Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:10

Paarden kunnen wel tegen een stootje en krijgen niet zomaar "spiertrauma's". Er wordt tegenwoordig maar bij het minste probleem geroepen dat er een osteopaat bij moet komen om geblokkeerde en vastzittende en scheefzittende en rondgedraaide en overkruiste en andere wervels recht te kneden. Als dat allemaal zo makkelijk verschoof van een keertje uitglijden of vastrollen en paar rondjes dressuur door de zandbak, zouden bij de paarden waar ik in Afrika mee heb gewerkt de oren inmiddels op de kont zitten. Natuurlijk moet je medische problemen uitsluiten. :) (De discussie of je dat nou door een osteopaat moet laten doen valt hier te ver buiten het onderwerp dus laat ik achterwege.) Maar in een geval als dit, waarbij het paard met tongelepel en martingaal is gereden, een ruiter die naar eigen zeggen wat gefrustreerd raakt, en het probleem zit hem in de aanleuning... ja duh, denk ik dan. :+ De kans dat het probleem eigen rijtechniek zit is dan véle malen groter dan dat het een probleem is waarvan je de schuld op een medisch aspect kunt afschuiven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:38

Afrika is nu echt een goed voorbeeld van paardenwelzijn
Daar zijn de paarden echt lekker los te noemen :+

Trainen is zo een makkelijk en algemeen woord
maar als je specifiek vraagt met welke oefening je de strekkers van het schouder gewricht traint krijg ik geen antwoord
Blijkbaar is de kennis van spieren hier ver te zoeken 8-)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:52

Iemand zoeken die heel goed les geeft en je kan begeleiden

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:55

Lotus83 schreef:
nou ja, daar zeg je wel wat.....

in de afgelopen 2 maanden ben ik mijn stiefvader verloren, hebben mijn vriend en ik een huis gekocht waar we nu heel druk mee zijn, ben ik mijn baan verloren en ben ik ook nog bezig mijn studie af te ronden.
maar ook in de afgelopen 2 maanden heeft ze een goede periode gehad

Het kan zijn dat jouw paard je heel erg spiegelt. En dus ook je stress spiegelt. Of jouw stress voor je opsponst, als ze heel gevoelig is wil ze er voor jou zijn en op jou passen. En dat kan verregaande gevolgen hebben, ook voor haar gedrag. Dat gedrag kan wel eens helemaal niets te maken hebben met je tuig of wat dan ook, of met je rijkunsten. Heb er helaas ervaring mee met mijn eigen paard. Ik kom weer in balans = zij komt weer in balans. Is heel lastig, maar ook heel mooi ergens, want je wordt met de neus op de feiten gedrukt. En misschien is je dat te zweverig, nou kan je vertellen dat ik verre van zweverig ben, nooit geweest ook, totdat ik vast zat met mijn paard, iemand bij mij kwam die energetische therapie doet en daarna begon het beter te gaan, gingen we steeds stapjes vooruit. Maar goed, vragen stellen mag per PB, als je wilt.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:31

Wederom bedankt voor je berichten.

Mijn paard van voor tot achter op de foto zitten, lijkt me nu echt wat voorbarig.
Ik weet zeker dat een groot deel van de oorzaak bij mij ligt.

Ik heb voor mezelf een plan gemaakt.

Rijden, serieus etc, voorlopig even niet :n
De komende dagen loopt ze fijn in de wei en dat is prima
Daarna zal ik voornamelijk grondwerk gaan doen en in de eerste plaats op een leuke manier,wandelen, spelen, vrijspringen etc.

Longeren met bit (niet meer de tonglepel, maar gewoon weer dubbel gebroken)en bijzet is de volgende stap.

Als ik in de tussentijd ga rijden zal ik dat met mijn BBP doen en ik ga dan het bitloze hoofdstel van een vriendin/stalgenoot proberen.

Daarna kijk ik weer verder
Ook zal ik weer de tandarts laten komen.

Blijft het probleem? Dan is de osteopaat absoluut mijn volgende stap.

Edit: nu vergeet ik nog te zeggen dat ook zitles (met mijn BBP) in de planning staat

Anoniem

Re: Ik en mijn paard: we zitten echt een beetje vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:50

En als je haar nou helemaal los laat van voren, alleen voorwaarts rijden, dit voor een paar weken en dan heel zachtjes weer oppakt?

Die van mij had last van zn nek/hoofd, en ging daardoor klooien en dat ging binnen no time over in steigeren. Dus je zou een fysio/osteo kunnen proberen idd. Bij mij is Paardfysio @ bokt geweest. Ze drukte op een plekje, zei: hier heeft ze last. Nou inderdaad want mn paard ging helemaal over de pis! Was precies waar ze last van had, en waar ik het niet gezocht had. 1e keer dat er een fysio bij mn paarden kwam :') en ik merkte echt zooo veel verbetering.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:53

VivaLaVida schreef:
En als je haar nou helemaal los laat van voren, alleen voorwaarts rijden, dit voor een paar weken en dan heel zachtjes weer oppakt?

