Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nobodyshere

Re: Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:49

mijn paard bokt ook heel veel maar ik weet niet precies hoe ik blijf zitten (klink zo heel stom)

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:58

je kunt idd beter naar voren leunen dan achterwaarts.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:26

linsey1234 schreef:
je kunt idd beter naar voren leunen dan achterwaarts.

Al je er voorover af wil kiepen wel....

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:49

Mijn paard bokt ook geregeld op harde geluiden :o auto's met sportuitlaat of trekker, maar ook wind, regen, hagel en krakende dak door vorst/sneeuw :) Erg leuk met al die sneeuw nu dus :+ Maar ik ga ook altijd staan, voelt veel beter voor je eigen rug en ik vind dat je veel sneller en beter kunt reageren dan achterover zitten :) Maar gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:58

Bij ons moet je zitten, maar ik blijf toch altijd stiekem staan. Scheelt weer rugpijn de volgende dag. Maar meestal blijft het bij 1 bok, een tweede laten ze wel uit hun hoofd :p

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:47

Ik heb ook ooit gehoord dat het staan in de beugels makkelijk is.
Maar ik krijg het nooit voor elkaar op het moment zelf! :')
Dus blijf ik altijd zitten en inderdaad wat achterover.

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:15

Hmm.. Mij lijkt dus echt als je voorover gaat leunen dat je er inderdaad van voren ook snel genoeg afvalt..
Ik heb op manege zo'n half jaar lang op een pony gereden. 2x per week en werd zowat mijn eigen pony daar. Eerst was het alleen in galop dat hij wel eens bokte. Later werd het ook in draf. Ik ben altijd achterover gaan zitten. En meestal hielp dat wel. Om in de 'verlichte zit ' te gaan zitten als je pony/paard bokt lijkt me een slecht idee. En uit ervaring ook. Waren aan het galopperen ( Middengalop, Lekker hard de bak door crossen) en toen kwam er uit het niets en bokbui en ik zat in de verlichte zit. En lag er vervolgens af. Duss volgensmij kun je beter achterover gaan zittenn. Of je moet het makkelijker vinden om te gaan staan. En geen spierpijn de volgende dag te hebben :p

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:49

Hmm.. even denken. Volgens mij ga ik een beetje achterover staan ofzo ? :+
Ik denk dan meer van erop blijven, door laten lopen/halt zetten en hoofd omhoog krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:57

Mijn fjord wil ook wel een een paar vreugdebokken geven wanneer hij in galop gaat, ik sta dan ook altijd in de beugeld. Is idd veel makkelijker opvangen. Van voorover kukelen heb ik dan ook geen last.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:40

Paardlief heeft mij de afgelopen weken regelmatig laten oefenen op het uitzitten van bokken en ik denk dat ik toch meer zit dat sta :+ .
Dat merk ik ook aan mijn rug helaas ;) .

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:05

@Josien *vind ik leuk :D *

( sorry..)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:18

Ik moet echt diep denken hoor, het bokken is alweer maaaaanden geleden (ik hou van mijn osteo!) :D

Maar het hangt van de bok zelf af, eigenlijk. Jolig bokken doet ze heel anders dan toen ze rugpijn had. Bokken van het schrikken doet ze niet, omdat ze eigenlijk nooit echt schrikt :+

Jolig bokken = kont omhoog = staan in de beugels.
Pijnbokken = met bolle rug = onder je door laten bokken.

Zo voelde dat voor mij het beste, en ik ben er nooit afgepleurd, dus het werkte allesinds wel :D

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:24

Mijn paard geeft ook regelmatig een vreugdebok, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik dan doe. Het gaat zo automatisch, ik zal er eens op letten :+
Mensen die dan naar je roepen dat je achterover moet gaan zitten denken vast dat je er voorover af gaat vallen. Misschien ziet het er zo uit. Niks van aantrekken, volgens mij kan dit namelijk helemaal geen kwaad voor je paard. :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:59

Die van mij heeft me ook flink laten oefenen de laatste tijd :') Ik weet niet precies hoe ik het doe, het gaat veel te snel om erover na te denken :P Die van mij springt meestal eerst omhoog/naar voren en dan een paar flinke bokken, ik ben er tot nu toe nog maar één keer vanaf gevallen (de eerste keer dat hij zo deed) dus blijkbaar doe ik toch iets goed. Ik ga niet staan, want hij bokt zo hoog dat hij me er dan zo voorover af lanceert denk ik :P