Oké. Wat je misschien eens zou kunnen proberen is om in plaats van aan een scherper bit, juist aan een zachter bit te denken. Dan denk ik aan een dubbelgebroken trensje of een ongebroken trensje. Je hebt kans dat je pony juist heel gevoelig is, en op een zachter bitje gemakkelijker ontspant.
Ik ben van mening dat je misschien de makkelijke weg kan kiezen en er hop een lekker bit in kan hangen met een heerlijke hefboom werking bijvoorbeeld, maar ook voor de misschien iets lastigere maar opzeker juiste manier! zet het paard aan je hulp. Met controle over alle hulpen die je geeft kun je rijden en je paard verbeteren zonder dat dit in orde is kan je niet trainen en alleen maar meeveren op de rug van het paard. Is hij sterk? Ga stappen, werk hem los met wat inbuigen ( let op dat hij wel lengtebuiging aanneemt in zijn gehele lijf! ) en leer zelf op exact het goede moment loslaten, daarna draaf je weer weg en doe je in draf het zelfde, hierin ga je wat schakelen en rij je hem op je zit terug, hoe meer jij speelt met je training doormiddel van voorruit denken en schakelen des te beter het paard op dat moment getraind word en aan je hulp word. Natuurlijk begin je eerst groot in je been,zit en hand hulp, maar dermate de trainingen vorderen des te kleiner je kan worden in al je hulpen, en uiteindelijk, zal dat sterke ver weg zijn!
Verder hang ik er het liefst een dubbel gebroken watertrens in, als jij er een fijn bitje in hangt en een stabiele hand aan bied wíl het paard en kán het paard ook loslaten. Wanneer je je hand niet subtiel en met gevoel stabiel opstelt, kan hij nooit niet loslaten en zal hij spanning opbouwen en vanuit hier vast houden.