"Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:13

Ik vind 5 lessen per week plus 2 keer vrij rijden heel veel hoor. Mijn dochter is 7, heeft ook eigen pony. Zij mag van ons max 3 keer per week te paard. Vaak haalt ze dat niet omdat ze ook graag grondwerk enzo doet. Het revalidatiecentrum van zoon heeft ons aangeraden het volgende te hanteren: 3 minuten per levensjaar maximaal totaal draven en galopperen per week. Tot ze een jaar of 12 zijn. Dat houdt dus in dat dochter nu 7 is en dus 21 minuten per week mag draven en galopperen samen. Ivm heupen etc. Als ze rijdt is dat ong 30 tot 40 minuten en daarvan dus ong 10 draf en galop.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:54

Peppertree schreef:
Nou....Als kinderen een sport willen beoefenen en ze mogen dat van hun ouders zie ik niet helemaal in waarom ze daar een tegenprestatie voor zouden moeten leveren.

Als kinderen graag op voetballen willen hoeven ze daarvoor toch ook geen klusjes te gaan doen? Misschien moeten ze wel klusjes doen, maar staat dat los van de sport.

Toen ik het had over jaloezie had ik het niet direct over een persoon. Ik proefde alleen in sommige reacties wat afgunst.

Alleen met voetballen praat je niet over 5x per week privé-les.
En als je op het niveau voetbalt dat je 5x per week traint, zit je al in het semi-betaalde.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd waar die rare privé-juf vandaan haalt dat ze zo vaak in de week les moeten hebben
( ....die zou van mij om te beginnen de laan uit geschopt worden )

Tegenprestatie, zodat je leert dat gouwe ballen niet uit de lucht komen vallen.
Hoeft natuurlijk niet bij alles maar bij zo'n grote investering van ouders, vind ik dat een mooie manier om ze iets extra's te leren. Niet als doorgeschoten ge-doe van ouders maar wel, hier staat iets tegenover.

Peppertree

Re: "Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:12

Maar volgens mij zijn het hier de ouders x die graag willen dat de kinderen zo vaak lessen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:40

Wie zegt dat het loodzware lessen zijn? Vind het juist verantwoordelijk dat de kids niet zelf aanrommelen. En als de ouders het kunnen betalen, super toch?

Vind overigens het argument van de springleraar wel kul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:16

het is de persoon die springles geeft die 2x/week wil, en dan hebben ze nog andere instructie voor dressuur. Dat die dame 3x/week komt hebben ze onderling afgesproken als ik de TS goed begrijp.

Ik vind 2x/week springles te veel van het goede, ook omdat mijn eigen lesgever indertijd zelf al aangaf dat 1x/week voldoende is voor het paard zelf. 2x mocht als je net die week of de week erna op een belangrijke wedstrijd moest, maar anders vond hij het niet nodig, het is ook een flinke belasting voor de gewrichten van je paard of pony.
Stel dat ze ook nog op springwedstrijd gaan, dan springen ze 3x/week, dat hoeft helemaal niet.

Ook de uitleg dat je dan elke week opnieuw kan beginnen is larie. Hier was dressuurles een les van +/- anderhalf uur met opwarming in dressuur, een herhalen wat de week voordien aan bod was gekomen en dan werd daar de laatste 45 minuten op voortgebouwd. Er zaten toen ook kids van 8 tot 12 in onze lessen en dat ging prima! Het hangt gewoon af per kind hoe lang je erover doet om iets aan te leren, niet hoe vaak per week dat je les hebt. Wat misschien wel kan is 1x/week cavalettiwerk gemixt met dressuur ipv een springles. Bijvoorbeeld op woensdag, dan mix je die 2 lesuren maar heb je wel dezelfde samenstelling.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:59

Pfoe, ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het wel heel veel les per week vind hoor.. :o Ik krijg altijd de kriebels van die ouders die hun kinderen op allerlei clubjes, sporten en hobby's hebben zitten, kom dat vaak genoeg tegen in mijn werk (Raad vd Kinderbescherming) en zo vaak trainen keur ik persoonlijk, maar ook zeker vanuit mijn werk, echt af.

