ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:45

waar kun je een zitbal aanschaffen , en zou die ook behulpzaam zijn bij het scheef houden van het bovenlichaam? (nu ik er over nadenk heb ik miss ook wel een heup/bekkenprobleem , instructrice heeft het over heup vasthouden in de galop?)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:46

Dors04 schreef:
Ra_chel schreef:
heb nu het boek ; Das Gymnasium Des Pferden van mijn instructrice geleend om door te lezen , staan een hoop intressante dingen in , best zware kost als ik zo even snel kijk , maar ook heel leerzaam.
verder ga ik vanmiddag maar eens aan mijn zoontje vragen of hij me uit kan leggen hoe de WII nou eigenlijk werkt haha , dan ga ik daar ook eens die balansoefeningen op doen , baadt het niet dan schaadt het niet toch? wordt dan in elk geval wel bewust van hoe ik mijn gewicht plaats en verplaats.

Om aan je onafhankelijke zit te werken en je bewust van je gewicht te zijn heb je echt n goede oefening : staan staan zit staan staan zit
en moeilijk dat het is :j -O- maar het helpt echt *\o/*

vanavond heb ik groepsles, dus zal dat gelijk eens in de praktijk gaan proberen!
morgen laat ik weten hoe het ging.

knollentuin

Re: ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:50

je haalt die gymballen gewoon bij de sportzaak, en ja die helpen ook bij je bovenlichaam oefeningen. wat ook een leuke is is de balimo-kruk.. die schaf je echter niet zo maar even aan [ik vind m best duur eigenlijk]

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:52

Ik woon in Belgie, en die kon ik kopen in de thuiszorgwinkel. Ik heb er toch willen in investeren omdat ik nogal vaak achter mijn bureau moet zitten ivm studeren (maar daar komt verandering in joepie!).
Er is wel nog een verschil tussen een zitbal en een fitnessbel dacht ik, maar vraag mij niet waar het verschil in zit hoor ;-)

EDIT: Net gevonden: "Bij het gebruik van een zitbal dient u er op te letten, een bal met een sterke demping te kiezen. Een zitbal mag niet steeds terugveren. "

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 13:26

nou, gisteren meegereden in de groepsles, heel erg op mijn houding gelet , en dat ging eigenlijk best goed!
paard liep ook niet verkeerd , voornamelijk lang en laag ,maar we hebben ons geconcentreerd op de ontspanning ,en dat werkte!
los in de kaak is hij nog absoluut niet (vooral rechts is drama) maar dat gevecht ga ik nog niet aan , nu werdt ik er wel op gewezen dat paarden die ook aangespannen lopen schijnbaar veel moeilijker los in de kaak te rijden zijn , dus dat zou ook nog mee kunnen tellen.
heb ook nog geprobeerd staan staan zit , maar dat viel me vies tegen!!
volgende keer gewoon weer proberen.

vandaag naar het bos geweest met een groepje, ook een kar erbij , was heel blij met mn thiedemann want hij was echt niet te harden in het bos, dat is bij hem echt kop erop en GAAN!!
had een kleine 500kg vast met mn rechterhand ,en links pakte hij niet aan , was dus niet zo fijn rijden.
heb m thuis in de bak zonder thiedemann nog even lang en laag gereden ,ging redelijk, maar ook in de bak had ie zoiets van GASSEN !!
staat op de planning om morgen even los te gaan bij loonse/drunense duinen , hopelijk is ie dan beter te bewerken , maar na een flinke sprint zal ie vanzelf wel indammen verwacht ik zo........

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:30

Ik heb niet het hele topic doorgespit, dus weet niet of het al genoemd is.
Hoela hoepen is een goeie. Er loopt een topic over op bokt.

