paard 'hangt' echt aan teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:53

blubdevis schreef:
blubdevis schreef:
Misschien dat ik het mis..

Ik heb altijd geleerd dat als mijn paard gaat hangen om eerst eens been en ophouding maken te geven... als je hem loslaat ben je hem toch helemaal kwijt?!..

Je hoeft niet meteen je teugels los te laten en cowboy-achtige taferelen te verwachten. Als je paard hangt kun je loslaten door zelf volledig te ontspannen. Lukt dat niet (lees: het lukt de ruiter niet volledig te ontspannen en geen druk meer te vragen) dan kun je letterlijk even loslaten door je handen naar voren te brengen en niet meer op contact te rijden.. Maar dit wil niet zeggen dat je je paard dan kwijt bent..

Nou als iemand opmerkingen maakt als loslaten, loslaten, loslaten.. dan begrijp ik daaruit helemaal losgooien..

Als paard gaat hangen betekend het toch niets meer dan dat hij op de voorhand loopt? qustie van ophouding en been activeer je de achterhand? = probleem opgelost?

Shoot me if im wrong..[/quote]

Ligt eraan hoe je gewend bent les te krijgen denk ik ;) iig loslaten betekend bij mij de spanning loslaten, niet de teugels ;) en van 'even' een ophouding en been erbij, dan zou het wel heel simpel zijn.. En dan zou ook geen enkel paard meer hangen, als je op die manier de achterhand 'activeert'..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:55

Als hij hangt loopt hij sowieso op de voorhand.

Als het paard niet juist getraind is zul je 'm eerst sterker moeten maken in z'n buik, rug en achterhand en op eigen benen leren lopen voordat je 'm meer van achter naar voren gaat vragen.

Ik heb overigens één keer de teugels volledig losgegooid in galop. Ik had m'n paard nog niet zo lang, hij z'n onderhals wel :+ en die wilde ik eraf. Dus hij mocht niet meer hangen. Bij het aangalopperen smeet hij z'n hals naar voren om eens lekker te gaan hangen: bit beet en de hals op slot, en probeerde daarmee de controle te krijgen. Ik heb toen m'n teugels losgegooid, hij ging bijna op z'n muil maar had toen wel door dat hij ook in galop alle vier z'n benen kon gebruiken om zich te dragen. In stap en draf kon hij dat toen al. Heb 't daarna nog maar 1 keer hoeven doen, minder extreem, en daarna galoppeerde hij voortaan een stuk beheerster aan, heel vreemd :P

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:05

Hey blubdevis, is juist hoor, als je paard op het bit hangt, ophouding geven en benen. Als je volledig loslaat en geen contact houdt, gaat hij nog meer op de voorhand lopen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:16

Geen geld hebben voor les... Raar :') .

In het topic van show je nieuwe setjes, post je regelmatig dat je nieuwe spullen hebt. Een paar dagen geleden nog.

chalinka @ [HAR] [FOTO]Show je (nieuwe) harnachement en setjes.

In totaal een bedrag van 265,-

Daar kan je toch heel wat van lessen.

Ik denk dat je je prioriteiten maar moet bijstellen. Leuk, zo'n nieuw setje, maar mijn oog word eerder getrokken naar dat je paard erbij loopt als een kameel, dan naar het nieuwe dekje dat erop ligt.

Mando

Re: paard 'hangt' echt aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:24

Ik ga met ElineS mee,
Welke Osteo heb je laten komen?

Kan niet dat hij niets heeft gevonden en osteo vind namelijk altijd wat want bij elke paard zit er altijd wel een werveltje vast (net als bij mensen)

Ik zou ook maar eens op zoek gaan naar een goede instructeur ipv dat je jezelf helemaal scheel koop aan setjes waar je eigenlijk niets aan heb.

En kom niet met een excuus er zijn geen instructeurs hier te vinden, overal is wel een instructeur te vinden je moet alleen zoeken en ervoor (willen) betalen.

Welke regio woon je?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:26

Daarnaast zijn er genoeg mensen geweest in al die tigs topics die je hebt aangemaakt, dat ze wilde langskomen om te helpen, maar dit wimpel je ook telkens weer af...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:45

Ja dat van die setjes is inderdaad waar..Ongelofelijk dat je daar zoveel geld aan uitgeeft als werkzoekende :roll:

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:12

Nouja, waar iemand zijn geld aan uit geeft, moet die zelf weten, maar vind het een beetje wrang dat ze hier zegt het niet te hebben voor les, maar dat ze dus wel allerlei spulletjes kan kopen. Dan heb je belang van het paard niet voorop liggen, maar die van jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:15

Je kunt niet in iemands portemonnee kijken natuurlijk, maar het lijkt mij dat les een hogere prioriteit zou moeten hebben. Überhaupt begrijp ik nooit goed dat mensen wél paarden willen, maar geen les willen/kunnen betalen. Goed, offtopic, I know.