Wat je zegt over 'ze leren niets van zelf aanrommelen' klopt niet. Wellicht komt dat omdat jullie zelf nooit hebben gereden, maar júíst met paarden is het ZO belangrijk om niet alleen serieus bezig te zijn met een dier, maar vooral lekker zonder zadel te crossen, tikkertje te spelen, te longeren, uren te tutten en poetsen, achterstevoren rijden (en er afvallen), buitenritjes te maken, gewoon alles doen wat bij het houden van paarden komt kijken. Ik heb het idee dat jullie (dochters) paardensport alleen zien als sport, maar het is buiten dat ook een liefhebberij, een deel van je leven en vooral: levende wezens waar je mee bezig bent. Het begrijpen van paardengedrag, ontdekken van een ponylijf en het opbouwen van een band met je dier is heel belangrijk om 1) je pony's tevreden en gezond te houden 2) zelf het plezier erin te houden 3) prestaties te verbeteren..

Aanklooien met pony's is voor kinderen het grootste goed; balans, stuurvaardigheid, aanvoelen van een pony, anticiperen en begrijpen zijn belangrijke waardes tijdens het paardrijden. En geloof deze wijze bokkers maar: dat leer je sneller door lekker 'aan te klooien', dan door 5 keer in de week serieus en kaarsrecht op een pony te zitten en alle tips&trics op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen. 3x in de week lessen (waarvan 1x springen) en verder lekker zelf leuke dingen doen met de pony's, zullen ze veel sneller goede ruiters van worden..

Paardrijden doe je op gevoel, niet alleen op techniek.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:13

Door ze te laten aanklooien ontwikkelen ze ook hun eigen inzicht, ze leren door ondervinding. Voor een kind is dat erg belangrijk. En dan leren ze ook dat er nog andere manieren zijn dan alleen maar die van hun lesgever. dat hoeft geen tegenwerking te zijn, het kan net hun manier van rijden verrijken.

Ik heb best wat geleerd met mijn eerste eigen paard op manège, maar ik heb het meeste geleerd toen ik ze erna op een weide ging houden en er zelf voor moest instaan. Het was echt een openbaring om alle dingen waar ik al over gehoord had ook echt kon gaan uittesten en meemaken. Dat heb je niet met een lesgever, want die denkt mee voor jou, die ziet vanaf de grond vaak al wat aankomen en die zegt hoe je het moet aanpakken. Het is allemaal al wat voorgekauwd.

Kinderen vinden het vaak ook even leuk als je ze de kans geeft om het zelf uit te zoeken hoor :)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:03

Er zijn zelfs schoolvormen die zo werken: Montesorie en Freinet

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:05

Wel goed schrijven dan: montessori :D

En daar laten ze de kinderen niet aanklooien hoor. Zit een hele structuur achter en begeleiding. Anders zou mijn ADHD met CP kind het niet redden en hij doet het prima. Maar goed, dat is wel erg off topic... :+

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:55

*D

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:06

vind paardrijden net als autorijden, dat je het pas leert als je het zelfstandig gaat doen :P

Vealour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:26

Niets 'moet', enkele ruiters kiezen er voor om de dressuursport in te gaan en moeten ze ook helemaal zelf weten. Als jij je beter thuisvoelt tussen de dressuurruiters, prima. Hoor je mij niet over klagen hoor. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 02:51

Ik denk dat het makkelijk is als iemand een klein sprongetje kan maken, al is het alleen maar 'voor het geval dat'.

