Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:34

Henrieke_ schreef:
natuurlijk daar zit wat in..
Maar misschien vallen nu alle puzzelstukjes wel op elkaar, na haar behandelingen, en
gaat het stukken beter?

Dat ze vast zit komt ergens vandaan. Je kunt nu wel een ostheopaat laten komen, laten masseren en weet ik wat allemaal. Maar als jij haar elke keer dat je erop zit weer vast rijd, zul je altijd in een kringetje blijven draaien. De oorzaak zit in je rijden, daar moet je de oplossing ook zoeken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:36

Inderdaad. Doe niet aan struisvogelpolitiek. Ik heb ook 2 verschillende instructeurs. Sterker nog, de ene lest nu ook bij de ander. Qua lessen vullen ze elkaar perfect aan.

Wat heb je te verliezen om een keer bij een ander te gaan lessen? In mijn ogen helemaal niks. Als je een goede instructrice hebt, zou ze dat ook niet erg mogen vinden. Of is dat je punt om niet bij een ander te gaan lessen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:37

Henrieke_ schreef:
lailapri schreef:
Het blijft een interactie tussen jullie 2 of 3 en daarin moeten alle partijen inspraak hebben. Veroordeel niet maar vraag waarom. Vaak beginnen dingen klein en naar mate de tijd vordert en het probleem genegeerd wordt, komt het grote verzet.

Wat betreft het omhoog rijden in de oprichting, wat als je dit van achter uit doet dus meer het gewicht naar achter en dan als het paard opricht met je handen volgen en weer lichte ontspannen verbinding zoeken. Ongeacht of ze wel of niet in een krulletje loopt. Eerst zal ze sterker moeten worden en meer balans moeten krijgen.

Iets medisch en als dat het geval is hoop ik dat de osteopaat het niet los gemaakt heeft, heeft ze geen kissing spines oid?

Kijk! hier heb ik wat aan!!

Ik ga eerst kijken of dit helpt, gaat het niet goed, ga ik verder onderzoek doen!

Oprichting? Een paard wat niet kan ontspannen wil je toch niet gaan oprichten?
Een paard moet oprichten altijd vanuit achter doen, dat is nl het gevolg van zakken/buigen in het achterbeen, (zwaardere) verzameling lijkt mij hier trouwens wat te veel verwacht..
Gewoon ontspannen over de rug lopen lijkt me fijner, dat is ook het beste wat je kunt doen met een paard met rugpijn/stijve rug.
Eerst maar eens fijn ontspannen en nageeflijk, als je paard al strak staat als je gewoon aanleuning wil..dat is dus precies wat ik bedoel, de A. de Both methode.
http://www.hoefkatrol.be/
Schudden met het hoofd komt vaker voor bij kissing spines, dus dat zou best eens kunnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:39

ben het met bovenstaande eens... als ik zelf los gemasseerd wordt en daarna weer in een scheve houding ga lopen zit ik zelf zo weer vast.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je met instructie B niveau niet haalt. B niveau gaat in de essentie puur om ontspanning. Wat voltetjes en gebroken lijntjes draven, een kort galopje en wat overgangen. Dit moet elk gezond paard met twee vingers in de neus kunnen rijden. En een instructrice moet haar leerling zo kunnen kneden dit uit de combinatie te krijgen.
Lukt dit niet is de instructie imo niet op niveau.
Want ook lichamelijke gebreken bij een paard, blijkbaar al zichtbaar in de basis gangen, moet een instructrice kunnen herkennen (of voelen wanneer ze erop gaat).

lailapri

Re: Na 6 jaar nog steeds geen B proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:44

Een paar meer oprichten doe je in mijn ogen al als je de neus van grond naar knie hoogte rijdt, nogmaals niet vanuit het oppakken van de teugels waarin het paard zich maar moet zien te vormen, maar door vanuit achter het er meer onder te rijden en de balans te verleggen, als het paard hierin volgt en het hoofd een tikkie hoger houdt kun je volgens met je handen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:44

Ja, dat vind ik dus ook, c_alsemgeest, even een beetje wat langer over iets doen maakt niet uit, maar 6 jaar kloten en dan nog steeds niet zien dat er iets verkeerd gaat, behalve dat de resultaten niet goed zijn, die moeten dan wel allemaal aan het paard liggen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:47

lailapri schreef:
Een paar meer oprichten doe je in mijn ogen al als je de neus van grond naar knie hoogte rijdt, nogmaals niet vanuit het oppakken van de teugels waarin het paard zich maar moet zien te vormen, maar door vanuit achter het er meer onder te rijden en de balans te verleggen, als het paard hierin volgt en het hoofd een tikkie hoger houdt kun je volgens met je handen.