Die van mij had last van zn nek/hoofd, en ging daardoor klooien en dat ging binnen no time over in steigeren. Dus je zou een fysio/osteo kunnen proberen idd. Bij mij is Paardfysio @ bokt geweest. Ze drukte op een plekje, zei: hier heeft ze last. Nou inderdaad want mn paard ging helemaal over de pis! Was precies waar ze last van had, en waar ik het niet gezocht had. 1e keer dat er een fysio bij mn paarden kwam :') en ik merkte echt zooo veel verbetering.

Dat ga ik ook zeker doen, als we weer aan rijden toe zijn, of beter gezegd, als ik daar weer aan toe ben

mocht er geen enkele verbetering ontstaan dan komt er een osteopaat, en daar ga ik echt geen half jaar mee wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:54

Je hebt een goede instructrice las ik, hoe is ze als die er op gaat? Of heeft die er niet op gezeten (doet ze dit alleen bij jou bedoel ik) Excuus als dit al gevraagd is trouwens, kon het niet terugvinden.
Vind het wel top van je dat je niet je paard de schuld geeft zoals er een hoop doen (of meteen verkoopt!)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 14:58

VivaLaVida schreef:
Je hebt een goede instructrice las ik, hoe is ze als die er op gaat? Of heeft die er niet op gezeten (doet ze dit alleen bij jou bedoel ik) Excuus als dit al gevraagd is trouwens, kon het niet terugvinden.
Vind het wel top van je dat je niet je paard de schuld geeft zoals er een hoop doen (of meteen verkoopt!)

Ik ga zeker niet alleen mijn paard de schuld geven, ik weet dondersgoed dat ik geen topruiter ben en soms behoorlijk over de zeik kan gaan.
verkopen? wat is dat? :D al kan ik haar nooit meer rijden dan nog gaat ze niet weg :n

Het is alweer even geleden dat mijn instructrice erop heeft gezeten maar die is zo handig (niet hardhandig!) dat ze gewoon goed voelt wat mijn paardje doet en dat eigenlijk meteen weet op te lossen en die reed haar toen op 2 vingers weg.
hoe het nu zal zijn weet ik niet

maar voorlopig wil ik haar dus niet o.h.z. (enkele weken, geen maanden)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:00

Waarom een koper bitje, ... misschien vind ze dubbel gebroken niet fijn of koper niet fijn, vond die van mij ook niet dus ik heb er een myler ingehangen en daar loopt ie prima op en tegenwoordig ook op een leren bitje... ideaal.

Osteo is ook wel eens goed, ik doe standaard een jaarlijkse check. Last of geen last.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 15:05

Mando schreef:
Waarom een koper bitje, ... misschien vind ze dubbel gebroken niet fijn of koper niet fijn, vond die van mij ook niet dus ik heb er een myler ingehangen en daar loopt ie prima op en tegenwoordig ook op een leren bitje... ideaal.

Osteo is ook wel eens goed, ik doe standaard een jaarlijkse check. Last of geen last.

ze heeft enkel gebroken rvs gehad, ze heeft dubbel gebroken koper gehad en dus tonglepel
bitloos kaakgekruist en dat ging niet zo lekker

koper reageert ze tot nu toe echt het beste op.
ik sluit niet uit dat ik weer eens een normaal gebroken rvs bitje ga proberen

edit: osteo heb ik nu meerdere malen gezged, als het na deze weken rust en ontspanning en tandarts niet verbetert is dat de eerste die ik ga bellen :j

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:10

Hier ook een merrie met aanleuningsproblemen. Deze kwamen wel degelijk ook uit de mond ( gebroken kies), maarrrr ook door een niet goed ( nieuw aangemeten zadel :roll:). Ik heb hier diverse behandelingen voor nodig gehad voordat die opgelost was en de aanleuiningsproblemen worden nu echt heel erg veel minder.
Ik ben absoluut voorstander van een osteopaat/fysio. Maar kijk uit met wie je vraagt. Ik laat eigenlijk alleen iemand komen die ook afgestudeerd is voor dierenarts, die hebben toch verre weg de meeste kennis in huis. En allerlei poeha met poedertjes en druppels is ook niet aan mij besteed. Mijn paarden krijgen gewoon goed voer en extra magnesium voor de spieren. En regumate om de hengstigheid tegen te gaan. Ik merk dat ze daar enorm van opgeknapt zijn.