Qua aantal lesuren vind ik het veel te veel, persoonlijk zou ik het halveren. Zo fanatiek zou ik afremmen als ouder. Rijden ze alleen maar of poetsen ze ook hun eigen tuig, op- en afzadelen, stal uitmesten?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:10

Joyce_ schreef:
Pfoe, ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het wel heel veel les per week vind hoor.. :o Ik krijg altijd de kriebels van die ouders die hun kinderen op allerlei clubjes, sporten en hobby's hebben zitten, kom dat vaak genoeg tegen in mijn werk (Raad vd Kinderbescherming) en zo vaak trainen keur ik persoonlijk, maar ook zeker vanuit mijn werk, echt af.

Wat je zegt over 'ze leren niets van zelf aanrommelen' klopt niet. Wellicht komt dat omdat jullie zelf nooit hebben gereden, maar júíst met paarden is het ZO belangrijk om niet alleen serieus bezig te zijn met een dier, maar vooral lekker zonder zadel te crossen, tikkertje te spelen, te longeren, uren te tutten en poetsen, achterstevoren rijden (en er afvallen), buitenritjes te maken, gewoon alles doen wat bij het houden van paarden komt kijken. Ik heb het idee dat jullie (dochters) paardensport alleen zien als sport, maar het is buiten dat ook een liefhebberij, een deel van je leven en vooral: levende wezens waar je mee bezig bent. Het begrijpen van paardengedrag, ontdekken van een ponylijf en het opbouwen van een band met je dier is heel belangrijk om 1) je pony's tevreden en gezond te houden 2) zelf het plezier erin te houden 3) prestaties te verbeteren..

Aanklooien met pony's is voor kinderen het grootste goed; balans, stuurvaardigheid, aanvoelen van een pony, anticiperen en begrijpen zijn belangrijke waardes tijdens het paardrijden. En geloof deze wijze bokkers maar: dat leer je sneller door lekker 'aan te klooien', dan door 5 keer in de week serieus en kaarsrecht op een pony te zitten en alle tips&trics op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen. 3x in de week lessen (waarvan 1x springen) en verder lekker zelf leuke dingen doen met de pony's, zullen ze veel sneller goede ruiters van worden..

Paardrijden doe je op gevoel, niet alleen op techniek.. :)
Wauw! Super goed verwoord. Ik ben het hier helemaal mee eens.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:05

Zolang je kinderen niet aangeven dat ze het echt niet meer willen is het denk ik zeker goed om een zo breed mogelijke basis te hebben.

Ik vind de hoeveelheid lessen ook vrij veel en ik ben zelf heel erg van het leren door zelf "aanklooien".
Maar gezien je zelf aangeeft dat jullie als ouders niks met paarden hebben en graag willen dat de kinderen les krijgen zou ik ook een kijken naar nog andere lessen.

Vervang bijvoorbeeld 1 keer per week een les door les in natural horsemanship/grondwerk of iets in die richting. Dat spaart het bekken van de kinderen die nog volop in de groei zijn iets en ze leren heel veel over de verdere omgang met paarden buiten het rijden om.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:22

liespower94 schreef:
Ik denk dat je minimaal 80 centimeter moet kunnen springen.
Dat is ook het gemiddelde als je een pony hebt die wat rare sprongen in de lucht maakt.
Je bent hierdoor beter in balans en weet hoe je moet reageren.
Maar echt een professionele superhoogspringer, nee hoor ;)

Ik sprong vroeger vrijwel nooit 80 centimeter, heb superslecht springles gehad, en vond er daardoor niks aan, maar paarden die als een raket omhoogschoten, of metersverre idiote bokkesprongen maakten zat ik gewoon (lachend) uit. Terwijl een collega van me, die voor haar vriend handelspaarden doorreed, om de haverklap erafmieterde terwijl ze regelmatig veel hoger sprong dan ik. Hoe hoog je springt voorspelt dus slecht hoe goed je bokkesprongen kunt uitzitten. :')

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 11:50

............................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:36

