Ook zodat de meeste tanden gewisseld zijn
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ffortuna schreef:TurdusMerula schreef:Apart dat hier in het topic meerdere keren wordt geroepen 'voor ieder paard is het anders'. Mentaal gezien misschien ja, maar fysiek zijn ze toch allemaal ongeveer hetzelfde...
Oneens, mijn Paint van 2,5 (stevig, rond, gespierd) is echt niet vergelijkbaar met een KWPN-er van 2,5 (vaak erg slungelig, weinig bespierd).

freeride schreef:Ffortuna schreef:
Oneens, mijn Paint van 2,5 (stevig, rond, gespierd) is echt niet vergelijkbaar met een KWPN-er van 2,5 (vaak erg slungelig, weinig bespierd).
Ah okee, en de botten en gewrichten van jouw paint weten ook dat ze paintbotten zijn?Onzin, iedere paard is qua botuitharding en groeien pas klaar rond zijn/haar achtste jaar. met 3,5 a 4 jaar kun je ermee beginnen, maar na ieder ritje hebben ze dan nog ongeveer 48 uur nodig om te herstellen. vanaf 4 a 4,5 jaar kun je er zo'n 4 a 5 keer perweek licht mee werken, soepel en sterk maken, vanaf 5 kun je serieuzer rijden, tot 8 wachten met de zwaarste oefeningen, ongeacht welke sport(dressuur,springen,reining pleasure). op die manier krijgt je paard de eerlijkste kans gezond oud te worden. Met 3 jaar echt enkel zadelmak maken en eventueel erop zitten in stap een 10 minuutjes per week kan bij de sterkere, maar rijden echt nog niet.
freeride schreef:Gast 384, doe eens normaal joh, als je je niet gewoon kunt uitdrukken hou dan gewoon je mond.
een paard dat volwassen genoeg mag worden voordat ie moet leren werken, is geen verwend paard, maar een paard dat het geluk heeft bij een goede baas terecht te zijn geomen, veel plezier met je paint van 2,5 die niet te vergelijken is met een kwpn-er van dezelfde leeftijd, rij er maar fijn op rond, dan is ie als ie 7 is in ieder geval qua botten/rug/pezen en gewrichten ook niet meer te vergelijken met mijn 7 jarige.
WhySoWhite schreef:Ik maak mijn paarden gewoon zadelmak met 3,5 en pak ze dan 3x per week 30 min één daarvan is nu 8 en loopt in de sport is vorigemaand nog 100% RÖntgen goed gekeurd. Mijn merrie heeft nu een veulen ( bijna jaarling) Ook deze gaat met 2,5 gewoon voor de wagen om zo wat conditie en spier op te bouwen. Helemaal niets mis mee.
. Warners schreef:freeride schreef:Gast 384, doe eens normaal joh, als je je niet gewoon kunt uitdrukken hou dan gewoon je mond.
een paard dat volwassen genoeg mag worden voordat ie moet leren werken, is geen verwend paard, maar een paard dat het geluk heeft bij een goede baas terecht te zijn geomen, veel plezier met je paint van 2,5 die niet te vergelijken is met een kwpn-er van dezelfde leeftijd, rij er maar fijn op rond, dan is ie als ie 7 is in ieder geval qua botten/rug/pezen en gewrichten ook niet meer te vergelijken met mijn 7 jarige.
ze heeft wel gelijk hoor.
freeride schreef:urbiezira; ik zou een keer of 2 wat dubbelchecken of de go en ho er nog opzitten en dan lekker het bos in, vinden ze allemaal geweldig, en worden ze ook lekker sterk van.
freeride schreef:WhySoWhite schreef:Ik maak mijn paarden gewoon zadelmak met 3,5 en pak ze dan 3x per week 30 min één daarvan is nu 8 en loopt in de sport is vorigemaand nog 100% RÖntgen goed gekeurd. Mijn merrie heeft nu een veulen ( bijna jaarling) Ook deze gaat met 2,5 gewoon voor de wagen om zo wat conditie en spier op te bouwen. Helemaal niets mis mee.
voor de wagen is een andere belasting, heb ik ook geen moeite mee, tenzij ze er 5x per week 2 uur lang voorhangen, maar zo bedoel jij het niet denk ik.
stef schreef:wanneer is een paard 3? Op zijn daadwerkelijke "verjaardag" of op 1 januari?
In de sport wordt vaak het laatste gehanteerd.
Ik ben van: Paard als individu bekijken en daar je "trainingsschema" op aan passen