Maar als je dit allemaal gecheckt hebt dan is een goede instructie aan de grond een vereiste om je "revalidatie" optimaal te maken. Dit kan je gewoon niet alleen. Dan moet je echt een manier zoeken om toch regelmatig te gaan lessen, anders ga je nooit uit je cirkel komen denk ik.
En soms doet verandering van spijs eten ;)
Succes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 21:50

youngster schreef:
Hier ook een merrie met aanleuningsproblemen. Deze kwamen wel degelijk ook uit de mond ( gebroken kies), maarrrr ook door een niet goed ( nieuw aangemeten zadel :roll:). Ik heb hier diverse behandelingen voor nodig gehad voordat die opgelost was en de aanleuiningsproblemen worden nu echt heel erg veel minder.
Ik ben absoluut voorstander van een osteopaat/fysio. Maar kijk uit met wie je vraagt. Ik laat eigenlijk alleen iemand komen die ook afgestudeerd is voor dierenarts, die hebben toch verre weg de meeste kennis in huis. En allerlei poeha met poedertjes en druppels is ook niet aan mij besteed. Mijn paarden krijgen gewoon goed voer en extra magnesium voor de spieren. En regumate om de hengstigheid tegen te gaan. Ik merk dat ze daar enorm van opgeknapt zijn.

Maar als je dit allemaal gecheckt hebt dan is een goede instructie aan de grond een vereiste om je "revalidatie" optimaal te maken. Dit kan je gewoon niet alleen. Dan moet je echt een manier zoeken om toch regelmatig te gaan lessen, anders ga je nooit uit je cirkel komen denk ik.
En soms doet verandering van spijs eten ;)
Succes.

Ik ga absoluut niet de eerste de beste osteopaat van marktplaats af halen, zeker niet.
de komende weken ga ik het plan volgen wat ik nu heb gemaakt en om me heen eens vragen en zoeken naar wie een geschikte zou kunnen zijn, hier in de buurt zitten er ook genoeg.

met regelmaat lessen kan als het goed is in de toekomst wel, maar op dit moment niet structureel elke week, dat is overmacht.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:54

meschien een s bit loos probeeren werkt bij het paardje van mijn vriendin prima

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:04

mie123gie schreef:
meschien een s bit loos probeeren werkt bij het paardje van mijn vriendin prima

Heb je het hele topic doorgelezen?

Bitloos is al meerdere malen als advies gegeven
Dit heb ik in het verleden al geprobeert met een kaakgekruist systeem en dat werkt niet, dus ik ga een ander bitloos hoofdstel proberen

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:27

Heb het hele topic doorgelezen en TS, ik wilde even zeggen; jouw peerd boft maar met zo'n bazin als jij! Linksom of rechtsom, jij kent je paard het beste en wie weet hoe ze opknapt na een paar weekjes hoofdje leeg ( voor jullie beiden) en even niks 'moeten', maar gewoon samen leuke dingen doen zoals wat grondwerk en vrijspringen, zoals je al omschreef. En misschien kun je dan meteen beginnen met een dagboekje inderdaad voor jullie beiden, zodat wanneer ze ( of jullie beiden?) weer een 'periode' krijgt, je dan makkelijker kunt 'pinpointen' waar de oorzaak ligt.. Heel veel succes iig en volgens mij gaat het jullie twee wel lukken op deze manier! :j

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:44

Dain schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en TS, ik wilde even zeggen; jouw peerd boft maar met zo'n bazin als jij! Linksom of rechtsom, jij kent je paard het beste en wie weet hoe ze opknapt na een paar weekjes hoofdje leeg ( voor jullie beiden) en even niks 'moeten', maar gewoon samen leuke dingen doen zoals wat grondwerk en vrijspringen, zoals je al omschreef. En misschien kun je dan meteen beginnen met een dagboekje inderdaad voor jullie beiden, zodat wanneer ze ( of jullie beiden?) weer een 'periode' krijgt, je dan makkelijker kunt 'pinpointen' waar de oorzaak ligt.. Heel veel succes iig en volgens mij gaat het jullie twee wel lukken op deze manier! :j

Heel erg bedankt voor je reactie, doet me goed! :j

Ik weet helemaal niet of dit het beste is maar mijn gevoel zegt nu van wel, en daar ga ik maar even op af op dit moment.
Tandarts laat ik ook zeker komen, en dan kijk ik over een paar weken wel weer verder, indien nodig dus een osteopaat, maar eerst even dit :)

Voor degene die het leuk vinden zal ik de voortgang in dit topic zetten

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:23

Hoi, je hebt een berichtje van mij.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:40

Citaat:
edit: osteo heb ik nu meerdere malen gezged, als het na deze weken rust en ontspanning en tandarts niet verbetert is dat de eerste die ik ga bellen :j

Ik ben het eigenlijk wel eens met alle adviezen die al gegeven zijn, en het lijkt me ook heel belangrijk dat jij zelf even wat rust krijgt, je moet ook op jezelf passen hoor :)

Wat betreft je volgorde, ik kan je wel aanraden om eerst osteo te laten komen, en dan een paar weken rust te geven. Kan je paard na de behandeling even bijkomen, mijn eigen paard zat zo vast dat ze dat ook echt nodig had, die moest gewoon even weer wennen aan haar eigen lichaam. Het is maar een tip :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:13

kamille schreef:
Hoi, je hebt een berichtje van mij.

