen rijden, maar ik was tevrede en daarom liet ik haar nog maar even los. Wat is daar triest aan? Dat omkoop gedoe was als grap bedoeld, en leek toevallig te werken, net alsof ze me begreep, dat was het grappige eraan. Praat jij dan nooit tegen je paard?? Ik weet ook wel dat ze ons niet begrijpen maar ik praat contant tegen m'n paard.

En volgens mij worden heel wat ouders wel eens boos op hun 3jarige kleuter als die eens niet wil luisteren, daarom wil ik niet zeggen dat je ze een schop moet verkopen, maar zo'n kind moet zijn grenzen ook kennen en luisteren naar z'n ouders en beleefd zijn!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:55

Boos worden en je geduld verliezen zijn 2 verschillende dingen. Als je jezelf niet meer in de hand hebt, terwijl je je paard straft, dan ben je verkeerd bezig. Als je hem op zijn plek zet, door even boos te worden en daarna weer rustig doorgaat met waar je mee bezig bent is een heel andere zaak.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:07

Ik denk dat (bijna) iedereen zoiets heeft meegemaakt, is menselijk. durven toegeven is goed :)

We hebben allemaal weleens onze dag niet. of ons paard.
Ik had het pasgeleden ook, mijn paard doet altijd zijn best, is altijd braaf. Hij had alleen die dag zijn dag niet denk ik en ik wilde trainen..
Achteraf had ik beter wat minder hard willen trainen, dan was ik mijn geduld ook niet verloren ;) het zijn moment opnames en soms denk je ff niet na en ben je er klaar mee.
Op dat moment dat ik ''boos'' werd, voelde ik me meteen daarna super schuldig. Heb gejankt als een klein kind en heb nog ontspanning gezocht en zo afgesloten. Daarna hem naverzorgt etc, janken als een idioot en hij, hij genoot er wel van van die aandacht :=

Ik kan me niet voorstellen dat meerendeel hier zoiets nog nooit heeft gehad.. Het is een samenhang van dingen/momenten die gebeuren en dat de emmer dan plots overloopt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:14

Corellaa schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat meerendeel hier zoiets nog nooit heeft gehad.. Het is een samenhang van dingen/momenten die gebeuren en dat de emmer dan plots overloopt

dat soort mensen heb je IRL ook, die beweren dat ze alles altijd goed doen, foutje toegeven is geen schande hoor _/-\o_

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:35

Precies ja niemand is perfect!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:43

ik had dit vroeger ook wel eens en kwaad dat ik dan was... maarja het hielp niks en mijn paard die zou het liefst dan zijn tong uitsteken en lekker wegrennen. dusja het had totaal geen zin.... maar totdat ik een paard had die zo kwaad werd en mij op dat moment echt bang kon maken... tja op dat moment heb ik me leren inhouden, ik had zelfs dagen dat ik dan gewoon even de teugels lang gooide en tot 10 telde dan bedacht ik ondertussen waar het fout ging, en waarom het fout ging en dan begon ik daar opnieuw... vaak werkte dit wel. ik werd er dan steeds meer van bewst wat ik an het doen was... ook hielp het vaak om een muziekje op te zetten en lekker beetje mee te zingen daar werd ik ook rustig van.... nu heb ik er helemaal geen last meer van.. heb het mezelf gewoon simpelweg afgeleerd met behulp van een paard die het niet pikte! en daar ben ik hem ontzettend danbaar voor!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 14:41

Polly schreef:
Corellaa schreef:

dat soort mensen heb je IRL ook, die beweren dat ze alles altijd goed doen, foutje toegeven is geen schande hoor _/-\o_

Nou dat denk ik u ook! Ik geloof ook niet dat iedereen perfect is en nooit eens wat misdoet. Je weet soms niet op voorhand wat er gaat gebeuren of hoe je je gaat voelen,... Ik heb geen glazenbol!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:12

Tja, het is niet mijn probleem, dus ik ga nergens heen rijden als mensen het zelf niet willen inzien. Ik heb idd geen problemen met onze paardjes. Het heeft wel veel tijd en training gekost om dingen te leren en in te zien. Ik stond er eerst ook anders in en heb echt dingen geleerd.

Zolang mensen dingen plaatsen die ik hier lees, zijn ze smoesjes aan het verzinnen en dat doe je jezelf en je paard aan. iets willen eennemen en leren is beter, dan kom je ene stuk verder op een betere manier.