Een insinuerende opmerking? Kan zijn dat jij als jurist daar de kriebels van krijgt, maar ik insinueer hier niets, maak gewoon een vergelijking en een opmerking over wat ik vanuit professioneel oogpunt hiervan vind – náást wat ik persoonlijk vind (‘toevallig’ is dat volledig congruent).
En zeker is het belangrijk dat kinderen juiste instructie krijgen, maar daarnaast is leren door trial-and-error bij het paardrijden nog veel belangrijker – zeker als je net begint! Nogmaals, paardrijden is niet alleen theorie, maar ook gevoel. Dat gevoel ontwikkel je niet als je alles in hapklare brokken door een instructeur voorgeschoteld krijgt.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 13:52

[.................................

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:01

goh we laten hier wel weer duidelijk zien waar bokt voor staat met zijn allen! zeuren en afbranden heerlijk!

@ topicstarter: ik vind het super dat je je kinderen de kans geeft om zoveel te leren in het paardrijden, al vind ik het aantal lessen wel veel. (zijn dit volle uren of halve uren?
het idee om er een instructeur bij te halen, omdat je er (volgens jezelf) niet voldoende verstand van hebt is natuurlijk top. je wilt graag dat je meiden het goed leren en hier kun je imo niets van zeggen.

wel zou ik in de gaten houden dat de lol erin blijft. weet niet wat er in jullie lessen allemaal gedaan word maar zou ook eens wat "schrik" dingen meenemen zoals over een zeiltje etc.
ook is het leuk om eens te gaan leren longeren of spelletjes te doen hier leren ze vaak onbewust wel veel van.

En dan nu om even antwoord te geven op de beginvraag: Ik vind het zeker belangrijk dat springen in de basisopleiding mee word genomen. Het geeft naar mijn idee veel toegevoegde waarde aan houding en zit, maar ook aan lef.
Verder zou ik er vooral ook om denken om ze eens lekker buiten te laten rijden. Ook hier kun je veel van leren niet alleen voor jezelf maar ook hoe je paard/pony denkt. Rekening houden met je paard als vluchtdier zijnde is heel belangrijk!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:39

Peppertree schreef:
Maar volgens mij zijn het hier de ouders x die graag willen dat de kinderen zo vaak lessen.

dat is niet altijd waar mijn dochter van 8 en me dochter van 4 zeuren me aan de kop dat ze vaker willen rijden oudste rijd les 1x per week 30 min..

de ander rijd af en toe eens een rondje stap en rondje draf..
Als me dochter der zin kreeg reed ze 7 dagen in de week een uur,.. Dit mag van mij niet.
Ze mag 1x in de week lessen en soms op ons eigen beestje,..
Maar ik hou het wel in de gaten,.. maar zeuren kunnen ze er om hoor!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:51

Vind niet dat iedere ruiter moet kunnen springen, het ligt er helemaal aan waar de passie van de ruiter ligt. Wil je verder in de paardensport komen, dan kan het altijd van pas komen dat je van beide goed de basis weet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:01

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik schrok behoorlijk van het 5x per week lessen en het 'ik vind dat mijn oudste dochter moet'

Is het niet belangrijk dat je dochters PLEZIER hebben in het rijden?? Ik ben zo ontzettend blij dat mijn ouders mij nooit in een richting/sport hebben geduwd :o Als jouw dochter dressuur wil rijden waarom moet zij dan van jou de basis van het springen beheersen? En hoe zit het dan met de SGW? Moet ze dat ook doen want dat is immers het totaalplaatje! Ik ben springruiter en zodra mijn vader zegt dat ik dressuurmatig op cc MOET dan is het plezier van de sport voor mij heel snel over.

Waarom wil jij dat jouw kinderen op deze manier rijden, daar ben ik heel benieuwd naar :)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:17

............................

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:19

Ik ben westernruiter en spring niet.. Moet er niet aan denken, zadelknop in mijn buik ouch! Bovendien springt het paard ook niet. Dus nee, ik denk dat deze vaardigheid zeker niet onmisbaar is!