Een paard oprichten doe je ook niet met je teugels, maar is wel een paard meer bij elkaar rijden, verzamelen, dat kost al enige graad van africhting, daarbij zul je eerst de basis onder de knie moeten hebben, de ontspanning.
Dat lukt bij de ts niet, dus oprichten is dan al helemaal niet aan de orde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:48

oke

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:51

Mensen mensen. Liefde!

Ik ken Henrieke persoonlijk erg goed, ik ken Watch Me erg goed en ik ken haar instructrice ook goed. Henrieke rijdt vanaf haar 14e op dit geweldige beest. Want dat is Watch. Wat Henrieke niet heeft verteld, is dat ze nog niet zo gek lang lest van deze instructrice én dat het niet haar eigen Watch is. Watch Me is van een stronteigenwijze man die niet gelooft in osteopaten en 'al die onzin'. Over die instructie: wat zal de tijd zijn dat ze les heeft van dit persoon: een jaar? en dan begon het met een half uur om de twee weken. Sinds een half jaar is dat elke week een half uur... Wat wil ik hier mee zeggen?

Een instructrice komt voor het eerst en ziet een probleem. Ze vermoedt een probleem wat nu blijkt dat waar is, maar zou jij gelijk, als jij bij iemand komt met een paard en nog geen jaar lest zeggen: dit paard is scheef, jij kunt haar niet rijden als je je niet ontwikkelt en je moet veel geld uitgeven aan behandelingen. Want dat is het: het kost geld. Laten we ook niet vergeten dat het niet Henriekes eigen paard is.

En nou weet ik dat jullie het goed bedoelen, maar Henrieke zit met haar handen in het haar wat betreft dr paardje en jullie reageren nou allemaal niet even tactisch voor mensen die het hele paard/persoon + instructrice gezien hebben. Ja dit is bokt, en dat weet je als je het er op zit. Maar de situatie is er naar om om hulp te vragen op welke manier ook en het zit haar hoog dus please: wees beetje lief voor m'n vriendinnetje ;)

Ja ik ben klaar met m'n oratie... :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:58

Helaas moeten wij het doen met de info die de ts geeft.

En voor mezelf sprekend. Ze wilt oplossingen voor iets wat wij niet hebben gezien, waar geen beeld van is en wat dus half is uitgelegt. Dan kun je niet verwachten dat je hier een oplossing krijgt. Als het begin van het topic dan ook nog bestaat uit berichten die laten doorschemeren het niet te willen proberen en geen raad aan te willen nemen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:59

Hmmm als het niet jouw paard is is dat wel lastig TS.

Maar ik sluit me wel aan bij mijn voorgangers: twee weten meer dan één. Waarom niet 3x per maand deze instructrice en 1x per maand een andere (hoeft niet steeds dezelfde te zijn trouwens) of eens een clinic volgen oid.

Wat ik lees in je berichten is dat je misschien wat moeite hebt met timing, dat kun je ook als je niet op het paard zit oefenen. Ga bijvoorbeeld een clickertrainen met het paard of met je hond/kat/konijn/goudvis... alle beetjes helpen!

Je klinkt in elk geval als een doorzetter TS; waarvoor respect!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:03

Kijk Jolien_x. Als dit eerder bekend was, waren de reacties heel anders. Zoals ik het las, leste ze dus reeds 6 jaar bij die persoon. Na jouw verhaal is mijn mening verandert. Al was ik absoluut niet aanvallend, mijn inziens. ik denk dat anderen er nu ook anders over denken en top van de instructrice dat ze haar erop wijst. Dit doen ze bij lange na helaas niet allemaal.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:06

Ik denk dat ze niet goed wist hoe ze het allemaal uit moest leggen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:15

Jolien_x schreef:
dit paard is scheef, jij kunt haar niet rijden als je je niet ontwikkelt en je moet veel geld uitgeven aan behandelingen.

Dat is ook wat mijn instructrice bij de eerste les tegen mij zei. Niet in deze bewoording maar het kwam op hetzelfde neer. Dat was vijf maanden geleden. Ook ik had (heb nog steeds soms een beetje ;) ) een spanningsprobleem. En toch: liep mijn paard aan het einde van die eerste les briesend en stofzuigerend door de bak. Dat had hij nog nooit gedaan :o En elke maand gaan we een stapje vooruit. Paard is nog steeds zo krom als een hoepel en hij heeft nog steeds een kapot been maar ik leer hoe ik hem en mezelf rechter kan maken en hoe ik zijn achterhand sterker kan maken, en mijn instructrice en ik hebben door hoeveel druk hij aankan. Fysiek maar vooral ook mentaal.