Dank je, ga ik zo beantwoorden

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:17

zorro schreef:
Citaat:

Ik ben het eigenlijk wel eens met alle adviezen die al gegeven zijn, en het lijkt me ook heel belangrijk dat jij zelf even wat rust krijgt, je moet ook op jezelf passen hoor :)

Wat betreft je volgorde, ik kan je wel aanraden om eerst osteo te laten komen, en dan een paar weken rust te geven. Kan je paard na de behandeling even bijkomen, mijn eigen paard zat zo vast dat ze dat ook echt nodig had, die moest gewoon even weer wennen aan haar eigen lichaam. Het is maar een tip :)

Tandarts komt deze week of volgende week, de man is nogal druk.
Tot die tijd krijgt ze in elk geval geen bit in :n
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan als blijkt dat er nu toch weer haken etc. in haar mond zitten en ik er fijn een bit inhang :oo

Ik geef een paar dagen volledige rust (mezelf eigenlijk) en dat pak ik haar rustig op met grondwerk.

Mocht het nodig zijn laat ik alsnog de osteo komen en krijgt ze daarna alsnog een aantal dagen volledig rust.

Enne, alle tips zijn welkom! :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:15

Tandarts komt maandag, dus dat is best vlot :j
Tot die tijd geen bitje in haar mond /3

Ik moet zeggen, door de planning die ik nu voor mezelf heb gemaakt heb ik zelf al wat meer rust.
Het moet even niet...

Vanmiddag best even een bijzonder moment met haar gehad, ik denk dat ik voor nu de juiste keuze maak :j

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:48

Mss een appelbitje? Of idd zilver proberen, mijn paardje vond koper ook maar niets :D
Zorg ervoor dat je je paardje goed los rijd. Veel figuren. Begin terug van nul. Eerst lang en diep als dat goed gaat kan je hem korter nemen. Ik zou ook een lesgever erbij nemen :j
Het probleem ligt vaak in een klein hoekje. Zorg ervoor dat je jezelf niet kwaad maakt tijdens het rijden , dit voelt je paard en gaat hierop reageren. Ik zou gewoon een nieuwe start nemen ;)
Nog veel succes!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 21:02

Bedankt voor je bericht.
Ik rij zeker goed los, eerst altijd even stappen met lange teugel, daarna teugels op maat en veel figuren stapp, daarna overgangen etc. etc.

Dat kwaad maken is idd een punt, altijd wel iets waar ik op moet letten maar momenteel zoveel spanning dat ik even helemaal niet ga rijden.

Ik heb 8 juni voor het laatst gereden, ze staat lekker 24 uur buiten, ik ga bijna elke dag naar haar toe, en afgelopen woensdag hebben we een beetje gespeeld, vrijspringen etc.
Maandag komt de tandarts, dinsdag heb ik mijn laatste examens van mijn opleidng en ik hoop dat ik daarna wat meer rust krijg en haar zoetjes aan weer kan gaan oppakken...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:28

Voor degene die het leuk vinden om de ontwikkelingen te lezen;

Vandaag is de tandarts geweest..., mijn hele theorie die ik had bedacht over haken en andere enge dingen in haar mond is compleet van tafel geveegd.... -O- Een mooi, prima in orde gebit, alleen aan beide kanten een ietwat scherp randje, die heeft hij weggehaald en over een jaar weer controle... *\o/*

Oke en nu dan?
Geen tonglepel meer :n
weer verder met het dubbelgebroken koperen trensje, of toch liever een enkel of dubbel gebroken RVS trensje?
en dan juist een wat dikker, of toch liever een dunner bitje :?

En ja, ook gaan oefenen met bitloos?

Ik merk trouwens wel een duidelijk verschil in omgang, vandaag liep ze voor het eerst sinds tijdens weg bij de koppel toen ze me zag aankomen in de wei...., niks weglopen, maar bleef heel braaf wachten...

dus ik denk dat de vakantie die ik heb ingevoerd voor ons beide goed is geweest :j

nu afwachten wat er gebeurt als we weer aan het werk gaan...