Succes

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:32

En jullie noemen ook die zitballen. Ikzelf heb een paardenvoetbal aangeschaft. Dan kun je ook nog lekker gaan voetballen met je paard :D

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:02

mmm paardlief gaat al snuivend en zeer verontwaardigd door de bak als ik het lef heb om de jollybal die normaal aan de staldeur hangt in de bak te leggen...... hoe durf ik!!
een kuipstoel in de bak is uiteraard doodgewoon , maar zijn eigen zadel dat over de bakrand hangt is levensgevaarlijk! wie weet wordt je ineens aangevallen.....
zo reageerd ie overigens ook als ik besluit even aan mn enkel te krabben terwijl ik uitstap..... hellup!! vrouwtje doet iets anders dan normaal!! snel wegspringen want dit is ENG!! (waarbij vrouwtje haar evenwicht verliest, en dat is dan ook weer eng, dus neem je snel nog een extra sprongetje!!)
maar vrachtwagens,tractoren ,je kan t zo maf niet bedenken of hij loopt er gewoon langs.(al blijft een kliko potentieel gevaarlijk)

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:42

Dors04 schreef:
Om aan je onafhankelijke zit te werken en je bewust van je gewicht te zijn heb je echt n goede oefening : staan staan zit staan staan zit
en moeilijk dat het is :j -O- maar het helpt echt *\o/*

Wij hebben helaas geen spiegels in de bak, maar paardje heeft moeite met linksom buigen. Daardoor zak ik links ook wat in, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Nu heb ik van de instructrice de tip gekregen om telkens rechte lijnen te rijden over de breedte van de bak. Voordat je afwendt, stel je het paard naar buiten en daarna stel je naar binnen en zet je direct de wending in. Voordat je weer de hoefslag oprijdt, doe je precies hetzelfde. Daarna bewust in beugels gaan staan en weer gaan zitten, zodat je jezelf recht neerzet en je jezelf niet constant mee laat gaan in de scheefheid van je paard. Moet zeggen, het gaat nog niet perfect, maar het helpt wel. Vooral door deze oefening te doen direct na een oefening waarbij het niet zo lekker ging, herinner ik hem eraan beter zijn lijf te gebruiken.

Maar... wat ik eigenlijk wil weten: zijn er nog meer tips of oefeningen?

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:01

EsterW schreef:
yep annaaube, herkenbaar, ik rij (behalve met scheve schouder/heup) ook met holle rug
ben nu ook met lichtrijden aan het proberen mijn bekken bewust wat naar voren te laten komen ipv omhoog, dat werkt wel aardig
goed dat je bezig bent met fysio!

Gisteren had ik een les, en heb ongeveer elke minuut gehoord, laat je benen los hangen en ontspannen (in de galop). en ik denk dat ik na 10 minuten wel wat relaxter ging zitten, en mijn rug iets beter kon regelen.
Maar het is zoooo moeilijk vind ik, soms denk ik, Rug, ga gewoon even normaal zitten of ga iemand anders irriteren met je gedoe :P

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:29

annaaube schreef:
EsterW schreef:
yep annaaube, herkenbaar, ik rij (behalve met scheve schouder/heup) ook met holle rug
ben nu ook met lichtrijden aan het proberen mijn bekken bewust wat naar voren te laten komen ipv omhoog, dat werkt wel aardig
goed dat je bezig bent met fysio!

Gisteren had ik een les, en heb ongeveer elke minuut gehoord, laat je benen los hangen en ontspannen (in de galop). en ik denk dat ik na 10 minuten wel wat relaxter ging zitten, en mijn rug iets beter kon regelen.
Maar het is zoooo moeilijk vind ik, soms denk ik, Rug, ga gewoon even normaal zitten of ga iemand anders irriteren met je gedoe :P

Dat denk ik heel vaak bij (onderdelen van) mijn lijf: ga ff iemand anders zieken zeg! :P

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:39

Hahaha, zo van 'hik sprik sprouw, ik geef mijn rug aan jou' :P ghehehe. Maar dan moet je wel een leuke terugkrijgen natuurlijk :+

Even weer ontopic. Had vandaag galop alleen maar op de binnenhoefslag gereden, kapot moeilijk, maar het is wel echt een goede oefening om recht te rijden. Goed focussen op een punt bij de muur, en ik merkte dat het echt hielp (:

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:59

Mag ik dan naast mijn rug ook mijn hoofd weggeven? Doe mij er maar een terug zonder hoofdpijn, met goede ogen en zonder neiging tot voortdurend piekeren. En beetje mooier mag ook wel als we toch bezig zijn. Wel graag met mijn eigen haar.
Maar, idd. on topic... ik ga morgen weer rijden en div. ideeën uit dit topic toepassen (binnenhoefslag, benen loslaten/ontspanning en de staan staan zit staan staan zit).

