na lang twijfelen toch maar weer een topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:06

Hoi TS. Allereerst moet ik toegeven dat ik het gehele topic gescreend heb (veel herhaling vandaar).
Maar wat ik me afvroeg is of er ooit foto's zijn gemaakt. Zelf had ik een paard met KS, die niet kreupel liep in de bak. Dus ik vraag me af of dit gehele probleem te danken is aan KS? Mijn paard was trouwens op de foto om te huilen de wervels zaten allemaal inelkaar.

Zelf zou ik je als tip willen geven dat je op zoek gaat naar iemand met verstand van het bewegingsapparaat. Dus niet een "gewone" orun instructrice. Zulke paarden hebben gewoon een bepaalde methode nodig.

Met betrekking tot de mensen die roepen in laten slapen ja of nee. Lastig. Toen de mijne zijn stal haast niet meer uit kon komen was het wel duidelijk in mijn ogen (een 4jarige die amper vooruit komt..).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:09

Apple schreef:
Dan kun je bijna elk paard van boven de 16 wel naar de slager sturen :))

Die hebben soms gewoon wat opwarmtijd nodig :))

Precies... ik werk nog steeds de jeugd eruit kan ik je melden, ondanks reuma en ouderdom!!!
Wel heb ik even langer nodig om weer op gang te komen,( kopje koffie, even lekker op bokt na het voeren, je snapt het wel!)maar dan gaat de turbo aan en houd niemand mij bij!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:26

Ik vind dat het het paard vriendelijk rijdt :j Wat het paard betreft vind ik dat er zat paarden lopen die er slechter uitzien en slechter lopen..Misschien is het wel een idee je wat meer te verdiepen in rechtrichten,dit kan je ook aan de hand doen voor je gaat rijden of in plaats van rijden..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:26

marijepagter schreef:
bedankt voor alle reacties! de link heb ik idd doorgelezen ijssnuiver en heb daar dingen gezien die ik zeker ga proberen toe te passen. ook is het mij duidelijk dat ik bezig moet gaan om haar recht te richten. ga ik ook zeker doen! in het bericht van apple heb ik ook fijne tips gekregen die ik ga gebruiken. buitenritjes doe ik al regelmatig met haar, maar daar word ze erg entiausiast van en ik kan dus niet alleen. ik ben dus beperkt in wanneer ik kan, maar vaak loopt ze op buitenrit heel goed, ook in een slecht periode dit komt wss doordat ze dan activier is. tijdens het rijden in de bak wilt ze graag hard maar is ze niet actief, waardoor ze slechter loopt dan op buitenrit. ik ben erg tevreden over mijn instructrice, maar ik zal eens kijken of ik contact met iemand kan opnemen over rechtrichten

ik zou gewoon eens met je instruktrice overleggen.. het zal toch wel zo zijn dat zij je helpen kan je paard recht te richten? daar heb je echt geen rechtrichtgoeroe gedoe voor nodig hoor, elke instrukteur die les geeft en vanuit de basis begint werkt namelijk met rechtrichten, hoort er gewoon bij, ik zie bij het academische ook dingen die ik niet rijmen kan , scherpe bitten, paarden die niet in verbinding lopen,die moet je ook niet hebben. gewoon even met je eigen juf overleggen en niet over een nacht ijs gaan.. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:31

Maar als dit paard pijn blijft houden met rijden en stilzetten juist meer is het dan niet eerlijker om dit paard een spuitje te geven. Dit paard zoals ik je hoor leeft op geen enkele manier van bewegen of rust nog pijnvrij

ThreeFingers

Re: na lang twijfelen toch maar weer een topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:36

Wat ik soms niet kan volgen is dat er paarden altijd heel snel geroepen word....inslapen. Terwijl soort gelijke problemen bij honden en katten enz, niet een reden is om ze in te laten slapen.
Nu mag je dieren natuurlijk weer niet met mensen vergelijken, maar je zou een "vriend" toch ook niet laten inslapen, als deze bv artrose in de knieen heeft.
Als een paard (dier), geen paardwaardig leven kan leiden, dan is het doden van dat paard logisch, maar bij sommige hier ligt de grens wel erg laag.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:47

Misschien eens langs bij Ellen kral, dat is een Acupuncturist, misschien kan die je helpen, ze is ook dieren arts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:55

Ik heb niet het hele filmpje gezien maar dit paard heeft duidelijk last van z'n rug.
Durft daar ook absoluut niet los te laten, houd het heel stijf.
Dit zie je ook in een bocht en aan de achterbenen.
Wel vind ik de ongedwongen manier van rijden erg fijn uitzien en je bent niet zwaar.
Toch weet ik niet of ik met een gerust hart op dit paard zou rijden.
Mijn paard heeft slijtage in haar rug en/of ook iets ks, als je erop gaat zitten en echt gaat rijden, gaat ze soms door haar achterbenen en heel veel struikelen.
Ik heb op een gegeven moment besloten te stoppen met rijden.
Zo ernstig als bij mijn paard is die van jouw niet en ik denk dat lekkere buitenritjes misschien fijner zijn dan steeds in een bak lopen.
Of het paard veel pijn heeft weet ik niet, denk dat je meer over last van kunt spreken.
Succes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:11

Rust roest, zeker voor paarden met dit soort problemen (en voor mensen... ik kan het weten) Dus ik begrijp erg goed dat in de wei zetten, geen oplossing is. Dat worden ze vaak in rap tempo straatoud.

