Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:55

voorwaarts en rechtrichten begin je met het jonge paard al mee aan de longe alvorens je erop gaat zitten.
zodat het paard al een dusdanig spierpakket heeft opgebouwd en in staat is beidde kanten goed lateraal te buigen en goede lengtebuiging kan maken.

onder het zadel kun je daar dan verder op voortborduren je kunt het een niet zonder het ander zien , een scheefpaard is niet voorwaarts zonder voorwaarts( impuls) valt er niets te rijden.

In mijn optiek ga je ook niet op zo een knetterscheef jong paard zitten dat is vragen om problemen.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:08

liberty22 schreef:
voorwaarts en rechtrichten begin je met het jonge paard al mee aan de longe alvorens je erop gaat zitten.
zodat het paard al een dusdanig spierpakket heeft opgebouwd en in staat is beidde kanten goed lateraal te buigen en goede lengtebuiging kan maken.

onder het zadel kun je daar dan verder op voortborduren je kunt het een niet zonder het ander zien , een scheefpaard is niet voorwaarts zonder voorwaarts( impuls) valt er niets te rijden.

In mijn optiek ga je ook niet op zo een knetterscheef jong paard zitten dat is vragen om problemen.

Helemaal mee eens :)

nenahdm

Re: Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:33

Ik werk altijd eerst aan het rechtrichten.. snelheid laat ik voor nu even achterwege, maar werking van het achterbeen moet bij mij eerst juist zitten en gaat een paard dan niet vanzelf een tempo ontwikkelen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:49

Ik denk dat we toch echt even tot een algemene definitie van 'voorwaarts' moeten komen :-).

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 05:43

liberty22 schreef:

Uiteraard!
Heb nog nooit een jong paard meegemaakt wat voor, tijdens of na de longearbeid al knetterscheef was. Andere ervaringen hier?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:20

Ik heb wel ervaringen met jonge paarden die van zichzelf al erg scheef waren voor de arbeid begon..kan dus wel..maar deze waren niet eerst getraind aan de longe..trainen aan de longe is zowiezo goed.

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:02

Maris schreef:
Branderup en ook de klassieke franse dressuur beginnen met rechtrichten en balans .....

dat kan alleen als het paard aan het been is... echt waar. :j

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:08

1Romy1 schreef:
Maris schreef:
Branderup en ook de klassieke franse dressuur beginnen met rechtrichten en balans .....

Maar dat kan ook in een langzaam tempo, actief en voorwaarts is nog wel een verschil in mijn optiek.

Quantro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:20

Het is een lastige vraag, omdat je heel erg moet kijken naar je paard.
Normaal gesproken zou ik zeggen eerst rechtrichten, want een paard dat niet recht is kan daarom niet voorwaarts willen zijn. Maar door oefeningen te doen om hem recht te maken is de kans ook groot dat de drang naar voren eerst nog slechter wordt. In dat geval zorg je dat hij eerst actief is en kun je gaan rechtrichten.
Je moet dus eerst kijken waarom hij niet voorwaarts is... Als hij zo scheef is dat hij niet voorwaarts kan lopen zul je dus eerst moeten rechtrichten of probeer beide tegelijk!

Wij geven 11 november een clinic rechtrichten. Misschien interessant?
http://www.bokt.nl/markt/ad/79663/clini ... ne-de-bodt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:17

1Romy1 schreef:
Maris schreef:

ook deze beginnen met longeren , jonge paarden ga je rechtrichten aan de longe door een correcte lateraal buiging te bewerkstelligen , hiervoor ben je als eerst controle figuur controle tempo en een kader nodig , dit versterkt de jonge paarden al dusdanig en richt al dusdanig recht dat ze voorwaarts genoeg kunnen zijn onder het zadel om aan het werk te gaan.

waarom moeilijker maken voor zo een dier als het makkelijker kan.
Beetje geduld word rijkelijk beloont.
En dat moet als particulier niet zo moeilijk op te brengen zijn , is het je brood word het misschien een heel ander verhaal

langzaam in mijn ervaring is dodelijk voor een jong paard , je beperkt op die manier de optimale range of movement wat ten koste kan gaan van de neurologische aansturing van een paard wat hem zijn ruime beweging kan kosten schrijf het heel zwart wit op nu is natuurlijk genuanceerder maar affijn dat is weer een heel heel lang ander verhaal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:56

Ik ging in mijn post van 1/10 niet zo zeer uit van een "jong" paard als bedoeld in leeftijd, maar ook bedoeld als "jong in de opleiding". Wat dus ook een paard van (ik noem maar iets) 5 of 6 kan zijn, als de basis daar niet goed in gereden/bevestigd is, of zelfs een ouder paard, als het paard geruime tijd "grasmaaier" is geweest of om een of andere reden langere tijd niet meer goed getrained of doorgereden was.En weer her=intreedt in een gebruiksprogramma.