Maar je moet het willen en je lesgever moet weten hoe het moet en hoe ze het over moet brengen. En ruiter, paard en lesgever moeten goed met elkaar kunnen. En je moet vooral niet uitgaan van wat je voor een proefje nodig hebt maar eerst eens beginnen met kijken naar het materiaal wat je in handen hebt. Dus de (fysieke) mogelijkheden en onmogelijkheden van ruiter en paard. En werken aan ontspanning en rechtrichten. De rest komt daarna pas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:13

Jolien: in feite ben je geen osteo nodig als het probleem vanuit het rijden komt.
Het paard wordt vast gereden, dat is met rijden ook op te lossen. Een osteopaat kan wel verlichting bieden (tijdelijk) maar het moet toch echt vanuit het rijden komen, zoals al eerder is gezegd.
De eigenaar de schuld geven is wel erg makkelijk en de instructrice treft geen schuld want die mag niet meteen zeggen dat het paard scheef is?
Sorry maar als het echt zo erg is als ts zegt, dan is het paard zo scheef en zit zo vast, dat een instructeur dat ongezadeld van 20 meter afstand al moet kunnen zien. Als zij al maanden lest en de instructeur heeft het nooit opgemerkt, dan zou ik echt eens mijn vragen stellen bij de kunde van haar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:19

Als het paard te vast zit kun je dat met rijden niet meer oplossen... eea afhankelijk van hoe erg vast 't zit en wat de bouw van het paard doet. Als bijv. rugspieren dermate verkleefd zijn dat er niet meer goed bloed en dus zuurstof bij kan komen, of als er in het bekken iets verschoven is tijdens een dracht of bevalling, kun je rijden wat je wil maar daar los je dan niks mee op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:22

We hebben het niet over dracht, alleen over het rijden.

Als het zo erg is zet je ze eerst stil, een tijd rust kan veel doen, je ziet dat ze dan op het land al meer en makkelijker gaan lopen. Na een paar maanden begin je met longeren met dubbele lijnen, stap en draf, veel buiging en goed laag en over de rug. Na een paar weken pak je ze rustig op, begin met stappen, lang en laag, over de rug, buigen links en rechts. Draf en zeker galop zul je de eerste tijd niet eens aan toe komen.
Maar jammer genoeg hebben de meeste mensen niet zoveel geduld.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:34

Ik zou een filmpje van het rijden van combinatie moeten zien om te kunnen oordelen waar het hier aan ligt..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:37

anneliesdj schreef:
We hebben het niet over dracht, alleen over het rijden.

Als het zo erg is zet je ze eerst stil, een tijd rust kan veel doen, je ziet dat ze dan op het land al meer en makkelijker gaan lopen. Na een paar maanden begin je met longeren met dubbele lijnen, stap en draf, veel buiging en goed laag en over de rug. Na een paar weken pak je ze rustig op, begin met stappen, lang en laag, over de rug, buigen links en rechts. Draf en zeker galop zul je de eerste tijd niet eens aan toe komen.
Maar jammer genoeg hebben de meeste mensen niet zoveel geduld.

Dan vind ik een (combinatie met) osteopathie effectiever.

We hebben het overigens wel over dracht, paard in kwestie heeft 5 veulens uitgepoept.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:39

Dat heb ik in haar eerste reactie's niet gelezen.
Maar ze is als 3 jarige zadelmak gemaakt toch? En toen ging het meteen al niet goed, lijkt me niet dat het dan aan de dracht ligt.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:36

Hallo Allemaal,

Hierbij een paar foto's. Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen, maar hou het aub vriendelijk.
Zal mijn openingspost even aanpassen, zodat jullie wat meer info krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Hoor het wel.
Groetjes, Henrieke

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:43

Merk net dat ik de openingspost niet kan aanvullen.

Alles even op een rijtje:

Watch me is 9 jaar, en heeft 5 veulens gehad.
Op het begin dacht ik dat het jongheid was, en heb ik er maar een beetje mee doorgereden.
Het ging best goed, maar zodra je iets meer vroeg qua stelling, vond ze dit moeilijk.
Omdat ze telkens drachtig was, was het moeilijk om wat op te bouwen (om het maar zo te zeggen).

Nu heb ik ongeveer 3 jaar (met pauzes) les van mijn instructrice, en vind het nog steeds heel fijn.
Sinds begin dit jaar weer echt actief aan de gang, maar de teleurstellingen blijven.

Mijn instructrice vond dat het tijd werd voor een ostheopaat, maar omdat watch me niet van mij is, moest
ik dit overleggen. De eigenaar wilde dit niet, en heb uiteindelijk besloten om het zelf te betalen.

De ostheopaat melde mij dat het vast zat, en dit het gevolg was van veulens, en het opstapelen van problemen tijdens het rijden.
Watch me probeerde het te compenseren.
De ostheopaat heeft niet specifiek gezegd dat het door het rijden kwam. Kan dit haar volgende keer vragen.