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:10

wij zouden eigenlijk vandaag naar de loonse/drunense duinen gaan ,maar met al die regen hebben we het vanmorgen maar afgeblazen , andere keer beter.
hopelijk is het vanmiddag nog even droog genoeg om meneer te longeren , moet toch proberen om hem soepeltjes te krijgen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:15

Ik heb zojuist het volledige topic doorgelezen en ik zit ook enorm scheef, mijn heup is naar links gedraait en ik overcompenseer dit door mijn shouders naar rechts te draaien. Binnekort word ik daarvoor geopppereerd, gaan ze mijn heup recht zetten. na 7 jaar fysio was mijn heup alleen maar schever, blijkbaar komt dat door een rare botophoping tussen mijn heup en mijn eerste ruggenwervel. Nu gaan ze die botophoping weg nemen. Ik ben benieuwd of dat ik daarna ook echt recht ga zijn.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:21

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:24

Om je heupen/bekken losser te krijgen is hoelahoepen inderdaad een aanrader. En dan niet de hoepel van de Bart Smit maar een hoepel voor volwassenen.

Er loopt hierover ook een topic op bokt.

En van die zitballen zijn oa ook bij de Action te koop, scheelt weer een boel centjes ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:15

oh zal volgende week eens bij de action gaan kijken dan , zou hoelahoepen met de WII ook meetellen? ;-)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:36

Nee, da's echt veeeeeeel te makkelijk!

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:02

Dors04 schreef:
Wat veel mensen ook doen, en dat zie ik ook wel eens als ik aan het kijken ben naar wedstrijden of iets.
Ja wil je even mijn beugels een gaatje korter maken of langer want ik zit scheef.

Maar als je dan eens achter diegene gaat staan of diegene ziet rijden.
Haar paard is zo scheef, jou paard drukt jou als het ware dus de tegenover gestelde kant op.
Waardoor je dus zo scheef gaat zitten, als je zo al jaren rijdt dan merk je van jezelf niet eens dat je scheef zit!

Je merkt het al als dat je gewoon stilstaat.
een rechtsgebogen paard zal steun zoeken op zijn linkerteugel, pakt dus links vast waardoor hij moeilijker naar links kijkt
Het zadel zal naar links zakken waardoor de ruiter dus scheef zit.
omdat het paard rechts gebogen is links zijn lange bespierde zijde waardoor hij dus ook liever niet naar links kijkt en waarom?
Hij moet dan die lange nekspieren ineens korter gaan maken
En dan die korte nekspieren rechts(omdat hij dus graag die kant opkijkt)moet hij ineens lang gaan maken
En wat moet je eens zou moeten testen gewoon voor de fun, ga eens stilstaan en laat hem dan naar links kijken(wat hij dus moeilijk vindt) maar dan ga jij recht zitten en waarom? omdat zijn rechterheup dus hoger ligt normaal gesproken en jij die nu recht zet dus gelijkmatig verdeeld.
[ Afbeelding ]

Ik heb dit hele verhaal dus hetzelfde alleen, zit ik met het volgende.......

Hij is links hol, overbuigt heel erg, maar voel gelijke druk op mijn teugels en zit recht.
Rechtsom daarentegen is hij dus aan mijn linker teugel sterk en ik zit meer op links dan op rechts.... en vind het moeilijker om naar rechts te buigen, maar hij is niet rechts sterk maar aan mijn buiten teugel?????

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:35

ik merk nu ik erop let ook dat ik scheef ben... echt ontzettend irritant :(
mijn linkerheup knikt in... ik merk het ook als ik op de fiets zit. Als ik zonder handen fiets leun ik automatisch iets naar links. maar als ik dan naar rechts leun verlies ik gelijk mijn evenwicht... _-:(
ga de tips hier proberen maar als er nog specifieke tips/ervaringen zijn... hoor ik het graag!