Ik pak idd weleens hard aan, maar dat is alleen waar het nodig is. Vrijwel alleen momenten dat er iets om ons heen gebeurt en hij zijn aandacht even niet bij mij heeft. Dan zet ik hem harder ana het werk om weer aandacht voor mij te krijgen. Daarna is het over. Ik blijf nooit langer corrigeren dan nodig of gefrustreerd rijden.

dat kost tijd, dat weet ik. Ik geef mensen les, dus zie genoeg frustratie wees maar niet bang. Toch lukt het de meeste mensen om daar vanaf te komen als ze maar willen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:39

Iedereen heeft moeten leren zijn geduld niet te verliezen. We hebben allemaal wel eens uitgehaald, iets gezegd of gedaan waarvan we later dachten, dat had ik beter anders aan kunnen pakken.
Dat zegt men hier ook: tik gegeven en daarna zo schuldig gevoeld.
Het is gewoon iets om over na te denken, de volgende keer dat je je op zit te vreten, omdat het paard niet wil zoals jij wil. Ga je dan meppen, gillen, krijsen of stap je af en denk je, oke, even kalmeren?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 16:48

ik denk dat je uit zo'n situatie ook gewoon weer wat bijgeleerd hebt, bv mijn geduld bewaren, naar een oorzaak en oplossing zoeken,... Ik denk dat iedereen wel eens over de rooie gaat, daarom niet op paarden vlak maar op eender welk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:00

Nou ja, 'over de rooie gaan' dat is me bij het rijden nooit gebeurd. Maar pissig worden omdat ze gewoon zitten te klieren wel hoor! Kom op zeg, ze zijn niet van suiker. Soms mag je ze best even bij de les houden en terecht wijzen als ze zitten te etteren. Uiteraard alleen als die mep dan ook verdient is, en niet omdat jij zélf geen goede bui hebt natuurlijk. In dat laatste geval zou ik lekker gewoon niet te moeilijk gaan doen, beetje buiten een stapritje maken of iets dergelijks. Even niet de confrontatie aan gaan en even iets relaxt gaan doen.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 20-11-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:06

Als je ziet hoe paarden met elkaar om gaan in de wei (bijten en trappen) kunnen ze volgens mij ook wel tegen een dreun van zo'n mini mensje ;) ik ga mijn paard ook niet aanpakken gewoon omdat ik gefrustreerd ben, maar inderdaad omdat ze klieren of etteren, wat ze wel kunnen! Als ik iets probeer (nieuwe oefening) heb ik enorm veel geduld! Maar als ze opeens een basis oefening niet wil gaan doen terwijl ze maar al te goed weet wat er van haar verlangt word kan ik wel een kwaad worden, wie niet? Even paard tot de orde roepen, joehoe luisteren graag...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:41

Ik ben wel hard, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat mensen denken dat paarden bewust lopen te klieren en smoesjes verzinnen omdat ze zelf niet handig genoeg zijn om het met rijden gewoon op te lossen.
Een paard moet op jou gericht zijn dat is sowieso 1. Hij moet jou toch als ''baas'' of ''leider'' zien, hoe men dat ook wil noemen, dus respect. Dat dwing je niet af met rammen, shreeuwen etc.

Er zijn gewoon mensen die bijv angst hebben en met veel teveel spanning rijden en heel oneerlijk zijn tegen hun paard, door hun eigen problemen. Ze zien van alles wat er niet is, of hoeft te zijn.

Ook zijn er mensen die idd een slechte dag hebben, gaan rijden en als iets niet lukt, gaan rammen, schreeuwen, schoppen etc.
Je moet wel weten wat je vraagt, hoe je het vraagt en wanneer. Je mag van je paard verwachten dat hij een oefening doet die je hebt opgebouwd. Maar wat hij nog niet kan of begrijpt, moet jij hem uitleggen en op de goede manier vragen. Geen 1 paard denkt; dat wil ik niet, of ik heb geen zin, echt niet. Als een paard iets niet doet is er iets mis met hoe je het vraagt of ga je te snel etc etc...........

Ook zijn er veel mensen die anders gaan rijden als er anderen langs de kant staan. Dat is zo slecht, maar zie je helaas heel veel. Je moet gewoon bij jezelf blijven en je oefeningen op gepaste manier doen.