Ze heeft nu tot maandag rust, en dan pak ik rustig het longeren op.
Hopelijk is het nu allemaal wat duidelijker,
en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Nogmaals ; ik sta echt open om naar mezelf te kijken, maar hoor dan ook graag duidelijk hoe het beter kan.

Groetjes, Henrieke

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:48

Eerst, ik heb alleen de OP gelezen en een paar reactie's daarna. :o

Ik zou zeker niet opgeven, maar misschien juist een hele andere wending nemen. :j
Ik bedoel, misschien moet je weer eens beginnen met rjiden net als bij een jong paard.
Begin weer met alle basisoefeningen, en doe net alsof ze dat allemaal nog niet kent.
Ze kent het wel, dus het zal haar waarschijnlijk bekent voorkomen, en het snel oppikken.
En dan telkens ga je weer een stapje veder, en moeilijkere oefeningen en ook weer opnieuw met het aan de teugel.
En ook dat met het longeren allemaal oefenen. :j

Dus eigenlijk weer beginnen vanaf de oefeningen met een jong paard.
Vanaf dat je erop kan, in stap, draf en galop.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :')

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:52

Henrieke_ schreef:
Merk net dat ik de openingspost niet kan aanvullen.

Alles even op een rijtje:

Watch me is 9 jaar, en heeft 5 veulens gehad.
Op het begin dacht ik dat het jongheid was, en heb ik er maar een beetje mee doorgereden.
Het ging best goed, maar zodra je iets meer vroeg qua stelling, vond ze dit moeilijk.
Omdat ze telkens drachtig was, was het moeilijk om wat op te bouwen (om het maar zo te zeggen).

Nu heb ik ongeveer 3 jaar (met pauzes) les van mijn instructrice, en vind het nog steeds heel fijn.
Sinds begin dit jaar weer echt actief aan de gang, maar de teleurstellingen blijven.

Mijn instructrice vond dat het tijd werd voor een ostheopaat, maar omdat watch me niet van mij is, moest
ik dit overleggen. De eigenaar wilde dit niet, en heb uiteindelijk besloten om het zelf te betalen.

De ostheopaat melde mij dat het vast zat, en dit het gevolg was van veulens, en het opstapelen van problemen tijdens het rijden.
Watch me probeerde het te compenseren.
De ostheopaat heeft niet specifiek gezegd dat het door het rijden kwam. Kan dit haar volgende keer vragen.

Ze heeft nu tot maandag rust, en dan pak ik rustig het longeren op.
Hopelijk is het nu allemaal wat duidelijker,
en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Nogmaals ; ik sta echt open om naar mezelf te kijken, maar hoor dan ook graag duidelijk hoe het beter kan.

Groetjes, Henrieke

Dat zinnetje van 'dat het vast zat' snap ik niet helemaal? :$
Sorry. Bedoel je dat haar rug vastzit?
Ik ken een paard en dat lijkt precies op het verhaal van jou en je paard.

Als je mijn vorige reactie leest, zie je wat wij hebben gedaan.
Alleen omdat haar rug ook vast zat, hadden we een schema gemaakt, want het bleek dus allemaal te zwaar te zijn voor haar.
Dat was; Maandag longeren, dinsdag vrij, woensdag rijden, donderdag vrij, vrijdag longeren, zaterdag vrij, zondag rijden.

En dat dan elke week. en met het rijden de dingen aanhouden die ik in mijn vorige reactie heb geschreven.

Een paard kan hier meer last van krijgen als het ouder is maar ook al op jongere leeftijd en dan pas later aangeven. en dan bedoel ik die vaste rug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:07

Henrieke: natuurlijk gaat de osteopaat niet rechtstreeks tegen jou zeggen dat je verkeerd rijdt. Ten eerste had je instructrice dat al een jaar geleden moeten doen en ten tweede ben je wel die klant van die osteopaat dus ze zal je niet meteen voor het hoofd willen stoten.

Annelies, daarom vind ik dus dat iemand van 16 niet zonder heel goede begeleiding op een jong paard moet gaan zitten. Ze heeft kennelijk nooit geleerd om te voelen wat het paard doet en heeft signalen totaal verkeerd geïnterpreteerd. Wat de gemiddelde puber helemaal niet aan te rekenen valt maar het is wel erg lastig voor deze combinatie. Nu zit ze met de gebakken peren, die ze eerder zelf op het vuur had gezet.

TS, ik zou eigenlijk graag foto's van de rug willen zien, zonder zadel. En liever nog een filmpje van het paard in beweging. Ook zonder zadel (en zonder ruiter)