Longeren vind ik persoonlijk ook niet altijd geslaagd met dit soort problemen, maar dat hangt er nogal van af. Mijn keuze zou het zo snel niet zijn.
Maar rijden ook niet. Het paard heeft een rugprobleem en moet bewegen. Maar moet dat per definitie met een ruiter op de rug? Wij krijgen met rugklachten toch het advies om ons lijf goed te gebruiken (fysio) en te bewegen, maar toch niet met een rugzak op de rug?

Ik zou bij dit paard zonder enige twijfel voor lange-teugelwerk kiezen/longreining. Dat is voor mijn gevoel een van de beste manieren om het lijf aan het werk te zetten, spieren op de juiste manier te laten gebruiken, zonder de last van de ruiter.

Ik zie dat hier meerdere keren staan, die optie om met de lange teugel aan de slag te gaan, maar zie ts er nergens op ingaan. Dat vind ik erg jammer.
Ik denk dat dit paard goed gebaat is met langeteugelwerk afgewisseld met wandelingen in de natuur (aan de hand) bv 3 keer in de week lange teugel werk, 3 keer in de week een wandeling (afwisselend links en rechts van het paard lopen )
http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:45

Ik heb het filmpje bekeken, maar het valt mij helemaal niet tegen.
Ik vraag me af of de reactie van velen niet voortkomt uit het feit dat ze je verhaaltje over KS hebben gelezen.
Vind dat je hem/haar heel vriendelijk rijdt en ik zie ook dat ze regelmatig de oortjes naar voren heeft, ik denk daarnaast dat een paard met veel pijn absoluut niet zo zou lopen, maar veel onrustiger met hoofd of staart zou zijn en velen zouden gaan staken in meer of mindere mate.

Ik vraag me daarnaast ook af of KS dmv foto's bevestigd is? Sorry als je op die vraag al antwoordt hebt gegeven, heb niet alles gelezen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 07:28

TS: Ik ben wel benieuwd hoe het nu inmiddels gaat met het paard!

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 19:31

ijssnuiver schreef:
TS: Ik ben wel benieuwd hoe het nu inmiddels gaat met het paard!

ze loopt al weer stukken beter! we zijn nu aan het longeren op een nieuwe manier, namelijk met het concord. dat is nog niet erg bekend, maar heel erg goed voor de rug. hierdoor laat ze ook tijdens het rijden veel beter los en daardoor gaat ze haar rug goed gebruiken. zodra ze dat doet is ze volledig zuiver.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:33

Ben benieuwd naar een nieuw filmpje :)

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 19:50

dancer_ schreef:
Ben benieuwd naar een nieuw filmpje :)

ik ben van plan om volgende week weer een filmpje te maken als dat lukt

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:45

Voordat ik het filmpje had bekeken, heb ik eerst de reacties bekeken. Ik keek erg op van de reacties en werd erg benieuwd naar het filmpje, maar wat ik daar zag viel mij alles mee.
Ik ken dit heel goed, mijn paard heeft ook zo gelopen en kreupelde met linksachter. Ik heb haar naar de fysiotherapeut gebracht. Hij zag gelijk haar probleem en is met haar aan de slag gegaan, aan het eind van de sessie liep ze al een stuk fijner. Ik heb haar daar een aantal keer gehad, totdat de fysio zei dat het toch echt een probleempje met het spronggewricht was, want daar verbeterde ze maar niet. Toen heeft de dierenarts het spronggewricht ingespoten zodat het gewricht soepeler kon bewegen en tot op de dag van vandaag loopt ze helemaal zuiver!
Ik dacht misschien als andere dingen niet werken heb je hier iets aan! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:05

Het is wel jammer dat ik geen filmpje heb uit de periode dat mijn paard zo kreupel liep, was vele malen erger als paard van TS. Maar die loopt inmiddels onwijs zuiver en is echt niet meer aan te zien/voelen dat het zo kreupel is geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:13

ThreeFingers schreef:
Wat ik soms niet kan volgen is dat er paarden altijd heel snel geroepen word....inslapen. Terwijl soort gelijke problemen bij honden en katten enz, niet een reden is om ze in te laten slapen.
Nu mag je dieren natuurlijk weer niet met mensen vergelijken, maar je zou een "vriend" toch ook niet laten inslapen, als deze bv artrose in de knieen heeft.
Als een paard (dier), geen paardwaardig leven kan leiden, dan is het doden van dat paard logisch, maar bij sommige hier ligt de grens wel erg laag.