Ik stond ergens en ik kom koud de bak in. Vragen ze meteen; kan ie ook spinnen? Maar ik ga zeker even een tijdje losrijden, dus dat is niet interessant om te zien blijkbaar. Jammer voor hun, maar ga niet stoer lopen doen.
Vervolgens komt er een andere dag iemand anders, wordt zelfde gevraagd en paard wordt koud even geshowed met flinke schoppen en nog erger; meneer was meer met de mensen langs de kant bezig om te laten zien wat het paard allemaal kan, dan met het paard goed te laten spinnen en stoppen etc. Je ziet zo een paard dan nog uit alle macht zijn best doen en niks is goed genoeg, want schoppen en rukken is stoerder.
FOUT!!!

Ik geef mijn fouten ten alle tijden toe. Maar heb geleerd nooit met emoties te rijden, dat kost wel tijd om dat te leren en je moet wel open staan. Ik geef nooit mijn pony''s de schuld als iets mij niet lukt.
Ik praat ook wel met andere ruiters over problemen die we tegenkomen en geven elkaar tips.

Geduld verliezen hoeft niet. Je moet leren hoe je dat kan voorkomen. Je mag boos worden en corrigeren, dat doe ik zeker. Maar het is alleen nuttig op het moment van een probleem. En dan eigenlijk nog alleen waar een paard even met iets anders bezig is. Een moeilijke oefening niet kunnen, is altijd de fout van de ruiter! Wil je dat niet inzien, blijf je nog lang jezelf tegenkomen. Je kan een paard er dorheen rammen, maar vroeg of laat kom je het tegen dat je iets hebt overgeslagen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:25

Ergens doorheen rammen,schoppen of slaan om iets gedaan te krijgen zijn in mijn ogen not done maar soms krijg je op een hulp geen reactie waardoor je een grovere hulp moet geven..Als het paard het dan goed doet beloon je..Zo bedoel ik het dan,maar het blijft zo dat zowel mens als paard geen robot is en dat maakt het soms lastig perfect te handelen..Zelf leer ik wel steeds beter omgaan met mijn irritatie,dit omdat mijn paarden super gevoelig zijn en altijd direct reageren op hoe ik handel..Het leerproces stopt nooit haha!

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:54

Bij mij ook heel herkenbaar...
Ik rij soms met mijn ipod in en dat helpt wel om rustig te blijven. Als het even niet goed gaat, vrolijk liedje op en vanzelf ga ik meer ontspannen rijden.
Als je echt voelt dat je je geduld gaat verliezen, stap dan enkele minuten met lange teugel en begin daarna gewoon terug opnieuw...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:57

Ik heb eigenlijk altijd heel veel geduld gehad. Maar vandaag ging het rijden nergens naar, na mijn idee (woensdag en donderdag heb ik heerlijk gereden) en ik merkte wel een bepaalde frustratie naar mezelf toe vooral. Ik ben dan wel iets consequenter naar mijn paard toe, maar ik voel me nu wel heel rot, bang dat ik toch te hard ben geweest ofzo (?). Heb wel lekker buiten uitgestapt en haar nog na de tijd flink beloond, vind het erg belangrijk om het goed af te sluiten..

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:01

ik herken dit probleem soms ook.
mijn paardje is soms zo afgeleid, en daar kan ik mij dan echt aan ergeren.
Ik stop dat meestal gewoon met rijden omdat ik weet dat het niet beter word.
of ik doe hem aan de longe :) dat werkt ook nog wel eens goed!
gr

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 15:53

vandaag had ik ook niet zo'n goede dag, nou ja goede week eigenlijk, mevrouw paard deed nogal tegendraads :( gisteren ben ik gewoon gestopt, had er geen zin meer in, vandaag ging het al beter, maar ik weet dat we gewoon veel meer en beter kunnen, maar dacht ga gewoon maar stoppen voor er frustratie de kop op steekt, en heb haar na het rijden losgegooid in de bak, dat vind ze leuk en dan spelen we zo nog een beetje, ik ren achter haar, zij achter mij :p erg grappig eigenlijk :p ze hou me in het oog en loopt met haar staartje in de lucht rond me te showen :) zo sluiten we ook op een leuke manier af vind ik.