Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ashkerlon schreef:Dit topic is er niet om een al of niet bestaand probleem bij mij op te lossen. Ik weet wat ik gebruik, hoe ik het gebruik en waarom ik het gebruik. En op dit ogenblik ben ik er van overtuigd dat ik het juiste materiaal gebruik voor mij en mijn paard.
Ik ben enkel benieuwd naar meningen van anderen, omdat ik denk dat het interessant discussiemateriaal is. En misschien dat bepaalde meningen en argumenten (voor/tegen/blik van de buitenstaander) voor mij of voor anderen een eye-opener kan zijn. Vandaar dat het topic bij RT-D staat en niet bij praktijkproblemen.
In mijn geval komt er geen vraag naar boven "zwaar bit in de piste: ja of nee", maar bij andere ruiters misschien wel.
Ashkerlon schreef:Dat is ook zeker iets waar ik naar toe werk![]()
Gewoon alles kunnen op minimale hulpen, met licht harnachement![]()
Maar ik ken ook ruiters die gewoon bij elk paard het zwaarste materiaal grijpen en voor de rest nergens naar omkijken als het paard maar over de hindernis geraakt of deftig zijn proefje loopt. Daarintegen ken ik ook ruiters die alles tot in de puntjes goed willen (en zelfs kunnen) uitvoeren met een aai en een klopje op de hals.
Elk van hen heeft hier ongetwijfeld zijn reden toe en kan vast wel uitleggen waarom ze net voor die manier van werken kiezen.
Ik geloof dat die harde ruiters gewoon niet reageren in dit soort topics omdat ze weten dat er met modder gegooid gaat worden en dat ze niet op een normale manier aan het woord gelaten zullen worden.
Ashkerlon schreef:Ik ben benieuwd naar jullie mening en denk dat dit best een interessante discussie kan worden.
Stel, je hebt een paard. Je gaat er van uit dat de vriendelijkste en de zachtste trainingsmethodes ook de beste zijn (correct, consequent, met voldoende resultaat). Dus je hangt er een licht, zacht bitje in, dat er om bekend staat van vriendelijk te zijn. Het gevolg is dat het paard als het ware er voor "kiest" om het bit te negeren. Vlug afgeleid, je hulpen negeren, vlugger eens een bok geven omdat ze haar eigen ding wil doen en niet wil werken. Je moet er dus heel wat meer aan werken om je paard goed aan het lopen te krijgen en aan het lopen te houden. Wat dus ook wil zeggen dat je nu en dan wat harder moet inkomen. Eens wat harder been geven, meer druk op de teugel dan je zou willen,...
Daarnaast heb je ook een zwaarder bit. Dit bit heeft niet je voorkeur, want er is helemaal niets zachts en vriendelijks aan en je weet dat je er het paard behoorlijk pijn mee kan doen als je dit zou willen. Echter, als dit bit gebruikt wordt, heb je een oplettend paard, uitstekend aan de hulpen, nagefelijk, dat goed door zijn/haar lijf loopt en dus op de juiste manier spieren en uithouding kan opbouwen. En jij als ruiter hebt er amper werk aan. Je paard is op je pinken te rijden en je hoeft dus eigenlijk amper de harde werking van het bit te benutten.
Welk bit zou jij als ruiter kiezen?
Het harde bit en dus de gemakkelijke weg, of het zachte bitje waar je regelmatig tegen je frustraties aanloopt omdat je weet wat je paard kan, maar het er (nog?) niet uit krijgt op het lichte bit? Wel merk je verbetering op bij het zachte bit, en echt rampzalig is het nu ook niet te noemen. Het kost je gewoon een hele hoop meer moeite.
Zou je puur het zachte of het harde bit nemen? Zou je afwisselen? En waarom?
murphy102 schreef:Om bij jouw vraag te blijven: ik denk dat nagenoeg alle paarden op een fijn bitje gereden zouden moeten kunnen worden, mits we maar de tijd nemen met goede begeleiding en de fout bij onszelf zoeken als er problemen ontstaan.
Dus "Wat doe ik fout dat het niet lukt" ipv naar een zwaarder bit te grijpen.