Ik begrijp wat je bedoelt maar het verschil met een hond of kat is dan toch dat ze het gewicht van de mens niet mee hoeven te zeulen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 06:09

scooby14 schreef:
ThreeFingers schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt maar het verschil met een hond of kat is dan toch dat ze het gewicht van de mens niet mee hoeven te zeulen.

Dat is nog altijd de keuze van de mens. Als je je paard laat inslapen omdat het de mens moet *meezeulen' dan is het niet omdat het beter is voor het paard, maar omdat de mens geen zin heeft om geld, tijd en energie in een paard te steken waar hij niet op kan zitten.
In dergelijke gevallen heb ik altijd moeite met de emotionele verhalen die eraan worden geplakt en het veelvuldige geroep dat het beter is voor het paard.

Als je je paard werkelijk als vriend ziet, en werkelijk veel erom geeft, doe je dat ook als je er niet meer op kan zitten. Dan zorg je dat het paard onbelast beweging krijgt middels wandelen /lange teugel werk etc. , en voor de rest een aangenaam leven kan leiden met veel weidegang en vrienden

Inslapen vanwege de bestwil van het paard, hoeft alleen als het dier door de wei strompelt zonder vooruitzichten op beterschap of gewoon enorm ziek is en niet meer kan functioneren. In veruit de meeste gevallen is dat echter niet het geval en moet het paard het loodje leggen opdat baasje een nieuwe kan kopen

Gelukkig zijn er zeker uitzonderingen hier op bokt; mensen die hun paard niet afdanken als er niet meer op gereden kan worden, ermee wandelen, werk voor hem zoeken zonder ruiter etc etc.... maar zoals gezegd... dat zijn uitzonderingen-

ps... het is niet zo dat ik niet begrijp dat een dergelijke keuze tot inslapen wordt gemaakt, maar wel dat ik dan de emotionele verhalen niet begrijp. Als een paard dood moet omdat je er niet meer op kunt rijden en je dat nu eenmaal belangrijker vindt dan dat specifieke paard, zeg dat dan gewoon. Hij doet het niet meer; is stuk...ik wil een nieuwe.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:59

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:06

je hebt het erover de rug eruit lopen! dat doe je niet met een sukkelsdrafje! het paard loopt al niet lekker en laag met het hoofd betekend niet automatisch dat je het paard over de rug laat lopen!

er zijn redelijk wat instructeurs die je kunnen helpen ! het paard draagt zijn staart wel mooi , dus dat is dan wel weer een goed teken... ik denk dat je met veel hulp, geduld en ontspanning ( grondwerk) toch nog wel wat uit het paard kan halen, maar verwacht geen sportpaard!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:08

Ik heb het filmpje bekeken, de reacties gelezen en het filmpje daarna nog eens bekeken, en wat mij opviel was dat het paard inderdaad wat onregelmatig loopt, maar de uitdrukking van intense kwelling die ik uit sommige posts mag opmaken heb ik gemist. Wat ik zie is een redelijk goedgehumeurd paard met een vriendelijke ruiter die haar best doet om het paard zo goed mogelijk te ondersteunen. Misschien lukt dat nog niet perfect, maar het feit dat je zo'n filmpje durft te plaatsen met de uitleg erbij laat zien dat je haar echt wil helpen. Misschien kun je je verdiepen in de werkwijze van antoine de bodt. Ik heb een paard met zware hoefkatrol zuiver zien lopen na het volgen van zijn methode.

En wat betreft het inslapen, als men ieder paard zonder zogenaamd 'paardwaardig bestaan' zou inslapen zou je je oma met alzheimer ook een spuitje moeten geven, want veel ouderen in verzorgingstehuizen leiden ook geen 'menswaardig bestaan'. Maar ja, dat mag niet gezegd worden, want dan is het opeens onethisch.

Veel succes met je verzorgpaard. Het komt wel goed met jullie twee!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:54

liljebo schreef:
scooby14 schreef:

Dat is nog altijd de keuze van de mens. Als je je paard laat inslapen omdat het de mens moet *meezeulen' dan is het niet omdat het beter is voor het paard, maar omdat de mens geen zin heeft om geld, tijd en energie in een paard te steken waar hij niet op kan zitten.
In dergelijke gevallen heb ik altijd moeite met de emotionele verhalen die eraan worden geplakt en het veelvuldige geroep dat het beter is voor het paard.