Anyway, wat ik doe is naar voren, aan het been, eerst op eigen benen laten lopen, voor je überhaupt iets kunt vragen. Maar ik ben het met de rest eens: neem alsjeblieft les. Voelen en rijden kun je niet leren vanaf internet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:15

Is ook wat sarcastisch bedoeld,maar ik vind ook dat je het geld beter aan goede lessen kunt besteden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 01:01

sorrry hoor maar hier een lijstje van wat ik toen echt allemaal nodig had:
-het deken
-de halsters (zijn er een aantal in heel korte tijd kapot gegaan, had er nog maar 2 voor 3 paarden dus, oke had nog wel touwhalsters, maar das niet hetzelfde)
-een hoofdstel ook (had alleen nog een mexicaans van een half jaar geleden)
-een nieuwe jas en handschoenen had ik ook nodig (mijn oude jas is kapot & men handschoenen waren versleten)
-ik had nog maar 1 goede rijbroek, dus een tweede goede kon er ook wel bij
-zadelsteunen en zadelhoezen had ik nodig omdat ik mijn zadelstal aan het vernieuwen ben
-een nieuwe singel omdat de andere stuk is gegaan

dus wat ik eig. niet nodig had maar om andere reden gekocht heb is de dekjes, de frontriem en de bandages

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:27

Nou, daar had je dus lessen voor kunnen nemen.
Hoe dan ook, leer ervan, en investeer nu in les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:28

Ik zie liever een zadelcheck voor dat bedrag, voor 60 euro kan dat al, iets wat regelmatig moet gebeuren...weet niet iedereen, maar een zadel hoeft nl niet een jaar later nog te passen.....zeker bij jouw paarden omdat ze eerst best schraal waren en nu ze wat voller zijn kan een zadel heel erg gaan knellen wat veel pijn kan geven....een cm verschil in boommaat of kussenvrijheid kan al veel uitmaken...

Zie ook wel eens foto's waarbij het veelzijdigheidszadel op de schouder ligt, ook niet de bedoeling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:58

Ik zou ook echt zoveel mogelijk investeren in het nemen van les. Gisteren stond er nog een post dat je meerdere rijbroeken hebt, en ik las ook al dat je meerdere dekjes en hoofdstellen hebt, dus waarom nog 1 extra kopen? Natuurlijk is het niet veel geld voor een rijbroek, een dekje, of een hoofdstel, maar dan nog: voor hetzelfde geld kun je weer een les (of meerdere) nemen. Goede les is echt onvervangbaar, en ook echt het investeren waard. Zeker bij een paard met artrose is de manier waarop je het paard laat bewegen echt heel erg belangrijk. Hoe beter het paard beweegt, hoe langer het paard pijnvrij kan blijven lopen. En daar hebben jullie dus allebei profijt van.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:20

niet om L*llig te doen maar...

Citaat:
ik heb:
een witte van decathlon
een witte Pikeur (gekregen van iemand dat er uitgegroeit is)
een blauwe van horze
een lichtblauwe blauwe met beige van een merk dat ik ook vergeten ben
een jeansrijbroek
een bruine met zo ruiten zitting van decathlon
een beige van decathlon

Dit poste je gister op bokt, dus het excuus dat je nog maar 1 goede rijbroek had gaat voor mij niet op. Wie weet hoeveel van die andere dingen gelogen zijn.
Alsjeblieft neem eens een keer iets van iemand anders aan en ga gewoon les nemen. Er staan genoeg instructeurs te springen om voor 15 euro per uur een dressuurles te geven hoor. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:11

Moderatoropmerking:
Hoe iemand zijn geld besteedt en hoe belangrijk les daarin is is een heel prima discussie, maar niet in dit topic. Hier graag weer terug naar het rijtechnische aspect. Wat betreft de persoonlijke aanvallen: een dringend verzoek deze achterwege te laten, daar is namelijk nog nooit iemand beter van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:37

stitchlover: de blauwe was de enige goede, andere zijn versleten of passen niet meer goed

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:42

Handen naar voren doen, desnoods teugels los, en gewoon naar voren rijden. Steeds als hij gaat hangen.

Ik denk dat de omscholing niet helemaal goed is gebeurd. Hoeveel ervaring heb je zelf? Ik denk persoonlijk te weinig, nav dit topic. Zou dus les nemen om dit soort dingen te voorkomen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:43

Geryon: ik rijd (derstraks even uiteteld) 11 a 12 jaar, waarvan 4 jaar met eigen paarden en 6 jaar met het paard van men moeder

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:45

chalinka schreef:
Geryon: ik rijd (derstraks even uiteteld) 11 a 12 jaar, waarvan 4 jaar met eigen paarden en 6 jaar met het paard van men moeder

Sommige mensen kunnen nog zo lang rijden, maar alsnog niet genoeg (goede) ervaring hebben. Dat je dit vraagt zegt voor mij al genoeg. Niets mis mee natuurlijk :j Maar dat geeft wel aan dat je les nodig hebt met dit paard. Ik zou daar echt in gaan proberen te investeren! Zal jullie beide helpen.

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:55

ik heb ook een tijdje privé les gevolgd en dit hielp goed zeker een aanrader ze loopt minder alleen op de voorhand en hangt een stuk minder door de juiste ontspanning, echter ben ik nu gestopt met lessen vanwegen tijd gebrek

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 05:30

Ik rij al 25 jaar en leer nog steeds iedere dag, en heb pas sinds 4 jaar goed leren rijden door les te nemen van een goede instructeur

Dus hoe lang je rijdt maakt niets uit... maar wel hoe je het wilt leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:15

Als je je paard losgooit ben je hem misschien kwijt, maar dat maakt toch niet uit als je in je eentje in de bak rijdt? :) Heel ver komt ie niet hoor. Hij leert dan in elk geval dat jij geen boodschap hebt aan het feit dat hij zichzelf helemaal vastzet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:30

Wat is nu eigenlijk je vraag, chalinka?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:46

chalinka schreef:

Dan heb je geen les meer nodig.....