ik stap zelf mijn paardje minimaal een kwartier uit. omdat ik dat heel belangerijk vind ze heeft zelf een hele slechte conditie.( die we nu aan het opbouwen zijn) ik stap haar uit met een lange teugel
Ik bouw het werk rustig af en stap minimaal 5minuten uit. Sowieso tot ze droog is
Iejoorr
Geplaatst: 22-08-12 21:44
ik stap vaak 10 minuten uit, en als ik aan het kletsen ben met iemand soms nog wel langer. Vaak zet ik haar na het rijden nog even in de stapmolen, dan kan al het zweet van onder het zadel ook nog goed drogen
Nandor15
Geplaatst: 30-08-12 19:32
Het ligt eraan hoe lang je rijdt, de temperatuur en hoe 'druk' het paard zich heeft gemaakt (sommige paarden zien overal kabouters en schrikken overal van). Ik vind 5 min. minimaal, dit doe ik sowieso altijd, hoe kort of lang ik ook rijd. Stap uit totdat je paard droog is.
liefst stap ik toch zeker tien minuten uit, als we intensief gewerkt hebben nog vijf minuten langer, maar dat hangt ook van paard tot paard af en van zijn conditie.
_Marije
Geplaatst: 13-09-12 09:52
Ik stap ook minimaal 10 minuten uit. Na de training laat ik hem eerst kort aan de lange teugel uitdraven. Vervolgens stap ik 1 a 2x de hoefslag rond aan de lange teugel en daarna ga ik de bak uit en stap op het weggetje voor ons huis heen en weer, dit is 5 - 10 min. Ik kan me er wel in vinden om niet te lang in de bak uit te stappen (zoals hier al eerder gezegd is). Mijn paard kakt dan echt in, op het weggetje blijft hij gewoon actief stappen en daarnaast is stappen op een harde ondergrond prima voor de pezen.
Leanne_Salvo
Geplaatst: 03-10-12 21:37
Ik laat het paard licht stapwerk doen tot hij/zij op adem is. Daarna stap ik af, haal het zadel eraf, en loop ermee tot de spieren afgekoeld zijn. Eventueel zweet kan dan ook al een beetje drogen. Dan naar de stal en opgedroogd zweet wegborstelen, en dan weer terug op de wei of in de paddock. Droog rijden doe ik nooit (meer), als ze in de regen staan worden ze ook nat...
Georgina1
Geplaatst: 04-10-12 15:18
Ik zou zo'n tien tot vijftien minuten uitstappen, afhankelijk van de training. Maar dat verschilt ook wel per paard.
Ik stap tot het paard een regelmatige en rustige ademhaling heeft. Als ie hard heeft gezweet gaat er na gelang het seizoen daarna de slang of de spons over, zweetmes er achteraan en een zweetdeken op. Als hij staat uit te dampen ruim ik mijn spullen op, maak de stal klaar en zet het eten klaar. Daarna wissel ik de zweetdeken om voor de normale deken en gaat ie op stal of in de wei. Ligt eraan wanneer op de dag ik gereden heb.
Zoals velen al zeggen : dat hangt ervan af hoe het paard erbij loopt en hoe zwaar de training was.
max66
Geplaatst: 14-10-12 21:20
ik reed eerder een 15 jarige merrie van iemand. Als ik met haar aan het werk was hoorde ik ook echt dat haar ademhaling zwaarder werd en ik stapte altijd vrij lang uit om haar op adem te laten komen. nu heb ik sinds 4 maanden zelf een 19 jarige (!) merrie maar zij hijgt nooit en ademt ook niet zwaarder tijdens/na het werken. Betekent dit dat haar conditie goed is?
enne, ikzelf zweet altijd meer dan mijn paard doet. Ik heb altijd het gevoel dat ik dan iets niet goed doe, haha!
Ik stap zelf altijd best lang uit, meestal wel minimaal een kwartiertje. Enerzijds omdat ik het belangrijk vind dat het paard goed uit kan lopen, anderzijds omdat ik het voor me zelf ook altijd een prettig ontspan/evaluatie momentje vind. Vaak stap ik ook nog een stukje over het harde.
ik heb les, dus geen keuze. maar mn oude instructrice meestal rond de 10 minuten en de persoon die ik nu heb 5 minuten, zij is wat meer van het nog even galoperen, haha
nadita
Geplaatst: 25-10-12 12:29
Ik stap meestal ongeveer kwartier in en ook kwartier cooling down. Mijn trainingen zijn meestal pittig en een Fries zit iets anders in elkaar dan bv een KWPN-er. Maakt niet uit of het koud of warm is, zweten of niet, altijd een kwartier uitstappen aan de hand. Een paard herstelt zich 3 x zo snel zonder ruiter als met ruiter. 5 minuten is voor een Fries zeker te weinig.
max66
Geplaatst: 25-10-12 15:44
gister paardje even gelongeerd (had twee weken stilgestaan) en ze was toch gek! Ze bleef maar galloperen en bokken! Ze zweette al toen ik nog moest beginnen met rijden. Ik heb maar 10 minuten echt "getraind" denk ik (draf en galopje) en daarna wel 20 minuten (uit)gestapt. Toen was ze bijna weer helemaal droog...
Ik denk dat ze best een goede conditie heeft (is al 19!) want ze hijgt eigenlijk nooit en ik hoor haar nooit zwaar ademhalen ofzo!