Als je je paard werkelijk als vriend ziet, en werkelijk veel erom geeft, doe je dat ook als je er niet meer op kan zitten. Dan zorg je dat het paard onbelast beweging krijgt middels wandelen /lange teugel werk etc. , en voor de rest een aangenaam leven kan leiden met veel weidegang en vrienden

Inslapen vanwege de bestwil van het paard, hoeft alleen als het dier door de wei strompelt zonder vooruitzichten op beterschap of gewoon enorm ziek is en niet meer kan functioneren. In veruit de meeste gevallen is dat echter niet het geval en moet het paard het loodje leggen opdat baasje een nieuwe kan kopen

Gelukkig zijn er zeker uitzonderingen hier op bokt; mensen die hun paard niet afdanken als er niet meer op gereden kan worden, ermee wandelen, werk voor hem zoeken zonder ruiter etc etc.... maar zoals gezegd... dat zijn uitzonderingen-

ps... het is niet zo dat ik niet begrijp dat een dergelijke keuze tot inslapen wordt gemaakt, maar wel dat ik dan de emotionele verhalen niet begrijp. Als een paard dood moet omdat je er niet meer op kunt rijden en je dat nu eenmaal belangrijker vindt dan dat specifieke paard, zeg dat dan gewoon. Hij doet het niet meer; is stuk...ik wil een nieuwe.

Dat is nog altijd heel subjectief hoor. Ik vind bv. een continu mankend paard geen paardwaardig bestaan hebben. Dat jij dat niet vindt, is jouw mening. Verder zie ik weinig mensen hun paard inslapen vanwege de centen die ze niet meer willen betalen, heb het welgeteld 1 keer gezien in mijn omgeving. Wat jij uitzondering noemt, noem ik regel. Ik zie veel vaker mensen die hun paard wegschenken onder het mom van 'daar krijgt hij een pensioen die ik hem niet kan geven'. Right...

Folskvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:59

ik snap niet dat je nog rijd op dit paard, waarom mag hij niet lekker met pensioen? hij is al op leeftijd, heeft hard gewerkt, heeft z gelopen. waarom mag hij niet lekker het land op en van zijn oude dag genieten? of naar een tehuis voor berjaarde paarden? ben sws geen voorstander dat academische rij gebeuren, maarja dat is mijn mening. vind in iedergeval dat je nu niet eerlijk bent tegenover je paard. heb wel respect voor je dat je weer zon toppic durft te plaatsen...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:15

unicorn_kiss schreef:
liljebo schreef:

Dat is nog altijd heel subjectief hoor. Ik vind bv. een continu mankend paard geen paardwaardig bestaan hebben. Dat jij dat niet vindt, is jouw mening. Verder zie ik weinig mensen hun paard inslapen vanwege de centen die ze niet meer willen betalen, heb het welgeteld 1 keer gezien in mijn omgeving. Wat jij uitzondering noemt, noem ik regel. Ik zie veel vaker mensen die hun paard wegschenken onder het mom van 'daar krijgt hij een pensioen die ik hem niet kan geven'. Right...

Maar volgens mij is dit bij dit paard helemaal niet aan orde?
Bij dit dier is het niet uitzichtloos, ik ben er van overtuigd dat dit paard bij de juiste training weer volledig pijnvrij en dus zuiver zal gaan lopen. Op de voorwaarde dat het in beweging blijft. Rust, roest. Mijn paard loopt al moeizaam na 3 dagen vrij, en die staat dag en nacht buiten met een inloopstal.
Ik ben met je eens dat een paard dat continu kreupel loopt geen paardwaardig bestaan heeft, maar daar zal ik me pas aan toegeven als ik alles uit de kast heb gehaald om dit paard te helpen. En dan niet met medicatie, maar met training ed.

@TS: goed om te horen dat je paard zo goed gaat! Zolang je objectief blijft kijken en je paard er nog plezier in heeft, zou ik lekker zo doorgaan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:37

unicorn_kiss schreef:
[

Ik geef ook aan dat een paard wat letterlijk door de wei strompelt idd beter af is als hij dood is. En blijkbaar zie jij dan alleen het type wat ik weinig tegen kom, ook hier op bokt.
Ik zie nl wel dergelijk veel paarden die worden dood gemaakt omdat het beter zou zijn voor het paard, maar die het met onbelast bewegen nog prima zouden kunnen doen.
Paard van t.s. hoort volgens mij ook tot die categorie en hoeveel mensen roepen in dit topic al dat het dier moet ingeslapen worden voor zijn eigen bestwil Hoezo eigen bestwil, denk ik dat?

Wegschenken voor een pensioen is helemaal puin, tenzij je de persoon die het paard krijgt zeer goed kent. Het merendeel van deze paarden die gratis of voor een schijntje worden aangeboden opdat de eigenaar zichzelf kan wijsmaken dat het een mooi pensioen krijgt, komt in de handel of buitenlandse slachttransport terecht.