Er zal hoe dan ook eerst weer teruggrepen dienen te worden naar de basis, waarbij duidelijk mag zijn, dat een al eerder goed opgeleid paard natuurlijk wel heel goed zou moeten weten wat alvast "voorwaarts" is. Echter, de balans, spieropbouw en conditie, zullen daar weer geleidelijk bij moeten worden aangetrained.

De vraag was meen ik echter, of er eerst aan voorwaarts, of eerst aan rechtrichten bij een paard dient te worden gewerkt.
Dan zeg ik toch: eerst voorwaarts, dan conditie (spieropbouw, balans) dan rechtrichten.
Rechtrichten is niet iets dat je "zomaar" even doet.

Aangezien ieder paard wel in meerdere of mindere mate schevig is, en dit zich nog meer vertoont als er een ruitergewicht op de rug komt, kun je rechtrichten in mijn visie ook niet alleen aan de longe voor elkaar krijgen, het is ook niet een 1-2-3 stappenplan, maar als het goed is, een in elkaar overvloeiend proces.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:29

ook bij een paard zoals bovengeschreven gelden dezelfde regels als bij een jong paard , je kunt toch niet zomaar een stuk opbouw overslaan? of die nu 5 of 15 is scheef is scheef.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:35

Zonder een hele precieze definitie van zowel 'rechtrichten' als 'voorwaarts' kun je hier naar mijn idee niets zinnigs over zeggen.

Behalve dat er geen volgorde bestaat van africhting voor wat betreft de verschillende richtpunten. Het een kan niet zonder het ander. Als het goed is ben je altijd met alle punten bezig.

Zonder rechtrichten bestaat geen echt voorwaarts, maar zonder voorwaarts bestaat er ook geen rechtrichten. Zonder nageeflijkheid bestaat er geen rechtrichten, zonder aanleuning bestaat er geen echte impuls, zonder voorwaarts ook geen losgelatenheid....etc, etc. Dat is wat rijden zo uitdagend maakt, alle punten zijn en blijven ten alle tijde belangrijk en van belang om aan te werken.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:40

ik vergelijk het altijd een beetje met een fiets...

als je langzaam fietst, kun je ook niet recht fietsen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:45

Eerst voorwaarts natuurlijk. Zonder voorwaartse drang is er niks. Je ziet zelfs dat paarden vanzelf rechter worden als je ze voorwaarts rijdt. Anders zal je nooit zien.
Voor been naar voren is de allereerste stap in de rijerij, welke discipline dan ook.
Als een paard naar voren tegen 2 teugels aan loopt, kan je beginnen met rechtrichten maar wel met beleid. De gehoorzaamheid aan het been blijft altijd 1, daarna komt de ontspanning en de tact. Daarna kan je gaan werken aan de nageeflijkheid en de rechtgerichtheid.

Maar zoals eerder aangegeven, begint alles al in de voorbereiding namelijk het longeren. Aan de longeerlijn geldt ook dat het paard eerst naar voren moet, dan kan je gaan bijzetten en het paard rechter gaan maken.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:10

Eerst het voorwaartse, zodra dat er is direct het rechtrichten. Naar mijn mening moet een paard ook voorwaarts zijn voordat hij zijn lichaam en spieren op de juiste manier kan gebruiken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:35

Dat denk ik ook prulletje. De merrie die ik rijd, gooit haar achterhand rechtsom naar binnen en linksom zwenkt de achterhand uit. Daarom oefen ik het voorwaartse vaak op de rechte stukken gewoon op de hoefslag, daar heeft ze steun aan. Daarna ga ik achtjes stappen en daarbij ook tempowisselingen maken.
Ik moet wel zeggen dat het bekken rechtrichten super moeilijk voor mij is...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:21

Muppett schreef:
Ik moet wel zeggen dat het bekken rechtrichten super moeilijk voor mij is...

Wellicht helpt het als je "probeert" om de voorhand voor de achterhand (het bekken) te "zetten" met een schoudervoor?

Het rechtrichten van een paard begint al zodra we erop gaan zitten.

De hoeken (van de rijbaan) en volte's bv zijn het begin van het rechtrichten.
Maar dan niet doorgaan op de volte, maar iedere keer op een andere plaats een volte maken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:29

Ik moest Cassey op een kleinere volte zetten, en dan steeds met een paar pasjes wijken de volte groter maken. Dit heeft goed geholpen.

Ik heb vanuit de manege al meegekregen dat je je paard goed door de hoek dient te rijden, om maar wat te noemen. Dus zelfs als je even geen figuren rijdt, ben je dan bezig met correcte buiging (maar liefst 4x per rondje).

Buigen van de ene naar de andere kant door van hand te veranderen op wat voor manier dan ook. Bij beginnende paardjes A-C of de diagonaal, en daarna slangenvoltes en B-E.